Eestiläinen työkaveri
Mulla eestiläinen työkaveri. En ole rasisti. Sillä kun ei sinäänsä ole minulle merkitystä, mistä on kotoisin. Työkaverini on vain erittäin ailahteleva ja hankala. Välillä itse ihanuus ja silloin aina erehtyy luulemaan että nyt siitä toisesta on vihdoin tulossa ihminen. Mutta ei. Seuraavassa hetkessä loukkaantuu taas ihmeellisistä asioista vähän kaikille (vika ei siis voi olla minussa ja luonteessani, koska koko työyhteisö on varpaillaan henkilön kanssa). Olen alkanut miettiä paljonko voi laittaa kulttuurin piikkiin. Hän aina sanoo esimerkiksi, että naisella on oikeus olla ailahtelevainen. Onko tämä jokin eestiläinen oppi? Kerran hän ihmetteli myös halveksivaan sävyyn, miksi ruokaan laitetaan niin paljon rahaa, mutta itseen ei. Sanoin, että minulle ruoka on prioriteetti ja kampaajalla voin käydä kuukauden päästäkin. En koskaan sano yhtä pahasti takaisin, mitä hän sanoo sillä hän ei kestäisi sitä. Toki puolustan kantojani asialliseen sävyyn. En vain ymmärrä tätä meidän suomalaisten arvostelua. En ole mikään tuulipukukansalainen (onko joku muu vielä 90-luvun päätyttyäkin?), vaan ihan perussiisteissä vaatteissa ja lookissa kuljen. Mielestäni mukava luonne ja kohteliaisuus työssä on tärkeämpää kuin se laittaako aamulla huulipunaa vai ei. Olen myös kohtuullisen hyvännäköinen, en persjalka tai pottunokka. Sekö sitten hänelle ongelma ja uhka? Olen miettinyt kaikki vaihtoehdot käytökselle. Ehkä hän vain on hankala ihminen.
Kommentit (79)
[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 10:33"]
[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 10:25"]Mulla on ollut jo vuosia virolaisia naisia ja miehiä työkavereina ja voin sanoa ettei sun työkaverisi edusta heitä. Eli sun työkaverisi nyt vaan sattuu olemaan luonnevikainen ja keskenkasvuinen. [/quote] Ei ole poikkeus. Työpaikallamme 10:stä Virolaisesta lääkäristä/sairaanhoitajasta keskimäärin 8 on hankalia/ailahtelevaisia/vittumaisia ja ehkä yksi ok ja yksi mukava.
[/quote]
No sinänsä he kyllä sopii ammattiryhmäänsä, tuo on usein sairaalassa olleena mun otantani suomalaisistakin sairaanhoitajista ja lääkäreistä. 1/10 on mukava ja empatiakykyinen, loput hapannaamaisia korppuja joilta puuttuu alkeellisemmatkin tavat.
[quote author="Vierailija" time="25.06.2015 klo 11:42"]
Virottelijat, te olette kaikki väärässä.
Maan nimi on Eesti eikä mikään Viro. Viro (eestiksi Viru) on vain yksi pieni osa Eestiä, lähinnä Suomen maakuntaa vastaava alue.
Minä sen lisäksi, että asun Turussa, asun myös Suomessa ja olen suomalainen, enkä esim. pohjois-karjalalainen tai härmäläinen.
Lukekaa nyt ensialkuun tuostakin:
http://www.viroweb.fi/yleistietoa/maakunnat.asp
En jaksanut enkä viitsinyt enempää kahlata nettiä näin itsestäänselvän asian takia, mutta jos teillä riittää harrastuneisuutta, voittehan tietysti itse tehdä niin.
Ap:n työtoveri on - aivan oikein - eestiläinen.
Olkoonkin, että tämä koko Eestin virottelu on suomalaisten yleinen virheellinen tapa, se on kuitenkin yhtä kaikki virheellinen.
Varmaan sitten amerikkalaisetkin ovat teidän mukaanne kaikki texasilaisia.
Mutta turhaanhan minä tätä yritän teille selvittää. Ettehän te näköjään halua oppia vaikka lehmät lentäisivät ja kanat kusisivat.
[/quote]
Kerron sinulle järisyttävän uutisen: Myös Sachsen on vain yhden osavaltion nimi Saksassa, mutta silti koko maan nimi on suomeksi Saksa eikä Deutschland. Sinun logiikkasi mukaan esim. baijerilaisia ei saisi kutsua saksalaisiksi, vai mitä?
Minulla on 3 virolaista kollegaa ja KAIKKI ovat parhaita työkavereita, työkavereiden aateleja.
1 heistä sai vauvan ja hän sai useita kymmeniä paketteja työkavereilta, kun kaikki halusivat antaa oman lahjan.
Olen virolainen nainen ja vihaan liiallista keskittymistä ulkonäköön. Se on out. Eli siis yli meikkaamista ja pukeutumista. Luonnollisen nätti ja tyylikäs ulkonäkö on naiselle paras:) Suomalaiset naiset ovat minusta kauniit. Luonnollisen kauniit, usein kuin enkelit:) Mitä tuohon muuhun juttun tulee - voi harmi, et satuin lukemaan. No, meitä on monenlaisia. Mut kävi mielessä, ettei tuo hailahtelevaisuus johtuisi siitä, että joku työpaikalla on asennoitunut - ei tuo p...leen virolainen voi mitään osata. Työpaikoilla on kiusaamista (olen kokenut). Ei kait kaikissa mutta monissa. Tämä ei tarkoita, etteikö kyseinen hlö voisi oikeasti olla itsekeskeinen nirppanokka. Tiedä sitä... jotkut tosiaan ovat pyrkyreitä ja kritisoivat muita, vaikka ulkonäostä tai ruuasta jos ei muuta syytä ole. On myös sellaisia virolaisia naisi olemassa, valitettavasti. Itse en moisten kanssa tulee toimeen.
Voi olla, että jotkut ovat hankalia, mutta ei ne suomalaiset naisetkaan aina mitään enkeleitä ole. Olen sh ja kerran ollessani tuuraamassa yhdellä osastolla, koko osaston akkalauma kiusasi ja pilkkasi virolaista työntekijää ihan niin että meinasi tulla itku silmään sen puolesta. Jos hän kysyi jotain niin joku näistä kiusaajista toisti sen papukaijana hänen aksenttiaan matkien ja koko kanalauma nauroi. Ei ollut mitään heidän keskenäistä läppäänsä koska tämä virolaisnainen näytti olevan itkun partaalla. Ihan hirveä paikka. Jospa hän on saanut paikan jostain muualta. Ja nämä olivat ihan 40+ naisia kaikki, ei edes mitään keskenkasvuisia.
[quote author="Vierailija" time="25.06.2015 klo 09:39"]
Tämä menee nyt ohi aiheen, mutta kerron kuitenkin. Kävin useamman kerran keskussairaalassa ihotautilääkäreillä, kun mulla oli kasvoissa punaisia, isoja ärhäköitä finnejä. Useimmiten lääkärinä oli suomalainen mies. Aina vastaukseksi tuli hoito-ohjeeksi pesu ja meikittä käyttö ja kyllä se siitä lähtee. Eipähän lähtenyt. Kerran sitten vastaanotolla oli virolainen naislääkäri, joka katsoi, tutki ja vielä kerran tutki. Diagnoosi oli ruusufinni. Hän kirjoitti reseptin voidemaiselle antibiootille, kasvojen pesuohjeet ja mistä saisin minulle sopivat meikkituotteet. Varmisti vielä, että ymmärsin kaiken. Antoi uuden ajan 3 kuukauden päähän ja sanoi vielä, että saan soittaa hänelle aikaisemmin, jos tulosta ei ala tulemaan. Alkoi tulemaan. 3 kuukauden päästä iho oli kuin uusi. Ja tämä ei siis tapahtunut yksityisellä. Koskaan, siis en koskaan ole saanut samanlaista käytöstä suomalaiselta lääkäriltä.
[/quote]
Suomalaiset lääkärit ovat usein jotenkin persoonallisuushäiriöisiltä vaikuttavia. Eräs lääketieteen emeritusproffa sanoikin mielipiteenään, että lääkikseen sisäänotettaville tulisi ehdottomasti järjestää kattavat peroonallisuus- ja soveltuvuustestit. Nythän niitä ei ole ja sen kyllä huomaa, jos kohdalle sattuu sellainen...
Virolaisiin ja venäläisiin lääkäreihin olen enemmän kuin tyytyväinen omien kokemusteni pohjalta. Kuuntelevat potilasta herkällä korvalla. Heissä myös harvemmin olen tavannut ylimielistä asennetta.
Tallinnan tarjoilijoissa ollut kopeita. Virolaiset lähi-ja sairaanhoitajat mukavia, osa kauniita osa tavallisen näköisiä.
Itselläni on ollut virotar työtoverina. Kaunis ja huoliteltu, mutta ai sitä tempperamenttiä! Oli aina välillä kovin kiihtynyt ja mieli muuttui. Suomalaiset naiset ovat kyllä helpommin hanskattavissa. Myös vähän ylimielisyyttä ankeita suomalaisia naisia kohtaan. Mutta ihan ok ihminen, ei siinä mitään. Tiivistäisinkö, että nainen isolla N:llä, vaikka oli pieni ja siro.
[quote author="Vierailija" time="25.06.2015 klo 08:55"]
[quote author="Vierailija" time="25.06.2015 klo 08:33"]Se on virolainen! Maan nimi on Viro! Ethän sano saksalaisiaan deutschlandilaisiksi, vai mitä? [/quote] Tulin juuri sanomaan samaa. Ollaanko me finlandilaisia? Ruotsalaiset sverigeläisiä?
[/quote]Luin jostain 80-luvun alussa kirjoitetusta kirjasta, että 'Eesti' ja 'Viro' on hyväksytty suomen kieleen tasa-arvoisiksi nimityksiksi tuosta maasta puhuttaessa. Itseäkin kyllä ärsyttää tuo 'Eestin' toisteleminen, mutta se on semmoinen poikkeusnimitys, jota saa käyttää.
-Mies 29v + 1v-
ap täällä. Ensinnäkin käytän sanaa eestiläinen, koska Viro-sana on käsittääkseni alunperin tullut Viru-hotellin nimestä ja suomalaisten ala-arvoisista Tallinnanmatkoista. Osa eestiläisistä kokee Viro -sanan negatiivisena haukkumasanana. Tämä toki koskee vain osaa. Virossa saa yhä edelleen tänä päivänä huonompaa palvelua, jos näyttää osaavansa suomea kuin jos vaikka puhuisi pelkästään englantia koko matkan ajan. Sen verran katkeria meille ollaan.
Työkaverinikin osaa toki olla ahkera ja mukava välillä. Työn toteutustapa tuppaa vain liian usein olemaan sellainen, että tarkoitus on saada joku toinen huonoon valoon: esim. tehdään jonkun toisen työtehťävä tarkoituksella ennen kuin toinen muilta töiltään ehtii ilman että edes kysytään asiasta. Ja avuksi ei yleensä olla hyvää hyvyyttään, vaan sitten heittäydytään marttyyriksi, kun aina saa olla muiden hommia tekemässä. Jos sitten tulee virhe (kuten kaikille välillä), syytetään muita ja keksitään mitä ihmeellisimpiä tarinoita. Tässä lienee jonkinlainen Neuvostoajan kaiku, kun rehellisyydellä ei ole ollut arvoa?
Tunnen myös samanlaisen yhtä oikukkaan ja epäluotettavan venäläisen naisen. Mielestäni Eesti on ollut itsenäinen valtio vasta niin lyhyen aikaa, että kulttuureilla on väistämättä oltava yhteneväisyyksiäkin.
Huoh. Painakaa nyt kalloonne, että maan nimi on suomeksi Viro. Eteläisen sukulaiskansan mielipiteellä ei ole tässä asiassa merkitystä.
[quote author="Vierailija" time="25.06.2015 klo 08:33"]Se on virolainen! Maan nimi on Viro! Ethän sano saksalaisiaan deutschlandilaisiksi, vai mitä?
[/quote]
Maan nimi on Eesti. Eestissä asuvat eestiläiset.
[quote author="Vierailija" time="25.06.2015 klo 08:55"]
[quote author="Vierailija" time="25.06.2015 klo 08:33"]Se on virolainen! Maan nimi on Viro! Ethän sano saksalaisiaan deutschlandilaisiksi, vai mitä? [/quote] Tulin juuri sanomaan samaa. Ollaanko me finlandilaisia? Ruotsalaiset sverigeläisiä?
[/quote]
Swerigeläiset on sveduja ja russijalaiset ryssiä. Kyllä estonialaisetkin ovat eestiläisiä. Kielitoimisto voi olla eri mieltä, mutta eivät ne siellä tiedäkään mistään mitään.
Mutta itse asiaan. Eestiläinen voi olla ailahtelevainen, välillä hyvällä tuulella ja välillä huonolla. Toisaalta suomalainen on jatkuvasti tasaisen vittumainen ja hankala.
Kotus sanoo:
Epävirallisissa yhteyksissä voi käyttää myös Eesti-nimeä.
En pidä vauva.fi-palstaa kovin virallisena yhteytenä.
Btw - minullakin on eestiläinen työkaveri, joka on aivan ihana ihminen :D. Rikastuttaa työyhteisöämme. ITse kyllä olen Eesti-fani, joten suhtautumiseni häneen on positiivinen. Tämä näkyy varmasti myös kanssakäymisessä.
[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 08:46"]
[quote author="Vierailija" time="25.06.2015 klo 08:33"]Se on virolainen! Maan nimi on Viro! Ethän sano saksalaisiaan deutschlandilaisiksi, vai mitä? [/quote] Maan nimi on Eesti. Eestissä asuvat eestiläiset.
[/quote]
Se on suomeksi Viro. Virossa asuu virolaisia. Painakaa tämä nyt jo paksuun kalloonne. :D
Sana Viro tulee kyllä Viru-maakunnan nimestä, mutta samanlailla sana Ruotsi tulee Roslagen-alueesta Tukholman pohjoispuolella. Jos haluaa sanoa Eesti, niin eikö silloin kaiken logiikan mukaan pitäisi myös kutsua Ruotsia Sverigeksi?
Suomen kielen lautakunta ja Kielitoimisto tosin hyväksyvät myös Eestin ja eestin kielen,
Painetaan painetaan. EESTILÄINEN työkaverini on iloinen siitä, kun puhun EESTISTÄ ja EESTILÄISITÄ.
Puhun miten haluan. Piste.
[quote author="Vierailija" time="25.06.2015 klo 11:42"]Virottelijat, te olette kaikki väärässä.
Maan nimi on Eesti eikä mikään Viro. Viro (eestiksi Viru) on vain yksi pieni osa Eestiä, lähinnä Suomen maakuntaa vastaava alue.
Minä sen lisäksi, että asun Turussa, asun myös Suomessa ja olen suomalainen, enkä esim. pohjois-karjalalainen tai härmäläinen.
Lukekaa nyt ensialkuun tuostakin:
http://www.viroweb.fi/yleistietoa/maakunnat.asp
En jaksanut enkä viitsinyt enempää kahlata nettiä näin itsestäänselvän asian takia, mutta jos teillä riittää harrastuneisuutta, voittehan tietysti itse tehdä niin.
Ap:n työtoveri on - aivan oikein - eestiläinen.
Olkoonkin, että tämä koko Eestin virottelu on suomalaisten yleinen virheellinen tapa, se on kuitenkin yhtä kaikki virheellinen.
Varmaan sitten amerikkalaisetkin ovat teidän mukaanne kaikki texasilaisia.
Mutta turhaanhan minä tätä yritän teille selvittää. Ettehän te näköjään halua oppia vaikka lehmät lentäisivät ja kanat kusisivat.
[/quote]
Tutustuisitko vaikka Kielitoimiston suosituksiin sen sijaan, että meuhkaat mutusi perusteella? Sanojen etymologia menee niin kuin esitit, eli Eesti on alun perin viitannut koko maahan ja Viro yhteen maakuntaan. Kielitoimisto hyväksyy molemmat mutta suosittelee Viroa nimen vakiintuneen aseman vuoksi: http://www.kielikello.fi/index.php?mid=2&pid=11&aid=1150
K