Pk:n kanssa todettiin, että parempi kokopäiväisenä, kuin 5h
Itse olen äippälomalla. Kesällä vanhempi lapsi oli kolmisen kuukautta kotona. Loppuviikkoina tunteja kestäviä raivareita tuli useampi päivässä ja itsellä oli jo hermot ihan riekaleina. Päikkärin alettua 5 tuntia päivässä ja 12 pv /vko, meillä oli aivan eri poika, ei raivareita, ei tuntien uhmakohtauksia.
Nyt poika jää aamuisin itkemään tarhaan, kun kaikilla kavereilla on jo leikki menossa ja hän seisoskelee yksin. Todettiin tätien kanssa että jos aloitetaan aamu jo 45 min aiemmin klo 8.15 eli aamupalalta eli siis kuitenkin lapsi siirtyy "täysipäiväiseksi", niin homma muuttuu. Hakuaika klo 14-16.
Siinä teille puolustus "virikehoidolle" omasta kokemuksesta
Kommentit (111)
mua nolottas kirjoittaa tuollainen teksti.
Et siis kestä lapsesi negatiivisia tunteita. Päiväkotiin muiden kasvatettavaksi kun alkaa omaa tahtoa olla.
Ja sit sä raahaat jotain vauvaa aamulla liikkeelle.
Ethän sä voi olla tosissas että kuvittelet vielä tekeväs oikein? Tervemenoa sisarussuhteelle.
Mä en käsitä miksi teidän pitää tehdä niitä lapsia kun ette yhtäön jaksa niitä???!!!
Mikä utopia?
Vastaan vaikken ole ap. Olen kotona nyt nuoremman lapsen kanssa, joka käy 3- vuotiaana kerhossa että meilläpäin käy muutama äiti puistossa aamulla mutta yhdeksän jälkeen. Klo 10-11 on suosittu. Ja itse olen siis nyt kotona lapsen kanssa ja tämä on ihan todettavissa, kukaan ei ole vielä puistossa. Osa vielä nukkuu..
Iltapäivästä siellä ei ole kotiäitejä, joskus harvoin joku käy mutta aamusin meillä äidit on puistossa lapsiensa kanssa.
Muutama pph on lähialueella mutta he ei tule myöskään puistoon enää päivällä vaan jää sinne omiin pihoihin tai kotiin josta vanhemmat hakee.
15
Ymmärsin että se johtuu lapsen käytöksestä!
Kyllähän se olisi taas sama jos lapsella olisi vaikka pelkkä kotihoito ja lapsella puuhaa.
Tottakai lapsen kuuluu vastustaa ja kiukutella jos menee syömään ja nukkumaan (omani varmasti siitä nostaa haloon) tarhaan ja siellä ei saa mihinkään osallistua!!
Ja ihan varmasti itsekin turhautuisin kun lapsi vastustaa ja tuskailee. Sinä varmaan et välittäisi jos lapsi tuskailee? Älä viitsi.
15
olen itse kotiäiti, mutta en nyt pidä päiväkotia minään itse vihtahousun keksintönä eli en ratkaisua tuomitse oikopäätä.
Silti vähän miettisin (siis omassa päässä, pitkään ja hartaudella), että onko normaalia, ettei lapsi todellakaan viihdy kotona? Isommalle lapselle täytyy keksiä erilaista tekemistä kuin taaperolle, mutta kyllä siihen vanhempi itsekin pystyy. Jotain sos. kontaktia toki myös, ja jos tosiaan ei kavereita, puistoja, kerhoja ole, niin ehkä sitten se päivähoito pienissä määrin. Mutta jos oma lapseni alkaisi saada valtavia raivareita ja ne kestäisivät ja kestäisivät, niin ihan eka ajatus ei olisi raivata lasta hoitoon ja yrittää unohtaa murheet. Joku syy pitkiin raivareihin on, ja se pitäisi löytää eikä vain lakaista ongelmaa maton alle. En tarkoita nyt välttämättä noita unirytmejä ja muuta säällistä hoivaa, vaan ihan kodin ilmapiiriä. Musta on aika outoa, että lapsi tarvitsee kokopäiväisen virikehoitopaikan, jotta ei repeä liitoksistaan.
jos äiti ei jaksa niin äiti on huono, jos äiti hakee apua niin äiti on huono.
Miksi te ette anna niitä kasvatusohjeita kun kerta olette niin hyviä äitejä ja vanhempia? Ette edes suosittele mitään kirjaa?
Ja miksi niitä lapsia pitää hankkia? Kysymykseen vastaan, että harvapa meistä tietää etukäteen kuinka omat voimat riittävät vuoden tai kahden päästä. Ja elämässä voi tulla yllättäviä ongelmia.
Eim vaan sitä voi miettiä jokainen MITÄ lapsi tekee tarhassa jos siellä on hoitoaikaan varattu ruokailut ja uni!
Ei meidän kerhossa nukuta ja syömiseen mene kahta tuntia. Sielä on yksi hätäinen ruokailu ja kerho kestää 4 h!
Revi se pää sieltä perseestä. Pointti on se ettei kenenkään fiksu lapsi tykkää istus syömässä ja maata liki koko tarhassaoloa, omasi tietty tykkäisi?
15
joo-o, mutta usein lapsen käytös johtuu vanhempien käytöksestä. Se pitäisi jokaisen kasvattajan ymmärtää.
Mua nolottaa taas sun teksti... voi taivas miten ahdasmielistä porukkaa täällä on. 4v. tarvitsee jo oman ikäisiä leikkikavereita ja sosiaalisia suhteita, joten on ihan okei viedä päiväkotiin varsinkin kun lapsi kerran viihtyy siellä. Tsemppiä Ap, sinä yksin tiedät mikä on perheellesi se paras ratkaisu!
Hirmu sekavaa tekstiä! Oletko ihan kunnossa?
T: 22
ja jos vanhemmalta paukut loppuvat juuri kun kasvatusta eniten tarvitaan, ei ennuste oo kummoinen tulevillekaan vuosille.
aa mun lapsi kasvaa ja itsenäistyy ja löytää itsensä, en kestä, onnex voin laittaa sen päiväkotiin.
Ei sen takia lasta lähdetä hoitoon viemään.Meillä käydään kerhoissa ja muskarissa sekä puistoissa, leikkitreffeillä kerhossa tavattujen äitien kanssa ja puuhastellaan ihan kotosalla.
Ei päiväkoti ole ainoa vaihtoehto tarjota lapselle mahdollisuutta sosiaalisten taitojen harjoittamiseen. Se on se vanhemmille helppo valinta.
Terv. Kotiäiti ja lto/elto
Ymmärsin että se johtuu lapsen käytöksestä!
Kyllähän se olisi taas sama jos lapsella olisi vaikka pelkkä kotihoito ja lapsella puuhaa.
Tottakai lapsen kuuluu vastustaa ja kiukutella jos menee syömään ja nukkumaan (omani varmasti siitä nostaa haloon) tarhaan ja siellä ei saa mihinkään osallistua!!
Ja ihan varmasti itsekin turhautuisin kun lapsi vastustaa ja tuskailee. Sinä varmaan et välittäisi jos lapsi tuskailee? Älä viitsi.
15
sinun kommenttisi eivät nyt auta ap:ta ollenkaan. Eli kannattaa mennä hoitamaan niitä omia lapsia. Ai niin, mutta sinun lapsethan ovat hoidossa.... No, lähde vaikka lenkille, niin aivot saa happea.
aiheesta "näin selviän muustakin kuin pelkästä vauvakuopuksen imettämisestä"
Lapsi, joka saa tunteja kestäviä raivareita tarvitsee muutakin kuin päivähoitoa avukseen.
osaavat kyllä ohjata mukaan leikkeihin, vaikka lapsi tulisi myöhemminkin.
B) Mikset hae lasta pois sieltä kotiin päiväunille, jos kerran menee aikaisemmin?
4- vuotiaalle on hyvä kehittää jotain tekemistä. Siitä varmaan kaikki samaa mieltä? Se on sitten lapsen yksilöllisyyttä malttaako piirtää kun vauva tahtoo olla rinnalla.
Ja kaverit on valtaosalle lapsista tärkeitä?
On muutenkin hyvä että lapsi osaa leikkiä muidenkin kanssa kuin siskonsa? Vauvan kanssa ei paljoa leikitä kun lapsi 4- vuotias? Määräänsä enempää lapsi taas ei tuossa iässä taas auta vauvanhoidossa.
Meillä on esikoinen tokalla ja meillä on 3- vuotias (pian 4- v.) ja vauva ja jos menen tästä tuonne puistoon niin ei siellä välttämättä ole aina kavereita lapselle ja leikin puistossa leikki-ikäisen kanssa. Paitsi jos vauva tahtoo olla sylissä.
Onnesta on tuo kerho, joka on sitten täynnä näitä kotona olevia lapsia!
Aikanaan kun jäin kotiin esikoisen kanssa odottamaan vauvaa niin lapsi lopetti tarhan ja tutustui tuleviin esikoulukavereihin (jotka oli kotona) siellä kerhossa ja näin tunsi miltei kaikki luokkalaiset kouluun mennessä. :)
Minä ainakin näen lapsen turhautumisen jos lapsella ei ole tekemistä.
Aamusin meillä herätään klo 7 ja siitä on sitten pari tuntia aamupalaa, pesuja, syömistä jne.
Varsinaiset leikit ja ohjelmanumerot alkaa kun vauva on syönyt, kakannut ja puhtaissa. Jos ajattelisin että lapsi menisi tarhaan niin melko tylsää lapsella voisi olla jos miettii tilannetta vain hänen kulmastaan. Miksi tämä on joillekin niin vaikea hahmoittaa?
Silloin varmaan kannattaisi miettiä ettei sinne tarhaan mennä tai lapsi tosiaan olisi siellä kun lapsi voi siellä osallistua, eikö?
On hyvin hankala taas hakea päiväuniaikaan nukkuvaa lasta tai muuten vaan mennä sinne häiritsemään toisten unta? Haku pitäisi sitten taas venyttää selvästi sitten taas toiseen suuntaan että lapsi pääsee ulkoiluun? Mutta noi sisäleikit on kyllä niin mukavia lapselle että niitä näin kerholaisen äitinäkin liputan.
15
Meillä on yksi lapsi koulussa, toinen kerhossa ja vauva.
Opettele rakas lukemaan. Esikoinen oli joskus tarhassa, menis sittemmin kerhoon.
En mene vielä ulos vaan ennenkö mennään kerhoon. Huolehdi sinä siitä miksi olet itse täällä..
15
Kyllä normaali vanhempi pärjää kahden lapsen kanssa.
Tai sitten on meitä superäitejä :D
On muitakin vaihtoehtoja opetella ryhmässä olemista. Esim. kerhot.
Jos on aikaa kuskata lasta päiväkotiin, luulisi että samalla vaivalla kuskaisi ennemmin sinne kerhoon.
päivähoidosta ja nyt asiat ovat hyvin. Muita tukitoimia ei välttämättä tarvita.
Tuo teksti on ihan käsittämätöntä! Eihän siitä edes selviä mitä koitat sanoa!
4- vuotiaalle on hyvä kehittää jotain tekemistä. Siitä varmaan kaikki samaa mieltä? Se on sitten lapsen yksilöllisyyttä malttaako piirtää kun vauva tahtoo olla rinnalla.
Ja kaverit on valtaosalle lapsista tärkeitä?
On muutenkin hyvä että lapsi osaa leikkiä muidenkin kanssa kuin siskonsa? Vauvan kanssa ei paljoa leikitä kun lapsi 4- vuotias? Määräänsä enempää lapsi taas ei tuossa iässä taas auta vauvanhoidossa.Meillä on esikoinen tokalla ja meillä on 3- vuotias (pian 4- v.) ja vauva ja jos menen tästä tuonne puistoon niin ei siellä välttämättä ole aina kavereita lapselle ja leikin puistossa leikki-ikäisen kanssa. Paitsi jos vauva tahtoo olla sylissä.
Onnesta on tuo kerho, joka on sitten täynnä näitä kotona olevia lapsia!
Aikanaan kun jäin kotiin esikoisen kanssa odottamaan vauvaa niin lapsi lopetti tarhan ja tutustui tuleviin esikoulukavereihin (jotka oli kotona) siellä kerhossa ja näin tunsi miltei kaikki luokkalaiset kouluun mennessä. :)Minä ainakin näen lapsen turhautumisen jos lapsella ei ole tekemistä.
Aamusin meillä herätään klo 7 ja siitä on sitten pari tuntia aamupalaa, pesuja, syömistä jne.
Varsinaiset leikit ja ohjelmanumerot alkaa kun vauva on syönyt, kakannut ja puhtaissa. Jos ajattelisin että lapsi menisi tarhaan niin melko tylsää lapsella voisi olla jos miettii tilannetta vain hänen kulmastaan. Miksi tämä on joillekin niin vaikea hahmoittaa?Silloin varmaan kannattaisi miettiä ettei sinne tarhaan mennä tai lapsi tosiaan olisi siellä kun lapsi voi siellä osallistua, eikö?
On hyvin hankala taas hakea päiväuniaikaan nukkuvaa lasta tai muuten vaan mennä sinne häiritsemään toisten unta? Haku pitäisi sitten taas venyttää selvästi sitten taas toiseen suuntaan että lapsi pääsee ulkoiluun? Mutta noi sisäleikit on kyllä niin mukavia lapselle että niitä näin kerholaisen äitinäkin liputan.
15
Aika painavat syyt saa olla että päiväkotia pidetään parempana lapselle kuin kotia.
Mutta kerta lapsi viihtyy ja voi paremmin hoidossa niin pitäkää siellä mahdollisimman paljon. Hänen selvästi parempi viettää aikaansa siellä kuin kotona.
Ei ap useimpien lapset ole virikehoidossa. Virikehoidossa ovat sosiaalitapausten lapset sekä masentuneiden ym lapset jotka eivät pysty tarjoamaan lapselle kotona kaikkea tarvitsemaansa päivän aikana. Useimmiten tuonikäiset käyvät pari kertaa viikossa kerhossa, leikkipuistossa jne.