Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En jaksa enää hakea töitä

Vierailija
02.06.2015 |

Olen hakenut töitä yli puoli vuotta valmistumisen jälkeen. Käynyt monessa haastattelussa... Aina vastaus on ei. Palautteena että jollakin muulla on enemmän kokemusta. Taas yhden kieltävään vastauksen jälkeen en enää saa itseäni tekemään lisää hakemuksia ja pettymään uudelleen... Kertokaa jos teillä on itsestänne jotain positiivisia esimerkkejä.

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
02.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 15:52"]Älä lannistu, tälläisinä aikoina puoli vuotta on lyhyt aika työttömänä. Onko jotain kursseja joilla voisit hieman lisätä osaamistasi ja näin antaa työnantajille kuvan että kehität itseäsi jatkuvasti? Tsemppiä!

[/quote]
Voi vittu näitä akkojen lätinöitä :D

Vierailija
22/42 |
02.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perusta yritys! Mä en edes jaksanut alkaa hakea töitä, koko ajatuskin lannisti, ja niin perustin yrityksen. Hyvältä näyttää, vaikka alussa onkin.

Toinen vaihtoehto voisi olla kouluttautua lisää. Mitä tykkäät tehdä? Älä ainakaan jää tuleen makaamaan, se ei ole hyvä. Aktiivisuus, oli se sitten millaista hyvänsä ja millä alalla tahansa, on aina hyväksi ; se tuo lisää kokemusta ja suhteita, ikinä et voi tietää mistä jutusta voi joskus olla hyötyä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
02.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 15:56"]Olisko mahdollista vielä kurssittautua tai opiskella jokin lisätaito, joka parantaisi asemiasi? Olen itsekin epätoivoinen. 20 hakua ja yksi haastattelu, joka ei poikinut työtä. Etenkään vanhempi sukupolvi ei ymmärrä, ettei oman alan töitä ole.
[/quote]

Nro 16 haki noin 150 paikkaa, mulla saattoi lähteä hyvinä päivinäkin 10 hakua päivässä kun oli tullut paljon ilmoituksia.

Ja mulla oli vielä tosi rajoittavat hakutekijät (yh, eli vaan toimistotyöajat kävi. Johonkin myyjäksi mut ois otettu riemusta kiljuen mutta työajat ei vaan sopineet) Autosta on oikeasti iso etu jos vaan on mahdollisuus sen käyttöön. Sitä on kysytty vaikka kuinka monessa haastattelussa. Ja hakualuekin on laajempi.

Vierailija
24/42 |
02.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä alalla o  sitten töitä 3v kuluttua? Hoitoala ei sovi, selkä ei kestä. 

Vierailija
25/42 |
02.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saahan sitä töitä hakea mutta ei kannata pettyä kun niitä ei saa. Samaa paikkaa kun hakee helposti satoja työttömiä.

Vierailija
26/42 |
02.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet kysynyt vasta kahdelta tutulta.

Suosittelen, että kysyt kaikilta mahdollisilta tahoilta. Naapureilta, sukulaisilta, edellisistä työpaikoista, harrastuksen parissa tapaamiltasi ihmisiltä, oppilaitoksestasi (aloituspaikkoja ilmoitustaululla), kaikilta tutuilta ja ystäviltäsi jne. Tieto työpaikan etsinnästä Facebookiin. Ilmoitus MOLin sivuille. Ilmoitus kaikkien mahdollisten henkilöstöfirmojen ja Oikotien sivuille. 

Avoimet hakemukset ovat tärkeitä. Lähetä niitä netin kautta tai ota yhteyttä suoraan sinua kiinnostaviin yrityksiin.

Puoli vuotta on hyvin lyhyt aika työnhaussa kokeneemmallekin työntekijälle. 

Vierailija
27/42 |
02.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 15:56"][quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 11:21"]Olen hakenut töitä yli puoli vuotta valmistumisen jälkeen. Käynyt monessa haastattelussa... Aina vastaus on ei. Palautteena että jollakin muulla on enemmän kokemusta. Taas yhden kieltävään vastauksen jälkeen en enää saa itseäni tekemään lisää hakemuksia ja pettymään uudelleen... Kertokaa jos teillä on itsestänne jotain positiivisia esimerkkejä.
[/quote]

Mulla oli hei ihan sama tilanne. Mitä opiskelit? Mä valmistuin yo-merkonomiksi ja toimistohommia hain aika tarkalleen ottaen puoli vuotta. Assarin paikkoja ja sen sellaisia. Pääsin useaankin haastatteluun ja aina vaan löytyi joku jolla on enemmän kokemusta, vaikka mullakin on useampi vuosi. Aina musta on haastatteluissa tykätty ja oon mielestäni kattavasti täyttänyt tehtävien vaatimustasonkin.

Sitten tänään tuli puhelu, että sain töitä! Vakituinen paikka pieneen mukavaan firmaan toimistotöihin. Kyllä sullakin vielä tärppää. Hakemuksissasi on tuskin mitään vikaa jos oot haastatteluihinkin päässyt. Vuokrafirmat voi lähes käytännössä katsoen unohtaa. Oon ollut aikasemmin vuokrafirman listoilla silleen että yrityksen kautta rekrytoitu mutta työsoppari vuokrafirman kautta ja kaikki on toiminut, ollaan niin mielinkielin varsinkin jos yrityksellä on useita työntekijöitä vuokrafirman kautta. Mutta rekryprosessit hoidetaan käsittämättömän huonosti ottaen huomioon että sehän heidän tehtävänsä on.
[/quote]

Kuulostat ihan minulta, vaikka koulutus on eri. Onnea sinulle!! En tosiaan ole kouluttautunut toimistohommiin mutta työkokemusta sieltä on ja osaamista. Olen harkinnut lisäkoulutusta mutta ne ovat maksullisia kursseja... Niin ehkä yritän vielä hakea edes jotain töitä millä voisin rahoittaa ne kurssit.
Ap

Vierailija
28/42 |
02.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 16:11"]Olet kysynyt vasta kahdelta tutulta.

Suosittelen, että kysyt kaikilta mahdollisilta tahoilta. Naapureilta, sukulaisilta, edellisistä työpaikoista, harrastuksen parissa tapaamiltasi ihmisiltä, oppilaitoksestasi (aloituspaikkoja ilmoitustaululla), kaikilta tutuilta ja ystäviltäsi jne. Tieto työpaikan etsinnästä Facebookiin. Ilmoitus MOLin sivuille. Ilmoitus kaikkien mahdollisten henkilöstöfirmojen ja Oikotien sivuille. 

Avoimet hakemukset ovat tärkeitä. Lähetä niitä netin kautta tai ota yhteyttä suoraan sinua kiinnostaviin yrityksiin.

Puoli vuotta on hyvin lyhyt aika työnhaussa kokeneemmallekin työntekijälle. 
[/quote]

Kiitos neuvoista. Asiaani tosin hankaloittaa se että asun uudella paikkakunnalla miehen töiden takia enkä vielä oikein tunne täältä paljon ihmisiä. Ehkä se tästä...
Ap

Vierailija
29/42 |
02.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 16:04"]Millä alalla o  sitten töitä 3v kuluttua? Hoitoala ei sovi, selkä ei kestä. 
[/quote]

Hammashoitajaksi?

Vierailija
30/42 |
02.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 15:05"]

Entäs oma yritys? Voisko olla vaihtoehto?

[/quote]

Hei, 

lähtökohtaisesti on niin, että jos ei kykene löytämään itselleen töitä, kannattaa miettiä hyvin tarkasti onko henkilöstä sitten oman yrityksen pyörittäjäksi. Yrittämisessähän on loppujen lopuksi kyse saman tyyppisestä myyntityöstä kuin työpaikan hakemisessakin. Vain sillä erotuksella että työpaikan hakeminen tapahtuu vailla minkäänlaista riskiä.

Vierailija
31/42 |
02.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 15:48"]

[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 15:05"]Töitä ei saa nykyään hakemalla vaan suhteilla. Käy läpi kaikki sukulaiset, kaverit ja tutut joiden kautta voisit saada töitä. [/quote] Kysytty on kaverin työpaikalta, vastaus ei. Samoin toisen kaverin isän firmasta, vastausta ei edes tullut. Rekryfirmassakin olen kirjoilla mutta ei kuulu mitään vaikka olen heihin joka viikko yhteydessä. En oikeasti halua uskoa olevani niin toivoton tapaus koska omasta mielestäni olen fiksu ja osaava ihminen, mukavakin vielä! Ap

[/quote]

Hei,

jatkan vielä edelliseen vastaukseeni. Hae myös suoraan firmoihin vaikka niissä ei olisi avoimia työpaikkoja, myös pienempiin. Aina kun näet kiinnostavan firman, googlaa se ja ks. yhteystiedot ja rekrysivut ja ota yhteyttä, jos siellä on sopiva puhelinnumero niin soita ja esittele itsesi.

Ota alkuun vaikka huonompikin duuni ja ole siinä niin kauan kun löydät parempaa. Opiskele vaikka avoimessa yliopistossa jotain kursseja joista luulet olevan hyötyä. Tsemppiä!

Vierailija
32/42 |
02.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 16:05"]

Saahan sitä töitä hakea mutta ei kannata pettyä kun niitä ei saa. Samaa paikkaa kun hakee helposti satoja työttömiä.

[/quote]

Kaikki hakijat eivät suinkaan ole työttömiä - ja ei-työttömät hakijat ovat etusijalla.

Vierailija
33/42 |
02.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä jos hakeutuisit työkokeiluun oman alasi töihin esim. 3kk? Saisit CV:n sitä kokemusta ja kehittäisit osaamistasi ja verkostoasi. Mies sai tällä tavalla töitä. Ei juuri siitä firmasta jossa oli työkokeilussa mutta firman läheisestä asiakayrityksestä.

Vierailija
34/42 |
02.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 16:53"]Entä jos hakeutuisit työkokeiluun oman alasi töihin esim. 3kk? Saisit CV:n sitä kokemusta ja kehittäisit osaamistasi ja verkostoasi. Mies sai tällä tavalla töitä. Ei juuri siitä firmasta jossa oli työkokeilussa mutta firman läheisestä asiakayrityksestä.
[/quote]

Muuten hyvä, mutta mulla on tosiaan kokemusta jo neljä vuotta... Toisen alan hommista mitä myös haen on puoli vuotta. Aina jollakin on enemmän, eikä nykyään työntekijöihin enää ns investoida.
Ap

Vierailija
35/42 |
02.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vasta puoli vuotta olet hakenut. Eihän tuo vielä mitään, meitä on monta jotka olemme hakeneet vuosia, ja tosi ahkerasti.

Jaa että positiivista ... no ei sinulle ainakaan tule niitä 'kiitos hakemuksesta, valintamme ei kohdistunut sinuun' enempää kuin muistat laittaneesi hakemuksia niin kuin minulle. Oma alani kun on sellainen, että paikat ovat julkisessa haussa ja päätökseen valituskelpoisia, eli vastaus tulee yleensä aina.

Kai sekin on positiivista, että et ole ainoa jolla on tuo tilanne, jos niihin paikkoihin on satoja hakijoita.

Vierailija
36/42 |
02.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin olen ollut vuoden työttömänä valmistumisen jälkeen. Kosmetologi olen. Teen töitä toiminimellä niin että saan niistä töistä 100-200€ kuussa.. :/

Vierailija
37/42 |
02.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäki valmistuin tammikuussa 2015 taloushallinnon yo-merkonomiksi, eli kirjanpitäjäksi. Töissä oon käynyt 16 vuotiaasta asti ja alalta työkokemusta vaan 4kk työharjottelun verran. Asun suht pienellä paikkakunnalla, joten oman alan töitä ei vaan saa kun kokemus ei riitä. Haastatteluihin olen päässyt kyllä, mutta kokeneemmat vie paikat. Työttömäksi en kuitenkaan ole jäänyt, olen edelleen kaupan kassalla töihin ja haen jatkuvasti oman alani paikkoja. Huom, olen myös tarjoutunut tulemaan palkattomaan harjoitteluun vaikka olenkin jo valmistunut. Siltikään ei nappaa.. Ikää mulla 23.

Vierailija
38/42 |
02.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 18:59"]

Mäki valmistuin tammikuussa 2015 taloushallinnon yo-merkonomiksi, eli kirjanpitäjäksi. Töissä oon käynyt 16 vuotiaasta asti ja alalta työkokemusta vaan 4kk työharjottelun verran. Asun suht pienellä paikkakunnalla, joten oman alan töitä ei vaan saa kun kokemus ei riitä. Haastatteluihin olen päässyt kyllä, mutta kokeneemmat vie paikat. Työttömäksi en kuitenkaan ole jäänyt, olen edelleen kaupan kassalla töihin ja haen jatkuvasti oman alani paikkoja. Huom, olen myös tarjoutunut tulemaan palkattomaan harjoitteluun vaikka olenkin jo valmistunut. Siltikään ei nappaa.. Ikää mulla 23.

[/quote]

Juu samaten mulla on takana paljon harjoitteluita (pisin kestänyt vuoden) ilmaiseksi, sekä vapaaehtoistyötä. 

Ap

Vierailija
39/42 |
02.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 18:59"]Mäki valmistuin tammikuussa 2015 taloushallinnon yo-merkonomiksi, eli kirjanpitäjäksi. Töissä oon käynyt 16 vuotiaasta asti ja alalta työkokemusta vaan 4kk työharjottelun verran. Asun suht pienellä paikkakunnalla, joten oman alan töitä ei vaan saa kun kokemus ei riitä. Haastatteluihin olen päässyt kyllä, mutta kokeneemmat vie paikat. Työttömäksi en kuitenkaan ole jäänyt, olen edelleen kaupan kassalla töihin ja haen jatkuvasti oman alani paikkoja. Huom, olen myös tarjoutunut tulemaan palkattomaan harjoitteluun vaikka olenkin jo valmistunut. Siltikään ei nappaa.. Ikää mulla 23.
[/quote]

Taloushallinnossa riittää suhteellisen hyvin töitä kyllä, merkonomiksi jos kouluttautuu niin kannattaa ehdottomasti valita talouspalveluiden osaamisala. Ootko tsekannut onko olemassa jotain kurssia missä opetetaan yleisimpien taloushallinnon ohjelmien käyttöä? Näihin yleensä haku tyssää kun löytyy joku joka on käyttänyt ohjelmistoja ennenkin, eli jos osaat valmiiksi niin se on iso etu.

Huomasin omissa hauissani/haastattelussa että kannattaa korostaa tosi paljon sitä miten innokas on kehittymään, etsii työpaikkaa jossa on mahdollisuus edetä uralla ja konkreettisesti kertoa mitkä ois niitä tulevaisuuden haaveita joihin juuri tietyn työpaikan saanti edesauttaisi. Ne kertoo todellakin siitä kuinka moivoitunut on. Kuulostaa kliseiseltä mutta mulla toimi. Nämä on juurikin niitä asioita joilla saa mielestäni hyvin tuotua esiin sitä omaa persoonaansa luettelematta vaan jotain tiettyjä ominaispiirteitä. Mä ainakin heittäydyin loppua kohden hakemuksissa enemmän ja jätin liialliset virallisuudet pois niin alkoi haastattelukutsuja tulemaan.

Tsemppiä kaikille työnhakuun, tuo on kyllä raskasta aikaa. Mä olin tosi monta kertaa niiiin varma että nyt tärppäsi, työnkuva kuulosti juuri omalta jutulta ja ns. unelmaduunilta, hakemusta viilasin todella tarkkaan ja vaatimukset täyttyi. Sitten ei kuulunut koskaan mitään niin kyllähän se turhauttaa. Henkilökohtaisesti ei kannata ottaa, mut on valittu esimerkiksi monta kertaa haastatteluun ja siellä on sanottu että hakijoita 200 ja haastatellaan 5. Siinä vaiheessa saa jo olla itsestään ylpeä ja tietää että kyllä tässä joku toivo vielä on!

Nro 16

Vierailija
40/42 |
26.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaapa hyvinkin tutulta! Itsekin valmistuin keväällä ja saanut kuulla ei työkokemusta ei pätevyyttä. Eli kun valmistut ammattiin niin täytyisi olla työkokemusta vuosia. Pitäisikö suomen ammattikoulut vaihtaa semmoiseksi, että teoriaa ei opetella vaan ollaan koko ammattikoulun ajan töissä? Ihan naurettavaa, kun samalla vingutaan työpulasta. Palkatkaa niitä ihmisiä niin ei tarvitse vinkua?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi neljä