Miten te pienituloiset jaksatte elää?
Meillä nettotulot n.2800-3000€/kk mies yrittäjä itse eläkkeellä meillä yksi 4v lapsi. Aina on rha tiukassa eikä parempaa tiedossa.Asumme pienessä vanhassa talossa jota pitää remontoida.Kesämökkiä järven rannalla emme saa ikinä mikä on suurin haaveni. Mies saa aikanaan pienen perinnön minä en mitään koska vanhempani ovat peeaa. Tuntuu ettei elämä ole elämisen arvoista.
Kommentit (30)
1 työssäkäyvä isä, 1 sairas äisi, + 11 vuotias poika
- asunto vanha rähjäinen rivarinpätkä, laina melkein maksettu, mutta yhtiövastikkeet korkeat koska talo vanha
- mökki on, yhä äitini nimissä
- autona 8 vuotta vanha nissan, onneksi junalla pääsee töihin
- vaatteet ostetaan alennusmyynneistä
- ulkomaanmatka lentäen keskimäärin kerran 10 vuodessa
- sosiaalinen elämä: minkä se on? Meidän "rikkaat" ystävät eivät viitsei kutsua meitä mihinkään enää
Tämä ketju masensi minua entisestään. Menen vetämään itseni kiikkuun.
meillä nettotulot 2000€kk yhteensä. Olen kotihoidontuella ja mies töissä. 2 lasta. Lainaa on talosta ja tiukkaa useasti..mutta on ruokaa ja laskut ei ole ikinä maksamatta... eli ihan ok pärjätään..mitään ylimäärästä ei juurikan kyllä ole varaa hankkia tai käydä missään.
Mullakin nettopalkka VAAN 1300e ja 13 v.työhistoriaa. Tämä välillä masennuttaa. No, mitäs en opiskellut paremmin jne. Vastaavasti on lyhyet työpäivät, aina vapaat viikonloput ja todella helppo stressaamaton työ. Ja aina on ollut töitä, joten huonomminkin vois olla asiat.
Mun mies saa nettona 2000e, joten ei paljon sekään. Asuntona on oma kerrostalokolmio, 4 hengelle niukasti tilaa, mut hyvin riittää.
Aina on pikkusen tiukkaa rahasta, mut yritetään silti säästää ja käydä kerran vuodessa lomamatkalla.
Itse voi tosi paljon vaikuttaa raha-asioihin ja kulutukseen.
Esim.voisitte muuttaa pienempään asuntoon kerrostaloon ja sen lisäks suunnitella mökin ostoa. Mutta jos ei edes yritä vaikuttaa, niin turha narista.
Kaikkea ei ikävä kyllä voi saada:(
Mun mielestä ihan hurjaa pröystäilyä olis omistaa sekä ok-talo, että kesämökki.
Ei muka ole varaa mihinkään ja kesämökkiä ei ole ja 700kk saa kuitenkin säästöön. Joo..o. Meillä nettotulot 3700 ja molemmat käy töissä..tosin itse teen lyhyempää päivää. Lainaa on paljon vielä talossa ja maksuja 1000€ joka kk ja näissä vain kiinteistöverot, sähkö-lämmitys-vesi ja vakuutus ja automaksuja ja lasten ip-kerho maksuja. Kaikki menee mitä tulee ja mitään ei säästöön jää. Lomamatkoja ei tehdä eikä syödä ravintoloissa tai käydä leffoissa. =( Miehen pakko matkustaa 100km eri paikkakunnalle töihin joka päivä. Tämä tietoinen valinta joten ei auta enää itkeä. Eli 2 autoa vie tuhottomasti rahaa ja bensat. Tämä elämä on välillä aika perseestä kun on noin rikkaita ja velattomia kuin ap.
Tätä palstaa lukiessa voisi jakaa kansalaiset kahteen ryhmään: ne, joiden elämän pääsisältö on raha ja en, joiden elämässä on tärkeintä paino.
Jälkimmäisten maailma kaatuu, jos ei saa laihdutettua 5 kiloa viikossa normaalipainosta, mies ei huoli yhteiselle etelänmatkalle tai uhkaa erolla, jos vaimo painaa liikaa.
Sitten nämä, joiden elämä pyörii joko rahan tai sen puutteen ympärillä, kuten tämän aloittaja.
Kolmas porukka ovat ne, joiden elämän keskipiste on alkoholi, ja neljäs vielä uskovaiset.
Moneen junaan meitä onkin, ja ehdottaisin, että hankkisit sinäkin elämääsi jotain muutakin sisältöä kuin raha.
tulot on meillä ja hyvin jaksetaan, sanoisin jopa, että ollaan onnellisia. Raha ja tavara ei tee autuaaksi, vaan pienet hyvät asiat elämässä. Itse asiassa uskon, että moni olisi onnellisempi, jos vähän vähemmän keskittyisi keräämään materiaa ympärilleen.
vahvalla itsetunnolla, jota olen saanut ammennettua myös lapseen.
omassa (pankin) asunnossa, josta maksan kuukausittain 1100€, palkkaa saan 1650€/kk ja noin 200-500€ lisiä aina välillä. emme matkustele, muualla kuin tukholmassa ja tallinnassa, mutta muuten pärjäämme kyllä, ruokaa on ja vaatteita. en haaveile mökistä, mutta matkustelu olisi tietysti kivaa..
kolmihenkisen perheen ruuat eivät voi maksaa enempää kuin 600 e kuussa, kun sinä olet kotona ja voit niitä kokata. Siinä ollaan luvuissa 1450+30 e pk-maksua. Bensat ja vaatteet, ei pitäisi mennä yli viittä sataa kuussa. Vakuutukset noin tonni vuodessa, tv-lupa pari hunttia, tekee satasen kuussa. Edelleen ollaan vasta noin 2100 eurossa, mihin tärväätte 700-900 euroa kuussa niiden lisäksi?
Pane taloutesi nyt kuriin. Kirjaa menot ylös, ja miettikää, mitä voi karsia, jos haluaa mökin.
-2/9-