Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko 10,5-vuotias tyttö, 155 cm, "tavattoman pitkä"?

Vierailija
11.09.2012 |

Sukulaiset ja tuttavat päivittelevät tytön pituutta. Minusta hän ei ole luokkakavereihinsa verrattuna mitenkään poikkeuksellisen isokokoinen. Pisimmästä päästä kyllä, mutta on monia samanpituisiakin.

Harmittaa lapsen puolesta, kun aikuiset eivät malta pitää turpaansa kiinni tällaisista asioista. Olen useita kertoja joutunut vakuuttamaan tytölle, että hän on aivan normaalin ja sopivan kokoinen.

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
11.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on 156 senttiä pitkä. On pitkä, mutta ei nyt mikään poikkeuksellisen pitkä. Kyllähän koosta ihmiset saa puhuttavaa, mutta ollaan tytön kanssa puhuttu aiheesta positiiviseen sävyyn. Se on vain hienoa! Pitkästä äidistä tulee pitkiä lapsia.

Vierailija
2/20 |
11.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt 175 cm. Muistan kyllä miten pituudesta puhuminen ärsytti lapsena! Sano sukulaisille että kukin on sen pituinen kun on, sillä siisti, ei sitä tarvitse aina esiin nostaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
11.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

möläyttelee. Niille kannattaa vastata samalla mitalla " herran jestas kun olet lihava" " sulla on hiusraja aika vetäytynyt tuonikäiseksi" yms.

Ihan normi pituus.

Vierailija
4/20 |
11.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka lapsi voikin olla molemmissa tapauksissa pahoillaan, tuntee itsensä "friikiksi".

Mun tokaluokkalainen on lyhimmistä päästä ja voi että häntä harmittaa kun joka arvelee pituuden perusteella eskarilaiseksi tms.

Vierailija
5/20 |
11.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näpyttelin tiedon kasvukäyriin. Tyttösi kasvaa lähellä +2 SD -käyrää (ehkä jotain +1,7), eli tosi pitkä on. Jos jatkaa samaa käyrää, niin aikuispituus lienee n. 177-178 cm. Pitkä tyttö on siis kyseessä, mutta ei tietenkään mikään "friikki".

Se kyllä ihmetyttää, että ei saisi tuollaista tosiasiaa kommentoida mitenkään. Taidatte olla vähän herkkähipiäisiä. Opeta herkkähipiäisyyden sijaan tytöllesi hyvä itsetunto kantamaan vartensa. Laita vaikka lentopalloharrastukseen. Siellä on muitakin pitkiä lapsia, sillä lajissa pituudesta on vain hyötyä.

Vierailija
6/20 |
11.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tyttö silti välttämättä kasva miksikään 170-senttiseksi. Itse taisin tuon ikäisenä olla jotain 150cm ja nyt aikuisena olen 160cm.

Vierailija
7/20 |
11.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin 11v 169cm ja nyt aikuisena 173. Toiset vaan kasvaa pituutta nopeammin kuin toiset.

Vierailija
8/20 |
11.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seiskalla olin 170-171cm ja kun kasvu loppui noin 15vuotiaana, olin ja olen nyt 174.5cm.

Vierailija
9/20 |
11.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

meidän tyttö täytti just 11v ja on siinä 160cm pitkä. On ollut aina pitkä, tutkittiin 6 vuotiaana, ei mitään häikkää, kasvaa vain aikaisin. Mun mielestä tommonen aikuisten päivittely ja möläyttely lasten kuullen on tosi sivistymätöntä, oli sitten lapsi pitkä, pätkä, laiha tai lihava. Lapset on niin herkkiä tossa iässä, voi alkaa liikaa miettimään itseään tms.

Vierailija
10/20 |
11.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin tuon ikäisenä 160 cm. Mulla alko sillon myös menkat ja pituuskasvu loppu kuin seinään. Oon edelleen 160 cm.

Vierailija
11/20 |
11.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tyttö 158cm eikä ole luokkansa pisin.

Vierailija
12/20 |
11.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse otin sen aina lapsena kehuksi, minusta oli hienoa olla pitkä tyttö. Valitettavasti isona minusta ei tullut pitkää, vaikka 11-vuotiaana olinkin 155 cm pitkä. Mulla alkoi menkat 12-vuotiaana ja siihen pysähtyi kasvu kuin seinään. 165 cm tuli pituutta vain lopulta.

Vierailija
13/20 |
11.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menkat alkoi 12v ja siitä 2 vuotta olin aikuispituudessa, 183 cm. Olin kuudennella luokalla koko koulun pisin, myös opettajia pidempi. Ei tuntunut mukavalta silloin mutta nyt en vaihtaisi pois.

Vierailija
14/20 |
11.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja vituttaa sellanen jatkuva ihmettely, "ootpa lyhyt!"

no vittu joo, oon myös hoikka ja hyvännäköinen, ei se pituus ihmistä pahenna.

Vierailija
15/20 |
11.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja mittaa ainakin 145cm ellei enemmänkin. Luultavasti enemmän.

On luokkansa toiseksi pisin. Yksi poika on hiukan pidempi. Tyttö itse on vain ylpeä pituudestaan toistaiseksi ainakin. Sukulaiset ja tuttavat eivät järin kummastele. Mutta lähinnä silloin harmittaa, kun tyttöä luullaan jatkuvasti ainakin pari vuotta vanhemmaksi kuin onkaan - ja odotetaan sen mukaista käytöstä/taitoja. 9v kun nyt ei ole likikään iso, vaikka olis kuinka pitkä. (Saati sit pienempänä, kun 5-vuotiaalta tivattiin alvariinsa että kai sä nyt jo lukea osaat jne...)

Vierailija
16/20 |
11.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ala-asteella olin luokan pisimpiä, eipä mennyt montaa vuotta kun suurin osa meni vauhdilla ohi..

Oma tyttö myös varhain kehittyvää "mallia", poika taas kasvanut enemmän vasta murrosiässä.

Mä olin tuon ikäisenä 160 cm. Mulla alko sillon myös menkat ja pituuskasvu loppu kuin seinään. Oon edelleen 160 cm.

Vierailija
17/20 |
11.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ala-asteella olin luokan pisimpiä, eipä mennyt montaa vuotta kun suurin osa meni vauhdilla ohi..

Oma tyttö myös varhain kehittyvää "mallia", poika taas kasvanut enemmän vasta murrosiässä.

Mulla alkoi menkat 9v ja pituuskasvu loppui pian sen jälkeen. Oma pituuteni oli tuolloin 170cm ja siihen jäi. Ikinä kukaan ei uskonut minun olevan niin nuori ja aina tuli vastaan möläyttelijöitä, mutta minä olin ylpeä pituudestani ja naisellisesta vartalostani, vaikka erosin luokkani muista tytöistä täysin. Äitini auttoi minua ymmärtämään, että erilaisuus ei ole huono asia, jokainen on kaunis omalla tavallaan.

Vierailija
18/20 |
11.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun pienestä asti saanu päivittäin kuulla pituudestaan. Herran jestas! Kuuluu ensimmäisenä kun tulee joku tuttu vastaan. Kyllä me tiedämme että tyttö on pitkä (12.5 v. Ja 170 cm.) Ei sitä tartte huutaa joka kerta kun kohdataan. Raukka on jo itkeny olevansa kirahvi. Miten kohotat lapsen itsetuntoa jos saa päivittäin kuulla päivittelyä pituudestaan?

Vierailija
19/20 |
11.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä tosin ihmettelyä tulee aina lapsen lyhyydestä (10 v ja 128 cm). Mikä pakko sitä lapsen ulkonäköä on aikuisten kommentoida? Lapsi saa luokkakavereiltaan kuulla ihan riittävästi kääpiö-herjaa, ei siihen enää aikuisten huomauttelua kaivata.

Mutta joo, AP:lle, näin omasta näkökulmastani sinun lapsesi on tosiaan kovin pitkä ikäiseksiin, onhan hän jo lähes minun pituiseni. En silti ikinä kommentoisi asiaa mitenkään.

t. äiti 157 cm

Vierailija
20/20 |
11.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tyttäresi pituutta. Positiivisesti siitä sanoin, minusta pituus on hieno asia, ihmiselle on pituudesta elämässään pelkkää hyötyä (silloin kun se pysyy järkevissä rajoissa). Ja niissä rajoissa tuo tyttäresi pituus kyllä hyvin on. Mutta niin tyhmä olen ollut, etten välttämättä ole tullut ajatelleeksi, että esim. tyttäresi saattaisi ottaa kehuni negatiivisena päivittelynä.

Kerro tyttärellesi, että on hienoa ja arvostettavaa kun nainen on pitkä - ja että tyttäresi kannattaisi myös itse arvostaa sitä ja kantaa ryhtinsä hyvin.