Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kävin Suomessa ja ahdistuin kaupassa

Vierailija
10.09.2012 |

Onko tosiaan tarpeen olla 10 eri sorttia edam-juustoa, monta metriä leipää ja 20 metriä pitkät karkkiosastot, joissa aikuiset ihmiset kerää irtokarkkeja ennenkin leveää persettään leventämään?

Olen sanaton.

Terveisin ulkosuomalainen

Kommentit (55)

Vierailija
21/55 |
10.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kehitysmaasta ap tänne tupsahti, kun noin ahdistaa ihan tavallisen supermarketin valikoimat?

Vierailija
22/55 |
10.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihmettelen vaan valtaista määrää eri marinadeja lihoissa ja kaikenlaisia maustettuja kermaseoksia.

et ole ainoa joka niitä ihmettelee...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/55 |
10.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeastaan niitä on vain neljää: rasvaton, ykkönen, kevyt ja täysmaito.

Niitä on sitten luomuna ja laktoosittomana ja eri merkeiltä. Siitä tulee ne kymmenet eri purkit.

Vierailija
24/55 |
10.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olisin kun taivaassa jos pääsisin ostoksille Suomeen ja valikoimaan salmiakkia ja ihania ruisleipä valikoimia!

T. Toinen ulkosuomalainen :)

Vierailija
25/55 |
10.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoa oikea vastaaja näihin "mihin tarvitaan"-kysymyksiin on ostaja. Kauan ei kaupan hyllyllä keiku sellainen maito tai muukaan tuote, jolle ei ole kysyntää. Ei kai sitä mikään virasto päätä, montako erilaista kevytlevitettä kaupassa on tyrkyllä.

Vierailija
26/55 |
10.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

..Maitoliiton propaganda pitää huolen, että jo pienestä asti kaikki juovat maitoa, vauvasta vaariin. Kaikille se perusmaito ei tietenkään sovi, johtuen mm. laktoosi-intoleranssista ja/tai maidon käsittelystä (homogenointi), joten tilalle pukataan maitojuomia jne. joista yleensä ainakin jokin laatu sopii myös maitovammaiselle. Minun logiikkani mukaan sitä raaka-ainetta, joka aiheuttaa ongelmia, pitäisi vältellä, mutta...

Vierailija
27/55 |
10.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

..Maitoliiton propaganda pitää huolen, että jo pienestä asti kaikki juovat maitoa, vauvasta vaariin. Kaikille se perusmaito ei tietenkään sovi, johtuen mm. laktoosi-intoleranssista ja/tai maidon käsittelystä (homogenointi), joten tilalle pukataan maitojuomia jne. joista yleensä ainakin jokin laatu sopii myös maitovammaiselle. Minun logiikkani mukaan sitä raaka-ainetta, joka aiheuttaa ongelmia, pitäisi vältellä, mutta...

Hei, tässä uutinen: monien mielestä maito on hyvää! Niin on omasta mielestänikin. Minulle onneksi sopii mikä vain maito, mutta miehelleni ei sovi kuin luomumaito. Eikä hän halua kaikkea maitoa vältellä, sillä tykkää sen mausta mm. kahvissa, riisipuurossa yms.

Miksi pitäisi tehdä elämästään normaalia hankalampaa, kun voi käyttää niitä tuotteita mitkä omalle vatsalle ja omaan makuun sopivat?

Vierailija
28/55 |
10.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin tarvitaan kymmeniä sortteja maitoja?

Suomessa maito on ollut perinteisesti tärkeä proteiinin lähde. Johtuneeko tuo siitä, että täällä maaperä ja ilmasto ovat karjankasvatusta suosivia, en osaa sanoa. Käsittääkseni esimerkiksi kouluruokailussa riittävän proteiinin tarpeen on laskettu tulevan täyteen siten, että ruokajuomana on maito. Ehkä tästä siis tulee ajatus, että kaikkien tulee juoda maitoa, myös laihduttajien ja laktoosi-intoleranttien, ja siksi on kehitetty rasvattomat maidot ja laktoosittomat maitojuomat ynnä muut. Mielestäni esimerkiksi rasvaton maito on turhaa, mutta ymmärrän kyllä nämä lukuisat eri maidot tämän proteiinin saannin kannalta.

Vierailija
29/55 |
10.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

On meidän seudun kaupoissa takulla ihan yhtä hyvät valikoimat kuin Suomessakin. Ja tarvetta on koska kauppa käy.

Terv. toinen ulosuomalainen

Vierailija
30/55 |
10.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinäpä kysymys,

Vierailija
31/55 |
10.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ruokakaupassa. Olen itse asunut Iso-Britanian saarivaltiossa. Ja itse hämmästelin siellä kaupoissa olevaa herkkujen määrää. Salaatteja sai melkein vaan valmiiksi silputtuna pussiin. kaikissa kaupoissa ei ollut edes vihanne ja hedelmäosastoa. Ite ainakin pidän, että tarjontaa on. On kuluttajasta itsestään kiinni, mitä ostaa.

Vierailija
32/55 |
10.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin sitä haluaisi uskoa, että ulkomailla asuminen leventäisi maailmankuvaa, mutta ap:n kommentti on kyllä jotain käsittämätöntä.

Huvittavinta on, että ap:n maailmassa on nähtävästi kaksi aluetta. Suomi ja ulkomaat.

Mitä väliä sillä on, kuinka paljon juustoja tai karkkeja on kaupan valikoimissa? Itsehän sieltä tavarat ostat ja oman käsitykseni mukaan Cittarista tai Prismasta saa todella hyvin myös terveellisiä elintarvikkeita. Täysjyvätuotteet eivät ole erikoisuus ja erityisruokavaliot on huomioitu todella hyvin, verrattuna esim. Saksaan, missä nyt asun.

Mitä tulee asiakkainen perseiden leveyteen, pidä kuule huoli ihan vaan omastasi.

Vierailija
33/55 |
10.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun noin valinnamahdollisuudet ahdistaa? En suosittele sulle kyllä lomamatkaa mihinkään länsimaahan, varsinkaan jenkkeihin. Saatat joutua pii-paa autolla suljetulle osaastolle.

Vierailija
34/55 |
10.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisia ahdistaa toiset asiat, toisia ei.

Yleisesti, suomalaisissa kaupoissa on vähän kummalliset valikoimat tosiaan varsinkin maidoissa, leivät myydään muovipusseissa ja lihat on usein marinaadissa ja ns. puhdas liha kalliimpaa. Ja 20 metrin karkkihyllyjen tarpeellisuuden voi kyseenalaistaa; pitääkö niitä olla niin helkkaristi ?. Joku sanoi, että ulkomailla syödään vain valkoista leipää, ehei, täällä Saksassa saa ainakin monenlaista leipää ja tuoreena ja 100% ruisleipääkin löytyy, mutta sitä ei ole paistettu kovaksi kuten Suomessa.

Muuten suomalainen ruoka on aika mautonta, teollista ja hinnakasta. Ei ole ainakaan ikävä suomalaista ruokaa ollut, päinvastoin, lomilla menee pari viikkoa, mutta sitten alkaa jo tympimään sama maku kaikissa ruuissa.

Vierailija
35/55 |
10.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin juuri Hollannissa, ja ihan tavallisissa kaupoissa esim. juusto- ja valmisruokavalikoimat oivat kyllä suuremmat kuin suomalaisissa vastaavissa.

Olen oleskellut Englannissa pariin otteeseen pitemmän aikaa, ja siellä valikoimat ovat myös todella paljon laajemmat kuin Suomessa. Erityisesti koskien herkkuja, jäätelöitä, valmis- ja puolivalmisruokia, jälkiruokia.

USA:ssa en ole käynyt saati asunut, mutta olen ymmärtänyt, että kuluttajan valinnanvara on todellakin paljon suurempi kuin Suomessa, ja varsinkin siellä epäterveellisellä osastolla (terveellisellä myös, mutta siitähän ei ollut nyt kysymys).

Eli missä ihmeessä ap on asunut?

Onko tosiaan tarpeen olla 10 eri sorttia edam-juustoa, monta metriä leipää ja 20 metriä pitkät karkkiosastot, joissa aikuiset ihmiset kerää irtokarkkeja ennenkin leveää persettään leventämään?

Olen sanaton.

Vierailija
36/55 |
10.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin juuri Hollannissa, ja ihan tavallisissa kaupoissa esim. juusto- ja valmisruokavalikoimat oivat kyllä suuremmat kuin suomalaisissa vastaavissa.

Olen oleskellut Englannissa pariin otteeseen pitemmän aikaa, ja siellä valikoimat ovat myös todella paljon laajemmat kuin Suomessa. Erityisesti koskien herkkuja, jäätelöitä, valmis- ja puolivalmisruokia, jälkiruokia.

USA:ssa en ole käynyt saati asunut, mutta olen ymmärtänyt, että kuluttajan valinnanvara on todellakin paljon suurempi kuin Suomessa, ja varsinkin siellä epäterveellisellä osastolla (terveellisellä myös, mutta siitähän ei ollut nyt kysymys).

Eli missä ihmeessä ap on asunut?

Olen sanaton.

Se on Porvoo. Tämä on aina niin "järkyttävää" lukea, kun osa porukasta alkaa tosissaan vastata provoon.

Vierailija
37/55 |
10.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

lihaa saa myös maustamattomana

ruisleipää saa pehmeänä ja kovana

ainakin meidän s-marketista

onpa vaikeaa

Vierailija
38/55 |
10.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saksalaisissa ruokakaupoissa sitä vasta ahdistuukin. Siellä on paljon Lidl'in kaltaisia puljuja, jotka ovat ankeita. Tuotteet ehkä hyviä ja käyttökelpoisia, mutta ne kaupantilat ovat kuin joitain varastoja tai halleja. Ruokavarasto oli samanhenkinen aikoinaan Suomessa.

Vierailija
39/55 |
10.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllâ vähemmälläkin karkkimäärällâ pärjäisivät varmasti! No juustot nyt vielä menevät. Minua eniten ottaa päähän Suomen reissuillani se 'Moi-kulttuuri' kassalla ja muuallakin. Toisten kunnioittamista ei ainakaan käytöstavoilla ilmaista. Täällä Ranskassa kai toisten mielestä ollaan liiankin kohteliaita että menee joskus melkein yli. Minusta on kyllä mukava saada hyvän päivän toivotuksset ja nähdä hymiöitä oikeassakin elämâssâ.

Vierailija
40/55 |
10.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me asuimme pitkään Pohjois-Italiassa, nykyisin taas Suomessa. Ja kyllä mulla oli kun tänne palattiin fiilis, että täällä on kyllä valtavan pitkät hyllymetrit vaikka juustoja mutta oikeasti HYVIÄ juustoja on harvassa. Löytyy vaan 10 eri merkkiä perusedamia ja perusfetaa jne. Suuri enemmistö tuotteista on suurten tuottajien persoonattomia tuotteita, lähituottajien ruokia on vähän saatavilla. Tai edes usein korkeampilaatuisia tuotteita, löytyy vain sitä halpis- ja perustasoa pitkiä hyllymetrejä vähän eri merkeissä.

Erityisesti itseä korpesi oliiviöljyt. Merkkejä on paljon ja hyllymetrejä mutta oikeasti syömäkelpoisia niistä ei ole kuin yksi tai kaksi. Ei nekään huippua mutta menee. Ja vihannes- ja hedelmäpuoli on usein aika surullinen, mauttomia ja nuukahtaneen oloisia ties kuinka kauan nostettuina/poimittuna tai muoveissa olleita tuotteita.

Mun on kyllä ikävä pieniä erikoiskauppoja joista sai oikeasti tuoreita vihannekksia ja hedelmiä, lähellä tuotettuja pientuottajien juustoja tai leikkeleitä jne.