Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

MIkä ihme voi aiheuttaa allergiaa uudessa kodissa?

Vierailija
22.09.2012 |

Nenän limakalvot kuivuvat ja aivastuttaa. Olen mittaillut kosteusprosenttia ja se on 45-50.

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
23.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

meilläkin koko perheellä talvisin, kun ilma on kuivaa. Lapsilla tulee myös helposti verta nenästä, itsellänikin silloin kun joudun käyttämään kortisoninenäsuihkeita työpaikan sisäilmaongelmien takia. Monenlaisia suihkeita ja öljyjä on kokeiltu, minusta paras on sininen bepanthen, ihan se voide. Kun muitakin paikkoja joutuu rasvaamaan niin miksipä ei sitten nenääkin. Tytölle se taas ei jostain syystä sovi ollenkaan.

Ap:n lievät oireet olisivat minusta ihan normaaleja muuten, mutta miksei niitä ollut entisessä asunnossa, sitä ihmettelen.

Vierailija
2/32 |
23.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

miettiä ruoka-aineet ennen kuin alkaa taloa purkamaan. Itsellä oli pitkään "hiipivä" allergia, joka tuli yllättävissä tilanteissa. Lopulta alkoi olla niin häiritsevä, että aloin järjestelmällisesti miettiä vaihtoehtoja. Kuitenkin vasta kun kävin leikkauksessa, tuli vielä voimakkaampia oireita ja silloin se kohdistui lateksiin, oli helppo havaita, kun kortsunkäytöstä seurasi ihottumaa. Kävin testeissä uudestaan (lapsuudessa testattu) ja ilmeni, että olen mm. tomaatille, kurkulle, meloneille, lateksille ja muutamalle muulle allerginen, samoin siitepölylle ja eläinpölylle.

Allergiat eivät ole yhdestä ainoasta aineesta, vaan jos syön em. ruoka-aineita ja ilmassa on muita allergeeneja, silloin reagoin. Tomaattia tai kurkkua pystyn hyvin syömään allergia-aikani ulkopuolella. Samoin pystyn olemaan talossa, jossa on lemmikeitä, jos en syö noita. Vaikeutti oikeasti allergian tunnistamista, kun ei ilmene ilman ristikkäistä altistusta.

Nyt kun tietää, elämä on taas paljon vähemmän nuhaista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
23.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutimme vuosi sitten 90- luvun kerrostaloon. Olen aina asunut samanlaisissa taloissa. Oireeni alkoivat parissa kkdessa. Silmät ja koko kasvot turpoavat yön aikana, silmät ja kurkku kuivuvat. Kaikki on tutkittu, vocit , homeet , allergiat ja ilmastoinnit, mitään ei löydy. Minulla eniten oireita, lapsilla jotain, miehellä ei mitään. Itse epäilen talon ulkoseiniä. En taida jäädä tähän taloon tulevaisuudessa, tosin mies ei suostu muuttamaan, emmekä kyllä vastaavaa löytäisikään.

Vierailija
4/32 |
23.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jouduin välillä olemaan muualla kun oireet meni niin pahoiksi. Noin kahden vuoden jälkeen oireet alkoivat pikku hiljaa vähenemään.

Mänty muuten erittää tuoreena terppiini-nimistä ainetta, jolle voi olla allerginen, kuusesta en tiedä. Sä voit olla allerginen ihan mille vaan.

Tosin sun oireet ei minusta kovin kummosilta kuulosta, itse sain astman yms lisäksi reuman oireet.

Vierailija
5/32 |
22.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun siskolle tuli uudessa asunnossaan krooninen nuha - homehan se oli. Ja aikamoinen soppa kaupan purkamisineen sun muine ongelmineen.

Vierailija
6/32 |
22.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

pahasti vialla siellä:(

kannattaa kutsua terveystarkastaja.

Vierailija
7/32 |
22.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uudet huonekalut, pöly, kuivuus, home.

Vierailija
8/32 |
22.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ovat liimattu kostealle betonille niin liimasta vapautuu myrkyllisiä yhdisteitä huoneilmaan.

Tästä puhutaan liian vähän.

Vierailija
9/32 |
22.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lattiassa on parketti ja katto on kuusipaneelia. Seinät ovat gyproc-levyä.

ap

Vierailija
10/32 |
22.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä alan aivastelemaan, jos lapseni tai joku muu on vieraillut kodissa, jossa on kissoja tai hevosia.

Vierailija
11/32 |
22.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap

Vierailija
12/32 |
22.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olimme mukana kaikissa vaiheissa ja tiedämme, että rakenteet eivät ole päässeet kastumaan.

Voiko pelkkä koneellinen ilmanvaihto aiheuttaa näitä oireita?

ap

Vierailija
13/32 |
22.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parhaita veikkauksia:

- homeet

- vocit

- koneellinen ilmanvaihto putsattu huonosti (suodattimet?)

Vierailija
14/32 |
22.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

IV-kone putsataan ja vaihdetaan suodattimet 3-4 kertaa vuodessa.

ap

Vierailija
15/32 |
22.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

MIkä on vocit? IV-kone putsataan ja vaihdetaan suodattimet 3-4 kertaa vuodessa.

ap

Noi voc:it on haihtuvia orgaanisia yhdisteitä. Volatile organic compounds. Niitä on monissa kemikaaleissa. Me esimerkiksi käsiteltiin sohva sellaisella suojasuihkeella, joka oli jotain aromaattista voc:ia. Ei ois kannattanu. Haisi ihan sika pitkään ja mulla astma paheni. Enää ikinä en sellaista laita!

Vierailija
16/32 |
22.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.heli.fi/Hengitysilma/Sisailma/Muita-sisailmaongelmia/VOC-paa…

Esim. homealtistuminen usein altistaa myös sit samalla voceille. Allergisen ei kannattais koskaan muuttaa uuteen taloon ja lisäksi kannattaa tosi tarkkaan miettiä, että miten paljon hankkii ja minkälaisia huonekaluja jne.

Olette siis ihan upouuteen asuntoon muuttaneet joku aika sitten? Ja hommanneet sinne aika paljon uusia huonekalujakin?

Voc-altistus on voinut olla aika huikea ja on varmaan vieläkin.

Vierailija
17/32 |
22.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uusia huonekaluja meillä ei tähän kotiin ole hankittu, mutta tietenkin kiinteät kalusteet kuten komerot yms.

ap

Vierailija
18/32 |
22.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoiko oireenne heti silloin 2,5 v sitten vai milloin?

Vierailija
19/32 |
22.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap

Vierailija
20/32 |
23.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

yleensä ne haihtuu muutamassa kuukaudessa siedettävälle tasolle, mutta jos materiaali on viallista tai esim. tasoitteet eivät ole ehtineet kuivua tai jostain pääsee jonnekin kostettua, voi päästöjä tulla jatkuvasti lisää. Esim. etyyliheksanolia tai TXIB:tä muovimatoista, formaldehydia jne. Meidän työpaikkaa remontoitiin n. 5v sitten ja tekivät monenlaisia virheitä. Nyt siellä on sekä homeita että (voc) kemikaaleja. Haiseeko jossain joltain, onko jokin tila erityisen huono tms.?