Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Siis miten VOI saada hampaat näin huonoon kuntoon?

Vierailija
12.09.2012 |

Kertokaa mulle, miten nyky-yhteiskunnassa nuori nainen saa hampaansa niin huonoon kuntoon, että ne katkeilevat ienrajasta? TIedän faktaksi, että kyse ei ole mistään onnettomuudesta, vaan ihan normaalisti syödessä katkesi.

Eikö nykyään osata huolehtia hampaista? Jokaisella tulee toki joskus mentyä nukkumaan ilman hampaiden pesua, mutta en tajua miten koko suun terveyden voi laiminlyödä noin pahasti!

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
12.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hammaslääkärissä käyn 6kk välein ja aina sieltä löytyy reikä vaikka ihan normaalisti ja hyvin hoidan hampaitani.

Vierailija
22/35 |
12.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

etuhammas siksi, koska siihen oli tehty juurihoito ja hammas ei ollut enää elossa.

Nyt mulle on tulossa taas juuríhoito, koska hampaan ALLE siis juuristoon on tullut paha tulehdus, joka on kuolettamassa juuria.

Hammaslääkärikin sanoi, että ei tällaisia voi harjaamalla estää. Hampaassa siis ei ole reikää, eikä ole koskaan ollutkaan, eikä reiän alkuakaan, mutta hampaan juuret ovat ihan kuolemassa ja siellä on paha tulehdys. Siis hampaan alla. Jonne ei pääse harjalla.

Hampaaseen voi tosiaan tulla vaivoja, vaikka kuinka harjaisi, tiedoksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
12.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

huonot hampaat aina ja nyt vanhempana se on tosi ongelma.Syyt:

-äiti siirtänyt sen kariesta aiheuttavan bakteerin mulle puhistamalla tutin omassa suussaan ja maistamalla lusikasta ensin(että onko kuumaa)

-äiti ei opettanut että hampaat PITÄÄ pestä,opetus jäi koulun kontolle eikä vanhemmat koskaan katsoneet pesujen perään

huonot geenit hampaiden suhteen

- Olen purrut kynsiä 30 vuotta,josta etuhampaat kärsineet tosi paljon

Olen herännyt hampaiden pesuun vasta parikymppisenä, ja suurimmat vauriot olivat jo tulleet

Nyt puuttuu hampaita,kaikki puruhampaat paikattu/juurihoidettu. Ikävää. Huolehtikaa te lasten hampaiden harjauksesta, kohtuullisuutta karkin syöntiin, älkää siirtäkö sitä bakteeria lapsen suuhun, lopettakaa lapsilta ja itseltä kynsien pureskelu. Hampaíta ei ole tarkoitettu työkaluiksi muuhun kuin syömiseen.

Tuo hampaan katkeaminen voi myös johtua siitä että hampaaseen on syntynyt poikittainen reikä.En muista sen tieteellistä nimeä,jos hammashoitajia on paikalla niin he voivat muistaa. Minulta poistettiin yksi hammas jonka juuressa oli tällainen poikittainen läpi juuren menevä reikä. Siitä kohtaahan se hammas sitten menee poikki.

Vierailija
24/35 |
12.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jo mainittujen mahdollisten syiden lisäksi löytyy joitakin sairauksia, perinnöllisiäkin, jotka aiheuttavat hammasongelmia. Kaikki ei aina näy päälle päin eikä niistä kerrota ystäville ja tuttaville.

Tunnen erään perheen, jossa suvussa on useammalla hammaspuutoksia ja ns. murenevia hampaita. Ei ihan sama kuin ap:n kertoma hampaan katkeaminen, vaan pikkuhiljaa palasiksi murenevat hampaat. Pala lähtee aina jostain hampaasta, kun puree jotain kovaa.

Vierailija
25/35 |
12.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla pahemman luokan eroosio kaikissa hampaissa, purupinnat lähes sileät (ikää 25 vuotta) ja hampaista lähtenyt paloja tämän vuoksi.

Vierailija
26/35 |
10.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla paikkas venäläinen hammaslääkäri alkavan reiän 15 minuutissa julkisella..olin ihmeissäni ja ilonen tietty et niin nopeesti homma hoitu...2kk sen jälkeen en pystyny syömään oikealla puolella hampaista ollenkaan, ja uudestaan menin hammaslääkäriin kipujen kanssa...sanovat että edellinen lääkäri unohtanu muotoilla paikan ja se on ollu rutkasti koholla ja puremine saanu tulehdukset aikaseks...yritin tehdä valitusta mut sanovat et ei auta enää et oot muuttanu paikkakuntaa etkä kuulu enää tänne... musta aika omituista toimintaa... edelleen en voi pureskella oikeella puolella ja kauhee vihlonta jos vettäki juo..semmosta.. 

Vierailija
27/35 |
10.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla paikkas venäläinen hammaslääkäri alkavan reiän 15 minuutissa julkisella..olin ihmeissäni ja ilonen tietty et niin nopeesti homma hoitu...2kk sen jälkeen en pystyny syömään oikealla puolella hampaista ollenkaan, ja uudestaan menin hammaslääkäriin kipujen kanssa...sanovat että edellinen lääkäri unohtanu muotoilla paikan ja se on ollu rutkasti koholla ja puremine saanu tulehdukset aikaseks...yritin tehdä valitusta mut sanovat et ei auta enää et oot muuttanu paikkakuntaa etkä kuulu enää tänne... musta aika omituista toimintaa... edelleen en voi pureskella oikeella puolella ja kauhee vihlonta jos vettäki juo..semmosta.. 

Vierailija
28/35 |
10.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
29/35 |
10.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleensäkään ihminen ei ymmärrä asioita, joista itsellään ei ole kokemusta. Ehkä näkökulmaa laajentaa se, että mummoni aikaan saatiin hammasproteeseja rippilahjaksi. Se oli vastaava hammashoito kuin nykyään paikkaukset, kruunut ja implantit.

Yksittäisiä hampaita puuttuu/on vaurioitunut varsin monelta jo lapsena, mutta kukapa korjatut vauriot tietäisi. Monet sairaudet vaikuttavat hampaistoon (vatsan sairaudet, syömishäiriöt jne). Epäilenpä, että tuttavallasikin voi olla monenlaista, mutta hän ei vaan kerro asoistaan ihmiselle, joka kirjoittaa kaiken oitis nettiin.

Itselläni on paha hammaseroosio, eikä rahaa peruskorjaukseen. Kaiken kukkuraksi hammaspaperini ovat kadonneet (terveysasema kadotti ne), joten en voi millään todistaa, että eroosio on alkanut jo lapsena. Näin jälkeen päin olen sitä mieltä, että itselläni poikkeuksellisen huonoon hampaistoon on alkusyynä huonosti hoidettu astma. Minut on dupattu täyteen kortisonia (suun kautta ja inhaloituna), antibiootteja ym. pysyvien hampaiden puhkeamisvaiheessa. Hampaiden hoidossa ei ohjattu millään tavoin edes pitkillä sairaalassaolojaksoilla. Hammasluu on ollut näkyvissä hymyalueella koko aikuisen ikäni. Purentapinnat ovat pahoin erosioituneet, ja hammaslääkärin mukaan se ei tee kipeää (voin kertoa, että tekee). Pitkin hampain niitä on paikattu julkisella. Tietysti paikat kuluvat pois vuodessa - parissa.

Nyt olen saanut tarpeekseni suu supussa kulkemiseen, ja valkaisen hampaita, vaikka se todennäköisesti tuhoaa loputkin purukalustostani. Hymyalueen eroosioalueelle laitatan yksityisellä muovipaikat, siihen rahani juuri ja juuri riittävät.

Tosin mietin, että laittaisinko kokakolakompressit. Sitten varmaan julkisella vedettäisiin tyngät irti ja saisin proteesit (mikä olisi toimivin ja edullisin kokonaisratkaisu, proteesi voidaan tukea muutamalla nepparilla leukaluuhun kiinni). Ongelmani ei siis ole reikiintyminen = karies tai ientulehdus, vaan eroosio. Jopa muutama pahoin vaurioitunut maitohammas on pysynyt suussani 40-vuotiaaksi. Eli hampaissa on kehityshäiriöitä muutenkin, joitakin pysyviä hampaita ei ole koskaan puhjennut ja yhdessä etuhampaassa oli kiillepuutos jo heti hampaan puhjetessa. En nauti tilanteesta. Ja olen kypsä syyllistämiseen.

Isäni sai rippilahjaksi tekarit. Se oli 70-luvun alussa maalla. Muakin hammaslääkäri syyllisti, että hampaat tippuvat keski-iässä pois jos en hoida ja lankaa. Siitä on yli 10 vuotta ja yksi on lohjennut sitten juurihoidon.

Nyt on taas hampaat niin mukavassa kunnossa, että ainakin kolmeen hampaaseen sattuu. Päätin sijoittaa suuhygienistiin, hammastarkastuksiin, väliharjoihin jne. maksoi mitä maksoi. Perimään nähden hampaat kun ovat ihan ok, olisin voinut huonomminkin hoitaa!

Vierailija
30/35 |
10.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="12.09.2012 klo 09:15"]

Ei ne hampaat hoitamatta ja välillä paikkaamatta kunnossa pysy ja tosiaan, voivat hajota suuhun. Tosin löytyy ihmisiä, joilla elämänhallinta on kadonnut eivätkä he jaksa huolehtia hampaistaankaan. Älä tuomitse..

Sehän se onkin, kun tytöllä menee hyvin. On koulussa, tekee keikkaa esiintyvänä taiteilijana, mukana järjestötoiminnassa... Ihmettelen vaan että miten tuo on mahdollista. EN itsekään ole tarvinnut hammaslääkäriä vuosikausiin, mutta hampaat on silti priimakunnossa.

Kyllä minäkin mies 29v pidän suun hygienian erittäin hyvässä kunossa pesemällä hampaat kielen ja jopa listerineä käytän. Mutta hammaslääkäri kammon ja inhon vuoks en käytä niitä palveluita. Neljä poskihammasta on poikki. Eipä siinä. Hauras hammasluusto. Välillä lohkeilee isoja paloja. Itse revin joskus tarvittaes hampaan rippeitä pinseteillä ym. Ja pitkiin rannoon. Mutta hammaslekurilla yksityisellä 2007 vuonna korjautin kaikki hampaat priimakuntoon. Tonneja meni rahaa. Mutta puolivuotta eteenpäin ja sain nauttia taas siitä et hampaat rasahtelee suussa rikki. Nykyään tämä on vaan seikkailu. :-D kerään irtoavat palat talteen rasiaan. On niit paljon. Eli kyllä voi olla nuorella hampaat ihan ku hylätyt lampaat :-D

Voi jessus...

Vierailija
31/35 |
10.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ps. Listerinessä on alkoholia (paitsi zerossa), joka ei TODELLAKAAN tee hyvää hampaille, vaan kuivattaa ja näin ollen aiheuttaa reikiintymistä helpommin.

Vierailija
32/35 |
10.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä oon saanut narskuttamalla hampaat huonoon kuntoon. Todennäköisesti tuo juuritulehdus mikä on luussa, niin sekin on aiheutunut narskuttamisesta. Myös nuorena vichyn juominen on pilannut tehokkaasti hampaat.

Vierailija
33/35 |
10.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syitähän voi olla monia miksi nuorella ihmisellä on huonot hampaat. Harvemmin kyseessä on kuitenkin huono hammashygienia, sen jäljet näkyy vasta myöhemmällä iällä.

Tässä muutama:

- Äidin raskausajan lääkitys / ravitsemus voi pilata sikiön hampaiden alut.

- Sairaudet, perinnölliset hammasluun ongelmat.

- Lapsuuden / nuoruuden tapaturmat voivat kuolettaa hampaita tai vaurioittaa rautahampaiden alkuja jo ennen kuin ovat puhjenneet.

- Lapsuusajan lääkitys, esim. kortisoni tai astmalääkkeet syövät kiillettä.

- Anoreksia ja bulimia.

Vierailija
34/35 |
18.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on refluksitauti. Happoa nousee suuhun. Lisäksi joudun syömään tulehduslääkettä, joka muuttaa syljen koostumusta epäystävälliseksi hampaille ja kuivattaa siuta. Olen myös joutunut syömään hammasluuta oranssiksi värjääviä antibiootteja, koska olen tavallisille antibiooteille allerginen. Tasan hoidan hampaitani, mutta eroosiota on, hiushalkeamia, kiillevauriota, ienvetäytymiä, värjäytymiä....Pahin homma kun erehdyin valkaisemaan hampaani pariin kertaan. Haurastutti hammasluuta entisestään ja nyt kaikki värit tarttuvat hampaisiin kahta innokkaammin (kahvi, tee, punaviini..). Vituttaa, jos ja kun ihmiset ajattelevat mun laiminlyövän hampaitteni hoitoa. Xylitoliakin mätän vatsanpuruihin asti. Kohta hankin tekarit varmaan ja rupeen mummoksi.

Vierailija
35/35 |
12.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muissa maissa kello raksuttaa eteenpäin, meillä se raksuttaa taaksepäin. Paikkakuntaa vaihtamalla voi aika keikahtaa jonnekin hammaslääkäritoiminnan alkuaikoihin. Ainoa ero on siinä että teholaaserit jyräävät hampaan tipotiehensä muutamassa sekunnissa.  Miten on mahdollista että kaikilla ns. hammaslääkärillä on lupa käyttää työkaluja joita eivät hallitse. Ei autonkaan kimppuun voi hyökätä hohtimet kädessä tai vaihtoehtoisesti tuhota koko kapistus sädetyksellä.  Joskus luvataan jotain pieniä uudistuksia mutta mitä ne hyödyttävät tavallista kansalaista kun samaan aikaan vajotaan pohjamutiin.  Ei luulisi että eletään 2000-luvulla. Mitä tälle maalle on tapahtunut? Ensin mennään aika mukavaa vauhtia eteenpäin mutta sitten tuleekin hurja pudotus ja pahiten se näkyy terveyskeskustoiminnassa. Sehän ei taas hyväosaisia liikuta sillä hehän saavat hyvän hoidon rahalla ja vaikutusvallalla. Miten tässä näin kävi? Mikä pilasi suomen? Joskus sellainen maa oli olemassa nyt se on jokin pohjoinen reunavaltio mistä ei kukaan välitä - vähiten maan omat "päättäjät". 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme kuusi