Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oliko kätilön käytös teidän mielestä ihan asiallista?

Vierailija
14.09.2012 |

Sain vauvan puoli vuotta sitten. Ensin yritettiin käynnistystä, mutta ei tuottanut tulosta. Supistuksia ei tullut, ainoastaan vauvan sydänäänet alkoivat katoilemaan. Tästä syystä sovittiin sektio seuraavalle aamulle.

Olin ollut sairaalassa 5 päivää kun sektioaamu koitti ja olin TODELLA jännittynyt. Kun leikkausta alettiin valmistelemaan ja sitä puudutetta alettiin laittamaan, olin ihan kauhuissani. En edes tiedä miksi.



Asiaa ei helpottanut se että vasta 14 yrityskerta puudutteen laitossa onnistui. Kun oli menossa 9 yrityskerta, pillahdin poruun. Enpä tiedä tähänkään syytä, veikkaan että siinä vaan purkautui koko 9 kuukauden jännitys ja odotus, pettymys siihen että normaalisynnytys ei onnistunut ja kaikki mahdollinen.. Itkusta ei meinannut tulla loppua ollenkaan, yritin pitää itseni kasassa ja se olikin sitten sellaista tärinää ja nyyhkytystä siihen asti että puudute vihdoin meni paikalleen, sitten tuli rauhoittunut olo.



Kätilön käytöksestä jäi kuitenkin huono mieli, kun ensin kun itkin leikkaussalissa hän vain tiuski minulle että "no nyt on enää vähän myöhäistä itkeä, ei sitä varmaan itketty 9 kuukautta sitten tehdessäkään".



Jälkeenpäin kun olin heräämössä, samainen kätilö tuli sinne ja nälvi sielläkin että "aina sama juttu, ensin halutaan sektioon ja kun sinne päästään niin aletaan kyynelehtiä. Seuraava kannattaa sitten tehdä alakautta niin ei tarvi itkua vääntää". Öh, en minä ole toivonnut edes sektioon pääsyä. Muutenkin ajattelin että tuskin olen ensimmäinen jolta itku tuossa tilanteessa tulee?? Ja ajattelin että ammatti-ihmiset ehkä ymmärtäisivät sen että se stressi ja odotus ja jännitys voi purkautua vaikka tuollakin hetkellä, ei vasta sitten kun lapsi on sylissä.. Sekava selitys, toivottavati joku ymmärsi.

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
12.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.04.2013 klo 16:48"]

Olisi mukava tietää, että mihin ja minne valitus kätilön tekemästä hoitovirheestä + törkeästä käytöksestä voisi sitten tehdä, ellei potilasasiamies ole muka se oikea väylä? On hyvä työstää ja käsitellä oma synnytystraumansa, ettei se hallitse liiaksi elämää, mutta on väärin se, että potilas joutuu itselleen etsimään apua ja käsitellä TOISEN ihmisen aiheuttaman trauman!! Synnytyksessä sössinyt ja möläytellyt henkilökunta pitää saada vastuuseen ja viedä asia eteenpäin. Potilasasiamiehen PITÄISI olla se väylä, mutta tokihan valviraan voi ottaa yhteyttä ominkinpäin, mikäli ei häneltä apuja saa. Mistäköhän pot. asiamiehelle sitten maksetaan???

[/quote]

Valvira hoitaa hoitovirheitä, ei pahan mielen aiheuttamista. Kyllä se potilasasiamies on se oikea osoite, tai osastonhoitaja/ylilääkäri. Heidän työtehtäviinsä kuuluu tällaisen palautteen käsittely.

 

Vierailija
22/26 |
12.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyi kauheeta. Ei todellakaan asiallista. Mun esikoinen syntyi suunnitetulla sektiolla ja mä itkin hyyteerisesti kun puudutetta laitettiin ja koko leikkauksen ajan. Kaikki vaan tsemppasivat ja olivat tosi ihania. Tuli ihan paha mieli sun puolesta. :(

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
12.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ollut asiallista. Harmittaa puolestasi:( Itselleni sattui omassa synnytyksessäni vähän samanlainen (muu henkilökunta oli aivan mahtavaa<3).

 

T: kätilöopiskelija

Vierailija
24/26 |
12.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.09.2012 klo 11:08"]

no ei ollut todellakaan asiallista käytöstä. Silti mä kyllä nyt jutussasi kiinnitin enemmän huomiota siihen, että 14 kertaa epäonnistuivat puudutteen laitossa???? Siis sehän on suoraan sanottuna hoitovirhe, ei ihmisiä saa tökkiä neuoloilla loputtomia määriä, vaan kyllä heidän sitten olisi pitänyt tajuta, että jos taidot ei riitä puudutuksen laittoon niin se on sitten nukutusleikkaus.Hyi sentään.

Esimerkiksi labroissa on usein käytäntö, että jos kolmannella kerralla pistos ei tuota tulosta, niin sitten viimeistään mietitään asiakkaan kanssa mitä tehdään eli esim lääkäri paikalle.

Tässä ei sentään voi potilasta syyllistää. Meillä ei 2-vuotiaalle ripulipotilaalle onnistunut nenämahaletkun laitto ja se kuulemma johtui siitä kun lapsi ei syö tuttia.

Siis haloo??

Eihän tässä potilasta syyllistettykään, vaan ihmeteltiin  henkilökunnan kämmäilyä.

 

Harmi että sinulle sattui noin tökerö kätilö. Jotkut ovat vaan kertakaikkiaan väärällä alala, ei tuota voi huonon päivän piikkiin laittaa. Potiasasiamies on oikea osoite.

 

Vierailija
25/26 |
12.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi ei! Kamala ämmä. Ja kauheeta jos tällainen ei edes ole mitenkään poikkeuksellinen tapaus. Kyllä kätilön jos kenen pitäisi osata olla empaattinen ja tietää miten herkässä mielentilassa olevalle puhutaan!

Vierailija
26/26 |
12.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ollut asiallista käytöstä!

Menin synntyssaliin aamulla 10 aikaan, kätilö oli todella töykeä. En tiedä, että olisiko hän saanut lukea potilaspapereita, jotka eivät millään liity synnytykseen. No kuitenkin kun olin nukahtanut supistusten välissä, kätilö laukkaa huoneeseen ja sanoo että sultako on leikattu joku patti päästä?!? Unenpöpperössä sanoin, että rasvapatti päänahan  alta. Hän tuumasi että jaa, ja lähti saman tien huoneesta pois. Onneksi iltavuoroon tuli aivan mahtava kätilö, joka oli todella oikealla alalla. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän seitsemän