Infarktin esioireet? Vasen käsivarsi ollutkipeä noin tunnin
mistä voi johtua? En ole venähdyttänyt. Olen luknut, että tällaisia oireita voi olla infarktissa. Montako tuntia kipu kestää ennen infarkia?
Kommentit (16)
mulla mitään sydänoireita koskaan ollut. Odottelen vielä ään. Miehelle puhuin jo, niin tietää mikä voi oll jos jotain tapahtuu :/
Infarkti on epätodennäköinen nuorella naisella. Mutta jos alat olla keski-ikäinen ja on sukurasitetta eli suvussa sydän- ja verisuonisairauksia ja mahdollisesti diabetestä tai muita sairauksia, infarktikin on mahdollinen.
Sydänperäistä kipu ei todennäköisesti ole jos
-kipu on paineluarkuutta rinnalla/kädessä
-kipu on pistävää ja helposti paikallistettavissa, ei puristavaa
- kipu tuntuu hengityksen tahdissa
Infarktin toteamiseksi pitää mennä päivystykseen, missä otetaan sydänfilmi ja verikoe.
Mutta käsivarren kipu voi johtua myös muista syistä. Aika harvoin olen kuullut että kipu tuntuisi ainoastaan toisessa kädessä, vaan yleensä tuntuu rinnalla ja säteilee leukaperiin ja käsiin.
Infarkti on epätodennäköinen nuorella naisella. Mutta jos alat olla keski-ikäinen ja on sukurasitetta eli suvussa sydän- ja verisuonisairauksia ja mahdollisesti diabetestä tai muita sairauksia, infarktikin on mahdollinen.
Sydänperäistä kipu ei todennäköisesti ole jos
-kipu on paineluarkuutta rinnalla/kädessä
-kipu on pistävää ja helposti paikallistettavissa, ei puristavaa
- kipu tuntuu hengityksen tahdissaInfarktin toteamiseksi pitää mennä päivystykseen, issä otetaan sydänfilmi ja verikoe.
Mutta käsivarren kipu voi johtua myös muista syistä. Aika harvoin olen kuullut että kipu tuntuisi ainoastaan toisessa kädessä, vaan yleensä tuntuu rinnalla ja säteilee leukaperiin ja käsiin.
Oireita, eikä oikein passaa. Jotain muuta ilmeisesti. Ap
Onko sepelvaltimotaudin riskitekijöitä? Onko suvussa äkkikuolemia, nuorena infarkteja?
Mulla tuli tollanen selkään. Mietin jo ties mitä munuaiskipua, mutta se lähti särkylääkkeellä parissa päivässä. Oli tosi kipeä.
Onko sepelvaltimotaudin riskitekijöitä? Onko suvussa äkkikuolemia, nuorena infarkteja?
Isän puolelta miehillä on ollut sydänkuolleisuutta, ei naisilla. Ap
Se saattaa joskus aiheuttaa, että infarkti on kivuton. Varsinkin naisilla. Jos epäilet että kipu on sydänperäistä, on viisainta mennä päivystykseen. Asiaa ei mitenkään pysty itse diagnosoimaan, vaan siihen tarvitaan sydänfilmi ja verikoe.
Minulla tuli 17-vuotiaana muutaman kerran, että sain aivan infarktin oireet. Kerran minut kiidätettiin päivystykseenkin, kun en pystynyt hegittämään kun sisäänhengitys sattui niin. Kipu säteili myös vasempaan korvaan asti, ja vasemmassa rinnassa tietysti.
Syynä oli ilmeisesti kylkiluunvälirusto! Sinänsä vaaraton, mutta vaivasi muutaman kuukauden, noiden kohtausten aikana en pystynyt edes kävelemään.
Kuukausia kohtausten jälkeen kuului tietyissä asennoissa kyljellään syvään hengittäessä myös napsumista kylkiluista jostakin...
Olen nyt 32v, eikä ole sittemmin vaivannut, mutta silloin olin ihan varma että on infarkti!
Se saattaa joskus aiheuttaa, että infarkti on kivuton. Varsinkin naisilla. Jos epäilet että kipu on sydänperäistä, on viisainta mennä päivystykseen. Asiaa ei mitenkään pysty itse diagnosoimaan, vaan siihen tarvitaan sydänfilmi ja verikoe.
kuitenkin! Täälä saa aina vastauksen . Ap
kans tosi usein vasen käsi kipeä myös rinnan alta. Sydänfilmi otettu 2 kertaa. Lihaskipuja vaan,tosin sydänkohtaus tulee aina mieleen...varsinkin on verenpaine lääkitys ja vaihdevuodet alkaneet ja tupakkaa menee..
Lopettaminen olis paras henkivakuutus tuossa tilanteessa. Täytyykö sen infarktin todella tulla, ennenkuin pystyt lopettamaan?
Kipua oli kahtena päivänä yhtä kyytiä eikä äiti mennyt lääkäriin, vaikkei panacod auttanut kipuun yhtään. Sitten tuli oikein massiivinen infarkti, josta äiti ihme kyllä selvisi. Sen jälkeen tehtiin ohitusleikkaus. Äiti eli sen jälkeen enää viisi vuotta.
vasen käsi on olkapääst kipewe sit se kipu tuntuu selässäkin
mutta etenki kaulan seutu vasemmalla vähän puutuneen oloinen, samoin leuasta korvaan.
mietin tästäkin että onks jotain sydänperäistä tms.
onko, arvoisat palstalääkärit?
kipu yhtään liikkuessa?