Ulkosuomalaisuudessa on hyvin outoa
se, että suomalaiset ulkomailla asuvat ovat ulkosuomalaisia. Mutta Suomessa asuvat ulkomaalaiset ovat mamuja.
Kommentit (16)
yhtä hyvin kuin ulkosuomalaisena.
Riippuu mistä vinkkelistä asiaa katsoo.
Asuin parissa muussa Euroopan maassa ja koin olevani maahanmuuttaja siinä missä kurdit yms. ja niin minua usein myös kohdeltiin. Pari kertaa joku paikallinen antoi minun ymmärtää, että olisin ns. parempi maahanmuuttaja, mutta siitä lähinnä loukkaannuin, koska olin käynyt esimerkiksi kielikursseilla ilmeisesti sitten niiden huonompien maahanmuuttajien kanssa ja huomasin, kuinka paljon he näkivät vaivaa voidakseen jäädä maahan.
olin Suomen kannalta ulkosuomalainen eli ulkomailla asuva Suomen kansalainen. Asuinmaassani olin mamu eli maahanmuuttaja. Suomalaisena olen kokenut aina olevani mamujen ykköskastia.
Ero mamun ja "ulkosuomalaisen" (tai "ulkoruotsalaisen" tai "ulkoitalialaisen" välillä ) on se että mamu on lähtenyt pois kotimaastaan omilla rahoillaan, avoimille työmarkkinoille (tai jos ei ole saanut töitä, elämään sosiaaliturvalla) kun taas "ulkositäsuntätä" on lähetetty komennukselle kotimaassaan toimivan työnantajan laskuun. Häntä ei kosketa uuden kotimaansa työ- tai asuntomarkkinat koska palkka ja päivärahat juoksevat, asunto on työpaikan järjestämä ja verovapaa auto tilattu jo ennen kotoa lähtöä. Hän kuuluu ihan eri yhteiskuntaluokkaan kuin mamut jotka joutuvat taisteleemaan paikastaan.
eivät ole expatteja.
Ero mamun ja "ulkosuomalaisen" (tai "ulkoruotsalaisen" tai "ulkoitalialaisen" välillä ) on se että mamu on lähtenyt pois kotimaastaan omilla rahoillaan, avoimille työmarkkinoille (tai jos ei ole saanut töitä, elämään sosiaaliturvalla) kun taas "ulkositäsuntätä" on lähetetty komennukselle kotimaassaan toimivan työnantajan laskuun. Häntä ei kosketa uuden kotimaansa työ- tai asuntomarkkinat koska palkka ja päivärahat juoksevat, asunto on työpaikan järjestämä ja verovapaa auto tilattu jo ennen kotoa lähtöä. Hän kuuluu ihan eri yhteiskuntaluokkaan kuin mamut jotka joutuvat taisteleemaan paikastaan.
kun suomen valtio lennättää niitä somaleita tänne yhteiskuntaa kuppaamaan, rötöstelemään, yms. niin olet oikeassa. sieltä ne on omilla rahoillaan tulleet tänne, koska suomalaisen veronmaksajan rahojahan siinä käytettiin ja nehän on heidän rahojaan sittemmin.. toki sen veronmaksajan voisi myös työnantajana nähdä..
että "ulkosuomalainen" on vähintään keskiluokan ihminen joka on joka on saanut komennuksen ulkomaille tai hankkinut jo ennen Suomesta lähtöään hyvän työpaikan ja kaikki on ollut suunniteltua alusta lähtien. Muuttokuorman mukana tulevat kiuaskivetkin.
Mutta suomalainen duunari joka lähti Ruotsiin 1960-luvulla tai torppari joka lähti Amerikaan 1900-luvun alussa ilman mitään tietoa minne joutuu lopulta, ei ollut mitään muuta kuin siirtolainen tai mamu nykyslangilla.
Suomi ei ole minulle mikaan kiinnekohta, johon suhteutan elamani. Tama on valitettavaa, mutta niin se on. Realiteetti.
hyvässä työpaikassa, mutta yhä harvempi on millään "komennuksella". Suurin osa on ulkomailla töissä ihan paikallisilla sopimuksilla, vaikka olisi ns. suomalaisfirmassakin töissä. Ja monet ovat ihan "ulkomaisissa" firmoissa töissä, eivätkä Suomesta lähetettyjä työntekijäitä.
Harvoin keneenkään parin vuoden komennuksella olevaan edes viitataan käyttäen termiä "ulkosuomalainen", itse ainakin käsitän ulkosuomalaiseksi ihmisen, joka on asunut pidempään pois Suomesta.
- ex-ulkosuomalainen
että "ulkosuomalainen" on vähintään keskiluokan ihminen joka on joka on saanut komennuksen ulkomaille tai hankkinut jo ennen Suomesta lähtöään hyvän työpaikan ja kaikki on ollut suunniteltua alusta lähtien. Muuttokuorman mukana tulevat kiuaskivetkin.
Mutta suomalainen duunari joka lähti Ruotsiin 1960-luvulla tai torppari joka lähti Amerikaan 1900-luvun alussa ilman mitään tietoa minne joutuu lopulta, ei ollut mitään muuta kuin siirtolainen tai mamu nykyslangilla.
Ota asioista selvää, ennenkuin kirjoitat ihan puuta heinää
Terv. Expat, joka maksaa kyllä jokaisen kulun ihan omasta pussista
ulkosuomalainen on suomalainen, joka asuu Suomen rajojen ulkopuolella. Ei siihen mitään työkomennuksia tarvita (vai käviskö avioliittokomennus..?)
eivät saaneet mitään "ilmaiseksi".
tosin kun keskustelen suomalaisten kanssa silloin kerron olevani ulkosuomalainen. Se on jotenkin selvempää näin. Eikö vaan? Mitä häpeää on olla maahanmuuttaja ellei sitten itse käytöksellään tai maantapoihin sopeutumattomuudellaan itseään ja omaa maataan ja kulttuuriaan häpäise.
Ulkosuomalainen olen suomalaisten näkökulmasta ja maahanmuuuttaja täällä uudessa maassa heidän näkökulmastaan.
n. kuudenkymmenen kilometrin päässä Tukholmasta, ja sai todella tuntea olevansa mamu. Mikä on hassua, koska olen luullut Ruotsin olevan hyvin maahanmuuttajaystävällinen maa.