Onko mielestänne kiusaamista: koulussa kaikkien
kuullen luokkatoveri kutsuu kaikki tytöt kotiinsa yhtä lukuunottamatta? Kyse 5-luokkalaisista tytöistä.
Kommentit (76)
Poisjätetty tyttö hiljainen ja arka, ei ole kiusannut ketään. Uusi tyttö tuli luokkaan syksyllä ja kiusaaminen alkoi:( ap
Onkohan opettaja nyt myös epäonnistunut tutustuttamisessa. Minä käännän syyttävän sormen opettajaan. Koulu on yhteisö ja "työpaikka", jossa toimitaan porukalla halusi sitä joku tai ei. Ja opettaja työnjohtajana on vastuussa, että siellä on kaikilla paikkansa. Opettajaan yhteys. On huomattavaa se että siellä koulussa vietetään elämästä niin tärkeät vuodet, ettei sitä pilata tuollaisella.
jotka hyväksyvät lapseltaan tällaisen käytöksen. VANHEMMAT PÄÄTTÄVÄT LAPSEN KANSSA, KUKA KUTSUTAAN, EI OPE!!!!!!!!! Ja vanhemmat myös kasvattavat lapsestaan kiusaajaan sallimalla tällaisen käytöksen!
Se on huonoa käytöstä ja jopa kiusaamista. Opettajalle asia ei kuulu, mutta vanhemmat tekevät törkeästi, jos sallivat moisen.
Idiootti nro 1:
"Jos tuo on kiusaamista, ovat lapsettomat häätkin kiusaamista
aikuinen kutsuja saa päättää, ketkä haluaa juhliinsa. Lapselle ei tätä oikeutta suoda? "
Idiootti nro 2:
"Minkä takia kaikki pitäisi kutsua? Jos siitä yhdestä ei pidetä? Se ei ole kiusaamista. Ihme maa tämä Suomi. Kun ei saisi edes omia kavereita valita itse."
Miksi on kiusaajia - > " Tällaiset imbesillit "aikuiset" "kasvattavat" jälkikasvuaan, vaikka empatiakyky on - 200!
Jos vanhemmat ovat näin taukkeja, mitä voi ope asialle tehdä!!!!
ja kutsut teille kylään heistä 9, onko se syrjimistä? Siis jos se 10. on paikalla ja kuulee jäävänsä ilman kutsua ja kaikki muut 9 kuulevat, että se 10. ei tullut kutsutuksi?
Jos itse olisin tuossa yhdeksän joukossa, ilmoittaisin kyllä että en lähde kiusaamiseen mukaan enkä niin ollen myöskään kyläilemään. Puhuisin samaan mukaan kaikki muut kahdeksankin.
Samoin on kiusaamista, jos esim. yhden osaston porukka lähtee yhdessä syömään eikä kutsu jotakin henkilöä mukaan, vaan jättää hänet yksin.
Itse olin noin 20 vuotta sitten töissä yhden konsernin talousosastolla, meitä oli siellä noin 6 naista ikähaarukalla 20-50. Pääkirjanpitäjä kiusasi yhtä naista tästä ryhmästä, eikä oikein kukaan puolustanut kiusattua tai puuttunut asiaan millään lailla. Vieläkin tekee pahaa kun muistelen kaikkia niitä juttuja.
Tällä nykykokemuksella puuttuisin asiaan välittömästi ja lopettaisin tai keinoilla tai toisella lopetuttaisin kiusaamisen välittömästi.
Myös tyttöjen parileikit on kielletty välitunneilla, koulun jälkeen saa olla kenen kanssa tahtoo.
Koulu voi olla monelle lapselle ainoa paikka, jossa ehtii nähdä ystäviään joko harrastusten tai asumisetäisyyksien takia. Tuossa iässä tytöillä on usein tosi tiiviit paras kaveri -suhteet, ja orastavat ihastukset poikiin täytyy saada supattaa sen oman ystävän kanssa rauhassa. Törkeää, että koulu määrää, ettei saisi jutella rauhassa kahdestaan parhaan kaverinsa kanssa!
Tässä ap:n tilanteessa ei tarvitse syyttää opettajaa vaan kutsujan vanhempia. Heidän tehtävänsä on kasvattaa lapsensa ja opettaa hänelle, että joko kaikki kutsutaan tai sitten vain muutama, mutta ei ole kohteliasta jättää yhtä ulkopuolelle. Tuskinpa ne kaikki muut luokan tytöt ovat uuden tytön läheisiä ystäviä. Ap:n sijassa olisin tässä vaiheessa hiljaa mutta juhlien jälkeen huomauttaisin tytön vanhemmille asiasta tai pyytäisin esim. vanhempainyhdistyksen pj:tä puhumaan heille (jos on pieni koulu).
Itse olin kouluaikana kaksilla synttäreillä, joihin kutsuttiin kaikki luokan tytöt. Ne olivat aika tylsiä synttäreitä. Siinä ei tullut tehtyä tai juteltua mitään "syvällisiä" niin kuin pelkän lähipiirin kanssa olisi tullut. Aika pian siirryttiin ulos leikkimään kirkonrottaa tms. eikä oikein ollut mikään juhlafiilis. Oli lähinnä sellainen olo, että kutsuja halusi vain paljon lahjoja.
Idiootti nro 1:
"Jos tuo on kiusaamista, ovat lapsettomat häätkin kiusaamista
aikuinen kutsuja saa päättää, ketkä haluaa juhliinsa. Lapselle ei tätä oikeutta suoda? "Idiootti nro 2:
"Minkä takia kaikki pitäisi kutsua? Jos siitä yhdestä ei pidetä? Se ei ole kiusaamista. Ihme maa tämä Suomi. Kun ei saisi edes omia kavereita valita itse."Miksi on kiusaajia - > " Tällaiset imbesillit "aikuiset" "kasvattavat" jälkikasvuaan, vaikka empatiakyky on - 200!
Jos vanhemmat ovat näin taukkeja, mitä voi ope asialle tehdä!!!!
Siihen ei ole opettajalla eikä kenelläkään muullakaan mitään sanottavaa
Se on huonoa käytöstä ja jopa kiusaamista. Opettajalle asia ei kuulu, mutta vanhemmat tekevät törkeästi, jos sallivat moisen.
Miksi kaikki pitäisi kutsua. Jos joku ei sinusta pidä niin katso peiliin. Naurettavaa holhousta. Antakaa ihmisten itse päättää kenet kutsuu tai on kutsumatta
Sellaista se on pienillä paikkakunnilla. Sitten kun kukaan ei ole sen uuden kanssa, ei jatkossakaan saa kavereita, kun ei kukaan mukaan ole sen kanssa. Kokemusta on..Muutinkin pois heti kun sain mahdollisuuden, eikä ole tullut ikävä niitä typeriä juntteja.
[quote author="Vierailija" time="20.09.2012 klo 12:39"]
Eihän tuolla logiikalla uusilla lapsilla ole mitään mahdollisuuksia sopeutua kouluun tai päiväkotiin jos ei ole velvollisuutta muilla ottaa heitä mukaan ja käyttäytyä ihmisiksi. Muistakaa että sen lapsen on sinne päiväkotiin/kouluun pakko mennä.
[/quote]
Tottakai on kiusamista. Kaikki tytöt kuuluvat samaan ryhmään, siis samalle luokalle. Muut saavat kutsun hauskaan tapahtumaan, synttäreille yhtä lukuunottama. Vaikka tämä olisi oman lapsesi toive, älkää vanhempina hyväksykö tämmöistä, vaan jutelkaa asiasta lapsen kanssa. Jos kutsutaan yhtä vaille kaikki koulukaverit, niin sitten kutsutaan se yksikin. Hän voi sitten tehdä oman päätöksensä osallistumisesta. Jos annate lapsenne toimia näin jo 10 vuotiaana, miten hän toimii siitä seuraavat vuodet eteenpäin, jolloin lapset ovat usein juuri ilkeimpiä ja näyttämisen halu ja kavereiden suosio yritetään monessa tapauksessa hankkia erilaisillakin keinoilla. Siis, vanhemmille myös vastuta!
öö... muistan tilanteen kun itse n. 20 vuotta sitten olin ala-asteella ja mietimme parhaan ystäväni kanssa mitä pitäisi tehdä, kun vanhemmat olivat antanut tietyn rajoituksen vieraiden lukumäärästä ja vain pari tyttöä jäi kutsumatta sen takia (eivät muistaakseni ollut niin läheisiä kuin muut), joten tulimme siihen tulokseen että meidän pitäisi pienentäää vieraslistaa. eli kaverini sitten kutsui vain lähimmät ystävänsä koulusta. ei tullut mieleenkään jättää vain paria kutsumatta, saati sitten yhtä!!!!!!!
Mielestäni se on vanhemmilta moka, jos antavat lapsensa kutsua kaikki muut paitsi yhden luokalta. Pitäisi sen verran olla tilannetajua. Lapset ovat lapsia, kaikki pystyvät tulemaan suurimmaks osaks toimeen, jos kasvatetaan hyväkäytökseksi.
Neljännellä luokalla minulle tehtiin juuri näin. Synttärisankari kutsui kaikki muut luokaltamme, paitsi minut ja totesi "sori ei riittänyt kutsut". Tuntui todella ikävältä, mutta onneksi rempseä äitini piti huolta puolestani ja heitti synttärisankarin perheelle euron, jotta seuraavalla kerralla riittää rahat kutsuihin!
Itse yritin 3 luokalla tehdä juuri näin. Onneksi äitini kuitenkin pakotti kutsumaan tytön juhliini. Näin jälkikäteen voin mainita, ettei tytön kutsuminen ollut minulta mitenkään pois - päinvastoin oikeastaan! Lisäksi jos mietin tarkemmin, tajuan ettei minulla oikeasti ollut mitään syytä olla kutsumatta tyttöä. Hän oli ainoastaan hieman erilainen kuin muut ja ala-aste ikäiset lapset osaavat olla julmia.
Vanhempien tehtävä on huolehtia, ettei tälläistä kiusaamista tapahdu! Lasten "viha" jotain toista kohtaan voi johtua ainoastaan esimerkiksi toisen ylipainosta. Haluatteko kasvattaa lapsenne oikeasti suvaitsemattomaksi ja huonokäytöksiseksi?
Itse yritin 3 luokalla tehdä juuri näin. Onneksi äitini kuitenkin pakotti kutsumaan tytön juhliini. Näin jälkikäteen voin mainita, ettei tytön kutsuminen ollut minulta mitenkään pois - päinvastoin oikeastaan! Lisäksi jos mietin tarkemmin, tajuan ettei minulla oikeasti ollut mitään syytä olla kutsumatta tyttöä. Hän oli ainoastaan hieman erilainen kuin muut ja ala-aste ikäiset lapset osaavat olla julmia.
Vanhempien tehtävä on huolehtia, ettei tälläistä kiusaamista tapahdu! Lasten "viha" jotain toista kohtaan voi johtua ainoastaan esimerkiksi toisen ylipainosta. Haluatteko kasvattaa lapsenne oikeasti suvaitsemattomaksi ja huonokäytöksiseksi?
Tähän on varmaan helpompikin puuttua, koska tämä kiusaaja on uusi. Opettajaan vaan reilusti yhteyttä, ei tuollainen vetele. En olisi niin huolissani tästä synttärikutsusta, vaan jokapäiväisestä elämästä.
Kiusattu on uusi!!
Olisiko teidän mielestänne kivaa jos teidän lastanne ei kukaan kutsuisi juhliin koska hän ei miellyttäisi muita? Eikö se muka ole kiusaamista, että olisi ihan ainoa jota ei edes juhliin haluta? Aika julmaa mielestäni.
vaan erittäin typerä ja lapsellinen teko, mvarmaankin epävarmuudesta alkujaan johtuu, kun uutena on tullut.
Ja ei, se ei ole kivaa, ettei mun lasta kutsuta synttäreille, vaikka hänen synttäreilleen kyllä kaikki kutsutut ovat tulleet. Lastani se harmittaa muakin enemmän, ymmärrettävästä syystä.
että uusi tyttö on kiusaaja. Kannattaisi käydä kouluja, että lukutaito ja ymmärrys kasvaisivat.
Voi kutsua vain osan mutta jos yhden jättää kutsumatta on niin on kiusaamista.
aikuinen kutsuja saa päättää, ketkä haluaa juhliinsa. Lapselle ei tätä oikeutta suoda?
aikuinen kutsuja saa päättää, ketkä haluaa juhliinsa. Lapselle ei tätä oikeutta suoda?
Uusi tyttö kutsui kaikki luokan tytöt, yhtä tyttöä lukuunottamatta. Kutsu esitettiin kaikkien kuullen. Se on kiusaamista.
Poikien ei tarvitse tästä hermostua, koska kutsuttiin vain tytöt. Se siis ei ole kiusaamista.
Jos pidetään "lapselliset" häät, mutta yhden perheen lapset ei saa tulla, sekin on kiusaamista.
Ei se että pitää lapsettomat häät.
Minkä takia kaikki pitäisi kutsua? Jos siitä yhdestä ei pidetä? Se ei ole kiusaamista. Ihme maa tämä Suomi. Kun ei saisi edes omia kavereita valita itse