Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mummo suuttui, kun otin puheeksi, että kannattaisi miettiä etukäteen

Vierailija
13.09.2012 |

kenet haluaa edunvalvojakseen sitten kun ei enää pysty itse päättämään asioistaan.

Hän otti sen niin, että mun mielestä mummo ei pysty enää huolehtimaan asioistaan ja että minä voisin nyt ottaa rahat haltuuni. Huoh.

Mites teillä?

Kommentit (23)

Vierailija
21/23 |
13.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ole paljon. Vanhempani ovat yli 80 vuotiaita, ja kaikki heidän ystävänsä ja tuttavansa ovat ihan yhtä järkeviä kun nuorempana, fyysinen jaksaminen saattaa tuottaa huolta, esim ratikkaan tai veneeseen meno.

Vierailija
22/23 |
13.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin harva vanhus tarvitsee mitään edunvalvojaa, suurin osaa pysyy tolkuissaan kuolemaansa asti.

Onhan tuo suora vihje että juuri tämän mummon älyssä on jotain vikaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/23 |
13.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on niin juntti suomalainen ajattelutapa. Ihan oikein vanhemmillesi ja sinulle, että olette pulassa kun vanhempasi eivät pysty asioitaan hoitamaan, ja sinä et saa niitä hoitaa.

Älkää tehkö testamenttiakaan, koska sehän tarkoittaa että kuolema korjaa samantein.

Kyllä sille dementoituneelle vanhukselle voi käräjäoikeus määrätä edunvalvojan ilman hänen omaa suostumustakaan, jos on selvää, että vanhus on dementoitunut eikä pysty hoitamaan omia asioitaan. Ja se edunvalvoja voi myös tällaisessa tapauksessa olla lähisukulainen.

Mutta on toki totta, että jos ihminen on itse aikoinaan tehnyt sopivat asiapaperit, voi hän silloin määrätä paremmin siitä, kuka hänen edunvalvojakseen tulee ja miten rahoja käytetään sitten, kun hän ei enää itse kykene niiden käytöstä päättämään. Esim. edunvalvoja ei voi normaalisti lahjoittaa päämiehen omaisuutta kenellekään (jolloin vanhuksen pitää ostaa mahdolliset lahjat toisille hänelle annetuista käyttövaroista), mutta jos on etukäteen tehnyt edunvalvontavaltuutuksen, voi siinä määrätä, että tiettyjen sukulaisten tiettyinä juhlapäivinä heille annetaan niin ja niin suuret lahjat.

Olen tutustunut näihin asioihin, koska toimin vaikeasti vammaisen sukulaiseni edunvalvojana. En silti kehtaisi mennä sanomaan 80-vuotiaalle hyväkuntoiselle äidilleni, että hänen pitäisi tehdä etukäteen asiakirjat mahdollista edunvalvontaa ajatellen.