Siis eikai kukaan oikeasti laske
hanasta kädenlämpöistä vettä leivontaa varten?! Olin pikkusiskoni luona leipomassa pullaa, ja hän laski hanasta valmiiksi lämmintä vettä, johon sitten murensi hiivan. Siis ihan tosi, miten uusavuton pitää olla että hanasta tuleva lämmin vesi ei ole kovin puhdasta? Tietenkin pitäisi laskea kylmää ja lämmittää se itse, mieluiten kiehauttaa ja äntää jäähtyä. (Itse teen ajan säästämiseksi niin, että laitan puolet vaaditusta vesimäärästä vedenkeittimeen, kiehautan ja lisään sitten jääkylmää vettä niin että tulos on kädenlämpöistä. Ja taatusti puhdasta.)
Kommentit (149)
tuskin leivotte kovin usein? Eli ei ole yhtään mitään väliä jos silloin tällöin kotona tehty käntty on leivottu hanalämpimään veteen.
Edelleen kaupasta ostettu leipä on aina leivottu siihen hanasta lämpimänä otetuun veteen.
pestä kädetkin ja käyttää suihkussa kylmää vettä, ettei pöpöydy. :D
tai pullaa. Miksi ostaisin kun itsetehty on paljon parempaa ja sen lisäksi halvempaa?
Ja kaikkien ruokien kohdalla on kyllä sama juttu - itsetehty on parempaa ja terveellisempää. Kaikessa teollisesti valmistetussa on lisäaineita ja muuta ylimääräistä, jota en halua kehooni enkä lastenikaan kehooni yhtään enempää kuin on pakko. En voi vaikuttaa kouluruokaan mutta kotona syötyyn voin, ja se on kuitenkin enemmän kuin puolet päivittiäisestä ruoasta. Eli sillä on väliä.
laitan puolet vaaditusta vesimäärästä vedenkeittimeen, kiehautan ja lisään sitten jääkylmää vettä niin että tulos on kädenlämpöistä. Ja taatusti puhdasta.)
keitetty joskus aikaisemmin ja jäähdytetty kylmäksi, vai miten se on puhtaampaa kuin hanasta laskettu kädenlämpöinen vesi?
Terv. uusavuton, joka laski juuri leipätaikinaan kuivahiivaa varten kuumaa vettä suoraan hanasta taikinakulhoon.
että sitten sotavuosien joku olisi sen ensin lämmittänyt! Siis haloo, ap. Kyllä sinä olet se omituinen, ei siskosi!
vedenkeitin ei puhdista vettä, vain lämmittää kiehuvaksi. Puhdistumista varten pitäisi keittää pitempään.
2
laitan puolet vaaditusta vesimäärästä vedenkeittimeen, kiehautan ja lisään sitten jääkylmää vettä niin että tulos on kädenlämpöistä. Ja taatusti puhdasta.)
keitetty joskus aikaisemmin ja jäähdytetty kylmäksi, vai miten se on puhtaampaa kuin hanasta laskettu kädenlämpöinen vesi?Terv. uusavuton, joka laski juuri leipätaikinaan kuivahiivaa varten kuumaa vettä suoraan hanasta taikinakulhoon.
keitetty joskus aikaisemmin ja jäähdytetty kylmäksi, vai miten se on puhtaampaa kuin hanasta laskettu kädenlämpöinen vesi?Terv. uusavuton, joka laski juuri leipätaikinaan kuivahiivaa varten kuumaa vettä suoraan hanasta taikinakulhoon.
veikkaan että kaikki laskevat hanasta suoraan joten ap sinä se friikki olet!
Itse käytin aikojen alussa hanasta tulevaa lämmintä vettä kaikkeen ruuanlaittoon. Sitten mieheni huomasi asian ja kauhistui. Ihmetteli, etteikö äitini ollut opettanut, ettei niin saa tehdä.
Juu, äitini ei opettanut, tuskin tiesi itsekään. Nimittäin lapsuudenkodissani vesi kannettiin kaivosta ja tarpeen mukaan lämmitettiin. Minähän olin innoissani, kun hanasta tuli tuli suoraan lämmintä/kuumaa vettä eikä tarvinnut lämmittää.
veikkaan että kaikki laskevat hanasta suoraan joten ap sinä se friikki olet!
koska pelkää kädenlämpöisen veden bakteereja?
Itse käytin aikojen alussa hanasta tulevaa lämmintä vettä kaikkeen ruuanlaittoon. Sitten mieheni huomasi asian ja kauhistui. Ihmetteli, etteikö äitini ollut opettanut, ettei niin saa tehdä.
Juu, äitini ei opettanut, tuskin tiesi itsekään. Nimittäin lapsuudenkodissani vesi kannettiin kaivosta ja tarpeen mukaan lämmitettiin. Minähän olin innoissani, kun hanasta tuli tuli suoraan lämmintä/kuumaa vettä eikä tarvinnut lämmittää.
lämpöistä bakteerien lisääntyä, joten sen vuoksi se EI OLE puhdasta.
Kylmä vesi on paljon puhtaampaa samasta syystä, siinä ei ole bakteereille optimaaliset olosuhteet lisäntymiseen.
Joten tottakai lasken hanasta aina kylmää vettä jonka sitten lämmitän. En kiehauta, se ei ole tarpeen.
mutta otan kyllä hanasta kylmää ja lämmitän.
"Vesikoulu" eli tietopaketti juomavedestä ja sen valmistuksesta Suomessa sanoo:
Älä käytä lämmintä vettä juomiseen tai ruuanlaittoon. Lämmin vesi on laadultaan heikompaa kuin kylmä vesi, koska siihen voi kiinteistön putkistoista liueta metalleja ja siinä bakteereilla on hyvät kasvuolosuhteet.
ja jotenkin on mielikuva et se olisi myös koulussa opetettu kotitaloudessa. Mutta juu, ei tulisi mieleenkään laskea hanasta lämmintä vettä ruuanlaittoon tai leivontaan.
kylmää vettä hanasta ja sen kuumennan sopivaksi.
leipätaikinaan, en edes perunoiden keittämiseen ota hanasta lämmintä, ihan mikrossa tai hellalla sitten lämmitän sen veden leipätaikinaa varten, pullataikinan teen maidosta
ja jotenkin on mielikuva et se olisi myös koulussa opetettu kotitaloudessa. Mutta juu, ei tulisi mieleenkään laskea hanasta lämmintä vettä ruuanlaittoon tai leivontaan.
Ruoanlaittoon käytetään aina hanasta otettua kylmää vettä. Ei koskaan lämmintä. Opetettu niin koulussa kuin kotona.
kun pullat paistaa 225 asteessa.
Tämän olen oppinut sekä kotona että koulussa ja pitänyt niin itsestäänselvyytenä, että ihmettelen niiden määrää, jotka huoletta käyttävät hanasta laskettua kuumaa vettä ruoanlaittoon.
Jos tarvitsen tietynlämpöistä vettä, otan kylmää vettä ja lämmitän sitä yleensä mikrossa. Joskus toimin ap:n tavoin ja yhdistän kylmää vettä vedenkeittimessä kiehautettuun.