Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koulu haluaa leipää joka säilyy 14 vrk

Vierailija
20.09.2012 |

http://www.aamulehti.fi/Kotimaa/1194768061291/artikkeli/tampere+haluaa+…

Uskomatonta paskaa kouluruoka nykyään. Miksi noi elätit keittäjät ei leivo itse leipää JOKA päivä. Kuvottaa tollaset koulun keittäjät jotka haluaa kaiken valmiina.

Ja keittäjät sitten valittaa kun lapset kohtelee heitä huonosti.

Kommentit (47)

Vierailija
21/47 |
20.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että siihen saa koulumaitotuen. Ei minkään muun takia.

Viranomaisten suosituksissakin on vikaa. Minkään tutkimuksen mukaan esim. voi tai rasvaisempi maito ei ole riskitekijä mihinkään sairauteen.

Ei ole olemassa lakia, joka velvoittaisi tarjoamaan vähärasvaista, runsashiilihydraattista ruokaa kouluissa. Kyllä sen asian päättää virkamies.

Vierailija
22/47 |
20.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vastaan vaikka minulta ei tätä kysyttykään.

Tehokkuusajattelu ja raha ratkaisee tänä päivänä. Ruoanvalmistus on siirtynyt teollisuuteen.

Eineksiä käytetään paljon. Henkilökunnan määrä on eri kuin 80-luvulla. Silloin keittiössä oli väkeä enemmän. Samalle ruokailijamäärälle oli ruoanvalmistushenkilökuntaa 10 ja nyt on 2-3. Ymmärrätkö yhtään mistä puhun?

JOku tuossa mainitsikin että yksiköiden laitekapasiteetti ei välttämättä mahdollistaisi leivontaa. Jos mahdollistaa ei ole henkilöä joka sen leivän leipoisi.

Varmasti on laskettu että tulee halvemmaksi ostaa leipä valmiina.

Teollinen leipomolinja suoltaa koneellisesti leipätuotteita.

eihän mikään leipä säily niin kauan. En nyt syyttäisi kyllä keittäjiä vaan ravitsemispäällikköä, jolla ei näy olevan ihan homma hanskassa.

Tuosta leipomisesta, keittiöhän ei ole mikään leipomo, siellä valmistetaan ruokaa. Miten esim saataisiin tehtyä uuniruuat, jos uunit olisivat täynnä leipiä. Keittiöt ovat myös usein sangen pieniä, eli pöydät täyttyisivat taikinoista ja leivistä.

Kerros miten tuo leipminen onnistui 80-luvulla?

Meillä oli yksi keittäjä ja 60 oppilasta. Ja aikaa oli leipoa pehemää leipää kerran viikossa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/47 |
20.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

[Keittäjätkö päättää mitä ruoka ne tekee =)

Jos yhtään on ammattiylpeyttä, kieltäytyvät tuollaisesta. Kyllä sieltä kapungilta rahaa alkaa löytyä kun keittäjät menee lakkoon.

Keittäjillä on tietyt reseptit, jotka on muuten hyväksynyt kouluvaltuusto, muita reseptejä ei saa käyttää. Ja oikestaan emäntä tekee ruokalistan, johon TARKAT ohjeet. Ruokalista tehdään n. 3 viikkoa kerralla etukäteen, raaka-aineet tilataan. Jos raaka-aineita ei toimiteta oikeaan aikaan otetaan tilalle ruoka, mihin on raaka-aineet. Ei ole ammattiylpeydestä kiinni, määrärahoja vaan ei löydy, niitä viedään koko ajan pois. Eikä aika vaan riitä, paitsi ammattikouluissa, joissa keittiössä on muitakin kuin vain kolme keittäjää...

Mikä on kouluvaltuusto?

En ole eläessäni semmoisesta kuullutkaan, vaikka koulupuolen kanssa olen ollut ekemisissä paljonkin.

Pakkohan siinä on muita reseptejä käyttää, jos ei ole älytty tarjousvaiheessa vaatia ja pisteyttää riittävää raaka-aineitten toimitusvarmuutta.

Huomaatko kirjoittaneesi ristiriitaisesti itsesi kanssa?

On totta, että kouluruokailussa on paljonkin sellaista, joka mättää pahasti.

Ei tuore leipä ole yhtään sen kalliimpaa vaikka lähileipomosta kuin 2 viikkoa säilyvä, eikä kestävän kehityksen periaatteen mukaista jos se tuodaan Virosta tai Saksasta.

Vierailija
24/47 |
20.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen karppaamisessa ei ole mitään järkeä. Rajoittava ruokavalio voi aiheuttaa häiriöitä lapsen kehityksessä, kun kivennäisaineiden ja vitamiinien saanti voi vähentyä, Uusitupa sanoo.

– Täysjyväviljasta luopuminen on kaikkein hölmöintä. Se yksipuolistaa ruokavaliota. Suomalaisten pitäisi päinvastoin käyttää enemmän täysjyväviljaa. Se on meille ylivoimaisesti tärkein kuidun lähde, Uusitupa lisää.

Vierailija
25/47 |
20.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että siihen saa koulumaitotuen. Ei minkään muun takia.

Viranomaisten suosituksissakin on vikaa. Minkään tutkimuksen mukaan esim. voi tai rasvaisempi maito ei ole riskitekijä mihinkään sairauteen.

Ei ole olemassa lakia, joka velvoittaisi tarjoamaan vähärasvaista, runsashiilihydraattista ruokaa kouluissa. Kyllä sen asian päättää virkamies.

Milloin se näin päin on kääntynyt? Ennen koulumaitotukea EI saanut rasvattomalla, siksi kouluissa oli rasvaista maitoa.

Kuka ne koulujen ja kuntien elintarviketilaukset tekee? Ei taatusti ainakaan koulun keittäjä, ei edes emäntä tai muu päällikkö.

Kyllä se on joku Iso Pomo, jota ei vähääkään kiinnostaa ruuan laatu vaan pelkät numerot.

Vierailija
26/47 |
20.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi jumalauta tätä ihmisten idioottimaisuutta!

EI KEITTÄJÄT SITÄ PÄÄTÄ!!!!!!!!!!!

Ap on niin tyhmä että ihan sääliksi käy.

Kuten kapteeni on vastuussa matkustajista myös keittäjät on vastuussa oppilaista. Nuo idiootit varmaan syöttäisi rotanmyrkkyäkin oppilaille jos ruokapalvelupäällikkö niin määräisi?

Sairaanhoitajia ja sossuja jo vihataan kun ajattelevat vain palkkaansa ja nyt voidaan lisätä myös keittäjät maan vihatuimpien listalle. Onnea kaikki keittäjät, eläköön!!! Lapsista viis kunhan ahneet keittäjät saa rahapussinsa täyteen. Aivan sama moraali ja ahneus kuin sairaanhoitajilla

Vierailija
27/47 |
20.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten kapteeni on vastuussa matkustajista myös keittäjät on vastuussa oppilaista. Nuo idiootit varmaan syöttäisi rotanmyrkkyäkin oppilaille jos ruokapalvelupäällikkö niin määräisi?

Sairaanhoitajia ja sossuja jo vihataan kun ajattelevat vain palkkaansa ja nyt voidaan lisätä myös keittäjät maan vihatuimpien listalle. Onnea kaikki keittäjät, eläköön!!! Lapsista viis kunhan ahneet keittäjät saa rahapussinsa täyteen. Aivan sama moraali ja ahneus kuin sairaanhoitajilla

On niillä keittäjillä omiakin lapsia, jotka syövät sitä samaa ruokaa. Yleensä keittäjätkin syövät tätä itse tekemäänsä ruokaa ja vielä maksavat siitä. Raaka-aineet on yleensä hyviä ja aistinvaraisesti katsotaan, että kaikki ruoka on syömäkelpoista.

Vierailija
28/47 |
20.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

On niillä keittäjillä omiakin lapsia, jotka syövät sitä samaa ruokaa. Yleensä keittäjätkin syövät tätä itse tekemäänsä ruokaa ja vielä maksavat siitä. Raaka-aineet on yleensä hyviä ja aistinvaraisesti katsotaan, että kaikki ruoka on syömäkelpoista.

Myrkkyleipää syöttävät kasvaville lapsille joiden solut oikein imee kaikki myrkyt sisäänsä. Toivottavasti noi keittäjät saa itsekin syövän, koska noi lapset saa varmuudella syövän myöhemmällä iällä.

Vierailija
29/47 |
20.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leipää saa tosiaan pakasteenakin. Paistaminen kestää n. 10 minuuttia (ja laitoskeittiön uuniin mahtuu aika satsi kerralla), eikä tarvitse itse leipoa. Monessa ruokalassa on tällaista leipää. On paljon parempaa kuin nuo ikuisesti säilyvät "tuoreet" leivät.

Vierailija
30/47 |
20.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokapalveluesimiehenä on välillä vaikeaa mennä suunnitelmien mukaan, kun katsoo rahamäärää mitä lasten ruokiin ollaan valmiita laittamaan niin eihän sillä pärjää jos katsoo laatua.

Olenkin ehdotellut, että vanhemmat maksaisivat itse jotta lapsi saisi parempaa ruokaa koulussa/hoidossa. Vastauksena olen saanut, että ei voi eriarvoistaa lapsia, kaikilla kun ei ole laittaa edes sitä euroa/päivä lapsen ruokaan.

Kehitysehdotuksia lisää? Keittäjiä ja muita ruokapalvelussa työskenteleviä on turha syyttää, rahat tulevat kunnalta, katseet sinne!

Vierailija
31/47 |
20.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on ihan aiheellista keskustelua, mutta näköjään jollekin tämä on arka aihe. Olisko joku keittäjä linjoilla..

Se kyllä kieltämättä on outoa, että keittäjät itse puolustelevat sotkua, jota joutuvat kokkaamaan. Tai lähinnä lämmittelemään. Ei ole heillä(kään) enää ammattiylpeyttä.

Onneksi kouluruokaa ei ole pakko muutakuin maistaa. Minä ainakin sanon koululaisille, että älkää syökö, jos pärjäätte ilman. Onneksi asumme koulun lähellä ja kunnon aamiaisella pärjää pitkälle ja koulusta tultuaan saavat kotona kunnon ruuan. Kouluun voi onneksi ottaa myös eväät, jos on 6 tunnin päivä.

Vierailija
32/47 |
20.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

..ovat yksi Suomen kompastuskivistä menestyjien suhteen: tasapäistetään, ketään ei saa jättää taakse- muttei myöskään päästää eteen. Terve ylpeys kodista ja vanhemmista puuttuu, kun ei voida luottaa normaaliälyisen vanhemman kykyyn tehdä voileivät lapselleen valmiiksi vaan pelätään että se yksi kaappijuoppo antaa mukaan jotain epäsopivaa ja sitten lasta kiusattaisiin.

Olen itse ollut juopottelevan äidin lapsi ja muistan kerhossa sen häpeän, mikä tuli kun muilla oli kunnon eväät ja minulla todella surkeat. Toisin kuin luulisi, en ole nyt vaatimassa että kaikille samaa ruokaa vain siksi että jouduin kokemaan sitä häpeää- ehei, minä sain eväistä (ja monista muistakin äitini tekemistä virheistä) varsinaisen kimmokkeen omaan vanhemmuuteeni: "tiedän, mitä haluan tehdä toisin!". Lapset tulisi herätellä todellisuuteen myös vanhempiensa suhteen: sossu ehkä maksaa vuokrat ja ruoan, mutta itsestä lähtee todellinen pärjääminen yhteiskunnassa. Nykyinen hyysäysmentaliteetti ei ole saanut aikaan juurikaan mitään hyvää.

Vierailija
33/47 |
20.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysykää neuvoa Steiner-kouluista! Siellä saadaan pienellä rahalla todella hyvää ruokaa aikaiseksi. Käytetään paljon lähituotteita ja jopa luomua. Mikä heidän salaisuutensa on?

Vierailija
34/47 |
20.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on ihan aiheellista keskustelua, mutta näköjään jollekin tämä on arka aihe. Olisko joku keittäjä linjoilla..

Se kyllä kieltämättä on outoa, että keittäjät itse puolustelevat sotkua, jota joutuvat kokkaamaan. Tai lähinnä lämmittelemään. Ei ole heillä(kään) enää ammattiylpeyttä.

Onneksi kouluruokaa ei ole pakko muutakuin maistaa. Minä ainakin sanon koululaisille, että älkää syökö, jos pärjäätte ilman. Onneksi asumme koulun lähellä ja kunnon aamiaisella pärjää pitkälle ja koulusta tultuaan saavat kotona kunnon ruuan. Kouluun voi onneksi ottaa myös eväät, jos on 6 tunnin päivä.

Vierailija
35/47 |
20.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en kyllä aivan heti olisi vaihtamassa lapsen lämmintä kouluateriaa eväsvoileipiin. Jos kouluruoka ei nyt kaikilta osin aivan täydellistä olekkaan, niin kyllä se nyt voileivän voittaa.

Vierailija
36/47 |
20.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poikani päiväkodin nykyisestä moskasta en maksaisi senttiäkään; makeita välipaloja, höttöruokia jne. skeidaa päivästä toiseen. Lapset käyvät ylikierroksilla ja opettajia ihmetyttää. Gee, wonder why! Maksaisin mielelläni hyvälaatuisesta lähiruoasta ja näkisin sen vaihtoehtona omille eväille. Kitinät ilmaisen ruoan tarjoamisesta voisi lopettaa, eihän se ole mikään kansalaisoikeus! Sitä ylläpidetään verovaroin ja lapsillemme syötetään puolalaista, thaimaalaista jne. lihaa.

Vierailija
37/47 |
20.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se selittääkin jo paljon. Koko ajan yritetään tehdä halvemmalla ja halvemmalla. Ruokalista tulee valmiiksi niihin kouluihin, jotka vielä saavat tehdä ruokansa itse. Iso osa koulujen keittiöistä on enää lämmityskeittiöitä eli ruoka tulee valmiina keskuskeittiöltä ja emäntä laittaa sen vain tarjolle.

Voitte sitten arvata minkä tasoista ruoka on. Ei enää salaatteja, ei tuoretta leipää, ei jälkiruokia eikä muutakaan ylimääräistä. Koulun henkilökunnanalle ruoka maksaa silti sen saman kun esim. henkilöstöruokailussa jossain muussa yksikössä.

Vanhemmat, olisi aika ryhtyä kiinnittämään oikeasti huomiota siihen millaista ruokaa lapsillenne tarjotaan joka päivä. Näistä asioista päättävät samat ihmiset jotka kunnanvaltuustossa muistakin asioista puhuvat. Eli kannattaisi vähän miettiä ketä äänestää...

Vierailija
38/47 |
20.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysykää neuvoa Steiner-kouluista! Siellä saadaan pienellä rahalla todella hyvää ruokaa aikaiseksi. Käytetään paljon lähituotteita ja jopa luomua. Mikä heidän salaisuutensa on?

Asia ei ole niin yksinkertainen kuin yksinkertainen asia voisi olla! Lisäksi steinerkouluissa panostetaan henkilökunnan määrään mikä taasen kuntatasolla on vedetty minimiin.

Ihmiset, todellakin toivon että tästä puhuttaisiin enemmän ja saisimme ruokailun hyvälle tasolle kouluissa/päiväkodeissa. Tästä ei vaan puhuta, suomessa kouluruokailu on jonkinlainen "tabu" ja yleensä saa paskaa niskaan jos kyseenalaistaa tätä järjestelmää. Puuttukaa vanhemmat tähän!

Vierailija
39/47 |
20.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokapalveluesimiehenä on välillä vaikeaa mennä suunnitelmien mukaan!

Miks sitten menet mukaan? 0nko asuntolaina maksamatta ja rahaa pitää vetää hinnalla millä hyvänsä??

Vierailija
40/47 |
20.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokapalveluesimiehenä on välillä vaikeaa mennä suunnitelmien mukaan!

Miks sitten menet mukaan? 0nko asuntolaina maksamatta ja rahaa pitää vetää hinnalla millä hyvänsä??

Luuletko, että hymistelen pennieni keskellä ja olen iloinen nykyisestä? Ei hemmetti, minä juuri yritän saada asiaan muutosta, yrittänyt jo vuosikaudet.

Joten kyllä tämä "saatanan apina" parhaansa yrittää, avaappa sinäkin suusi muualla kuin tällä AV:lla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme neljä