5-vuotias ei selvinnyt kaikista neuvolatehtävistä
Nyt sitten oon ihan stressaantunut,onko joku pahemmin vialla :(. Osasi kaikki muut hienosti, mutta kaikkia kaksiosaisia ohjeita ei osannut tehdä. Esim. "kosketa lusikkaa sormella ja vie kuppi renkaan viereen" ei osannut tehdä. Erikseen kylläkin osasi viedä kupin renkaan viereen jne., mutta kun tuli useampi käsky samassa lauseessa, sanoi että on liian vaikea. Terkkari sanoi, että kaikki 5-vuotiaat osaavat nuo tehdä ja hänellä on 3 vuon aikana ollut vain yksi toinen lapsi, joka ei ole osannut. Kiva olo tuli ja nyt pelkään vaan koko ajan, että tytöllä on jotain pahasti vialla. Lähete puheterapeutille tuli, mikä on hyvä.
Miten muiden 5-vuotiaat lapset, onko kaikki tehtävät onnistuneet?
Kommentit (50)
meille selitti erityisopettaja, että kannattaa lukea lapsille sellaisia satuja joissa ei ole kuvia (siis kuvattomista satukirjoista) ja kysellä välillä mitä oikein äsken tapahtui, tai pyytää lasta kertomaan tarinan henkilöistä.
Hän kertoin että nykyään lapsilla on huono lähimuisti ja monet pienet koululaiset eivät muista opettajan antamista ohjeista kuin alun, jos opettaja antaa moniosaiset ohjeet.
Mielestäni ap:n kannattaa vahvistaa lapsen muistia, esim. satuja lukemalla, ja luetusta keskustelemalla.
Moniosaisten ohjeiden muistamista voi myös harjoitella itse. Siinä voi samalla seurata kehittyykö lapsen muisti vai ei.
kun MINÄ olin 5-vuotias joskus hamassa menneisyydessä 60-luvulla, niin jos joku täti olis käskenyt mun tyrkkiä jotain halvatun kuppia renkaaseen, niin en olis tasan tarkkaan niin tehnyt kiusallakaan! Mutta luojan kiitos siihen aikaan ei ollut moisia venkuroita vielä edes keksittykään!
Eli lapsesi on ihan normaali ja älä enää mene sinne samaan paikkaan kuulemaan noita juttuja. Mieti miten mummosi eli ilman noita ihme testejä täysin onnellisena 1900-luvun alussa! SILLÄ SIISTI!
neuvolan tehtävästä moitteetta. Myöhemmin luin tehtävät ja sen mitä niissä haettiin takaa. On täysin kiinni tehtävien antajasta, miten lapsi niistä selviää. Tehtävät voi myös googlettaa. Jos tehtävissä ei ole "mitään" logiikkaa, ja lapsi ei niitä tee, pitäisin lasta tavallista älykkäämpänä.
Kuulostaa tosi älyttömältä nuo tehtävät. Olin lapsena hyvin ujo ja olisin varmaan mennyt ihan lukkoon, jos joku akka olisi ollut haukkana kyttäämässä vieressä! Mun äo on kuitenkin yli 140.
Onpa hölmöjä tehtäviä! Voisi olla, ettei tuollaiset tehtävät sujuisi minultakaan yhdellä komennuksella. Noin pitkä lause ja oudot käskyt. Jos sinun tyttö vaan ei jaksanut kuunnella ja keskittyä, niin oli siksi ihan pihalla, että "häh?" :D
Terveisin
+30 hömelöäiti, joka yrittää opetella päästämään neuvolan kommentit toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos
ollut ns.virkaintoinen ihminen, siis mä en todellakaan usko tuota että hällä ei ole ollut tuollaisia tapauksia, huh,huh, sanon minä. Minun mielestä tuossa ei ole mitään kummallista, lapsi saattaa just sillä hetkellä ajatella jotain muuta ja siinä saattaa olla jo se syy- Itse työskentelen 1 luokkalaisten ohjaajana ja voin sanoa että jos tuolla perusteella lapsi laitetaan toimintaterapiaan ym. niin koko meidän luokka joutuisi sinne!! Lapsilla on hyvin yleistä tuo, että ohje ei mene ekalla ymmärrettäväksi ja sen takia me ohjaajat ollaan siellä luokassa ja opettaja tekee hyvin usein ensimmäisen kohdan oppilaiden kanssa että varmasti kaikki ovat ymmärtäneet tehtävän, ei koulussakaan tarttee lapsen yksin puntaroida niitä, niin miksi sitten neuvolassa pitäisi. Ei sen puoleen, minunkin lastani oltiin laittamassa psygologille, kun jotkut ohjeet piti sanoa 2 kertaa, ei kaikkia mutta jotkut. Itse olin hyvin tiukka tästä asiasta, että minun lapseni ei mene minnekkään psygologille, itse olin paikalla, teki kaikki tehtävät tunnollisesti ja hyvin, kertaakaan ei valittanut että en jaksa ym. ja nyt on koulussa ja ei mitääm häikkää.
Eli minun neuvoni, älkää uskoko niin sinisilmäisesti niitä neuvolan tätejä, vaan luottakaa omaan tuntemukseenne, kyllä te huomaatte JOS OIKEESTI lapsessanne on jotain häikkää.
paitsi juuri tuon saman mistä ap kerroit. Ei tullut mieleenikään huolestua, eikä terkkakaan sanonut siitä mitään.
1- vuotiaitakin laitetaan puheterapiaan!
Ja varmasti on hyöty!!
Jumalauti mikä teitä vaivaa? Näkeehän sen tosin että luokan "ohjaaja" nro 30 ei muka itse terapiaan luota. Onkohan väärä ala?
Meillä nimenomaan se terapiassa käynti tuotti sen voiton että lapsen puhe saatiin faksattua ja lapsi oppii koulujuttuja eikä tartte enää opetella häiriöitä, mutta ilmeisesti sitä vastanyt kannattaisi opetella kouluikäisenä ja pidemmän kaavan mukaan!
Ällöttäviä ihmisiä, ja perheellisiä.. Just.
13, joka niin ikään ravasi terapautin luona vasta myöhemmin enempi, mutta kyllä me kotiin saatiin reenattavaa jo silloin 3- vuotiaana, niitä tehtiin ja ne on varmasti olleet syy miksi puhe helpottui. Kyllä jokaisen lapsen puhe on tärkeä asia. Ei siellä ole lapsia jotka ei apua tarvitsisi, päinvastoin enempi saisi vanhemmat olla huolissaan jälkikasvustaan, kuten ketjusta näkee. :(
1- vuotiaitakin laitetaan puheterapiaan!
Ja varmasti on hyöty!!Jumalauti mikä teitä vaivaa? Näkeehän sen tosin että luokan "ohjaaja" nro 30 ei muka itse terapiaan luota. Onkohan väärä ala?
Meillä nimenomaan se terapiassa käynti tuotti sen voiton että lapsen puhe saatiin faksattua ja lapsi oppii koulujuttuja eikä tartte enää opetella häiriöitä, mutta ilmeisesti sitä vastanyt kannattaisi opetella kouluikäisenä ja pidemmän kaavan mukaan!
Ällöttäviä ihmisiä, ja perheellisiä.. Just.
13, joka niin ikään ravasi terapautin luona vasta myöhemmin enempi, mutta kyllä me kotiin saatiin reenattavaa jo silloin 3- vuotiaana, niitä tehtiin ja ne on varmasti olleet syy miksi puhe helpottui. Kyllä jokaisen lapsen puhe on tärkeä asia. Ei siellä ole lapsia jotka ei apua tarvitsisi, päinvastoin enempi saisi vanhemmat olla huolissaan jälkikasvustaan, kuten ketjusta näkee. :(
Ei todellakaan ole väärä ala, tykkään todella paljon työstäni, olen tehnyt tätä työtä 15v eli enköhän ole ihan oikealla alalla ja olen nähnyt vuosien varrella vaikka minkälaisia tapauksia. Ja mistä päättelet,että olisi väärä ala? Miten se nyt tähän liittyy? En ole väittänyt, että olisin viisaampi kuin terapeutit, mutta jokainen voi ajatella omalla järellään asioita, ei se nyt kaikkea kerro jos lapsi ei jostain syystä ole ymmärtänyt ohjeita..ymmärretäänkö me aikuisetkin AINA??? On varmasti niille lapsille hyötyä noista terapioista, jotka oikesti sitä tarvitsevat. Olen itsekkin ollut niissä mukana kun olen ollut henkilökohtainen avustaja lapsille, mutta kyllä se vaan niin on, että nykyisin ei lapsille suoda ollenkaan virheitä tai jos niitä tulee, heti ollaan antamassa sitä lähetettä.Ei oteta huomioon lapsen tempperamenttia,luonnetta jne.. Tämä oli se minun pointini, ei suinkaan aliarvioida terapian hyötyjä ym.
Hei, miten tyttösi pärjää nykyään? Minun poikani oli juuri omassa 5-vuotis neuvolassaan eikä myöskään pärjännyt kaksiosaisissa tehtävissä, yksiosaisissa kuitenkin pärjäsi. Muut tehtävät onnistuivat. Olisi mukava kuulla miten teillä menee nykyään. Oletteko olleet jo 6-vuotis neuvolassa?
Luin juuri omaa neuvolakorttiani ja en päässyt läpi lumiukkotestiä 5- vuotiaana, koska en näemmä vastannut terkkarille. Olen ollut hieman ujo, olen välillä vieläkin, mutta ei se ole kovin paljn haitannut etten läpäissyt testiä. Ja ei en ole mitenkään jälkeenjäänyt.
Ja 3 vuotiaana "temput" eivät onnistuneet, en tiedä mitä silloin on testailtu.Ainakin kuulo ja näkö.En ole ollut myöskään yhteistyökykyinen, lukee kortissa. Nykyisin kyllä.
[quote author="Vierailija" time="11.09.2014 klo 10:28"]
[quote author="Vierailija" time="11.09.2014 klo 09:39"]
Tehdäänkö 5v neuvolassa jotain testejä? Meidän lapselle ei tehty mitään testejä, kyseli vain jotain yleisiä ruoka- ja harrastusjuttuja ja osaako ajaa pyörällä. 4v neuvolassa oli jotain testejä, mutta en tiedä niistä tarkemmin, kun en ollut mukana testitilanteessa, ymmärsin että nämä testit tehdään aina ilman vanhemman läsnäoloa.
[/quote]
Osa kunnista on siirtynyt testaamaan jo 4v. (HYVE-malli), koska varhainen puuttuminen on tehokkainta.
[/quote]
Selvä, kiitos! Mutta toivottavasti on eri testitkin, eihän 4v voi osata samalla tavalla kaikkea kuin 5v.
[quote author="Vierailija" time="11.09.2012 klo 13:53"]lapsi ymmärtää ohjeet, vaikka ei niitä noudatakaan. Joku lapsi ei välttämättä ole koskaan kuullut tuon tyyppisiä ohjeita, eikä ainakaan mitään järjettömiä, täysin hyödyttömältä vaikuttavia ohjeita, joita noissa testeissä käytetään. Ujompi lapsi voi hämmentyä ohjeista ja sanoa, että oli liian vaikea tehtävä.
Hyvä, että apua tarjottiin heti, enemmän terapeutilla on taitoa huomata onko lapsella oikeasti ongelmia vai ei.
[/quote]
Todella hämmentävä tehtävä. Vie kuppi renkaan viereen?!
Eikö olisi järkevämpi antaa ohje arkielämän tilanteesta kuten lusikka kuppiin, aterimet lautaselle tms.
Olen fm ja itsekin luin ohjeen pariin kertaan ja mietin, että mikä rengas, miten se liittyy kuppiin...
Ap, älä estä lastasi saamasta apua. Eli jos suositellaan psykologin testejä koulukypsyyden selvittämiseksi, menkää sinne! Toinen jonka kautta voisi saada apua on toimintaterapeutti. Ensiksi pitäisi testata, johtuuko tuo huonosta työmuistista, keskittymisongelmasta, kielellisistä ongelmista vai toiminnanohjauksen ongelmista.
Vain tutukimalla kunnolla lapsellasi on mahdollisuus saada sitä tukea mitä tarvii! Jos asialle ei tehdä mitään on suuri vaara, että lapsestasi tulee koulussa häirikkö, kun toiminta jää ensimmäisen ohjeen tasolle (ottakaa kirjat esille ja tehkää tehtävät sivulta 23 = lapsi ottaa kirjat pulpetille ja alkaa juttelemaan kavereiden kanssa, koska ei vilpittömästi ymmärrä miten muut osasivat ottaa oikean sivun ja tiesivät, että täytyy tehdä jotain tehtäviä)
Trolololloloooooo. Ei terveydenhoitaja ole sinulle noin sanonut.
Ei ne terkatkaan mitään moukkamaisia idiootteja ole. Jos jotain ongelmia olisi ilmaantunut, niin olisi esittänyt asian toisin. Halusit vain virittää hiukan keskustelua, eikö niin?
Kas kun vasta +7 vuotiaat pystyvät ottamaan vastaa suusanallisia ohjeita, eli oppimaan muutenkin kuin matkimalla. Tätä on hoettu jo 40-luvulla lastenhoito oppaissa. 7 vuotiaana mennään kouluunkin, koska siloin oppimistapa muuttuu. Lapseni epäonnistui aikoinaan korttitehtävässä, missä luettiin satu oravasta. Ei osannut terkkarin mielestä yhdistää kortteja. Korteissa oli puolikkaita oravia ja lapsi ajatteli että oravat pitää laittaa kokonaisiksi, osa menikin niin, mutta ei kaikki kortit. Kortit pitikin yhdistää niin että niistä tuli lyhennetty alkuperäinen satu! Eli jos ei opasteta on vaikea vetää hatusta sitä mitä milloinkin ajetaan takaa.
Tehdäänkö 5v neuvolassa jotain testejä? Meidän lapselle ei tehty mitään testejä, kyseli vain jotain yleisiä ruoka- ja harrastusjuttuja ja osaako ajaa pyörällä. 4v neuvolassa oli jotain testejä, mutta en tiedä niistä tarkemmin, kun en ollut mukana testitilanteessa, ymmärsin että nämä testit tehdään aina ilman vanhemman läsnäoloa.
[quote author="Vierailija" time="11.09.2012 klo 14:38"]
neuvolan tehtävästä moitteetta. Myöhemmin luin tehtävät ja sen mitä niissä haettiin takaa. On täysin kiinni tehtävien antajasta, miten lapsi niistä selviää. Tehtävät voi myös googlettaa. Jos tehtävissä ei ole "mitään" logiikkaa, ja lapsi ei niitä tee, pitäisin lasta tavallista älykkäämpänä.
[/quote]
Meillä tytär teki juuri noin, sanoikin että MIKSI? Eikä suostunut tekemään kun ei tullut tädiltä järjellistä perustelua siihen. Enpä huolestunut asiasta ollenkaan vaikkei "selvinnyt" tehtävistä ollenkaan, enkä suostunut suositeltuihin jatkoselvittelyihin. Nyt on jo yläasteikäinen ja erittäin hyvin koulussa menestynyt.
Meillä on puhumaton 3-vuotias, juuri soitettu puheterapeutille ja laitettu lapselle aika tapaamiseen. Ei tässä iässä asialla ole kiirettä ja puhetta saattaakin alkaa muodostumaan. Meillä on vanhemmilla lukihäiriötä ja isosiskolla on todettu lukihäiriö: kävi niinikään 3-5- vuotiaana puheterepiassa ja saatiin puhe kuntoon ennen kouluun menoa, lukihäiriö todettiin sitten 3. luokalla.
Ei se vaan ole kenenkään meidän haitaksi jos ihmiset käy ihan vaan pelkässä puheterapeutin konsultoinnissa ja hän näkee lapsesta onko rakenteellista vikaa tai antaa jotain ohjeita joita kotona harjoitellaan muutama kuukausi ja mennään uudelleen arvioon. Ei se ole pois keneltäkään, eikä 3- vuotiaiden puheterapia ole kuin varmasti harvoissa sellaista että terapiassa käydään vaikka viikottain. Joten tottakai siihen mahtuu sitten monta lasta puheterapeutin pakeille. Meillä esikoinen kävi ehkä kerran kuussa, välillä oli pidempi aikaväli taukoa.