Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomeen palanneet ja ulkosuomalaiset!

Vierailija
21.09.2012 |

Kertokaa miten se suomalaisten epäkohteliaisuus ilmenee, josta niin puhutaan verrattuna moniin muihin maihin? ihan rehellisesti ja mielenkiinnolla haluaisin kuulla.

Kommentit (49)

Vierailija
21/49 |
21.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

todistin toissapäivänä tilannetta, jossa keski-ikäinen rouva jäi bussin oven väliin kipeän näköisesti, sillä kuski sulki oven liian nopeasti. Itse seisoin bussipysäkillä. Kun mitään ei tapahtunut, juoksin ja huusin bussikuskille et nyt se ovi auki. Siis voi saatana kun on niin avutonta porukkaa. Rouvan lasitkin lensivät. Ja ei, ei kuulunut anteeksi kuljettajalta. Turkissa jos vanhempas vaa kuulee niin kyllä tulis selkäsauna. Ja ihan aiheesta. Siellä senetään käyttäydytään ja on kunnioitusta, vanhempi rouva pääsee heti istumaan, samoin jos on painava laukku tai on raskaana tai pieni vauva (TUrkissa rakastetaan lapsia).

terv. turkissa asunut ja sinne vielä palaava

Vierailija
22/49 |
21.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis todisti täällä koti-Suomessa tilannetta. ja bussi oli täynnä porukkaa. ei vittu miten säälittävää. porukka ei mitään sano, ei liiku. meinas itku päästä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/49 |
21.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut 6 eri maassa ja monenlaista on tullut nähtyä. Asun edelleen ulkomailla ja käyn viikoloppupikamatkalla Suomessa aika usein. En kyttää minkälaisia suomalaiset ovat, siihen olen ilmeisesti liian itsekeskeinen. Olen itse kohtelias, pyydän tarvittaessa anteeksi (jos esmes ratikassa vahingossa tönäisen toista), pidän auki ovea seuraavalle tulijalle jne.

Jos sen sijaan saan kohteliaisuudestani huolimatta suusoittoa, laitan ihan toisen vaihteen päälle. Silloin kanssani ei ole hyvä olla.

Vierailija
24/49 |
21.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

todistin toissapäivänä tilannetta, jossa keski-ikäinen rouva jäi bussin oven väliin kipeän näköisesti, sillä kuski sulki oven liian nopeasti. Itse seisoin bussipysäkillä. Kun mitään ei tapahtunut, juoksin ja huusin bussikuskille et nyt se ovi auki. Siis voi saatana kun on niin avutonta porukkaa. Rouvan lasitkin lensivät. Ja ei, ei kuulunut anteeksi kuljettajalta. Turkissa jos vanhempas vaa kuulee niin kyllä tulis selkäsauna. Ja ihan aiheesta. Siellä senetään käyttäydytään ja on kunnioitusta, vanhempi rouva pääsee heti istumaan, samoin jos on painava laukku tai on raskaana tai pieni vauva (TUrkissa rakastetaan lapsia). terv. turkissa asunut ja sinne vielä palaava

ihmisten yksityisyytta ei sovi menna loukkaamaan. Menna nyt repimaan rouva ovesta, jos vaikka olisi siina halunnut olla.

t. wink, wink usalainen

Vierailija
25/49 |
22.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiakaspalvelijat ovat Suomessa usein erittain ammattitaitoisia ja avuliaita, etta kiitos vain teille jotka olette alanne ammattilaisia.

Vakijoukossa suomalaiset ovat vain valilla niin holmoja, etta oikein havettaa. Ei uskalleta tehda eika sanoa mitaan erilaista/ huomiota herattavaa, vaan mennaan aina ryhman mukana. Oli se sitten vain kuinka tilanne, jossa esim. toinen selvasti tarvitsee apua (esim. rouva joka jai ovien valiin bussissa). Torkeaa!

Vierailija
26/49 |
22.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

asun Saksassa ja täällä ihmset on minustavielä tylympiä kuin Suomessa. En tosin puhu saksaa ja sekös näitä kyrsii....

Missä pän Saksaa? Mä asun etelässä enkä edes itse puhu kovin hyvin saksaa, mutta aina vaan ihmiset on avuliaita ja kohteliaasti yrittää aina keskustella ja tarveen vaatiessa auttaa sillä kielellä mikä taipuu.

Kohteliaisuus Suomeen verrattuna näkyy täällä esim. niin, että miehet varsinkin aina kaupungilla kaupoissa pitää ovea auki, vastaantulevat lapset (vieraatkin) tervehtii asuinalueellamme aina, bussissa annetaan AINA tilaa eläkeläisille, muuttaessamme tänne naapurit ja päiväkodin muut äidit tulivat juttusille ja kutsuivat kahville (tätä ei tapahtunut uudella paikkakunnalla Suomessa).

Ylipäätään se, että tosi herkästi tervehditään ventovieraitakin, jos vaikka lenkkipolulla tulee vastaan. Kun muutamme takas Suomeen, meitä pidetään varmasti hulluina, kun automaattisesti tulee sanottua hyvät huomenet esim bussipysäkillä ventovieraille. :D

Vierailija
27/49 |
22.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsista isoimmat erot ovat suomalaislasten ja ranskalaislasten valilla. Suomen matkoilla olen valilla aika shokissa siita, miten muksujen annetaan riehua julkisilla paikoilla.

Toinen iso ero on se, etta monissa Euroopan maissa naisia arvostetaan enemman kuin Suomessa (esim. annetaan paikka bussissa, avataan ovi, kannetaan kassit, maksetaan ravintolalasku, huomioidaan kaunis kampaus/ asu, jne.) Tietenkin naiset voivat tehda kaiken taman itsekin, mutta on hienoa kun mies osoittaa nailla pienilla teoilla arvostavansa naisia.

Vierailija
28/49 |
22.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä tekin ulkosuomalaisina olette lähinnä verrattavissa turisteihin täällä Suomessa.

Itse sain Lontoossa Selfridgen tavaratalossa huonointa palvelua ikinä hyvin itsetietoiselta ja nenänvarttaan pitkin katselevalta naiselta. Lisäksi kun englannin kieli oli selvästi natiivia huonompaa, niin sille piti sitten hihitellä muissakin kaupoissa.

Oxford streetillä käveltiin päin ja yli, jos ei osannut juosta. Ohi vain katsottiin. Pikaruokaloissa oltiin suorastaan röyhkeitä. Veikkaankin, että sitä lämmintä palvelua saa pikkukaupungeissa ja maaseudulla mutta ei pääkaupungin ytimessä. Metrot olivat muuten pahinta mahdollista. Siellä ei kyllä paikkaa luovutettu ikinä! Kyynärpäätaktiikalla vaan paikalliset luovivat turistien seassa. Eräs natiivi oli lähtenyt autolla maansa pääkaupunkiin, ja kun huomasi, että kuljettiin siinä kartan kanssa, pysäytti ja tiedusteli brittityyliin apua. Kun kerroimme, että hän sattui olemaan juuri siinä, missä halusikin olla, ei edes kiitosta herunut vaan kaasua vaan...

Italiassa saatiin taistella taaperon, vauvan ja vauvan rattaiden sekä ison matkalaukun kanssa ihan kaksin, paikallisia vaan ärsytti, kun hetkeksi tukittiin se junan ovi ja ärtyneesti vierestä katselivat, kun minä nostin vauva sylissä rattaita ja matkalaukkua ja taaperoa jyrkkiä junan rappusia ja mies otti vastaan. Tunkipa yksi mies siitä välistäkin, kun ei malttanut sitä minuuttia odotella.

Kaikkialla on epäkohteliaita ihmisiä. Jos itse sanoisin suomalaisista epäkohteliaan piirteen, olisi se nimenomaan se teeskentely, että toista ei ole olemassa eli ei hymyillä, ei tervehditä, vaikka kyseessä on naapuri ja ollaan vain ylimielisen näköisiä ylhäisessä yksinäisyydessään. Mutta tämäkään ei koske kaikkia. Minut on kasvatettu toisin.

Vierailija
29/49 |
22.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sai aina apua lapsen ja rattaiden kanssa esim. metroasemien portaissa.. mutta onpa minulle Suomessakin tarjottu useaan kertaan apua rattaiden kanssa ihan matalalattiaisesta bussista pois pääsemiseen. Kiitän ja totean, että apua ei tarvita.

Vierailija
30/49 |
22.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

maalla yms suomessa. ja kyllä oli ystävällisiä ihmisiä ja palvelua. olin positiivisesti yllättynyt. varsinkin helsingissä mamubussikuskit olivat erittäin avuliaita. suomalaiset myös. alkaa tuntua siltä, että helsinkiin vois joskus palatakin. kaunis, vielä pilaantumaton paikka. mutta helevetin kallis!

Vierailija
31/49 |
22.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei katsota silmiin ja tervehditä vaikka lenkkipolulla.

varmasti kaikkialla muualla näin tehdään. *huoh*

Vierailija
32/49 |
22.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja todellakin. suomalaiset pitää ottaa sellaisina kuin ne on. musta se on toisaalta vaan hyvä, ettei hymyillen jauheta paskaa ja kiristellä hampaita sisäänpäin, niinku jossain palsta mamman paratiisissa thaimaassa.

ihmiset on aitoja, me nyt vaan ollaan sellasia. pitääks kaikkien olla jotain oh la laa tai jenkkibullshiiaajia? ei pidä.

hyvä suomi!

Vierailija
33/49 |
22.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

todennäköisesti siksi, että pelkäävät loukkaavansa tai tekevänsä itsensä jotenkin naurettaviksi. En tajua mikä se logiikka on, mutta olen usein ollut huomaavinani, että kyllä suomalainenkin huomaa kanssaihmisen pulassa, mutta tietoisesti ei mene auttamaan. Silti se ei tee suomalaisesta itsekästä vaan mieluummin vaan pelokkaan. Täällä pelätään toisten nauravan tai pilkkaavan. Sama ongelma koskee myös sosiaalisia kuvioita - suomalainen varoo viimeiseen asti tekemästä itsestään naurunalaista. Vertailukohtana esim. britit, jotka todellakin sujuvasti nauravat itselleen ja muille, eivätkä ole niin syvällä omassa takapuolessaan kuin suomalaiset. Jos teet itsesi naurettavaksi, so what, niin käy kaikille jossain vaiheessa.

Vierailija
34/49 |
31.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.09.2012 klo 20:47]Se on kyllä tosi että Suomessa esim. kassalla kassaneidit on yleensä aika kohteliaita.

[/quote]

Niin on, ihania! Kun menen Suomeen käymään, nuoret tytötkin on kassoilla niin kivoja ystävällisiä, aivan erilaisia kuin keski-euroopassa.

Vierailija
35/49 |
31.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasten ja nuorten käytös on silmiinpistävän huonoa. Äänekäs "mesoaminen" ravintoloissa, lentokentillä, ylipäätään julkisilla paikoilla. Autoja saa todella varoa liikenteessä ja varsinkin suojateillä. Virkamiesmäinen meininki. Tuijotetaan papereita ja titteleitä, vuorovaikutustaitoja ei tarvita (tämä alalla kuin alalla ominaista). Äärimmäinen kilpailuhenkisyys, elämästä ei nautita vaan kaikki "suoritetaan" työt, lomat, kokkaukset, sisustukset...

Kuitenkin päällimmäisenä kateus, kaikenkaikkinen negatiivisuus, olin yllättynyt täällä käydessäni, että jopa toisten lapset haukutaan (lihaviksi/laihoiksi/ tyhmiksi/ autistisiksi tmv.) tällaista ei todellakaan ole täällä Ranskassa! 

Ihmiset hymyilevät vähän ja kohteliaisuudet ovat kortilla, vähättelevä asenne. Tällaista päällimmäisenä. 

Vierailija
36/49 |
31.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa luetaan sääntöjä kuin piru raamattua. Ei voida joustaa!

Myönnän, oli minun vika, mutta en ollut lukenut sitä pikku kylttiä....

Eli olin pienessä tehtaanmyymälässä, karkkikaupassa. Keräsin korin täyteen kaikkea kivaa, tosi paljon pientä karkkia ja laitoin sen korin siihen liukuhihnalle. Ajattelin ihan erikseen, että ne karkit on paljon helpompi kassaneidin ottaa siitä korista, eikä niin, että kippaan ne siihen hihnalle ja ne leviää joka paikkaan...Sanoin "Hei!"

Kassaneiti jähmettyi paikoilleen, ei sanonut mitään... ei tehnyt mitään, tuijotti vaan minua. En tiennyt mitä tapahtui?! Odotin aikani ja oli aivan hiljaista. Tuijotimme toisiamme ja hiljaisuus jatkui?!

Sitten kysyin varovasti, että "onko joku rikki?"

Kassaneiti sanoi" Siinä on se lappu"  Kysyin ihmeissäni että "mikä lappu?"

"Lue siitä" sanoi arvon rva. Etsin aikani lappua, n. 5x10 cm ja siinä tosiaan sitten sanottiin, ostokset laitettava hihnalle! Voi hyvä ihme sentään. Kysyin sitten vielä, että "etkö tosiaan voi myydä noita minulle, jos en laita niitä hihnalle?" Sain vastauksen, että "ei".

Ok, ymmärrän ja en ymmärrä.... Latasin ne ostokseni hihnalle ja sain ostettua karkkini.

Sellaista palvelua sillä kertaa.

Vierailija
37/49 |
31.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa :DDD

Metrohan onkin koko Suomessa käytössä :)

Kannattaisiko sanoa, että Helsingissä ollaan metrossa epäkohteliaita. Helsinki ei ole koko Suomi.

Toisaalta suomalaisena luen ihmeissäni näitä juttuja.Olenko lie sokeutunut, mutta kyllä kahvilassa kuulen tilattavan kahvia ihan "Saisinko tavallisen kahvin, kiitos). Koskaan ei ole ovea tullut naamalle. Paikka on annettu bussissa kun olin raskaana. Ja anteeksi on pyydetty, kun jonossa joku on astunut varpaille.

Ehkä suomalaisena en huomaa näitä epäkohteliaisuuksia sitten niin tarkkaan, kuin ulkosuomalainen huomaa.

Ja en asu Helsingissä

[quote author="Vierailija" time="21.09.2012 klo 20:21"]

Suomessa vaan ollaan uskomattoman epäköhteliaita..
Ei yleisiä kohteliaisuus sääntöjä.

Toki vaihtelee perheittäin, minut ja sisarukseni on ihan Suomessa opetettu kohteliaiksi, kiitellään aina lahjoista ja ollaan muutenkin kohteliaita.

Jos menet ison laukun kanssa Lontoossa vaikka metrossa niin on kasapäin ihmiset auttamassa ja kysymässä tarviko apua. Suomessa ei muistaakseni koskaan ole kukaan kysynyt haluanko apua portaissa ison laukun rehaamisessa.

[/quote]

Vierailija
38/49 |
31.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.03.2013 klo 17:09"]

Suomessa :DDD

Metrohan onkin koko Suomessa käytössä :)

Kannattaisiko sanoa, että Helsingissä ollaan metrossa epäkohteliaita. Helsinki ei ole koko Suomi.

Toisaalta suomalaisena luen ihmeissäni näitä juttuja.Olenko lie sokeutunut, mutta kyllä kahvilassa kuulen tilattavan kahvia ihan "Saisinko tavallisen kahvin, kiitos). Koskaan ei ole ovea tullut naamalle. Paikka on annettu bussissa kun olin raskaana. Ja anteeksi on pyydetty, kun jonossa joku on astunut varpaille.

Ehkä suomalaisena en huomaa näitä epäkohteliaisuuksia sitten niin tarkkaan, kuin ulkosuomalainen huomaa.

Ja en asu Helsingissä

[quote author="Vierailija" time="21.09.2012 klo 20:21"]

Suomessa vaan ollaan uskomattoman epäköhteliaita..
Ei yleisiä kohteliaisuus sääntöjä.

Toki vaihtelee perheittäin, minut ja sisarukseni on ihan Suomessa opetettu kohteliaiksi, kiitellään aina lahjoista ja ollaan muutenkin kohteliaita.

Jos menet ison laukun kanssa Lontoossa vaikka metrossa niin on kasapäin ihmiset auttamassa ja kysymässä tarviko apua. Suomessa ei muistaakseni koskaan ole kukaan kysynyt haluanko apua portaissa ison laukun rehaamisessa.

[/quote]

[/quote]

Ei sitä huomaakkaan, ennenkuin on asunut muualla.

Vierailija
39/49 |
31.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ollaan asuttu ulkomailla 20v ja Suomessa vieraillaan yleensä kesälomilla, pienellä paikkakunnalla, kesämökillämme.

Sanon siellä piruuttani kaikille hei tai päivää ja aika harva vastaa minulle.

Viime kesänä sattumalta törmäsin yhteen itseni kanssa samanikäiseen pariskuntaan ensin hautuumaalla, kirjastossa ja vielä kaupassa. Tervehdin heitä joka kerta ja vasta kolmannella kerralla sain mieheltä takaisin tervehdyksen. Nainen ei vieläkään sanonut mitään....LOL!

Millaisenhan juputuksen mies kuuli kotona!?

Vierailija
40/49 |
03.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2012 klo 12:52"]

Toinen iso ero on se, etta monissa Euroopan maissa naisia arvostetaan enemman kuin Suomessa (esim. annetaan paikka bussissa, avataan ovi, kannetaan kassit, maksetaan ravintolalasku, huomioidaan kaunis kampaus/ asu, jne.) Tietenkin naiset voivat tehda kaiken taman itsekin, mutta on hienoa kun mies osoittaa nailla pienilla teoilla arvostavansa naisia.

[/quote]

Itse en pidä edellä mainitsemiasi huomionosoituksia miesten taholta kovinkaan arvostavina. Onhan se mukavaa, kun joku kehuu, mutta mielestäni suurempaa naisten arvostusta esim. Etelä-Eurooppaan verrattuna osoittaa Suomessa monia Euroopan maita huomattavasti tasa-arvoisempi kohtelu mm. työelämässä ja politiikassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan viisi