Neuvolan "jaksamiskysely"..
Haittaako ihan hirveästi jos nuo viimeiset "Näistä saan voimaa" ja "nämä asiat huolettavat" kohdat jättää tyhjäksi?
En oikein haluaisi kertoa elämästäni mitään äitiysneuvolan hoitajalle, koska en pidä hänestä. Ei mun elämässä ole mitään salattavaa, en vain halua kertoa jollekin tuntemattomalle ja vastaanvänkäävälle naiselle asioistani. Ja jotenkin tuo "tästä saan voimaa" kohta kuulostaa niiiiin teennäiseltä. Mitä siihen edes voisi kirjoittaa?
Joku voimien saaminen kuulostaa omaan korvaani ihan henkimaailman jutuilta, ei arkeen tarvitse mielestäni mitään erityisvoimia.
Tiedän että kuulostan rasittavalta, mutta en vain koe tarpeelliseksi "kartoittaa jaksamistani" kun siinä ei ole mitään ongelmia. Eikä tulevaisuutta voi tietää etukäteen vaikka sitä kartoitusta kuinka tehtäisiin tässä vaiheessa. Tai jotenkin koen nyt keskiraskauden aikana tuon jaksamiskartoituksen turhana, kun ei meillä vielä ole kahta lasta, vaan vasta ensi vuonna.
Kommentit (13)
ts. vastauksen jonka terkka haluaa kuulla. Suositeltavia on esim. vauvan hymy, reipas ulkoilu, ystävien tapaaminen jne.
Sopiva huolenaiheen keksit varmasti samaan tyyliin.
En minä vaan tuollaista ole saanut,2 kertaa olen käynyt äitiysneuvolassa
voihan niihin huoliin vaikka kirjoittaa, että huolettaa tälläiset kyselyt mitkä ei vois vähempi kiinnostaa ja tuntuu että pakko vastata jotain mitä siihen yleensä vastaukseksi halutaan. Siten voi keskustelun kääntää siihen että se neukkutäti kertoo sulle miksi niitä kyselyitä yleensä tehdään ja että toiset niitä tarvitsee... sitten aika jo loppuukin ja pääset pois piinapenkistä ilman että on pitänyt puhua mitään henkilökohtaista. Ei se täti pure.
Vastaan vänkäävän besserwisserin kanssa pääsee helpoimmalla, kun käy siellä esittämässä sellaista äitiä, joista hän pitää.
Sanoin, että en minä ala tämmöisiä tekemään, että pyydän sitten kyllä ihan itse apua jos koen tarvitsevani.
Miksi ihmeessä ihmiset edes miettii tuollaisia että täytyykö ne kohdat täyttää tai koko hiton lomaketta? Niin kauan kun ei ole lakia joka määrää tuommoisia täyttämään, niin ei tietenkään tarvitse.
usko huviksesi, että tuo on juuri se tapa, jolla saat besserwisser-tädin kimppuusi kuin takiaisen.
Vastaan vänkäävän besserwisserin kanssa pääsee helpoimmalla, kun käy siellä esittämässä sellaista äitiä, joista hän pitää.
Mutta joskus sitä ei vain jaksa. =)
Yhdelle kysyjälle: olen viikolla 22 ja tuon lapun sain viime kerralla, eli viikon 20 tarkastuksessa.
Täällä ainakin ilmeisesti kaikki odottajat saavat tuon kyselyn.
Jotain ympäripyöreää tässä yritinkin miettiä, mutta jotenkin tekisi mieli kirjoittaa siihen voima kohtaan että arkkienkeli Mikaelilta tms. =D
Ap
Sanoin, että en minä ala tämmöisiä tekemään, että pyydän sitten kyllä ihan itse apua jos koen tarvitsevani.
Miksi ihmeessä ihmiset edes miettii tuollaisia että täytyykö ne kohdat täyttää tai koko hiton lomaketta? Niin kauan kun ei ole lakia joka määrää tuommoisia täyttämään, niin ei tietenkään tarvitse.
Sen takia mietin kun se hoitaja jää muuten jankkaamaan niistä kohdista. Esimerkiksi kun sanoin että en halua täyttä kehitysvammaseulaa, eli kaikkia verikokeita ei otettu, niin tämä jankuttamalla jankutti että "minun mielestäni nämä kaikki tulee ottaa." Lisäksi sanoi että vaikutan sellaiselta joka ei halua esim. down lasta, vaikka sanoinkin että otamme mieheni kanssa vastaan sen mitä tulee.
Hän myös ei suostu uskomaan sitä että en kaipaa äitiseuraa jonkun perhekahvilan tms. muodossa, vaan muistuttaa joka ikinen kerta että "kaikki äidit tarvitsevat seuraa".
Ehkä mutta en todellakaan hae sitä jostain äitikerhosta. Mutta kun hoitaja ei usko, vaan jankkaa siltikin tuota mantraansa.
Hän on myös vahvasti sitä mieltä että en halua polikliinistä synnytystä (vaikka olen alusta asti sanonut että nimenomaan haluan) kun meillä on tuo esikoinen jo olemassa ja koska "haluat takuuvarmasti levätä kunnolla sairaalan hoidossa". Ei usko kun sanon että lepään paremmin kotonani rakkaitteni luona.
Tarvitsetko vielä lisää tietoja?
Ap
Se saadaankin vasta lapsen synnyttyä.... Meillä lapsi nyt 1v 5kk ja samanlaisen kaavaakkeen saimme vasta....
Hänellä oli yksi ainoa aukko, johon kaikkien äitien piti mahtua. Jos edes vihjaisi, ettei halua siihen aukkoon, alkoi tuo jankkaaminen.
Ja ihan minkä vaan sai väännettyä väärinpäin. Kun odotimme kuopusta, paasasi siitä, miten pitää olla kotona. Kun sitten kävi seurantakäynnillä, alkoi paasata siitä, että ei ole lapsen etu, jos äiti vain makaa kotona.
Jne. jne. jne.
Tuollaisten kanssa ei kannata tehdä mitään muuta kuin opetella helpot kikat miten miellyttää ja aina jaksaa sitten imarrella sitä tätösen egoa siinä välissä eli "ai että, en olisi itse keksinytkään, tosi kiva, kun vinkkasit" -tyyliin.
Ja antaa kaiken mennä vaan toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos.
neuvolantäti suosittelee seulantaa, jota itse et halua sanomalla: Emme halua seulantaa.
Älkää sanoko muuta. Kun täti sanoo uudestaan että suosittelen jne, sanotte että Emme halua seulantaa.
Mitään muuta ette tuohon sano. Ei mitään selityksiä lisäksi vain nuo kolme sanaa. En usko naisen jatkavan kovin pitkään.
Minulla tuollainen on onnistunut aina.
Vaikka lehtimyyjälle: En halua tilata lehteä.
Jos jotain sanoo siihen lisää, sanon uudestaan samat sanat. Yleensä kyllä loppuu jo tuohon ensimmäiseen sanomiseen.
Pystytkö vaihtamaan terveydenhoitajaa? Isoissa terv.asemissa se ainakin olisi mahdollita.
Pyydä itseäsi koskevat neuvolapaperit nähtäväksi. Terkat kirjoittaa sinne käyntitietoihin enemmän, kuin mitä äitiyskortissa tai lasten neuvolakortissa on. Siellä voi olla tosi mielenkiinstoista tekstiä sinusta. Nyt, kun terkka on siinäv ielä, voit oikasta. Muuten se kaikki paska seuraa sinua ja lastasi lopun elämää.
Tyyliin saan voimaa ulkoilusta tai perheestä tai matkailusta tai mistä nyt ikinä saatkaan. Ei tarvitse sen enempää kertoilla.