Onko kellään lemmikkinä rottaa?
Millinen leäin oikeasti lemmikkinä? Kannattaako ottaa? Meidän lapsi on ihastunut niihin. On siis jo riittävän iso eläimelle.
Mitä se oikeasti vaatii? Mitä haittaa?
Ja parasta?
Kommentit (26)
Meidän lapsi on kyllä poika... Kai ne rotat pojillekin sopii, vaikka usein kuulee puhuttavan rottä-tytöistä...
Eläinkaupoissa olen harvoin rottia näynyt, muita pikkueläimiä sitäkin useammin. Harkintaan ja todelliseen menee.
3 tässä taas. Siis toki rotta on poikienkin lemmikki, kavereilla on vaan ollut pikkutyttöinä rottia ja muita jyrsijöitä. Mutta ihan yhtä hyvin siis pojallekkin, siinä poikakin oppisi keräämään viikkorahoja lemmikkihankintoihin :) minkä ikäinen poika?
Itselläni on ollut jyrsijöitä laidasta laitaan lemmikkinä ja näistä on rotta ollut ylivoimaisesti ykkönen. Tosiaan todella seurallinen, älykäs, tulee syliin rapsuteltavaksi, olkapäällä monesti matkassa kauppareissuillakin...ei karkaa...leimautuu omistajaansa. "Sisäsiisti"...oli paljon vapaana mutta teki tarpeensa vain häkkiin.
Ainoana miinuksena mielestäni todellakin tuo lyhyt elinikä.
On hyvä miettiä hankkiako tyttö vai poika. Erilaisia luonteeltaan. Tytöt vilkkaampia ja leikkisämpiä mutta eivät välitä lellittelystä. Pojat rauhallisempia ja enemmän sylirottia.
Itselläni siis ollut vain poikarottia.
Minulla on ollut nyt kuukauden kaksi rootatyttöä ja ovat olleet todella kivoja, vaikka aluksi vierastivatkin. Minulla en ole huomannut että pissivät ympäri taloa. Se minne ne ovat pissanneet ovat päälleni ja häkkiin eli se on pieni miinus rotista + lyhyt elinikä. Muuten ovat mahtavia lemmikkieläimmiä! Kannattaa hankkia todellakin.
Minulla oli rotta jo 7-vuotiaana, ja se oli paras kaverini. Tuo lyhyt elinikä on ainoa syy miksen enää rottia hanki; on aika rankkaa joutua lopettamaan rakas ystävä milloin minkäkin kasvaimen takia
Hei! Olen ylä-asteella oleva tyttö ja olen aina tykännyt jyrsijöistä ja muista eläimistä, meillä on kaksi koiraa. Haluaisin rottia, mutta äitini on skeptinen kaikkia jyrsijlitä kohtaan koska luulee että ne haisevat. Haisevatko rotat jos niiden häkin siivoaa kerran viikossa? Ja kumpi merkkailee vähemmän, uros vai naaras? Mietin muutes että kuinka kaua ne voi ellää koska kuitenkin kiinnyn niihin niin olisi todella ikävää jos ne kuolevat silloin parin vuoden iässä kuin joka paikassa lukee..
http://www.kesyrottayhdistys.fi/index.php?option=com_content&view=artic… esim. tuolla on listattu kasvattajia.
Mulla on kokemusta oikeasti kesyistä rotista ja sitten labrarotista, jotka on ihmisiin tottuneita eikä pure, mutta onhan ne silti ihan kaks eri asiaa. Vähän kuin hyvin sosiaalinen sisäkissa vs. navettakissa.