Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eestiläinen työkaveri

Vierailija
25.06.2015 |

Mulla eestiläinen työkaveri. En ole rasisti. Sillä kun ei sinäänsä ole minulle merkitystä, mistä on kotoisin. Työkaverini on vain erittäin ailahteleva ja hankala. Välillä itse ihanuus ja silloin aina erehtyy luulemaan että nyt siitä toisesta on vihdoin tulossa ihminen. Mutta ei. Seuraavassa hetkessä loukkaantuu taas ihmeellisistä asioista vähän kaikille (vika ei siis voi olla minussa ja luonteessani, koska koko työyhteisö on varpaillaan henkilön kanssa). Olen alkanut miettiä paljonko voi laittaa kulttuurin piikkiin. Hän aina sanoo esimerkiksi, että naisella on oikeus olla ailahtelevainen. Onko tämä jokin eestiläinen oppi? Kerran hän ihmetteli myös halveksivaan sävyyn, miksi ruokaan laitetaan niin paljon rahaa, mutta itseen ei. Sanoin, että minulle ruoka on prioriteetti ja kampaajalla voin käydä kuukauden päästäkin. En koskaan sano yhtä pahasti takaisin, mitä hän sanoo sillä hän ei kestäisi sitä. Toki puolustan kantojani asialliseen sävyyn. En vain ymmärrä tätä meidän suomalaisten arvostelua. En ole mikään tuulipukukansalainen (onko joku muu vielä 90-luvun päätyttyäkin?), vaan ihan perussiisteissä vaatteissa ja lookissa kuljen. Mielestäni mukava luonne ja kohteliaisuus työssä on tärkeämpää kuin se laittaako aamulla huulipunaa vai ei. Olen myös kohtuullisen hyvännäköinen, en persjalka tai pottunokka. Sekö sitten hänelle ongelma ja uhka? Olen miettinyt kaikki vaihtoehdot käytökselle. Ehkä hän vain on hankala ihminen.

Kommentit (79)

Vierailija
61/79 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 09:26"]

Suomen kielen lautakunta ja Kielitoimisto tosin hyväksyvät myös Eestin ja eestin kielen,

Painetaan painetaan. EESTILÄINEN työkaverini on iloinen siitä, kun puhun EESTISTÄ ja EESTILÄISITÄ.

Puhun miten haluan. Piste.

[/quote]

Niin teet ja sen valitettavasti huomaa myös sivullinenkin.

Vierailija
62/79 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 08:32"]ap täällä. Ensinnäkin käytän sanaa eestiläinen, koska Viro-sana on käsittääkseni alunperin tullut Viru-hotellin nimestä ja suomalaisten ala-arvoisista Tallinnanmatkoista. Osa eestiläisistä kokee Viro -sanan negatiivisena haukkumasanana. Tämä toki koskee vain osaa. Virossa saa yhä edelleen tänä päivänä huonompaa palvelua, jos näyttää osaavansa suomea kuin jos vaikka puhuisi pelkästään englantia koko matkan ajan. Sen verran katkeria meille ollaan.
[/quote]

Vai olisiko nimitys tullut sittenkin Virun maakunnasta? (Ihanko tosissasi luulit, että maa on nimetty hotellin mukaan?)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/79 |
25.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on virolainen! Maan nimi on Viro! Ethän sano saksalaisiaan deutschlandilaisiksi, vai mitä?

Vierailija
64/79 |
25.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Virossa on aivan eri kulttuuri. Siellä naisen pitää olla kaunis, aivoilla ei ole niin väliä. Ja naisen eteen pitää tehdä miehen paljon, nainen saa olla "ailahtelevainen" tai "luonnikas". Ole ihan tyytyväinen vaan, että olet suomalainen älykäs nainen, itsenäinen, et miehen kaunis jatke.

Vierailija
65/79 |
25.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.06.2015 klo 08:33"]Se on virolainen! Maan nimi on Viro! Ethän sano saksalaisiaan deutschlandilaisiksi, vai mitä?
[/quote]
Kiitos. Tästä olin tulossa sanomaan!

Vierailija
66/79 |
25.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut saman. Olen jonkun verran virolaisten kanssa tekemisissä työn puolesta ja mielestäni he ovat usein epävakaita ja vihamielisiä ilman syytä. 

Vierailija
67/79 |
25.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.06.2015 klo 08:33"]Se on virolainen! Maan nimi on Viro! Ethän sano saksalaisiaan deutschlandilaisiksi, vai mitä?
[/quote]
Tulin juuri sanomaan samaa. Ollaanko me finlandilaisia? Ruotsalaiset sverigeläisiä?

Vierailija
68/79 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha keskustelu, mutta kommentoinpa silti.

Itselläni on ollut useita virolaisia työkavereita (olen siivousalalla), ja suurin osa heistä on ollut todella mukavia. Ja ihan tavallisen näköisiä ovat olleet, eivät minun mielestäni mitenkään turhamaisia. Heissä, kuten meissäkin on rauhallisia ja vähemmän rauhallisia ihmisiä, jokainen on oma persoonansa. En pidä tuota mitenkään kulttuurisidonnaisena.

Vierailija
69/79 |
30.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen erään virolaisen potilaskuljettajan, laitoshoitajaa ja remonttimiehen. Kaikki miespuolisia. Ovat täyden kympin arvoisia. Iloisia, ystävällisiä, ahkeria, tekevät työn hyvin, omaavat positiivisen elämänasenteen, terve suhtautuminen työntekoon ja elämään. Lämpimiä ja ihastuttavia ihmisiä. Kohteliaita. Tekevät työtä ilolla ja kiitollisuudella. Tervejärkisiä. Tervehtivät lämpimästi ja iloisesti. Eivät ryyppää eivätkä rällää. Ilo seurata heidän työskentelyään. Kaunista katseltavaa. Hyvää jälkeä tulee. Työnteko luistaa kuin leikki. Nämä eivät ole mitään ylistyssanoja, vaan täyttä totta heistä. En tiedä, ovatko kaikki virolaiset tällaisia. Omaavat kauniit käytöstavat. Eivät kiroile eivätkä möykkää.

Vierailija
70/79 |
30.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunnen erään virolaisen potilaskuljettajan, laitoshoitajaa ja remonttimiehen. Kaikki miespuolisia. Ovat täyden kympin arvoisia. Iloisia, ystävällisiä, ahkeria, tekevät työn hyvin, omaavat positiivisen elämänasenteen, terve suhtautuminen työntekoon ja elämään. Lämpimiä ja ihastuttavia ihmisiä. Kohteliaita. Tekevät työtä ilolla ja kiitollisuudella. Tervejärkisiä. Tervehtivät lämpimästi ja iloisesti. Eivät ryyppää eivätkä rällää. Ilo seurata heidän työskentelyään. Kaunista katseltavaa. Hyvää jälkeä tulee. Työnteko luistaa kuin leikki. Nämä eivät ole mitään ylistyssanoja, vaan täyttä totta heistä. En tiedä, ovatko kaikki virolaiset tällaisia. Omaavat kauniit käytöstavat. Eivät kiroile eivätkä möykkää.

Sama kokemus, tunnen eri-ikäisiä naisia työpaikalla. Ensin ehkä varautuneita, mutta hyvin kohteliaita ja iloisia. Kun oppii tuntemaan, tosi hauskoja ja huumorintajuisia. Lämpimiä ihmisiä, säästäväisiä ja kauniit tavat muita kohtaan. Jokainen on oma yksilönsä toki, temperamentteja löytyy laidasta laitaan kuten meillä kaikilla. Keski-ikäisistä vaistoaa tietyn surumielisen sävyn eikä historian valossa ole ihmekään.

Vierailija
71/79 |
30.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sana Viro tulee kyllä Viru-maakunnan nimestä, mutta samanlailla sana Ruotsi tulee Roslagen-alueesta Tukholman pohjoispuolella. Jos haluaa sanoa Eesti, niin eikö silloin kaiken logiikan mukaan pitäisi myös kutsua Ruotsia Sverigeksi?

Mutta sehän on eri asia!

Vierailija
72/79 |
30.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi olla, että jotkut ovat hankalia, mutta ei ne suomalaiset naisetkaan aina mitään enkeleitä ole. Olen sh ja kerran ollessani tuuraamassa yhdellä osastolla, koko osaston akkalauma kiusasi ja pilkkasi virolaista työntekijää ihan niin että meinasi tulla itku silmään sen puolesta. Jos hän kysyi jotain niin joku näistä kiusaajista toisti sen papukaijana hänen aksenttiaan matkien ja koko kanalauma nauroi. Ei ollut mitään heidän keskenäistä läppäänsä koska tämä virolaisnainen näytti olevan itkun partaalla. Ihan hirveä paikka. Jospa hän on saanut paikan jostain muualta. Ja nämä olivat ihan 40+ naisia kaikki, ei edes mitään keskenkasvuisia.

Kauheaa, hävettää olla suomalainen. Tiedän kyllä itsekin miten negatiivinen ilmapiiri suomalaisissa hoitolaitoksissa on aina ollut.

Vierailija
73/79 |
30.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Virolaiset miehet on ahkeria ja mukavia jutustelijoita. Tekevät työtä iloisemmalla asenteella kuin suomimörököllit.

Vierailija
74/79 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin aikoinaan tunsin naispuolisen virolaisen työkaverin. Todella ailahteleva ja kiero. Että jos suomalaisissakin on eri persoonia, niin virolainen on kymmenen kertaa ailahtelevaisempi..

Myös virolainen miesystäväni valehteli usein ihan vaan miellyttääkseen, koska ei halunnut tuottaa minulle pettymystä. Ei pystynyt olemaan rehellinen. Mutta petihommissa oli kympin mies..

Joten olen tullut siihen johtopäätökseen, että huijaaminen on heillä verissä. Ehkä harvoja poikkeuksiakin voi olla, mutta oman kokemuksen mukaan yleisesti näin joka kerta, kun olen ollut jollain tavalla virolaisen kanssa tekemisissä. 

Vierailija
75/79 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 08:32"]ap täällä. Ensinnäkin käytän sanaa eestiläinen, koska Viro-sana on käsittääkseni alunperin tullut Viru-hotellin nimestä ja suomalaisten ala-arvoisista Tallinnanmatkoista. Osa eestiläisistä kokee Viro -sanan negatiivisena haukkumasanana. Tämä toki koskee vain osaa. Virossa saa yhä edelleen tänä päivänä huonompaa palvelua, jos näyttää osaavansa suomea kuin jos vaikka puhuisi pelkästään englantia koko matkan ajan. Sen verran katkeria meille ollaan. [/quote] Vai olisiko nimitys tullut sittenkin Virun maakunnasta? (Ihanko tosissasi luulit, että maa on nimetty hotellin mukaan?)

Totta, mutta se on Võrun maakunta. Suomen kielessä ei ole vastinetta sille maakunnan nimelle.

Vierailija
76/79 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 08:32"]ap täällä. Ensinnäkin käytän sanaa eestiläinen, koska Viro-sana on käsittääkseni alunperin tullut Viru-hotellin nimestä ja suomalaisten ala-arvoisista Tallinnanmatkoista. Osa eestiläisistä kokee Viro -sanan negatiivisena haukkumasanana. Tämä toki koskee vain osaa. Virossa saa yhä edelleen tänä päivänä huonompaa palvelua, jos näyttää osaavansa suomea kuin jos vaikka puhuisi pelkästään englantia koko matkan ajan. Sen verran katkeria meille ollaan. [/quote] Vai olisiko nimitys tullut sittenkin Virun maakunnasta? (Ihanko tosissasi luulit, että maa on nimetty hotellin mukaan?)

Keskustelin tuosta aiheesta virolaisen naisystäväni kanssa. Hän lähinnä ihmetteli, että miksi se on suomeksi Viro, kun se kaikilla muilla kielillä on Estonia, Estland, Estonya, Estonie jne. Hän sanoi, että suomalaisia pitää kuunnella tarkasti, että puhuvatko he Virosta vai Virumaasta.

Vierailija
77/79 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viron-venäläiset sekoittavat pakkaa, meillä yksi siivoojana, eikä voi luottaa yhtään. Menee venäläisyyden piikkiin, ei edes puhu viroa.

Vierailija
78/79 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kovia ovat juoruilemaan.

Vierailija
79/79 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli työvuosieni aikana, nyt olen eläkkeellä, useita eestiläisiä työkavereita. Kaikki olivat äärimmäisen ahkeria ja miellyttäviä ihmisiä, joiden kanssa oli mukavaa jutella kaikista asioista.  Huomasi helposti heidän varttuneen maassa, jossa sivistystä pidetään arvossa aivan eri tavalla kuin Suomessa. Luulen, että ne heistä, jotka elivät lapsuutensa  ja nuoruutensa vielä Neuvostoliiton alaisena, omaksuivat esim. venäläisen tavan korostaa ulkomuotoaan. Kauniita Eestin naiset ovat muutenkin, mutta esteettisyys on heillä korostunutta.  Luulen, että he selän takana vähän naureskelevat suomalaisten arkista habitusta, ja onhan joillakin heistä taipumus komennella muita. Kukapa olisi täydellinen, kansalaisuudesta riippumatta. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi seitsemän