Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

TÄSTÄ syystä koulujen KESÄLOMAT POIS!

Vierailija
02.06.2015 |

Koulujen pitkällä kesälomalla on historiallinen syy: ennen vanhaan lapsia tarvittiin kesäksi maataloustöihin ja siksi koulut keskeytettiin tämän sensongin ajaksi. Vielä 80-luvulla anomuksesta lapsen oli mahdollista saada lisäksi ns. perunannostolomaa syyslukukauden alussa.

Nykyään hyvin harva peruskouluikäinen enää tekee niin paljon maataloustöitä, ettei ehtisi koulua käymään. Tällainen toiminta kun olisi lainvastaista. Koulujen pitkällä kesälomalla ei siis enää ole perustetta - pohja siltä on pudonnut pois. Aika on ajanut ylipitkän kesäloman ohitse.

Koulun on tarkoitus valmistella nuoria työelämään. Ei työelämässä ole neljännesvuoden kesälomaa (eikä syyslomaa eikä pitkää joululomaakaan) ja siksi tällainen pitää poistaa koulutuksestakin.

Asiassa pitää olla pirun tarkka, ettei anneta vastarannankiiskien ja kaavoihin kangistuneiden hidastaa kehitystä. Siksi opettajien ja opiskelijoiden mielipiteitä ei tule huomioida, vaan asiaa pitää tarkastella puolueettomalta pohjalta kansantalouden näkökulmasta.

Opettajienkin kesälomalla pitää olla laillinen perusta - vuosilomalaki. Näin saadaan kouluhin yhtenevä lomakäytäntö oikean työelämän kanssa sekä samalla poistettua ylipitkän kesäloman aiheuttamat lieveilmiöt kuten nuorten pahoinvointi ja turhautuminen sekä yksinäisyys.

Ylipitkän kesäloman korjaaminen tehostaa opetusta ja lyhentää valmistumisaikoja. Ylipitkien kesälomien korjaamatta jättäminen olisi vastoin hallitusohjelmaa.

Opetusalan päättäjänä olen 100-prosenttisen varma, että Suomen koululaitoksen vääristynyt lomakäytäntö tullaan korjaamaan jo tällä vaalikaudella.

Nimim. opetusalan vaikuttaja

Kommentit (65)

Vierailija
21/65 |
02.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kyllä omasta mielestäni lomani ansainnut, koska heräsin lähes jokainen aamu kouluun klo.5, olin bussissa jo ennen klo.6. Ainoastaan kymppiin meno aamuina, joiden määrän pystyn laskemaan yhden käden sormilla, herätys oli klo.7 ja bussissa olin klo.8. Kaikki eivät asu Helsingissä.

Viime vuoden kesäloma meni siinä, että toimin epävirallisesti äitini omaishoitajana 24/7, kun äidiltä meni töissä selkä rikki, eikä päässyt sänkyyn, tai sängystä omin avuin pois. Ei päässyt vessaan yksin, ei pystynyt tekemään ruokaa, ei mitään. Pidin tuona kesänä alle viisi vapaa päivää.

Olisin burn outin partaalla, jos minulta otettaisiin kesäloma pois. Minullakin on vain rajalliset voimat. Paljon minä jaksan, mutta tarvitsen minäkin välillä lepoa.

t. 16v

Vierailija
22/65 |
24.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kyllä omasta mielestäni lomani ansainnut, koska heräsin lähes jokainen aamu kouluun klo.5, olin bussissa jo ennen klo.6. Ainoastaan kymppiin meno aamuina, joiden määrän pystyn laskemaan yhden käden sormilla, herätys oli klo.7 ja bussissa olin klo.8. Kaikki eivät asu Helsingissä.

Viime vuoden kesäloma meni siinä, että toimin epävirallisesti äitini omaishoitajana 24/7, kun äidiltä meni töissä selkä rikki, eikä päässyt sänkyyn, tai sängystä omin avuin pois. Ei päässyt vessaan yksin, ei pystynyt tekemään ruokaa, ei mitään. Pidin tuona kesänä alle viisi vapaa päivää.

Olisin burn outin partaalla, jos minulta otettaisiin kesäloma pois. Minullakin on vain rajalliset voimat. Paljon minä jaksan, mutta tarvitsen minäkin välillä lepoa.

t. 16v

No odotappa vain työelämään pääsyä :D Jos koulussa tuntuu noin raskaalta. Hah.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/65 |
24.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa muistaa, että meillä täällä pohjolassa on hieman erilaiset säät kuin vaikka Espanjassa. Suomessa talvi on oikeasti pimeä ja synkkä ajanjakso, Espanjan talvessa aurinko on vain astetta valjumpi kuin kesällä.

Mitä iloa lapsilla on esimerkiksi kahden viikon vapaasta lokakuussa pahimpaan kura-aikaan? Muualla Euroopassa tunnetaan erilaisia viikkojen syys- ja kevätlomia, mutta Suomessa tuntuu aika kurjalta vaihtaa tämänpäiväinen aurinkoinen lomasää synkkään lokakuiseen päivään, jotta kansantalouden pyörät pyörivät.

Kaikkialla läntisessä maailmassa lapsilla on enemmän lomaa vuodessa kuin mitä vanhemmilla on vuosilomaa. Yhtä vaikea vanhempien on lokakuussa saada vapaata lapsen kanssa ollakseen kuin heinäkuussakin.

No kyllä olisi yhtä tärkeää antaa sitä lomaa niille aikuisillekin, lasten vanhemmille. En ymmärrä miksi lapset ansaitsevat vuodessa jonkun 3 kk lomaa yhteensä, ja aikuiset 5 viikkoa.

Vierailija
24/65 |
24.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä lapsen pitää saada olla myös lapsi ja lomailla enemmän kuin aikuiset.

Monesti suurempi ongelma on se, että lapset ovat "heitteillä" ison osan lomaansa.  Kaikilla ei ole mahdollisuutta olla pois töistä yli kahta kuukautta. Vanhemmat joutuvat nyt vuorottelemaan niin, että esim. isä kesäkuun lomalla ja äiti heinäkuun. Perheen yhteinen loma puuttuu siis ihan kokonaan. Mikäli lapsilla oli lomaa vain heinäkuu - elokuun alkupää niin perheet voisivat ottaa yhteisen kuukauden loman!

Luulisi tämän olevan kaikkien etu ja toive.

Vierailija
25/65 |
24.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo. Eihän ne lapset vielä saakkaan riittävästi siellä homekouluissa istua.

Vierailija
26/65 |
24.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse lukiossa ja yläasteella kesät meni siinä, kun pari viikkoa kesätöissä setelillä, sitten marjanpoimintaa, pihatöitä, sukulaisten treffaamista, lomailua, urheilua ja lepäämistä. Kyllähän se aika välillä pitkäksi kävi, kaksikin kuukautta on aika paljon kesälomalle. Turhaan ehkä lomaa on kokonaan pois ottaa mutta näin alkujaan vois vaikka kahdella viikolla lyhentää. Tai sitten pitäisi mahdollistaa esimerkiksi lukiokurssien käyminen kesällä ilmaiseksi. Toisaalta sillä kahdella viikolla saa niin vähän merkittävää hyötyä kansantalouden kannalta, kun opetussuunnitelma pitäis uusia kokonaan tai kursseja ja asioita pitäis vaan venyttää pidemmäksi. Yläasteellakin tuntui jo, että asiat käydään aivan liian pitkäveteisesti niin pitäis sitten lisätä sitä opiskeltavaa asiaa. 

Vierailija
27/65 |
24.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työssä siellä koululla käyvät kuten opettajat eivät saa lomaa vai? Sitten EI LOMAA KENELLEKÄÄN ENÄÄ KOSKAAN!

Vierailija
28/65 |
24.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

t. 16v

Aina on poikkeuksia joilla on vaikeampaa elämässä, mutta ei se voi määrittää koko yhteiskunnan toimintaa.

Vierailija
29/65 |
24.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa muistaa, että meillä täällä pohjolassa on hieman erilaiset säät kuin vaikka Espanjassa. Suomessa talvi on oikeasti pimeä ja synkkä ajanjakso, Espanjan talvessa aurinko on vain astetta valjumpi kuin kesällä.

Mitä iloa lapsilla on esimerkiksi kahden viikon vapaasta lokakuussa pahimpaan kura-aikaan? Muualla Euroopassa tunnetaan erilaisia viikkojen syys- ja kevätlomia, mutta Suomessa tuntuu aika kurjalta vaihtaa tämänpäiväinen aurinkoinen lomasää synkkään lokakuiseen päivään, jotta kansantalouden pyörät pyörivät.

Kaikkialla läntisessä maailmassa lapsilla on enemmän lomaa vuodessa kuin mitä vanhemmilla on vuosilomaa. Yhtä vaikea vanhempien on lokakuussa saada vapaata lapsen kanssa ollakseen kuin heinäkuussakin.

No kyllä olisi yhtä tärkeää antaa sitä lomaa niille aikuisillekin, lasten vanhemmille. En ymmärrä miksi lapset ansaitsevat vuodessa jonkun 3 kk lomaa yhteensä, ja aikuiset 5 viikkoa.

Vaihda ammattisi opettajaksi niin saat yhtä paljon lomaa

Vierailija
30/65 |
24.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t. 16v

No odotappa vain työelämään pääsyä :D Jos koulussa tuntuu noin raskaalta. Hah.

Siinä on ehkä se PIENI ero, että työelämässä ne työt tehdään työajalla, todella harvassa työssä (mitä äkkiseltään keksin niin opettajat, ja kansainvälisten firmojen johto) pitää sitä työtä tehdä omalla vapaa-ajalla. Koulussa sen sijaan pitää tehdä läksyt kotona ja lukea kokeisiin. Se 8-16 koulupäivä venyy helposti koulumatkat huomioiden 7-19 päiväksi. Itse olen nykyään jo työelämässä, mutta kyllä se koulu oli tätä rankempaa. Yliopistossa vielä paheni, usein oli päiviä, jolloin hommia tuli tehtyä 8-21. Onneksi asuin lähellä yliopistoa sentään

Vierailija
31/65 |
24.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis en tiedä onko tämä ollut provo, mutta toisaalta ihan asiaa tuossa aloituksessa on. Koulujen kesäloma on mielestäni hieman turhan pitkä. Ja muutama ihan hyvä pointti tuossa aloituksessa.

Vierailija
32/65 |
24.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulujen pitkällä kesälomalla ei siis enää ole perustetta - pohja siltä on pudonnut pois.

Päinvastoin, koulujen pitkää kesälomaa voidaan nykyään perustella esim. oppilaiden jaksamisella. Nykyään kouluissa jaettava tietomäärä ja opetus- sekö kasvatustavoitteet ovat huomattavasti suuremmat kuin ennen. Asia liittyy myös opettajien palkkaukseen, muutos tulisi hyvin kalliiksi, koska opettajille pitäisi maksaa kahdesta lisäkuukaudesta palkka, kulut pelkästään perusopetuksessa yhteensä noin 180 miljoonaa euroa vuodessa.

Aika on ajanut ylipitkän kesäloman ohitse.

Suomessa tehdään muutakin kuin maataloutta. Kesäajalta jäisi mansikat ja jäätelöt myymättä, nurmikot leikkaamatta, työssä harjoittelu alalle valmistuvilta saamatta ym. Kesätyö valmistaa nuoria työelämään paremmin kuin koulu.

Koulun on tarkoitus valmistella nuoria työelämään.

Ei ole, ei ainakaan opetussuunnitelman mukaan. Koulun tarkoitus on opettaa elämässä välttämättömiä taitoja sekä yleissivistää. Myös koulun muu kasvatustehtävä on tärkeä.

Siksi opettajien ja opiskelijoiden mielipiteitä ei tule huomioida, vaan asiaa pitää tarkastella puolueettomalta pohjalta kansantalouden näkökulmasta.

Puolueeton mielipide, joka perustuu vain työelämän tarpeisiin? Kamoon…

Opettajienkin kesälomalla pitää olla laillinen perusta - vuosilomalaki.

Eipä taida tällä ”vaikuttajalla” olla oikein tietoa, miten opettajien kesävapaa muodostuu.

Ylipitkän kesäloman korjaaminen tehostaa opetusta ja lyhentää valmistumisaikoja.

Hullunkurinen väite, jolle ei oikein löydy perusteita mistään. Onkin siis mielipide, ei tieto.

Ylipitkien kesälomien korjaamatta jättäminen olisi vastoin hallitusohjelmaa.

Katso edellinen

Opetusalan päättäjänä olen 100-prosenttisen varma, että Suomen koululaitoksen vääristynyt lomakäytäntö tullaan korjaamaan jo tällä vaalikaudella.

Rohkenen epäillä ”koulutusalan päättäjän” käyttävän poliittiseen lobbaukseen ja vaikuttamiseen Vauvapalstaa, ei ainakaan, jos haluaa olla vakavasti otettava. Kirjoitus viittaakin aika selkeästi erääseen puolueeseen, jossa oma mielipide on voimakkaampi vaikutin kuin tutkittu tieto.

Vierailija
33/65 |
24.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koulujen pitkällä kesälomalla ei siis enää ole perustetta - pohja siltä on pudonnut pois.

Päinvastoin, koulujen pitkää kesälomaa voidaan nykyään perustella esim. oppilaiden jaksamisella. Nykyään kouluissa jaettava tietomäärä ja opetus- sekö kasvatustavoitteet ovat huomattavasti suuremmat kuin ennen. Asia liittyy myös opettajien palkkaukseen, muutos tulisi hyvin kalliiksi, koska opettajille pitäisi maksaa kahdesta lisäkuukaudesta palkka, kulut pelkästään perusopetuksessa yhteensä noin 180 miljoonaa euroa vuodessa.

Aika on ajanut ylipitkän kesäloman ohitse.

Suomessa tehdään muutakin kuin maataloutta. Kesäajalta jäisi mansikat ja jäätelöt myymättä, nurmikot leikkaamatta, työssä harjoittelu alalle valmistuvilta saamatta ym. Kesätyö valmistaa nuoria työelämään paremmin kuin koulu.

Koulun on tarkoitus valmistella nuoria työelämään.

Ei ole, ei ainakaan opetussuunnitelman mukaan. Koulun tarkoitus on opettaa elämässä välttämättömiä taitoja sekä yleissivistää. Myös koulun muu kasvatustehtävä on tärkeä.

Siksi opettajien ja opiskelijoiden mielipiteitä ei tule huomioida, vaan asiaa pitää tarkastella puolueettomalta pohjalta kansantalouden näkökulmasta.

Puolueeton mielipide, joka perustuu vain työelämän tarpeisiin? Kamoon…

Opettajienkin kesälomalla pitää olla laillinen perusta - vuosilomalaki.

Eipä taida tällä ”vaikuttajalla” olla oikein tietoa, miten opettajien kesävapaa muodostuu.

Ylipitkän kesäloman korjaaminen tehostaa opetusta ja lyhentää valmistumisaikoja.

Hullunkurinen väite, jolle ei oikein löydy perusteita mistään. Onkin siis mielipide, ei tieto.

Ylipitkien kesälomien korjaamatta jättäminen olisi vastoin hallitusohjelmaa.

Katso edellinen

Rohkenen epäillä ”koulutusalan päättäjän” käyttävän poliittiseen lobbaukseen ja vaikuttamiseen Vauvapalstaa, ei ainakaan, jos haluaa olla vakavasti otettava. Kirjoitus viittaakin aika selkeästi erääseen puolueeseen, jossa oma mielipide on voimakkaampi vaikutin kuin tutkittu tieto.

Tarkennettakoon nyt vielä etten ole opettaja, vaan kolmen teinin isä

Vierailija
34/65 |
24.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maailmassa on paljon muutakin opittavaa, kuin pelkästään se mitä koulussa opetetaan tai opitaan. Mieti jos vaikka joka kesäloma lapset lähetettäisiin pariksi kuukaudeksi ulkomaille kielikylpyyn oppimaan uusi kieli? 

Kesäleirille Ruotsiin, Espanjaan, Saksaan ja Englantiin. Ei tarvitsisi vuoden aikana enää opettaa edes kieliä lapsille.

Nyt käytetään vuosia juttuihin, jotka voitaisiin oppia paljon nopeammin. 2 viikkoa ekapeliä putkeen ja kaikki osaisivat heti lukea. Ne lapset jotka osaisivat tehdä koko kirjan heti valmiiksi, niin tekisivät. Muutenkin luokkajaot pois. Eteenpäin vain sitä mukaa kun edistyy. Ei iän mukaan.

Jos joku haluaisi käydä koulun vaikka putkeen ilman lomia, niin kävisi. Nykyisin on ihan turhia rajoittamisia ja ryhmän mukana kulkemista. Tavoite vaan esille, kirjat pöytään ja maksimi aikaraja, mutta minimiajalle ei olisi rajaa. 

Loppukokeet vain ja jos selviät sen vaikka 10 vuotiaana, niin hyvä niin.

Vierailija
35/65 |
24.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valoja kiitos! Koulu aiheuttaa meille (hyvinmenestyville) nuorille ihan hirveästi stressiä. Siitä riippuu koko elämä. Miettikää nyt, te vaan lusmuilette toimistossa päivät pitkät ja lapset tekee kotiläksyjä ja lukee kokeisiin. Kyllä mekin lomaa tarvitaan.

Lusmuillaan toimistossa? Sulla on mielenkiintoinen näkemys nykyajan työstä. Tervetuloa vaan testaamaan kauanko pysyt kyydissä tuotantotavoitteiden, palaverien, aikataulujen ym. kanssa.

Vierailija
36/65 |
24.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyajan koulu on rasitukseltaa huomattavasti pahempi kuin joskus ennenmuinoin.

Lapset tarvitsevat sen useamman kuukauden tauon ihan psyykkiseen parantumiseen ja voimien keräämiseen, kun koulu on yhtä turpaanvetoa, koulukiusaamista, ulkonäköpaineita ja tarkkaan määritellyssä ahtaassa muotissa olemista.

Kesä antaa monelle nuorelle mahdollisuuden taukoon tuosta paskasta ja saa olla sellainen kuin oikeasti on.

Vierailija
37/65 |
24.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin tätä Suomen koulujärjestelmää ja loma-aikoja tulisi mielestäni muuttaa. Ei ole kovin toimiva tällä hetkellä. Jotenkin toimimaton ja vanhanaikainen koko koulujärjestelmä. Tottakai lapset ja nuoretkin tarvitsevat lomaa ja vapaa-aikaa, ihan niinkuin aikuisetkin. Silti 2,5kk kesäloma on mielestäni turhan pitkä. Lyhyempi kesäloma ei kuulosta ollenkaan hassummalta idealta. Enkä tarkoita että sen pitäisi olla mikään 2 viikkoa, vaan esimerkiksi 1,5kk.

Vierailija
38/65 |
24.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutenkin nykyajan lapset ja nuoret pitäisi laittaa ojennukseen. Kouluissa ei enää keskitytä ollenkaan opiskeluun (muutakun ne harvat järkevät, hyvin kasvatetut lapset), siellä vaan nälvitään ja kiusataan, näppäillään puhelinta ja potkitaan kiviä. Koulussa pitäisi olla sohvat ja tabletit, pitäisi saada röhnöttää ja nukkua tunneilla, ottaa rennosti ja tehdä mitä haluaa. Mun mielestä pitäisi siihen kasvatukseen ja opettamiseenkin panostaa, eikä vain tehdä koulusta sellaista nuorison tapaamispaikkaa missä näpsitään selfieitä ja roustataan opettajia. En ymmärrä tätä nykyaikaa, ja olen vasta 30.

Vierailija
39/65 |
24.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korkeakouluissa on vielä pahempaa, opiskelijat on kesälomalla 4kk, joululomalla 3vk ja pari viikkoa vielä syys- ja hiihtolomilla. Virallisesti ei ole ihan noin pitkät mutta käytännössä on, ennen lomia ei viimeisellä viikolla ainakaan ole enää oikein opetusta jos jakso vaihtuu samalla.

Onko meillä varaa pitää opetusta vain 6kk vuodesta? Kyse ei kuitenkaan ole enää mistään lapsista vaan aikuisista ihmisistä joiden luulisi jaksavan myös vähän paremmin. AMK:n tutkintoajan voisi esim. lyhentää kolmeen vuoteen jo noista lomista leikkaamalla ja opiskelutahtia kiristämällä.

Vierailija
40/65 |
24.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Korkeakouluissa on vielä pahempaa, opiskelijat on kesälomalla 4kk, joululomalla 3vk ja pari viikkoa vielä syys- ja hiihtolomilla. Virallisesti ei ole ihan noin pitkät mutta käytännössä on, ennen lomia ei viimeisellä viikolla ainakaan ole enää oikein opetusta jos jakso vaihtuu samalla.

Onko meillä varaa pitää opetusta vain 6kk vuodesta? Kyse ei kuitenkaan ole enää mistään lapsista vaan aikuisista ihmisistä joiden luulisi jaksavan myös vähän paremmin. AMK:n tutkintoajan voisi esim. lyhentää kolmeen vuoteen jo noista lomista leikkaamalla ja opiskelutahtia kiristämällä.

Viisaita sanoja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi kaksi