Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos lapsi saa silmälasit jo toisella luokalla niin,voiko niiden käytön LOPETTAA MYÖHEMMIN?

Vierailija
07.09.2012 |

Siis tiedän yhden tyypin joka on saanut kakkosella mutta ei sen jälkeen enää käyttänyt? Ei ainakaan aikuisena,ellei ole sitten salannut silmälasien käyttöä/piilolinssejä.Ei kai rillejä muuten vaan määrätä?

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
07.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun kummityttö käytti silmälaseja pari vuotta, ei sen koommin.

Vierailija
2/15 |
07.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sain ala-asteella lasit mutta lopetin niiden käytön 7. luokalla. En vaan tykännyt niistä ja koska vahvuus niissä oli niinkin pieni, -0.75, pärjäsin aivan hyvin ilmankin. Heitin lasit roskiin enkä ole sen jälkeen käyttänyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
07.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin ehkä sitten voisi kuvitallak äytettävän vähän aika tai todella lievä näkövirhe. Yleensä silmä laiskistuu lasien käytöstä ja näkö "huononee" muutenkin aina teini-iän loppuun asti.

monet aikuiset leikkauttavat silmänsä niin pääsevät laseista kokonaan eroon.

Vierailija
4/15 |
07.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

piti pari vuotta, sitten ei tarvinnut.

Vierailija
5/15 |
07.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ekalla ja tokalla (taittovika). Taittovika korjaantui -> en tarvinnut laseja. Ysin keväänä haettu lasit uudelleen, kun kaukonäkö petti ja enää en ilman selviäisi.

Vierailija
6/15 |
07.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

neljännellä lääkäri totesi, että tarvetta ei enää ole.

Vierailija
7/15 |
07.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vika voi olla niin pieni, että siristelyllä ja arvailulla pärjää. Autolla ajoa kannattaa seurata, jos ei silloinkaan käytä, niin silloin tod.näk. näkö on oikeasti parantunut/on piilarit/on käynyt leikkauksessa.

Vierailija
8/15 |
07.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vika voi olla niin pieni, että siristelyllä ja arvailulla pärjää. Autolla ajoa kannattaa seurata, jos ei silloinkaan käytä, niin silloin tod.näk. näkö on oikeasti parantunut/on piilarit/on käynyt leikkauksessa.

ettei niitä laseja ajatessakaan tarvi. Minä ainakin saan ajaa ihan laillisesti ilman laseja eikä tee niihin rajoituksiin edes tiukkaa, lasien vahvuus siis -0,75. Muistaakseni siihen lasitta ajamiseen sallittu pienin näöntarkkuus oli 0.5 henkilöautokorttiin ja mulla oli peräti 0.8 eli vielä melko paljon sokeampikin saisi pöristellä ilman laseja.

Vierailija
9/15 |
07.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ajokorttia hakee lääkäri laittaa lääkärintodistukseen ruksin siitä tarvitseeko laseja käyttää. Minun ei tarvitse, mutta en ikinä uskaltaisi ajaa ilman laseja. Lääkäri siis oikeasti teki virheen, koska linssitkin on -1,5 ja -4,75 eikä ne edes korjaa näköä kokonaan. Mutta tosiaan jos olisin täys reikäpää niin ilman laseja saisin tuon lääkärin mukaan ajaa.

Vierailija
10/15 |
07.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

lasit, oli karsastusta ja kai vähän huono likinäkö. Kuudennella näkö oli korjaantunut, sen jälkeen käytössä on ollut lukulasit, joita ilmankin pärjään kyllä.

Kauas näen kuin kotka ;) Aika usein käy käsittääkseni niin, että noin nuorena voi näkö vielä korjaantua.

Nyt sitten odotellaan ikänäköä.

Vierailija
11/15 |
07.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun poika sai rillit kakkosella, nyt seiskalla ja rilleittä ei pärjäisi. Miinusta yli 4.

Vierailija
12/15 |
07.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

näkö (taittovika) / näkemisongelma (esim. karsastus) saattaa parantua ajan myötä.

Minulla on muutaman vuoden ajan näkö parantunut, mutta ei niin paljon että laseista voisin luopua. Mutta jos näkö ei ole ollut kovin huono, niin näön paranemisella voi luopua laseista.

Siskollani korjattiin laseilla (+ silmäjumpalla) karstastusta lapsena. Ei käyttänyt laseja kuin pari vuotta.

Vierailija
13/15 |
07.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sain miinus lasit viidennellä luokalla ja aikuisena kävin laserleikkauksessa.

Vierailija
14/15 |
07.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

pahenee, kunnes pysähtyy johonkin lukemaan. Laseja joutuu käyttämään lopun ikää.

Vierailija
15/15 |
07.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silmälääkärin mukaan lähes kaikilta samanikäisltä löytyy vastaava, mutta suurin osa ei siitä millään tavalla oireile. Kuuluu kehitykseen ja korjaantuu yleensä lapsen kasvaessa. Todennäköisesti siis meilläkin rillejä tarvitaan vain vuosi, pari. Lapsi oireili päänsäryllä ja huonovointisuudella, näki esim. taululle hyvin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän kahdeksan