Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomeen palanneet ja ulkosuomalaiset!

Vierailija
21.09.2012 |

Kertokaa miten se suomalaisten epäkohteliaisuus ilmenee, josta niin puhutaan verrattuna moniin muihin maihin? ihan rehellisesti ja mielenkiinnolla haluaisin kuulla.

Kommentit (49)

Vierailija
1/49 |
03.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.05.2013 klo 09:02"]

Mutta tosi monet "kohteliaisuudet" ulkomailla on myös sellaisia opittuja maneereita, joita vain kuuluu toistaa tietyssä tilanteessa. Esim. tavatessa tuttuja kysytään "How do you do" ja siihen kuuluu vastasta takaisin "how do you do", ei suinkaan oikeasti kertoa mitä itselle kuuluu, tai ruokaillessa hyvän ruokahalun toivottaminen. Että en tiedä, voi olla kohteliasta mutta myös aika teennäistä ja ulkokultaista. Itse arvostan enemmän aitoja kohtaamisia ihmisten välillä, niitä Suomessa näkee.

[/quote]

Täh. No sitähän se kohteliaisuus ja käytöstavat on: opittuja sääntöjä, joiden tarkoituksena on helpottaa ja tehdä omasta ja kanssaihmisten elämästä mukavaa ja "ennalta-arvattavaa". Totta kai ne ovat osittain ulkokultaisia, kuinka moni nyt ihan sydämensä pohjasta toivottaa "hyvää huomenta" työkaverille? 

Vierailija
2/49 |
03.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuten joku sanoi "Ei suomalaiset epäkohteliaita ole, vaan meidän käsitys kohteliaisuudsta on eri kuin monissa muissa maissa."

suomessa voisi epäohteliaana pitää esim. tilannetta jossa mulla on synttärit ja kerron kutsutuille ettei kavereita tms. voi tuoda juhliini. itselleni tämä on edelleen ihan ymmärrettävää, mutta mulle on avautunut että joissain maissa tuota pidetään aika tylynä, kun kys. paikoissa ollaan valmiita antamaan kaikki ja jakamaan kaikki, kaikkien kanssa.

lisään vielä että jotkut tavat ovat mielestäni suomessa kivempia, esim. asiakasalvelu on aina tasaisen hyvää, kun taas nyk. asuinmaassani se vaihtelee huipusta aivan luokattomaan - ikinä ei tiedä mitä saa ;) suomessa myös kun hmiset puhuu englantia niin suomea osaamaton ulkkis saa yleensä hyvää kohtelua, paikallisen kielen osaamattomuus voi joskus muissa maissa aiheuttaa tylytystä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/49 |
03.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.05.2013 klo 00:52"]

usassa palvelukulttuuri on hirveetä kerjäämistä, suomessa saan mielyttävämpää palvelua kuin usassa, suomessa ihmiset on myös aidompia ja rehellisempiä, usassa liikenne on kohteliaampaa. espanjalaiset osaa olla mielin kielin, mutta varastaa heti kun silmä välttää.

suomalaiset ovat mielestäni oikein kohteliaita, poislukien tietty wt aines.

[/quote]

Päin vastoin, USAssa palvelurahakäytäntö pitää huolta siitä, että palvelu on aina ystävällistä ja hyvää. Suomalainen aitous ja rehellisyys on töykeyttä ja töksähtelevyyttä sekä painostavaa hiljaisuutta. Yksinkertaisesti ei osata puhua ihminen ihmiselle.

Vierailija
4/49 |
03.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo tämä ketju paljastaa suomalaisen tympeän asenteen kanssaeläjiä kohtaan. Ei niiden hyvien tapojen puuttumista huomaa jos ei tiedä mitä ne ovat

Vierailija
5/49 |
03.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan voinut Suomessa hyvin. Ehkä johtuu osaksi itsestäni, mutta ei pelkästään. Suomessa on liikaa kyynisiä ihmisiä, ja täällä yritetään kontrolloida ihan kaikkea mitä ihmiset tekevät, väkisin yritetään tunkea kaikki samaan muottiin (pitää olla laiha, absolutisti, tupakoimaton, hyvin toimeentuleva jne), ja jos et siihen suostu niin olet sitte hylkiö ja sinua heitellään toimistosta toiseen, kysellään kaikki henkilökohtaiset asiat läpi ja haukutaan pystyyn. Suomessa on myös vaikea löytää ystäviä, ihmiset mieluummin istuu koneella 24/7 kuin lähtevät kahville. Siinä ne suurimmat erot. Olen asunut Italiassa ja Englannissa ja muuallakin.

Vierailija
6/49 |
03.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.05.2013 klo 09:02"]

Mutta tosi monet "kohteliaisuudet" ulkomailla on myös sellaisia opittuja maneereita, joita vain kuuluu toistaa tietyssä tilanteessa. Esim. tavatessa tuttuja kysytään "How do you do" ja siihen kuuluu vastasta takaisin "how do you do", ei suinkaan oikeasti kertoa mitä itselle kuuluu, tai ruokaillessa hyvän ruokahalun toivottaminen. Että en tiedä, voi olla kohteliasta mutta myös aika teennäistä ja ulkokultaista. Itse arvostan enemmän aitoja kohtaamisia ihmisten välillä, niitä Suomessa näkee.

[/quote]

Pitää olla vähän kauemman aikaa, että ymmärtää mitä tämä tarkoittaa. Perimmiltäänhän näiden tarkoitus on tehdä kaikkien olo turvalliseksi, mukavaksi. Paljon siis muutakin kuin toivottelua. 

Vierailija
7/49 |
21.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset ei anna paikkaa bussissa, ei kiitetä eikä pyydetä anteeksi, puhutaan epäkohteliaasti, ei auteta vieraita, ei tervehditä, kiroillaan, huonot pöytätavat.

Vierailija
8/49 |
21.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tahan kun ei ole tottunut niin nena on vaarassa. Kuppilassa tilataan "kahvi!". Ei tunneta anteeksi-sanaa, se on sumeksi oho!, jos sitakaan.

Vierailija
9/49 |
21.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap

Vierailija
10/49 |
21.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

asun Saksassa ja täällä ihmset on minustavielä tylympiä kuin Suomessa. En tosin puhu saksaa ja sekös näitä kyrsii....

Vierailija
11/49 |
21.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset tunkee sisään samaan aikaan kun toiset änkee ulos. Englannissa odotetaan että viimeinenkin ihminen on tullut ulos ja sit menee muut junaan tai bussiin jne.

Vierailija
12/49 |
21.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

suojatielle. Samat liikennesaannot kaikille vaikka ajaisi Lamborghinilla (poikkeuksena Lindsay Lohan).

USA.

Vierailija
13/49 |
21.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut Saksassa jo kauan, puhun kieltä, eikä ihmiset tylyiltä tunnu. Päinvastoin. Mutta jos olet ummikko, niin ei ihme.

asun Saksassa ja täällä ihmset on minustavielä tylympiä kuin Suomessa. En tosin puhu saksaa ja sekös näitä kyrsii....

Vierailija
14/49 |
21.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset ei anna paikkaa bussissa, ei kiitetä eikä pyydetä anteeksi, puhutaan epäkohteliaasti, ei auteta vieraita, ei tervehditä, kiroillaan, huonot pöytätavat.

Missä mä oon asunut.

Ei suomalaiset epäkohteliaita ole, vaan meidän käsitys kohteliaisuudsta on eri kuin monissa muissa maissa. Meillä on kohteliasta antaa yksin syömään tulleen naisen syödä rauhassa. Ranskassa on kohteliasta mennä seuralsi, ettei toisen tarvi olla yksin - jos siis on mies. Briteissä taas seuraksi menee joku mummeli. Jne.

Vierailija
15/49 |
21.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei suomalaiset epäkohteliaita ole, vaan meidän käsitys kohteliaisuudsta on eri kuin monissa muissa maissa. Meillä on kohteliasta antaa yksin syömään tulleen naisen syödä rauhassa. Ranskassa on kohteliasta mennä seuralsi, ettei toisen tarvi olla yksin - jos siis on mies. Briteissä taas seuraksi menee joku mummeli. Jne.

mutta tätähän ei av-mammat tajua. Jos jossain muualla tehdään asiat eri tavalla kuin Suomessa, on suomalaisten tapa toimia automaattisesti hirveän noloa, epäkohteliasta, junttia, jne...

Vierailija
16/49 |
21.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa vaan ollaan uskomattoman epäköhteliaita..

Ei yleisiä kohteliaisuus sääntöjä.

Toki vaihtelee perheittäin, minut ja sisarukseni on ihan Suomessa opetettu kohteliaiksi, kiitellään aina lahjoista ja ollaan muutenkin kohteliaita.

Jos menet ison laukun kanssa Lontoossa vaikka metrossa niin on kasapäin ihmiset auttamassa ja kysymässä tarviko apua. Suomessa ei muistaakseni koskaan ole kukaan kysynyt haluanko apua portaissa ison laukun rehaamisessa.

Vierailija
17/49 |
21.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joihinkin maihin verrattuna Suomessa taas on hyvä asiakaspalvelu, johtuen siitä, että suomalaiset työntekijät ovat niin tunnollisia.

Olen asunut useammassa Euroopan maassa ja ei se mene niin, että kaikkialla muualla oltaisiin ystävällisempiä kuin Suomessa.

Eniten minua ärsyttää se, että täällä ei katsota silmiin eikä hymyillä.

Vierailija
18/49 |
21.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joihinkin maihin verrattuna Suomessa taas on hyvä asiakaspalvelu, johtuen siitä, että suomalaiset työntekijät ovat niin tunnollisia.

Eniten minua ärsyttää se, että täällä ei katsota silmiin eikä hymyillä.

Se on kyllä tosi että Suomessa esim. kassalla kassaneidit on yleensä aika kohteliaita.

Vierailija
19/49 |
21.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jopa kaiken maailman jenginuorilta löytyy tarvittaessa käytöstavat; jos esimerkiksi tönäisevät metrossa niin heti kuuluu Oh I am so sorry madam.

Samoin ihmisiä puhutellaan miss, madame, sir, lady jne.

Kadulla (siis myös Keski-Lontoossa) tervehditään toisia esimerkiksi aamulla. Kadunlakaisijat huutavat aina good morning miss, johon vastaan and to you sir.

Lontoossa kuusi vuotta asunut

Missä mä oon asunut.

Vierailija
20/49 |
21.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka lenkkipolulla.

Jos tekee jonkin virheen, sita vaan tuijotetaan ja toljotetaan, ei menna avuksi, tai sanota jotakin tilanetta keventavaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kaksi