Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Käytkö koulua lapsesi kanssa?

Vierailija
19.09.2012 |

Täällä joku jo aiemmin kirjoitti, kuinka koulun opet yhä enemmän vaativat( tai olettavat tai pyytävät) vanhempia tekemään tai ainakin vahtimaan lastensa koululäksyjä ja kokeisiin valmistautumista. Ymmärrän hyvin, että kohtuullista on joskus kysellä vaikka vieraan kielen sanoja tms tai ylipäätään "katsomaan päältä" että läksyt tehdään, mutta nyt tuli tiedote, että meidän vanhempien pitäisi tehdä lukuaineista jotakin tiivistelmiä yms, jotta kokeisiin valmistautuminen sujuu. Kyllä nyt menee liian pitkälle, opettajat saavat palkan opetustyöstään, ja minä omastani. Lisäksi olen jo käynyt alakoulun joitakin vuosikymmeniä sitten, minusta nyt ei ole kohtuullista, että vanhemmat toimivat apuopettajina, kyllä sen opetuksen pitää tulla sieltä koulusta. Joo, ja kirjoituksen arvostelijoille, olen kiinnostunut lapsestani ja hänen koulunkäynnistään, mutta joku tolkku nyt tähän touhuun, Meidän elämässä on arjessa muutakin kuin koulua, tavallisia arkisia kotitöitä, aikuisten opiskelua sekä lapsella ja aikuisilla muutama harrastus, kouluun sitten lisää opetustunteja, jos ei oppeja saada muuten perille.Kyllä nyt opettajat yliarvioivat vanhempien mahdollisuuksia keskittyä iltaisin pelkästään lasten koulunkäynnin tuomiin asioihin...ihme toohotusta!!!

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
19.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

hyvien oppilaiden kanssa pääsee helpommalla. Kaksi muuta lastani eivät ole yhdeksikköä huonompaa kokeista saaneet, ja ei todella ole minun aikaansaannostani. Arvostan heidän hyvää koulumenestystään, mutta todella helpolla pääsen heidän kanssaan. Sinä et vaan tiedä, kuinka paljon vanhemmilta vaatii oppimishäiriöisen lapsen avustaminen läksyissä ym.Olet tyypillinen hyvien oppilaiden vanhempi, tietämätön kouluvaikeuksista.

Vierailija
22/27 |
19.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

hyvien oppilaiden kanssa pääsee helpommalla. Kaksi muuta lastani eivät ole yhdeksikköä huonompaa kokeista saaneet, ja ei todella ole minun aikaansaannostani. Arvostan heidän hyvää koulumenestystään, mutta todella helpolla pääsen heidän kanssaan. Sinä et vaan tiedä, kuinka paljon vanhemmilta vaatii oppimishäiriöisen lapsen avustaminen läksyissä ym.Olet tyypillinen hyvien oppilaiden vanhempi, tietämätön kouluvaikeuksista.

Sellaisia lapsia ei arvostella numeroilla vaan sanallisesti. Samalla tavalla heidän kanssaan voi "käydä koulua" kiinnostuneena ja kysellä miten siellä menee. Heidän kanssaan töitä tehdään myös koulun henkilökunnan kanssa paljon, paljon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
19.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

dysfaatikko, mutta kärsii oppimishäiriöistä, ilman sen raskaampia lisävaivoja. Tottakai kysellään ja kuunnellaan, mutta ei se todellakaan riitä. Ja lapsi on toistaiseksi ainakin tavisopetuksessa, lisäavun turvin. En nyt jaksa vääntää enempää rautalankaa, kaikki voivat olla mitä mieltä asiasta tahtovat.

Vierailija
24/27 |
19.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulustelen koe alueita ja kielten sanoja. Treenaamme lihaskuntojuttuja yhdessä ja urheilemme. Juttelemme usein siitä, miten tärkeää on oppia tekemään töitä oman tulevaisuutensa eteen.

Vierailija
25/27 |
19.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kaksi lasta lukiossa ja yksi yläkoulussa, eikä koskaan opettaja ole vaatinut vanhemmilta mitään vastaavaa. Ymmärrän asian, jos kysymyksessä on erityislapsi, joka ei koulun resurssipulan vuoksi saa tarpeeksi tukiopetusta. Silloin voi tosiaan olla tarpeen tehdä lapselle tiivistelmiä.

Muuten jos noita tiivistelmiä tarvitaan, olisi minusta järkevintä, että lapsi tekee ne itse. Siinähän ne asiat yleensä jo tuleekin opittua, kun lapsi miettii, mitkä ovat niitä olennaisimpia asioita, jotka pitäisi kirjoittaa muistiin.

Olen itse osallistunut hyvin vähän lasteni koulunkäyntiin, koska ei ole ollut mitään tarvetta. Vanhin on hoitanut koulunsa aina hyvin itsenäisesti, keskimmäinen pyytää välissä apua pitkän matematiikan tehtäviin sekä pyytää kuulustelemaan sanoja tai koealueita ennen kokeita. Molemmilla on keskiarvo nyt lukiossa selvästi päälle 9. Nuorimmainen on vähän laiska, ja sen vuoksi hänen kohdallaan pitää muistutella ahkerammin läksyjen teosta ja kokeisiin lukemisesta.

Vierailija
26/27 |
19.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta TIETENKIN lapsi itse tekee, aikuinen korkeintaan tarjoaa hyvänkokoisen paperin mindmappia varten ja sanoo, että teepäs se tiivistelmä, jos lapsi ei itse tajua ryhtyä puuhaan.

Ei toisen tekemästä tiivistelmästä ole likimainkaan samaa apua.

Ja jos lapsi on hidas kirjoittaja, sitten lapsi tekemään suullinen tiivistelmä. Jos vanhempi ei ehdi kuunnella/tekee mieli liikaa sekaantua, niin pehmolelut vaan riviin yleisöksi.

t.Ope

Vierailija
27/27 |
19.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta TIETENKIN lapsi itse tekee, aikuinen korkeintaan tarjoaa hyvänkokoisen paperin mindmappia varten ja sanoo, että teepäs se tiivistelmä, jos lapsi ei itse tajua ryhtyä puuhaan. Ei toisen tekemästä tiivistelmästä ole likimainkaan samaa apua. Ja jos lapsi on hidas kirjoittaja, sitten lapsi tekemään suullinen tiivistelmä. Jos vanhempi ei ehdi kuunnella/tekee mieli liikaa sekaantua, niin pehmolelut vaan riviin yleisöksi. t.Ope