Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kävin Suomessa ja ahdistuin kaupassa

Vierailija
10.09.2012 |

Onko tosiaan tarpeen olla 10 eri sorttia edam-juustoa, monta metriä leipää ja 20 metriä pitkät karkkiosastot, joissa aikuiset ihmiset kerää irtokarkkeja ennenkin leveää persettään leventämään?

Olen sanaton.

Terveisin ulkosuomalainen

Kommentit (55)

Vierailija
41/55 |
10.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jossakin kehitysmaassa?

Minä olen asunut 3 eri Keski-Euroopan maassa, ja kaikissa niissä oli laajemmat valikoimat erilaisia elintarvikkeita kaupoissa.

Varsinkin erikoisliikkeissä valikoimat olivat aivan eri luokkaa kuin suomalaisissa kaupoissa tai erikoisliikkeissä.

Pohjois-Amerikassa olen viettänyt aikaani lomaillen, ja kyllä sielläkin kauppojen valikoimat ovat olleet selvästi laajempia kuin suomalaisten kauppojen valikoimat.

Onko ap:llä muuta ongelmaa kuin Suomi-viha?

Vierailija
42/55 |
10.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkomailla on myös hyvät valikoimat, onneksi et siellä ahdistu.

Riippuisiko siita, missa pain maailmaa on ulkosuomalaisena? Vai miten ihmeessa voi karkkihyllyt ahdistaa?!

Itselle ei tulisi mieleenkaan Suomessa kaydessa pohtia ihmisten painoa ja ahdistua ties mista kaupan hyllyista. Miksi? Kesainen Suomi on niin eksoottisen kaunis ja jos sinne kauas kerrankin harvinaiselle matkalle lahtee, on todellakin parempaa tekemista!

Mutta tsemppia ap:lle, toivottavasti paluu meni hyvin ja olet paassyt taas tasapainoon. ;)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/55 |
10.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olisin kun taivaassa jos pääsisin ostoksille Suomeen ja valikoimaan salmiakkia ja ihania ruisleipä valikoimia!

T. Toinen ulkosuomalainen :)

Harmitti, kun matkalaukkuun ei jaanyt kunnolla tilaa varastojen taydentamiseen. Mistaan ei saa niin ihanaa ruisleipaa ja salmiakkia kuin Suomesta. Mikahan siina onkin? :)

Vierailija
44/55 |
10.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

lentää persiilleen citymarketissa, missä oli seinät täynnä karkkeja, purkkaa, sipsejä yms yms. en ihmettelis, jos suomalaiset saavat kohta kyseenalaisen kunnian olla euroopan lihavimpia.

Vierailija
45/55 |
10.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ota yks ylimääränen kassi mukaan (tai osta) niin voit viedä sitä ruisleipää mukanas!

Vierailija
46/55 |
10.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin olen ulkosuomalainen, mutta kyllä meillä (Keski-Euroopassa) vähintään yhtä paljon valikoimaa löytyy. Tosin karkit maistuvat kaikki samalta vaikka niitä onkin tuhatta erilaista lajia, joten ostaa ei tarvitse vaikka karkkihylly se pisin hylly taitaa ollakin. Leipiä myydään ihan omissa kaupoissaan, tosin niistä 99% on pelkkää pullasokerimössöä mikä ei itselle niin maistu. Juustoa ja makkaraa löytyy myös joka lähtöön.

Hyvähän se on että on jokaiselle jotain.

Vierailija
47/55 |
10.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

hyviä, enkä tajua miksi sitä pitäisi hävetä. Monet suomalaiset merkit ovat menneet ulkomaille, mutta hyvä laatu karkeissa ja suklaissa on säilynyt. Jonkun verran matkustelleena voi sanoa, että kerrankin joku asia on Suomessa paremmin kuin muualla. Ja nimenomaan valikoimien suhteen siis. Harvassa asiassa on.

Vierailija
48/55 |
10.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

karkkivalikoimat kuin suomessa. eikä espanjassa, japanissa tai hollannissakaan.

Vierailija
49/55 |
10.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menepä vaikkapa Hollannissa kauppaan ja ihmettele siellä juusto ja leipävalikoimia, kyllä täällä jäädään jälkeen.

Vierailija
50/55 |
10.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että täällä on sitä marinadimössättyä lihaa hyllyissä enemmän kuin tuoretta lihavalikoimaa. Edullista lammastakaan ei saa tuoreena kuin Pääsiäisen aikaan.

Vierailija
51/55 |
10.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

lihaa saa myös maustamattomana ruisleipää saa pehmeänä ja kovana ainakin meidän s-marketista onpa vaikeaa

Kylläpä Suomessa on vaan suurin osa leivistä muovipussissa ja vieläpä useamman päivän. Jos jotain paperipussi-leipää haluat niin tuplahinta esim. Saksaan verrattuna.

Vierailija
52/55 |
10.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saksalaisissa ruokakaupoissa sitä vasta ahdistuukin. Siellä on paljon Lidl'in kaltaisia puljuja, jotka ovat ankeita. Tuotteet ehkä hyviä ja käyttökelpoisia, mutta ne kaupantilat ovat kuin joitain varastoja tai halleja. Ruokavarasto oli samanhenkinen aikoinaan Suomessa.

Ainakin meidän alueella kaikki kaupat ovat ihan siistejä mm. Rewe, Lidl, Aldi jne. Pääasiassa käymme isommassa marketissa Marktkauf:ssa, jossa on myös hyvät leipä- ja lihakaupat aulassa. Ehkä Penny Markt on vähän "rähjäinen", mutta siellä ei tule juuri käytyä.

Mutta ne valikoimat ja ruuan maku lyövät Suomen 6-0 laudalta.

Vierailija
53/55 |
10.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tosiaan se että vaikka erinimisiä tuotteita on pilvin pimein niin ne maistuvat melkein samalle. Tiedän monen ulkosuomalaisen hekumoivan cittarissa tai prismassa käymisestä. Mutta kaupan keskittyminen kahteen ketjuun pitää ne hinnat niin korkeina. Esim saksassa on useita erikokoisia kauppoja/ kauppaketjuja ja vaikka ne kuinka nuijilta tuntuisivat niin ne pitävät myös parempien kauppojen hinnat kurissa.

Vierailija
54/55 |
10.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihmetyttää eniten herkkujen suuri määrä. Esim. meidän paikallisessa, keskikokoisessa ruokakaupassa on kymmenkunta hyllyä kuivatavaraa / säilyviä ruokatarvikkeita (näiden lisäksi sitten pakasteet, he-vi, liha, maitotuotteet, leipä yms.). Noista kuivahyllyistä 2 on olutta ja viinejä, yksi sipsejä, yksi karkkia, yksi limsoja, puolikas keksejä ja vielä yksi puolikas kahvia ja teetä. Eli kuusi on muuta kuin varsinaista ruokaa. Kyllä ollaan aikamoisia herkuttelijoita me länsimaalaiset! Ja siksi lihavia...

Vierailija
55/55 |
10.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua eniten ottaa päähän Suomen reissuillani se 'Moi-kulttuuri' kassalla ja muuallakin. Toisten kunnioittamista ei ainakaan käytöstavoilla ilmaista. Täällä Ranskassa kai toisten mielestä ollaan liiankin kohteliaita että menee joskus melkein yli. Minusta on kyllä mukava saada hyvän päivän toivotuksset ja nähdä hymiöitä oikeassakin elämâssâ.

Jos itse olisin töissä kaupan kassana, mitä minulle ei tietenkään koskaan tapahdu, kunnioittaisin asiakasta seuraavalla tervehdyksellä:

"Ollos tervehditty, arvoisa asiakas. Kumarran teitä ja rahojanne!"

Hymyni olisi tietenkin aurinkoinen ja katseeni suunnattu nöyrästi alaspäin, olisihan asiakas niin paljon minun yläpuolellani.