Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Se on sitten muutto edessä

28.11.2005 |

Mitenkähän ihmeessä sitä saa joulun välipäiviksi pakattua koko huushollin nippuun, kun kaksi riiviötä purkaa sitä mukaan. Onko vinkkejä? Muuttolaatikot on tilattu ja ne tulee pari viikon päästä. Ahdistaa jo etukäteen. Mitä, jos tässä tullaan vielä kipeäksi koko porukka niin joulunvieton voi unohtaa täysin. Kuinkahan kauan menee pakata 80 neliötä?

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
28.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

86 neliöisen kotimme " pakettiin" vajaassa viikossa. Sitä ennen olimme luonnollisesti käyneet kaappeja ja komeroita läpi ja pistäneet menemään turhat tavarat. Mutta varsinaiseen pakkaamiseen meni nelisen päivää (meille tuli muuttolaatikot neljä päivää ennen muuttoa). Pakkasin lapsen päiväuniajat ja illat, jonkin verran tavaroita sai pakattua myös lapsen hereilläollessa. Aikamoinen rutistus, mutta kyllä siitä selvittiin. Tavaroiden purkaminen uudessa asunnossa meni yhtä nopeasti eli meillä oli muuttolaatikot vain viikon vuokralla.

Vierailija
2/11 |
28.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa, että teille on tulossa muuttolaatikot, ne helpottavat pakkaamista. Vaatteet ja kaikki pehmeä menee hyvin jätesäkkeihin ja jos ei ole kovin tarkka (on valmis tarvittaessa pesemään ryppyiset vaatteet) voi valjastaa lapset pakkauspuuhiin. Meillä 1v 6kk tyttö pakkasi omat ja veljensä vaatteet jätesäkkeihin. Kivaa oli ja ihan oikeasti hänestä oli apua. Samoin lelut voi pienikin lapsi pakata itse.

Tee pakkaussuunnitelma paperille. Arvioi miten kauan joka kaapin pakkaamiseen menee. Arvioi kaikki kuluva aika yläkanttiin ja jätä ainakin yksi ylimääräinen päivä (mieluummin kaksi). Pakkaa ensin kaikki vähemmän tarpeelinen esim. kirjat ja astiat, jotka eivät ole joka päiväisessä käytössä. Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty.

Kokemusta on muutosta kahden tenevan kanssa. Pakkaaminen kaatui minun päälleni, kun miehellä tärkeämpää tekemistä (oikeasti). Homma oli katastrofi, mutta siitä selvittiin. Vieläkin on kyllä tavaraa kateissa, mutta se on ihan oma tarinansa :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
28.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se onkin hyvä idea. Lapsilla on jotain tekemistä, kun saavat sulloa jotain jonnekin. ;) Tosin aikamoinen homma selvittää uudessa kodissa muutossa rypistyneet vaatteet yms.

Olen jo vähän aloitellut selvimällä romu/paperilaatikkoa. Siis sitä laatikkoa mihin työnnetään kaikki " tärkeät" jutut, jotka heitetään sitten myöhemmin roskikseen. Sieltä löytyi kyllä kaikenlaista nippeliä ja nappelia.

Mietin vain, että millaista elämä on muuttolaatikoiden keskellä. Hirvittää jo valmiiksi, jos lapset kiipeilevät niiden päälle tai pomppivat niihin. Kiellot ei aina auta, ainakaan meidän tenavien kohdalla. Tyhmyys, kun oikein tiivistyy niin mielikuvituksen rajana on taivas, jos sekään.

Viikko pakkaamiseen tuntuu kyllä todella haasteelliselta sillä mies on melkein joka viikko työnsä puolesta pitkin maailmaa. Muina aikoina hän kyllä osallistuu kiitettävästi kaikkiin kotihommiin.

Miten olette pakanneet särkyvät tavarat? Olen käyttänyt ennen ihan sanomalehteä mutta sen jälkeen on jokapuolella mustiia sormenjälkiä. Eli ei hyvä sekään mutta ei ainakaan maksa erikseen.

Täytyy vain toivoa, että ei ole muuton aikaan tulipalopakkaset sillä sekin on aika kurjaa. Mutta eiköhän tästä selvitä..

Vierailija
4/11 |
28.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

meidän muuttoa pari vuotta sitten. Muutimme keskeneräiseen taloon ja vauva oli juuri syntynyt. Pakkasin yksin vauvan ja pienen taaperon kanssa, kun mies koitti saada taloa muuttokunton. Vanhasta asunnosta piti päästä pois, kun kaupassa oli sovittu " sakkoa" , jos muutto viivästyy. Onneksi äitini tuli hoitamaan lapsia uuteen kotiin, niin sain pakata vanhassa yksin. Välillä vaan ajelin parikymmentä kilometriä imettämään. Tipalle se kuitenkin meni. Viimeisenä yönä pakattiin mieheni kanssa kahdestaan viimeisiä, sullotiin säkkeihin (josta osa on vieläkin purkamatta!) ja laatikoihin kaikkea. Mies ajoi välillä tavaraa uuteen paikkaan ja unohti yhdellä reisulla tyhjät muuttolaatikot sitten uuteen kotiin ja imurin, jota oli mennyt hakemaan. Istuimme vanhan kotimme lattialla tavararöykkiöiden keskellä rättiväsyneinä, ja ihmettelimme miksi emme pyytäneet ajoissa muuttoapua. Kannoimme tavaraa autoihin mm. vauvan kantokopalla, kun laatikot loppuivat ja meinasimme molemmat nukahtaa pystyyn. Loput jätimme rouvalle, joka asuntoon muutti. Hän oli tosi tyytyväinen lammpuihin, jotka joka huoneen katoissa roikkuivat, silityslautaan, kukkiin, ja muutamaan tuoliin, jotka eivät mahtuneet kyytiin:)

Nyt jo naurattaa. Silloin ei. Olemme nimittäin molemmat tosi täsmällisiä ja suunnittelemme aina kaiken hyvin ja huolellisesti ja yleensä suunnitelmat menee nappiin:). Nyt kuitenkin kaikki petti pahemman kerran. Ehkä siinä oli osansa rakennusväsymyksellä ja pienellä ihmisellä, joka siihen kaiken keskelle syntyi.

Niin, no varsinaiseen kysymykseen piti vastata. Ne tavarat, jotka sain pakattua ajoissa pakkasin muuttolaatikoihin. Särkyvät (joita minulla on paljon!) pakkasin vaatteisiin; villapuseroihin, gollegepaitoihin, villasukkisen keskelle, jne. SAa samalla vaatekaappia tyhjäksi ja toimivat pehmysteina astioille. Pahvilaatikot pakkasin niin, että jokaisen päälle tuli teippi, jossa luki mihin huoneeseen se kannetaan. Eli liinavaatteet yhteen ja khh, vaatteet säkkiin ja mh, jne. Helpotti toisessa päässä, kun äitini sitten purki niitä suoraan kaappeihin. Kaikki vähänkin turhalta tuntuva omiin laatikoihin ja päälle varastoon; siellä ne ovat vieläkin purkamatta.

HYVÄ VINKKI, kaverilta lainattu: Pakkaa jonkinlainen " aloituspakkaus" yhteen laatikkoon: eli kattila, yksi lautanen, muki, lusikka jokaiselle, kahvinkeitin, vedenkeitin, yöpuvut ja vaihtovaattet kaikille, hammasharjat, shampoo ja saippua, pyyhkeet kaikille, pari lelua ja kirjaa, muutama video tms viihdyke lapsille, tutit ja pulloot, jos joku niitä tarvitsee ja liinavaatteet.

Laatikolla pääsee hyvin alkuun, eikä tarvitse tavaravuorien keskellä etsiä, että missähän ne Kaisan yövaatteet nyt olivatkaan tai Kallen pikkuhousut, kun hätä iskee ja muuttoväsymys:)

onnea muuttoon! Ja voimia ja kärsivällisyyttä mukaan.

Eniten harmittaa, kun todellinen inventaario jäi kiireessä tekemättä. Sillä muuttohan on paras aika heittää vanhaa tavaraa menemään(kuten aikoinaan, kun muutimme mieheni kanssa yhteen; kolme muovikassillista rikkinäisiä sukkia ja 24 kpl vanhoja housuja, joista vanhimmat olivat yläasteajalta. Vain joitakin mainitakseni:) Hän oli kuljettanut niitä mukana 11 muutossa!!!)

Vierailija
5/11 |
28.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

kappale tuossa edelliisessä viestissä vähän väärään kohtaan, mutta ei lienee lukijoita haittaa.

Vierailija
6/11 |
28.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieleenpainuvin muuttotapahtuma oli eräs uudenvuodenyö ja pakkasta 25 astetta. Muut juhli, me pakattiin autoa täyteen ja toivottiin, että se lähtee vielä aamulla käyntiin...

Särkyvät astiat pakkaan yleensä liinavaatteisin, käsipyyhkeisiin ja servetteihin. Tuo viimeinen lähinnä siksi, että anoppi on varustanut meidän suvun joulu- ja pääsiäiskuvioisilla serveteillä ainakin seuraavan sadan vuoden varalle. Ainoa vika tässä pakkaustavassa on se, että pääsee silittämään kaikki tyynyliinat uusiksi, paitsi jos ei ole ihan niin tarkka.

Lapsen olen yleensä ottanut mukaan pakkaukseen, hidastahan se on, mutta silti helpompaa kuin keksiä hänelle jotain muuta viihdykettä siksi aikaa. Poika on innolla pakannut omat lelunsa ja auttanut vaatteiden kanssa, ainostaan särkyvät olen pakannut illalla lapsen nukkuessa. Meillä poika on jo tottunut muuttaja, ikää pojalla on 5v ja tämä koti on hänelle viides ja toivottavasti viimeinen ennen omaa kotia.

Vierailija
7/11 |
29.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tila vaan sallii kannattaa pyhittää yksi huone pakatuille laatikoille ja säkeille. Ovi vaan perässä kiinni niin kukaan ei enään pääse laatikoita purkamaan ja muukin asunto pysyy siistimpänä.

Astiat ja lasit voi aina pakata pyyhkeisiin jos ei halua käyttää sanomalehtiä. Kuplamuovi on kanssa todella hyvää mutta hintavampaa.

Itse käytimme sitä mm. taulujen pakkaamiseen.

Laatikot kannattaa numeroida ja sisältö kirjoittaa vihkoon. Näin purkaminen helpottuu uudessa asunnossa.

Itse on tullut asuttua viimeisen 15v aikana kolmessa maassa yhdeksässä asunnossa joista seitsemässä lasten kanssa. Nyt ei toivottavasti tarvitse taas heti muuttaa.

Onnea muuttoon.

Vierailija
8/11 |
29.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

kirjoja ja koriste-esineitä tms. mitä ei tarvita ihan koko ajan. Nämä laatikot voi pakata ensimmäisenä jo paljon ennen muuttoa ja sitten uudessa jättää purkamatta hamaan tulevaisuuteen... Minä aloin pakata särkyviä lapsen päiväuniaikaan ja kirjoja yhdessä vuosikkaan kanssa varmaan jo kuukausi ennen muuttopäivää. Kesävaatelaatikoihin yms. kannattaa kirjoittaa isolla päälle esim. KELLARIIN ja toivoa että joku muuttomiehistä huomaa tekstin eikä kanna lootaa keskelle olohuonetta ;-)

Vierailija
9/11 |
30.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähdettävä nykyisestä asunnosta on 31.12., eikä uutta asuntoa ole vielä löytynyt. Joulukuu menee siis pakkaillessa 5kk vauvan kanssa. Mutta kai se siitä, ainakin päiväunien aikana pistetään töpinäksi. Taidan itse asiassa pikkuhiljaa aloitella jo. Ennen olen pakannut lasitavaran sanomalehteen, mutta pestävä ne sitten on, joten en enää taida, varsinkin, jos ei tule olemaan apk:tta!

Vierailija
10/11 |
30.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei,

muutettiin 2 kk sitten, joten on tuoreessa muistissa....

En pakkaisia särkyviä yms. sanomalehteen. Mieti, mikä operaatio tulee kun kaikki pitää pestä.... Minä pakkasin osan keittiöpyyhkeisiin ja lisäksi ostin pienestä lähíkaupasta nipun pakkauspaperia, jota lihatiskillä käyttivät. Oli hyvää. Paperia voisi kysellä huonekaluliikkeistä tai jostain kaupoista. Myyvät varmaan. Myös muuttolaatikoita vuokraavilla firmoilla on usein muutakin tarpeellista myynnissä. Hinnat voi olla aika kovat....

Meillä mies halusi vuokrata muuttolaatikoita, mutta minä sitä vastustin. Ja mielestäni ihan syystä. Ilmaiseksi saa hyviä laatikoita esim. Alkosta. Ja parhaiten sain farkkuauton takakontin täyteen liiskattuja laatikoita kun menin yksi maanantaiaamu läheiseen Cittariin ja kiertelin kaupan, jossa myyjät juuri hyllyttivät tavaraa. Sain siis ihan hirveästi isoja ja hyviä laatikoita! Varmaan 50 kerralla. Ota vain oma mattoveitsi mukaan jolla saat laatikoiden teipit auki.

Ja lisävinkkejä:

kannattaa kirjoittaa laatikoihin mihin huoneeseen ne uudessa kodissa menevät. Näin muuttoapurit kuskaavat kamat valmiiksi oikeisiin paikkoihin.

Me elimme muutaman viikon laatikoiden keskellä ja kyllä se meni.... tein kasoja eri nurkkiin tyyliin: olkkarin vasemmassa nurkassa on särkyvät, vessassa lelulaatikot jne. Näin pysyi edes vähän järkeä hommassa.

Lasten vaatteet pakkasin muovikasseihin, jotka sitten jätesäkkeihin. Oli helpompi purkaa.

Onnea muuttoon, on se ihan kivaakin! :)

Vierailija
11/11 |
30.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse aloitamme siitä, että varasto on siinä, kunnossa, että tarvitsee vain kantaa... pikkuhiljaa pakkaan tavaroita laatikoihin, vaatteita muovisäkkeihin, ja vien varastoon odottamaan.

Meilläkin kaksi vilkasta lasta... kauhulla kanssa odotan varsinaista muuttopäivää. Toivottavasti ei olisi sitä pakkasta, koska minun pelkoni ainakin on se , että kun ovet ovat auki niin lapset ovat vähän väliä puolialastomana ulkona... ja seuraavat viikon ollaan sit kuumeessa :-(

toivottavasti tästä selvitään!