Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Steiner?

Vierailija
16.09.2012 |

Kertokaahan kaikki

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
16.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulun tapa toimia ja logiikka on sellainen, että järkiperäinen ihminen ei kestä sitä. Vähän sellaista hippityyppistä ja taikauskoista meininkiä, joka oikeasti "insinöörityypin" saa nauramaan ja itkemään.

Varmaan positiiviset puolet siinä kuin negatiivisetkin. Usein kai ongelmana on, että oppimisen ongelmiin ei puututa ajoissa. Sopii varmaan hyville ja huonoille. Hyvät pärjää pienemmälläkin ja huonot säilyttää itsetuntonsa, kun kaikki on "yksilöllistä".

Vierailija
2/28 |
16.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää palsta on maailman huonoin paikka kysellä, jos haluaaa asiallisia vastauksia.

Steiner-meiningin voi tiivistää pähkinänkuoreen:

hihhuli filosofia taustalla, mutta käytännössä toimii erinomaisesti.

Erityisopettaja seuloo kaikki toisluokkalaiset, joten ongelmiin on kyllä saatavissa apua, jos niitä on. (no, meillä ei ole ollut, joten en osaa avun laatua arvoida).

t. luonnotieteilijä-insinööriperhe, jonka lapset ovat Steiner-koulussa ja tyytyväisiä on oltu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
16.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

steinerissä pitää kehittyä ja edetä tarkkojen ikäkausioppien mukaan ja lapsia myös kohdellaan näiden ikäkausioppien mukaan: kuvioon ei mahdu esim. lapsi, joka steinerin mittapuun mukaan haluaa tietää liian aikaisin asioita. Tässä kohdassa minua hieman huvittaa kun moni kuvittelee steinerissa korostettavan yksilöllisyyttä, ikäkausioppi ja temperamenttijako kun on kaikkea muuta kuin aidosti yksilöllistä.

Älä myöskään laita jos on pienikin epäilys tai aavistus oppimisvaikeuksista tms. - steinerissä ei näitä oppilaita osata tukea vaan toitotetaan sitä yksilöllisyyttä ja oppilas ei saa ajoissa tarvitsemaansa tukea.

Vierailija
4/28 |
16.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää palsta on maailman huonoin paikka kysellä, jos haluaaa asiallisia vastauksia.

Steiner-meiningin voi tiivistää pähkinänkuoreen:

hihhuli filosofia taustalla, mutta käytännössä toimii erinomaisesti.

Erityisopettaja seuloo kaikki toisluokkalaiset, joten ongelmiin on kyllä saatavissa apua, jos niitä on. (no, meillä ei ole ollut, joten en osaa avun laatua arvoida).

t. luonnotieteilijä-insinööriperhe, jonka lapset ovat Steiner-koulussa ja tyytyväisiä on oltu.

seuloa pitäisi jo ekalla jotta oppilas saa alusta asti tarvitsemansa tuen.

Vierailija
5/28 |
16.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

steinerissä pitää kehittyä ja edetä tarkkojen ikäkausioppien mukaan ja lapsia myös kohdellaan näiden ikäkausioppien mukaan: kuvioon ei mahdu esim. lapsi, joka steinerin mittapuun mukaan haluaa tietää liian aikaisin asioita. Tässä kohdassa minua hieman huvittaa kun moni kuvittelee steinerissa korostettavan yksilöllisyyttä, ikäkausioppi ja temperamenttijako kun on kaikkea muuta kuin aidosti yksilöllistä.

Älä myöskään laita jos on pienikin epäilys tai aavistus oppimisvaikeuksista tms. - steinerissä ei näitä oppilaita osata tukea vaan toitotetaan sitä yksilöllisyyttä ja oppilas ei saa ajoissa tarvitsemaansa tukea.

on erittäin hyvä vaihtoehto peruskoululle.

Vierailija
6/28 |
29.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

okkultistisia uskomuksia, vääristää lapsen mielen. ja myrkyttää sielun (pahimmillaan). en ikinä laittais omaani sinne. waldorfcritics löytyy kansainvälistä steinerkoulujen arvostelua.. pedofiilit kierrätetään koulusta toiseen.

Vierailija
7/28 |
29.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut perustamassa Steinerkoulua ja lapseni olivat Steiner päiväkodissa. Vanhin lapsistani kävi Steinerkoulun mutta nuorin ei. Hänellä todettiin dysfasia ja Steinerkoulussa ei tällaisille tapauksille osattu tehdä mitään.Hän kyllä aloitti koulun mutta toisella luokalla hän oli auttamatta jäänyt kelkasta.

Tavallinen koulu on ihan hyvä. Steinerkoulukin jos opettajat ovat ammattilaisia. Suurin mahdollisuus saada surkea opettaja on Steinerkoulussa. Snelmankorkeakouluun hakeutuu paljon niitä jotka eivät ole päässeet luokanopettajakoulutukseen normaalille puolelle.

Itse idea on hyvä ja lapsiystävällinen mutta huono opettaja voi pilata kaiken.Opettajateivät kaikki edes perehdy steinerilaisuuteen kunnolla vaan haluavat vain opettajaksi.

Jos ei pidä luonnonmukaisuudesta ja henkimaailmasta niin ei kannata laittaa lasta Steinerkouluun.

Vierailija
8/28 |
29.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja siellä teki 2 itsemurhan. Lopetti kesken. Oli outo paikka.

Vierailija
9/28 |
29.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja olen tyytyväinen. Mikään ylläolevassa teksissä ei kuulosta tutulta. Olisiko syykin siinä, että itse kävin koulun ja ylläoleva vain arvuuttelee? :)

Omistani toinen on menossa ekalle ensi vuonna. Meidän perhe ei ole hippiperhe vaan todella tavallinen keskiluokkainen perhe.

Vierailija
10/28 |
29.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin kerran siellä vierailulla ja mielestäni oli outo tunnelma.Ainakin tuntui siltä että jokin korkeampi voima hengitti niskaan koko ajan joten oli pakko poistua.

Vierailija
11/28 |
29.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eurytmiat sun muut? Suhtaudutteko muutenkin tällaisiin henkimaailman asioihin myönteisesti?

Vierailija
12/28 |
29.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eivät tule hoidettua Steinerissa. Tämä johtuu rahasta. Erityisluokan kustantaminen on korvaavana kouluna ylivoimaista.Eli kaupungilta ei riitä rahaa EVY-luokkaan ja kannatusyhdistys ei sitä pysty kustantamaan. Tämä oli ainakin tilanne meidän kohdalla. Vaikka itse olet käynyt koulun niin et toki tiedä kaikkia tapauksia. Sinulle se sopi mutta ei kaikille.

Vierailija
13/28 |
29.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi vanhemmat haluavat steineriin lapsensa.

Hän sanoi, että pieni osa aatteen takia, iso osa siksi, että lapselle on suositeltu pienluokkaa, tai vanhemmilla itsellään on huonoja kokemuksia koulun käynnistä.

Vierailija
14/28 |
29.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eurytmiat sun muut? Suhtaudutteko muutenkin tällaisiin henkimaailman asioihin myönteisesti?

Steinerissa on ihan samanlaiset evankelis-luterilaiset uskonnontunnit kuin muissakin kouluissa ja myös et-vaihtoehto. Mitään henkimaailman oppeja siellä ei ole. Joku opeista voi sellaista kotonaan harrastaa, mutta ei se kouluun liity.

Eurytmia oli kaikkien mielestä tylsää, koska kukaan ei tajunnut, mistä siinä on kyse.

Vierailija
15/28 |
19.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Käsittääkseni jossain vaiheessa aiottiin ottaa se linja steinerkouluun että jos on joku diagnoosi, esim. ADHD, asperger tm., ei pääse steinerkouluun. Yksityiskoulu toki saa ottaa ketä haluaa mutta silti....."

Ikävä kyllä koulusta myös savustetaan ulos oppilaita, joilla ei edes ole mitään diagnoosia. Opettaja ei vain jaksa hankalia oppilaita joiden vanhemmat eivät ole tarpeeksi vaikutusvaltaisia steinerympyröissä.

Vierailija
16/28 |
06.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.09.2012 klo 21:34"]

[/quote]

Tuo on ihan totta: ei saa kysellä ja osata liian aikaisin. Yksilöllisyyden kunnioittaminen on täyttä puppua koska kaikki halutaan tasapäistää samalle viivalle. Lahjakkaalle ja tiedonhaluiselle oppilaalle se on väärä paikka. Samaa "taannuttamista" tapahtuu myös päiväkodissa. Lapsia passivoidaan olemaan avuttomampia kuin ovatkaan. Sairasta touhua enkä suosittele kenellekään. Kokemusta on niin vanhempana kuin työntekijänä ja ikinä en siihen huuhaamaailmaan enää mene. Perheet arvotetaan rahan mukaan ja steiner on myös pahimpia juorupesiä ikinä. Opettajat saattavat puhua yhden perheen asioista toiselle perheelle ja koteja arvostellaan opettajanhuoneessa mm. puhdasoppisuutta tai kodin siisteyttä mittapuna käyttäen. Ulospäin kaikki on ihanaa ja romanttisen nostalgista mutta kouluissa on paljon esim. mielenterveysongelmia, tukea oppimiseen  eivät saa ne jotka sitä tarvitsevat ja jos esim kymmenvuotias ei osaa lukea, koulu kelpuuttaa vain puhdasoppisen erityisopettajan jonka pedagogiikka vastaa antromaailmaa. Rahankeruuseen saa varautua. Hyvä perhe on tosiaan se rikas perhe. Opettajaksi voi opiskella kuka vaan ja opetuksen taso on aivan surkea, tuurilla voi saada hyvän opettajan joka sekä osaa että on persoonana sopiva työhönsä. Valitettavasti steiner vetää magneetin lailla puoleensa hörhöjä niin opettajiksi kuin vanhemmiksi ja niissä piireissä on, kuten sanottu, todella paljon mielenterveysongelmia. 

Temperamenttijaottelu on fakta ja lapsia kohdellaan sen temperamnetin mukaan. 

Muuta: opettajat tekevät "diagnooseja" lapsista tyyliin "Ville seisoo jalkaterät hieman ulospäin, se on merkki siitä että lapsi saattaa saada skitsofrenian" ja muuta paskaa. 

Vierailija
17/28 |
06.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

:)

Vierailija
18/28 |
06.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No justiinsa... Myös näistä kommenteista kannattaa suodattaa ne hörhöimmät jutut...

Entisenä steinerilaisena täydet 12-luokkaa + yo-kirjoitukset käyneenä olen itse tyytyväinen saamaani koulutukseen, mutta toisaalta vertailupohjaa peruskouluun ei ole.

Parhaimmat puolet olivat tiivis luokkayhteisö, kun yhdessä oltiin se 13 vuotta ja tuona aikana tutustui myös luokkakaverien vanhempiin, taiteellinen ja käytännönläheinen opetus sen teoreettisen lisäksi (maatalousleiri, viljely, rakentaminen, erilaiset näytelmät, koko luokan kuoro, "oppikirjat" eli vihkot tehtiin ja kuvitettiin itse jne.) sekä kouluaikana kultivoitu kyky ajatella itse eikä ottaa kaikkea niin annettuna ;).

Eurytmia oli tylsää mutta ei sen taustoja tai vaikutusmekanismeja meille lapsille myöskään avattu, kuten meitä ei myöskään "aivopesty" antroposofiaan jne. Omalta luokalta jatkettiin opintoja niin AMK kuin yliopistopuolellekin, itse olen kauppatieteiden maisteri.

Omasta hyvästä kokemuksesta huolimatta meidän lapset mennee peruskouluun vaikka en siitä ole itse myöskään täysin vakuuttunut ja syy on ensinnäkin miehen pelko, että steineriin laittaminen tekisi lapsistamme silmätikkuja (itse ole tottunut olemaan "erilainen" eikä minua hetkauta muiden mielipiteet, mutta ymmärrän miehen pelon) sekä se, että kuten täällä on mainittukin, steinerissa on vähän tuurista kiinni se, millainen oma opettaja ensimmäiselle 8 luokalle tulee, tuon näen itse turhana riskinä. Emme toki voi olla varmoja peruskoulunkaan opettajasta, mutta steinerissa omalla opettajalla on suurempi merkitys. Oppimisvaikeuksiin puuttuminen/tukeminen ja "vaikeiden" oppilaiden kanssa toimiminen ovat myös vähän lapsenkengissä, jos omat lapset eivät näihin kuuluisikaan niin mahdollisesti kuitenkin vaikuttaisi heihin, jos näitä luokalla olisi.

Kokonaisuudessaan siis olen itse tyytyväinen ja iloinen omasta steiner-urasta, mutta omia tuskin tulee sinne laitettua. Yleisestikin olen sitä mieltä, että vanhempien on perehdyttävä kunnolla steineriin, kuultava siitä erilaisia kokemuksia, oltava valmis panostamaan kouluaikana myös itse aikaansa ja tekemistään eri tavalla kuin peruskoulussa (myyjäiset, retket, leirikoulut joissa vanhemmat mukana) ja otettava lastensa koulutuksesta ja siitä ymmärtämisestä myös itse vastuuta eri tavalla kuin peruskouluun lapsensa laittavat. Ei siis laiskoille ja välinpitämättömille vanhemmille ;)

Vierailija
19/28 |
03.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Never ever. En suosittele steineria.

Vierailija
20/28 |
03.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä täällä meillä steinervanhemmat ovat
t-o-d-e-l-l-a erikoisia !! Eipä siinä mitään saavat olla kaltaistensa joukossa :)
On mm suurperheenllisiä, tandem- ja triplaimetetään....jopa se steinerkoululainen saa huikat, kun ollaan niin lapsentahtisia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi seitsemän