Onko mielestänne kiusaamista: koulussa kaikkien
kuullen luokkatoveri kutsuu kaikki tytöt kotiinsa yhtä lukuunottamatta? Kyse 5-luokkalaisista tytöistä.
Kommentit (76)
Mutta ei välttämättä kiusaamista. Jos uusi tyttö ei ole ollenkaan päässyt mukaan luokkakaverien juttuihin, hänestä on voinut myös tulla muille näkymätön. Aikuistenkin kesken tuota tapahtuu, ainakin meille hilajislle: kun olet uutena mukana esim. harrastusryhmässä, joka on pitkään toiminut yhdessä, sinut helposti välillä ”unohdetaan”. Aikuisena sitä jo osaa ottaa paikkansa ja puuttua keskusteluun kysymättäkin, mutta ujo 10-vuotias jää kyllä jalkoihin. Kiusaaminen on toistuvaa ja tahallista ilkeilyä, huomiotta jättäminen voi olla myös tahatonta ihan mukaviltakin lapsilta.
Ala-asteella vastuuta voi vielä aika lailla sysätä opettajalle. Hänelle vaan viestiä ja kysymys mitä on tehty tytön saamiseksi mukaan porukoihin. Jos luokan vanhempien kesken on hyvä henki, voit puhua myös itse vanhempainillassa, kunhan vältät syyttelyä ja leimaamista.
vaan uusi tyttö aloitti kiusaamisen ja muutkin liittyivät mukaan. Viime vuonna ei kiusattu. ap.
En silti syyttäisi muita kiusaamisesta. Seuransa saa valita, mutta se on opittava tekemään muiden tunteita loukkaamatta. Tällä palstalla leimataan kiusaajiksi ihan tavallisia mukavia lapsia, jotka käyttäytyvät vähän huonosti. Tutustukaa vaikka Kiva-kouluohjelman esimerkkitapauksiin, niin saatte vähän perspektiiviä.
Olisiko teidän mielestänne kivaa jos teidän lastanne ei kukaan kutsuisi juhliin koska hän ei miellyttäisi muita? Eikö se muka ole kiusaamista, että olisi ihan ainoa jota ei edes juhliin haluta?
Aika julmaa mielestäni.
itse koin saman neljännellä luokalla,pieni kyläkoulu josta kaikki muut saivat kutsun,paitsi minä. :( muutakin kiusausta oli,mutta tuo tuntui kaikkein kurjimmalta.vielä kun kaikki hehkutti ennen ja jälkeen juhlien. :(
Nyt yhteys opettajaan. Jos kiusaaminen on alkanut uuden tytön tullessa, asiaan täytyy puuttua ja pian. Tämä synttärikutsu on vain yksi juttu tässä. Toki iso juttu, kun asia tehdään noin selväksi että yksi ei kuulu porukkaan.
Opettaja saa varmasti asiaa selvitettyä kouluun, tilanteeseen pitää puuttua pian, ennen kuin asiasta tulee käytäntö.
Olen surullinen tyttösi puolesta =(
Näinhän se kiusaaminen voi lähteä liikkeelle:
Uusi oppilas tulee kouluun, on epävarma, ei tunne ketään, pelkää joutuvansa syrjityksi ja jopa kiusatuksi. Hän karttaa näitä arkoja ja hiljaisia, koska ei halua joutua "samaan rooliin", ja voi jopa alkaa aktiivisesti kiusaamaan ja syrjimään, niinkuin tässä tapauksessa. Kun pitää huolen että JOKU MUU joutuu silmätikuksi, ei tarvitse pelätä oman nahkansa puolesta.
Ota ihmeessä yhteyttä opettajaan ja vanhempiin.
Tämä uusi tyttö tarvitsee selkeitä sääntöjä mitä saa tehdä ja mitä ei. Varmasti helpottaa hänenkin oloaan.
tämä kiusaaja on uusi. Opettajaan vaan reilusti yhteyttä, ei tuollainen vetele. En olisi niin huolissani tästä synttärikutsusta, vaan jokapäiväisestä elämästä.
Samoin se että kaveraa vapaa ajalla, mutta synttäreille ei kelpuuta. Lapset on julmia :(
Mitä vittua nämä mammat sekoilee täällä.
Eikö se ap lapsi ole se arka hiljainen lä se kiusaaja se uusi.
minä tajusisiN ton homman eka luokalla... maailma on julma. suurin odotuksin astelin alaluokalle, kukaan ei puolustanut, ei opettajat, sisarukset, EI KUKAAN...YKSIN PAINELIN ETEEN PÄIN. AINOA LOHTU ET SE ON SIKALÄSKI ENSIMMÄINEN KIUSAAJA NYKYYÄÄN. JA PAHIMPIA JUTTUJA OLEN KUULLUT ETTÄ VIELÄ LUKIOSSAKIN KIUSATAAN JA JOILLAKIN ON MENNYT TERVEYS, MIELITERVEYS, ETTÄ OLLAAN LOPPU ELÄMÄ MIELISAIRAALASSA,EI JUMALAUTA, TÄÄÄÄÄÄ ON NIIIN VÄÄRIN JA KUITESKIN SE KIUSAAJA ON AINA VÄHÄ ÄLYKÄSI. OPETTAJAT EI TEE MITÄÄN, VANHEMMAT EI VÄLITÄ....MAAILMA ON EDELLEENKIN PASKA.
[quote author="Vierailija" time="04.03.2014 klo 01:22"]
Mielestäni se on vanhemmilta moka, jos antavat lapsensa kutsua kaikki muut paitsi yhden luokalta. Pitäisi sen verran olla tilannetajua. Lapset ovat lapsia, kaikki pystyvät tulemaan suurimmaks osaks toimeen, jos kasvatetaan hyväkäytökseksi.
Neljännellä luokalla minulle tehtiin juuri näin. Synttärisankari kutsui kaikki muut luokaltamme, paitsi minut ja totesi "sori ei riittänyt kutsut". Tuntui todella ikävältä, mutta onneksi rempseä äitini piti huolta puolestani ja heitti synttärisankarin perheelle euron, jotta seuraavalla kerralla riittää rahat kutsuihin!
[/quote]
RAHALLAKO LAPSESI KUTSUIHIN OSTIT...TÖRKKEETÄ, KU VIIMEESTÄÄN SAA VANHEMMITEN KELVON KONSTISI TIETÄÄ. MÄ OLISIN KATKERA. LAPSI ON ARVOKAS, EI MYYTÄVÄ.TAJUUX?
...IKUINEN VIHA JÄÄ, elämä on. taistele tai muut jyrää. ei ne vanhemmat välitä tai jos välittäää ni euroja pöytään. maailma on julma.
hiiteen koko lasten kutsut, ne on paskoja. pysyköön jokainen kotona. maailma on nähtäväsi paska lapsille alusta alkaen.Säälittävää.
mielenkiintoinen keskustelu...itse olen terveydenhuoltoalalla nähnyt sen että ne aikuiset jättäää laivaristeilyltä pois sen taas jonkun. ja ovat niin hiljaa että tämä kyseinen henkilö ei vaan saisi vanhojen ämmien lomareissusta tietää mitään. niinkuin joku totesi sairasta. ja tämä sairas touhu näyttää jatkuvan vielä aikuisiälläkin,
Olisiko teidän mielestänne kivaa jos teidän lastanne ei kukaan kutsuisi juhliin koska hän ei miellyttäisi muita? Eikö se muka ole kiusaamista, että olisi ihan ainoa jota ei edes juhliin haluta?
Aika julmaa mielestäni.