Teinin sisustusmaku vs. äidin sisustusmaku
Huoh. Olen luvannut 15 v pojalle, että saisi sisustaa huoneensa niinkuin tahtoo. Mutta mutta...
Poika haluaa huoneeseen tummaa ruskeaa ja limeä, joita en voi sietää. Oma maku olisi romanttisempi, olen yrittänyt ehdottaa beigeä, mustaa, valkoista, sinistä, mutta makumme ovat aivan äärilaidoissa niin tyylin kuin värien suhteen.
Huoneen remontointi tulee maksamaan ehkä noin 500 e ja tuntuu että entinen huone oli kaunis ja nyt hän haluaa aivan kamalan tyylisen ja värisen huoneen. Sydämestä ottaa.
Joo, joku voi sanoa, että pieni murhe, mutta mitä itse tekisitte? Oletteko saaneet teineille omaa makua vastaavan huoneen vai onko teillä käynyt niin, että huone remontoidaan joksikin muuksi mikä kotinne tyyliin ja omaan makuun sopisi?
Kommentit (34)
Jos oikeasti sanoit ja annoit luvan itse sisustaa, pidä lupauksesi. Keskustelette väreistä jne, tummanruskea ja lime ja valkoinen on ihan hyvä. Siis oikeasti hienoa jos poikaasi kiinnostaa sisustaminen.
Miksi lupaat teinille jotain jonka pitäminen on noin vaikeaa?
Kaveri lupasi tyttärelleen että ipana saisi valita huoneensa värin. Ylläri pylläri, vaaleanpunaistahan se halusi. No, ei saanut, vaan valkoinen tuli. Vaaleanpunaiset verhot sentään sai.
Ei tosta nyt kovaksi lapsuuden traumaksi ole, mutta minusta ihan turha lupailla tollaisia jos ei ole valmis pitämään. Ihan hyvin ne seinät voi uusiksi maalata sitten kun käyttö vaihtuu.
(P.S: karmeat värit on teini kyllä valinnut. Tutkailkaa vaikka sisustuslehtiä yhdessä ja etsikää hyviä värimaailmoita. Tumman ruskeassa kolossa voi käydä olo raskaaksi pidemmän päälle, teini saattaa sen kohta itsekin keksiä.)
Huoh. Olen luvannut 15 v pojalle, että saisi sisustaa huoneensa niinkuin tahtoo.
Koska olet luvannut, tottakai pidät lupauksesi. Seuraavan kerran mietit ehkä seurauksiakin;-)
en antanut vanhimman maalata huonettaan mustaksi. Sovittiin että saa laittaa sinne esim. mustaa tapettia yhdelle seinälle ja muualle vaaleampaa. Värit sai ihan itse päättää, minä ohjasin siis voimakkuudessa. Meilläkin on kodissa vaalea, maalaisromanttinen tyyli, mutta minusta noiden nuorten pitää antaa toteuttaa itseään edes siinä pienessä sopessa joka on heidän "omaa".
Mitä väliä, yksi huone se vaan on. Teet teinin iloiseksi kun saa itse laittaa. Eihän sun tarvitse siellä asua.
Sitä tässä nieleskelen, että menin lupaamaan. Ei huvita yhtään laittaa latin latia kamalaan huoneeseen. Lupasi kyllä viedä menneessään joskus, mutta epäilen että oma makunsakin muuttuu ja jäävät meidän myytäviksi.
Totta, että huoneen oven saa kiinni ja että teinin pitäisi antaa toteuttaa itseään ja että huoneen saa remontoitua aikanaan uudelleen, mutta pahaa tekee.
kyse ei ole peruuttamattomasta "tuhosta".
Muistan itse riipineeni joskus kaikki kymmenet julisteet pois seiniltä ja korvanneeni sen kaiken yhdellä ainoalla uskonnollisella julisteella. Ei silloin mitään maalausremppoja tehty lasten takia, mutta ei tuohonkaan vanhemmat puuttuneet.
Teinille hyvää harjoitusta jo tulevaisuutta silmällä pitäen. Ainakin omat nuoret paneutuivat ihan hurjalla innolla oman huoneen sisustamiseen. Budjetti piti molemmilla ja olivat äärettömän kiinnostuneita. Ehkä minäkään en olisi juuri sellaista huonetta ja värimaailmaa valinnut kuin he mutta heidän huoneethan ne olivat. Pahinta mitä voit tehdä on syödä nyt sanasi.
Meillä on yläkerrassa ainoastaan lasten makuuhuoneita joten eipä siellä esim.minun vieraat juuri käy. Sillä ehdolla olen antanut sisustaa että mitään ei saa rikkoa tai vahingoittaa (poika olisi halunnut maalata spraylla jonkun graffitin seinäänsä, ei mennyt läpi, seiniin vain seinämaalia) koko mustaa en myöskään hyväksynyt huoneen seiniksi..aivan älytön homma saada ne taas vaaleiksi. Mutta varsinkin teinitytär on maalannut yhdessä mun kanssa huoneensa seiniä moneen kertaan, maalipurkki ei onneksi paljoa maksa. Mitään mahdottomia summia en kyllä laita näihin.
seiniä maalaten jne. Perusparketti ja perusvalkoiset seinät on joka paikassa. Niihin sitten voi sovitella jokaisen huoneen huonekalut, taulut/julisteet, verhot ja matot. Kyllä niiden vaihtelu todellakin riittää, ei sen teinin tartte seiniä ruskea-lime -raidoittaa, jotta olisit pitänyt lupauksesi. Asunto on aikuisten omistuksess! Teini saa sisustaa oman soppensa. Ei remontoida, eikä aiheutta remontintarvetta!
seiniä maalaten jne. Perusparketti ja perusvalkoiset seinät on joka paikassa. Niihin sitten voi sovitella jokaisen huoneen huonekalut, taulut/julisteet, verhot ja matot. Kyllä niiden vaihtelu todellakin riittää, ei sen teinin tartte seiniä ruskea-lime -raidoittaa, jotta olisit pitänyt lupauksesi. Asunto on aikuisten omistuksess! Teini saa sisustaa oman soppensa. Ei remontoida, eikä aiheutta remontintarvetta!
Seinät saa uudelleen maalattua, meillä poikapuoli sai harmaat seinät ja niihin tribaalikuvioita sisustustarroina. Kaiken voi poistaa ja laittaa uutta tilalle kun poika muuttaa joskus omaan kämpppään.
Olkkari-keittiösysteemissä on yhtenäisempi, rauhallinen väritys, ja eteinen sekä makuhuoneet sisältää erilaisia väripläjäyksiä (eivät näy olkkariin). Huoneessa on paljon muutakin värinlähdettä, kuin seinät...
Olkkari-keittiösysteemissä on yhtenäisempi, rauhallinen väritys, ja eteinen sekä makuhuoneet sisältää erilaisia väripläjäyksiä (eivät näy olkkariin). Huoneessa on paljon muutakin värinlähdettä, kuin seinät...
seinät ja nyt niissä onkin väriä? Koita jo päättää
Anna teinin päättää.
15v:lle on hyvä saada liekaa ja päättää itsenäisesti joistakin itselle tärkeistä asioista. Oma huone on tärkeä juttu, aikuistuvan oma reviiri. Ja teinihän siellä pääsääntöisesti viettää aikaansa. Sinä (tai te aikuiset) olette päättäneet koko kodin sisustuksesta ja aiemmin lasten huoneesta/huoneista. Nyt on teinin vuoro rakentaa oma alueensa mieleisekseen. Sinänsä on ihan normi juttu, että teinin maku poikkeaa äidin mausta. Se kuuluu kasvuun ja terveeseen irtautumiseen.
Sitä paitsi ruskea & lime sisustus on ihan kiltti valinta -- voisihan hän haluta huoneeseensa jotain todella karmivaa tai jotain todella kallista. Anna vain poikasi laittaa mieleiset värit, materiaalit, mahdollisuuksien mukaan kalusteet tai ainakin niiden järjestys. Ja kehu vielä valmista tulosta hänen näköisekseen, jotta poika voi iloita "koko rahan edestä".
eivät näy olkkariin? Musta valkeat seinät ovat auttamatta tylsät, oli siellä huoneessa mitä muuta väriä tahansa.
Ihan outoa ajatella, että koti on vain äidin koti.
Eihän sun ole pakko edes käydä siellä teinin huoneessa; kyllä hän aikanaan muuttaa pois