järkyttävä piilolihominen - miten paljon ehtii laihtua 3,5kk:ssa
kotiäitinä trikoorytkyissä kulkiessani en ole huomannut järkyttävää lihomistani - ennenkuin nyt. Otin just mittanauhan ja kävin puntarilla ekan kerran puoleen vuoteen ja aivan järkytys. Vyötärö 85cm (riskirajojen yli reilusti) ja paino 163cm 72kg.
Olen jotenkin ajatellut että en VOI olla lihava kun urheilen viitenä kuutena päivänä viikossa. Käyn elixiassa pumpissa, spinningissä jne eli treenaan tosi paljon.
En kuitenkaan ole vahtinut syömisiäni yhtään vaan ajatellut että "urheilu kuittaa liikakalorit".
Aikaisemmin ennen raskautta mitat oli 64kg, vyötärö 71. Vyötärö on kasvanut 14 cm!!! Toki osa johtuu siitäkin että vatsalihakset eivät palautuneet kunnolla yhteen ennalleen mutta tämä selittää siis ehkä 2cm, loput 12 cm on ihan "omaa syytä".
Palaan töihin tammikuussa jolloin lapsi on 1,5v. YKSIKÄÄN jakkupuku/suorat housut/kauluspaita ei mahdu päälle ja uuteen garderobiin ei ole varaa (meillä töissä jakkupukupakko). Mun on PAKKO saada laihdutettua, mutta en halua tinkiä treenimäärästä eli 5krt viikko urheilua vaatii kaloreita enemmän kuin kitukuuri sohvaperunana eli en siis voi esim nutrata.
Nyt siis kysyn viisaammilta: miten PALJON voin realistisesti laihtua vuoden loppuun mennessä? Treenaamisen takia en varmaan pysty pudottamaan kilo per viikko -vauhtia (siinä pitäisi olla niin vähillä kaloreilla ettei jaksa urheilla sitten).
Olisin kiitollinen jos joku vinkkaisi mikä mahdollisuus on pudottaa esim 8 kg? Tai 10kg?
Ja sättimiset pliis pois, tajuan itsekin että olen RYHÄVALAS, en tarvitse enää lisää informaatiota tämän itsestäänselvyyden tajuamiseen :-D
Kommentit (9)
Miten niin syömisistä ei voi vähentää? Kertoohan tuo painonnousu, että syöt tällä hetkellä ihan LIIKAA.
siis tottakai voi vähentää, en minä sitä sanonut, mutta en voi vähentää LIIKAA. Koska nyt tilanteeni on sellainen että peruskulutus arviolta 1900 ja urheilun päiväkulutus 900, niin tilanteen tasapainossa pysyminen vaatisi 2800kcal. EN siis voi olla millään 700 kcal päivädieetillä niinkuin jotkut nutraajat. Jos urheilee rankkaa treeniä niin vaje ei voi olla niin suuri, kuin jos makaisi sohvalla. Tätä tarkoitin. En siis sitä ettenkö voisi tinkiä ruoasta.
Kannattaa lukea viesti vähän tarkemmin!
voin alkaa kaveriksi
en kyllä uskalla mennä vaakaan, pelkään että paino alkaa kasilla pituus 178 joten ns. samaa luokkaa
Mua tyydyttäis kanssa jos hynttyyt mahtuisi päälle nyt ei mahdu
sit kun mahtuu menen vaakaan...
kaapii on täynnä 38-40 ja 40-42 yläosia
Jätä pois turhat sokerit, roskaruoka, limut ym. Eli rupeet syömään terveelisesti. Ateriarytmi. Paljon kalaa ja kasviksia.
eikä siihen tarvi kitua.vaikka treenaat niin ei sun tarvi vetää hirveetä kalorimättöö.
voisi olla suhteellisen realistinen vauhti. Siihen pääsee noin 500 kcal vajeella päivässä. Kannattaa seurata edistymistä myös mittanauhan avulla.
Vaakalukemia ei sitten painonpudotuksen aikana välttämättä kannata syynätä kovin tiuhaan ja ottaa turhan vakavasti. Kitukuurilla voi ehkä odottaa painon laskevan tasaisesti koko ajan, mutta rauhallisemmalla tahdilla se ei mene ihan niin. Esimerkiksi itselläni paino nousee aina reippaasti ennen menkkoja, mutta sitä on turha tulkita lihomiseksi ja ruveta hysteeriseksi sen takia, koska se humahtaa kyllä nätisti alas taas menkkojen alettua. Myös rankan liikunnan jälkeisenä päivänä lukemat saattavat olla koholla, koska lihakset ovat keränneet nestettä. Parhaiten todellista muutosta painossa saa seurattua, kun punnitsee aamusta ja nimenomaan sellaisina päivinä, kun ei ole esimerkiksi pahaa menkkaturvotusta tai muuta poikkeuksellista.
mutta itse olen laihduttanut 4kk:ssa ihan huikeat 16kg. Noudatin painonvartijoita. Lähtöpaino oli 74kg ja tosiaan 4kk myöhemmin 58kg. Olen 168cm pitkä.
Tärkein tekijä omalla kohdallani oli jättää alkoholi KOKONAAN pois. Siis en ole mikään happo, mutta tapana oli ottaa aina sopivan tilaisuuden tullen lasi viiniä. Ihan arki-iltana ruoan kanssa jne. Toinen oleellinen oli mulla ihan totaalinen herkkulakko. Olen kova syömään irtokarkkeja ja pullaa, muuten esim hampurilaiset, sipsit jne ei maistu.
No joka tapauksessa ohjeeni on noudattaa systemaattista dieettiä. Aina samaan aikaan ruokailu ja mieluiten saman tyyppistä ruokaa päivittäin, niin ei mene hankalaksi. Yksitoikkoista ja tylsää, mutta ei kukaan sanonutkaan, että se olisi hauskaa ja helppoa.
Söin aamuisin puuroa, lounaaksi keiton ja kaksi näkkäriä, välipalaksi pussin miniporkkanoita, päivälliseksi punnitsin joka ikinen päivä ateriani: 150g peruna/pasta/riisi (keitetty paino) ja kastike/lihapullat/kalapuikot jne 150g. Se on yllättävän vähän. Paljon salaattia ja kasviksia.
Illalla en syönyt muuta. Jos tuli kova nälkä söin porkkanoita ja kaloritonta mehukeittoa.
Alkuun oli ihan yhtä helvettiä, mutta pidin mielessäni sinnikkäästi mielikuvan siitä, miltä näytän hoikkana, millaisia vaatteita käytän ja miten on kiva vetää kerrankin päälle bikinit ihan ilolla.
Oli aika karu toi kevät ja kesä, mutta olen todella onnellinen ja ylpeä, että sain itsestäni irti niin paljon, että oikeesti laihduin.
Jos minä onnistuin, kuka tahansa voi onnistua :)
päivän syömiset tähän niin katotaan mitä vois jättää pois.
useimmilta. Eli tarkoittaisi semmoista 7 kg tuossa ajassa. Toki enemmänkin pystyy jos jaksaa kituutaa enemmän, siitähän se on ihan kiinni. On hyvin yksilöllistä paljonko pystyy ilman kohtuutonta kärsimystä vähentämään kaloreita kun treenaa aktiivisesti.