OLENKO KÄSITTÄNYT OIKEIN: D-VITAMIINISTA ASIAA....
Että:
-aikuisen on hyvä syödä päivittäin 100ug
-alle 2v.lapsen 25ug
-yli 2v. lapsen 50ug
d-vitamiinia?
Onko nuo määrät nyt tarpeeksi korkeat että d-vitamiinia tulee tarpeeksi mutta ei liikaa?
Kommentit (53)
Arvon lääkäri nyt kertoo!
Ostan tasan valmiin paketin ja noudatan sen päiväannoksia.
6
Sellainen, jossa ei ole A-vitamiinia! Mene apteekkiin ja pyydä vaikka henkilökuntaa etsimään sinulle sellaisen jos et löydä tuoteselostetta purkin kyljestä itse.
Ei ole lääkäri koska ei osaa sanoa tähän vastausta! Kyllähän minä nimenomaan käyn tsekkaamassa apteekin tarjonnan! Mikä moukka!
A- vitamiini on tärkeä ihmiselle, ihan vaan vaikka tuon WIKIPEDIANKIN tiedon mukaan jossa puhutaan pimeännäöstä. Se pitää kutinsa!
Määriä en netistä usko, kuten en tämän "lääkärinkään" ja uskon mielummin lääkevalmistajan antamia tietoja. Sori nyt vaan.
On huolestuttavaa että puhut olevasi lääkäri ja huutelet täällä kaikenlaista soopaa. Etkä osaa sanoa mikä valmiste täyttää sinun kriteerit hyvästä vitamiinituotteesta. Eli minun silmissä et ole lääkäri, kyllähän sinun tämän luulisi tietävän..
PS. voin käydä apteekissa ja valita sieltä vitamiinipurkit: kuten huomaat, olen näin tehnytkin! Minun lapseni saa ainakin A-vitamiinilisää joka on tärkeä asia. Minusta tuo A- vitamiinilisä on nimenomaan HYVÄ asia, ehkä ei jostain työttömästä kotiäidistä joka väittää olevansa lääkäri.
6
Ole tarkka: ei kertonut! :)
Minäkin pystyn tuollaisen kertomaan.
A- vitamiinin puutos on kurja juttu, lisä on hyvä. Eli sen lisääminen valmisteeseen on ollut vain parannus.
Miettikää nyt itsekin. Vai onko nro 20 sama kirjoittaja kuin seiska? :D
6
Mieti nyt, kummasta saa tästä jutusta tyhmemmän ja asiattomamman kuvan, sinusta vai tuosta lääkäristä?
Syötä nyt sille ipanallesi vaikka pieniä kiviä, ketään tuskin kiinnostaa. Olet kuitenkin saanut aika hyvät ohjeet siihen, mitä kannattaisi syöttää...
Ms-tautia sairastaville kun tuota määrää nykyään suositellaan, terveillä suositukset ovat matalammat.
Lapsille annan 20 ug päivässä, mutta en tiedä onko se sopiva tai riittävä.
Oikeista annostuksista ei tänä päivänä taida olla tietoa olemassa. Harmi.
Suomessa ollaan kovin varovaisia virallisten suositusten kanssa. Tämä siitä syystä, että meillä on lähihistoriassa ajanjakso jolloin D-vitamiinia on annettu liian suuria määriä. Sen jälkeen suositukset vedettiin ihan minimiin. Laskettiin mikä on se määrä joka riittää estämään riisitaudin ja se pistettiin suositukseksi.
Tällä minimimäärällä ei kuitenkaan saavuteta vielä mitään muita terveyshyötyjä (kuin se riisitaudin estäminen).
Niitä muita terveyshyötyjähän ovat mm. ms-taudin ja diabeteksen puhkeamiselta suojaaminen.
Itse olen syntynyt juuri silloin kun D-vitamiinisuositukset vedettiin minimiin. Äitini ei uskaltanut antaa minulle ollenkaan D-vitamiinia. ..ja sairastuin ms-tautiin nuorena opiskelijana. Kärsin lisäksi allergioista, reumasta ja astmasta, joihin myös on vaikutusta sillä miten on lapsuudessa saanut D-vitamiinia.
Sen olen huomannut, että kun muistan syödä D-vitamiinia henkilökohtaisten suositusteni mukaan, oireilevat sairauteni vähemmän.
On ollut jo kauan tietty suositus
sille mikä on veren d-vitamiinipitoisuus jotta luut pysyy vahvana yms. eikä sitä millään 10ug:n päiväannoksella saavuta hyvä jos keskellä kesääkään.
Kas kummaa kun suurimmalla osalla on kuitenkin ihan vahvat luut vanhemmasta väestöstä jotka ei ole eläissään syöneet yhtään D-vitamiinipilleriä. Esim. omilla vanhemmillani jotka ovat jo 70 v ei mitään osteoporoosiongelmia, vaikka eivät ole ikinä syöneet mitään ravinnelisiä. Eivätkä edes juo maitoa. Eivät myöskään ole sairastelleet räkätauteja vakavampaa eläissään.
40-luvulta 60-luvullehan annettiin väestölle D-vitamiinia ihan ruiskeina kerran tai kaksi kertaa vuodessa. Määrät olivat huomattavasti suurempia kuin nykyisin.
Suositusten alasajo tapahtui tosiaankin vasta 70-luvulla, kun jotkut pistelivät niitä D-vitamiinipiikkejä vähän liian usein ja paljon ja liikasaannista tuli ongelmia.
kun hygienia oli vaatimattomammalla tasolla kuin nykyisin.
Nykyajan ylihygieenisyys altistaa taudeille ja allergioille.
jos lapsesi syövät normaalisti niin he SAAVAT JO sen tarvittavan määrän A-vitamiinia. silloin lisätty vitamiini on LIIKAA ja siitä aiheutuu vakavia haittoja!
eivätkä käyttäneet aurinkovoiteita. kyllä siinä on saanut aikalailla enemmän d-vitamiinia kuin nykyään kun kyhjötetään sisällä (jos nyt edes aurinko sattuu kesäisin enää paistamaan) ja peitetään iho aurinkovoiteella.
ei kai kukaan varsinaisesti voi tai uskalla antaa suositusta suosituksia korkeammasta saannista, vaikka suurin osa pitääkin todennäköisenä, että suositusannokset tulevat nousemaan. Ei noilla annoksilla vielä todennäköisesti yliannosta tule.
Arvon kuutonen voi ihan itse mennä apteekkiin ja lukea niitä pilleripurkkien kylkiä. Poiketessaan hoitosuosituksista ottaa ihan itse vastuun lastensa terveydestä tai sairastuttamisesta, turha siitä on lääkäreitä tai pillerinvalmistajia syyttää.
Itse annan lapsilleni pelkkää D-vitamiinia riittävän määrän. Valmisteen kauppanimellä ei ole väliä. Kun on monipuolinen ruokavalio, niin muita vitamiineja ei tarvita. Vesiliukoisia B- ja C-vitamiineja voi antaa toki suhteellisen huoletta jos haluaa, itse en ole kokenut sitä tarpeelliseksi.
t. 7&14&15