Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

appivanhemmilla yhä lainaa!!

Vierailija
04.09.2012 |

Miten on mahdollista, että eläkeläisillä on yhä lainaa muutama kymmenen tuhatta euroa???!!! Minä en ole ottanut kuín asuntoon lainaa, muut on säästetty kesätyötuloista. Okei, miehellä hyvät 3000-5000 e /kk tulot. Saimme talon maksettua 34-vuotiaina ja autot ostettu aina säästöillä.

Kuka idiootti maksaa korkoja pankille koko ikänsä.?? Olen luuullut appivanhempia rikkaiksi, koska rahaa käyttävät matkoihin ym.

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
05.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

1980-luvulla ei enää niin käynytkään. Meilläkin oli pahimmillaan asuntolainan korko 13 %, mutta suurempiakin oli. Miehen sukulainen erosi aikoinaan ja hän lunasti talonpuolikkaan puolisoltaan. Hänellä lainan korko oli jonkin aikaa 18 %.

Vierailija
22/38 |
05.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä melkoinen sähläri pitää raha-asioidensa kanssa

olla jos ei saa asuntolainojaan maksettua 40-vuotiaaksi mennessä tai jos on ollut työelämässä ikänsä eikä vielä 50-vuotiaaksi mennessä ole saanut säästettyä asunnon hintaa yhdessä puolison kanssa.

Tää on hyvä provo :D

Taidat asua maalla ja isäpappakin vähän avittanut raha-asioissa....

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
05.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

... ei vanhempienne ja appivanhempienne.

Vierailija
24/38 |
05.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten on mahdollista, että eläkeläisillä on yhä lainaa muutama kymmenen tuhatta euroa???!!! Minä en ole ottanut kuín asuntoon lainaa, muut on säästetty kesätyötuloista. Okei, miehellä hyvät 3000-5000 e /kk tulot. Saimme talon maksettua 34-vuotiaina ja autot ostettu aina säästöillä.

Kuka idiootti maksaa korkoja pankille koko ikänsä.?? Olen luuullut appivanhempia rikkaiksi, koska rahaa käyttävät matkoihin ym.

Harvinaisen näköalaton, suorastaan tyhmä avaus :D

Kerron sulle yhden talousasian, tosin et välttämättä tätä ymmärrä:

useilla rikkailla on lainaa. Katsos, (asunto)laina on tänä päivänän niin halpaa että sitä kannattaa olla, esim. verovähennysten vuoksi. Tai ottaa lainaa ja vaikka sijoittaa, asuntoon, osakkeisiin, korkopapereihin jne...

Vierailija
25/38 |
05.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

olla jos ei saa asuntolainojaan maksettua 40-vuotiaaksi mennessä tai jos on ollut työelämässä ikänsä eikä vielä 50-vuotiaaksi mennessä ole saanut säästettyä asunnon hintaa yhdessä puolison kanssa.

Tuli avioero ja piti 4-kymppisenä ottaa lainaa että sai kivan asunnon. Ja sitäpaitsi on parempi jättää perinnöksi velkaa, niin ei tule jälkikasvulle riitaa tai ahneuden kohtauksia.

Vierailija
26/38 |
05.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotka toimivat eri lailla kuin sinä?

Oletko kysynyt, mihin appivanhempasi ovat lainaa ottaneet? Kenties ei todellakaan ole asuntolainaa, vaan esim. mökkilainaa tai lainaa sijoitusasuntoon.

Ei pankkilaina ole mikään mörkö. Jos on takuut kunnossa ja lyhennykset sujuvat hyvin, niissä ei varsinkaan nykyisessä korkotilanteessa ole mitään kauheaa tai noloa.

Esim. itse otin toissavuonna sata tonnia mökkilainaa, 43-vuotiaana. Asunto on velaton, mutta mökkiä teki mieli, eikä ole kamalan järkevää säästellä ensin monta vuotta, joiden aikana pienet lapset ehtisivät jo kasvaa ulos mökki-iästä.

Voi olla, että kun saamme tuon maksetuksi (olen silloin 58-vuotiaa, mies 61-vuotias), otamme vielä lainaa ja ostamme lapsille opiskelukämpän. Mene ja tiedä. Sitä lainaa sitten lyhentelemme eläkkeestä, eikä kuule ap hävetä yhtään...

Vierailija
27/38 |
05.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heillä taitaa edelleen olla lainaa aika lailla. Se on vain ollut heidän elämäntyylinsä. Ovat ostaneet muutaman asunnon ja myyneet niitä muuttaessaan isompaan. Rakensivat talon jossain vaiheessa ja mökin.

Ovat ihan reilusti lainalla näitä laitelleet, mutta taatusti ovat rikkaampia kuin me, koska ovat sijoittaneet joihinkin rahastoihin yms. käteisen rahansa. Lainan korko on niin pieni kuulemma, että kannattaa pitää nyt lainaa.

Ja kyllä, omaisuutta heillä on ihan kivasti ja ovat ostaneet lapsilleen autot ja auttaneet heidän perheitään kun on syntynyt lapsenlapsia.

Ja ei, en ole pitänyt siskoani ja hänen miestään ikinä idioottina. Pikemminkin sen verran hyvätuloisina, että heillä on ollut varaa ottaa lainaa paljon ja täten kerryttää omaisuuttaan.

Vierailija
28/38 |
05.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tehdä elämässään erilaisia päätöksiä kuin minä?

En ymmärrä ö.ö

Vierailija
29/38 |
05.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

... ei vanhempienne ja appivanhempienne.

meillä on? Eihän sitä nyt noin voi ilmaista. Olen 40v. ja mun appivanhemmat olisivat yli 90v jos eläisivät.

Mieheni on liki 50v ja hänen appivanhempansa ovat 60+.

Vierailija
30/38 |
05.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi olkoon siitä. Mutta harmi tosiaan, että perintöä ei ole sitten niin paljon tiedossa mokomilta tuhlareilta.

Vierailija
31/38 |
05.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiesitkö, tai voitko edes kuvitella, että asiat eivät ole olleet ikuisesti samoin kuin ne ovat nyt?

Silloin, kun appivanhempasi olivat nuoria, heidän ei ollut mahdollista saada 200-300 000 euron asuntolainaa heti 25-vuotiaana parin-kolmen prosentin korolla, kuten nykyään.

Lainojen korot olivat 11-16 prosenttia. Saadakseen lainan piti ensin säästää 15-20 % asunnon arvosta vähintään kahden vuoden aikana. Näin pankki vakuuttui siitä, että nuori pari pystyy aikanaan maksamaan lainansa. Muilla ehdoilla lainaa ei ylipäätään ollut mahdollista saada.

Monet eivät siihen aikaan yltäneet asuntolainaan ja omaan asuntoon ennen kuin yli 30-vuotiaina, ja se asunto oli usein kaksio. Isompaa asuntoa varten piti ottaa myöhemmin lisää lainaa.

Lainamarkkinat ovat vapautuneet vasta aivan viime vuosina. Appivanhempasi ja monet heidän ikätoverinsa ovat nyt huomanneet voivansa toteuttaa niitä asumisen unelmia, jotka eivät olleet heille nuorena mahdollisia.

Sen takia meillä on vielä lainaa.

Täällä on vähä sama tilanne, kuin tämä "mummon" kuvailema pala Suomen historiaa. Toki korkotaso ei huitele tuolla, mutta tuo asunnon käsiraha on edelleen vaatimuksena. Sen takia täällä (varsinkin täällä suurkaupungissa, missä asuntojen hinnat on ihan tähtitieteellisiä) yleensä ostetaan ensiasunnot vanhempina.

Me (31 ja 35-v. pari) asutaan vuokralla ja se tuntuu olevan monelle kotikylään jääneelle serkkupojalle ja -tytölle pilkan aihe. Mutta tosiaan, täällä ei 22-vuotiaana saada sitä lainaa pikkukorolla, eikä taloja irtoa 100 000 eurolla. Mutta en valita, takaisin en vaihtaisi:)

Mutta ihan vaan ap:lle siis tiedoksi:)

Vierailija
32/38 |
05.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja muutama vuosi sitten halus ostaa kesäpaikan, joten otti pankista lainaa ja makselee sitä nyt poies.

Vierailija
33/38 |
05.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos maksamme nykyistä tahtia olemme velattomia kun olen 75v. Todellisuudessa on tarkoitus myydä talo heti kun nuorimmainen lähtee kotoa ja sitten ollan velattomia n 60v:nä... Maksuerääkin olisi mahdollista nostaa 300-400€/kk mutta mielummin sitä elää nyt kun 10 vuoden kuluttua....

Ai miksi - pienillä tuloilla on ensin ostettu yksiö 19v:nä, sitten kaksio, kolmio, rivarineliö, 34v:nä erottu ja aloitettu lähes nollilta.

38v:nä rakennettu 1. talo (raksaa aloitettaessa omaisuutta oli 50k€, nykyisellä miehellä eri syistä 0 tilanne elämässään myös) ja 46v:nä toinen. Aina perhetilanteen mukaan.

Kuka nyt vapaaehtoisesti maksaisi asuntoa koko elämäänsä - Suomessa nyt vaan on tämä tapa että eläminen maksaa ihan sikana. Jos vielä haluaa vähän isompaa ja parempaa se maksaa vielä enemmän

Vierailija
34/38 |
05.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisipa ihmiset kiinnostuneet lasten hyvinvoinnista yhtä paljon kuin toisten raha-asioista!

Vierailija
35/38 |
05.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotta voi ostaa sen sadan tonnin murjun.

Kukaan helsinkiläinen perhe, joka haluaa asua yli 60 neliön asunnossa, ei ole ilman lottovoittoa tai perintöä maksanut asuntolainaansa 35-vuotiaana. Edes hyvillä tuloilla.

Meillä on hyvät tulot, miehellä 7000 euroa ja minulla 4500. Ja me olemme asuntovelattomia vasta lähemmäs nelivitosina. Ja miksi? Asunto on kallis! Hyvä, että saatiin löytö ja asunnon hinta alkoi jopa KOLMOSELLA! Alueen muut samankokoiset perheasunnot maksavat ihan helposti puoli miljoonaa euroa.

Lyhennämme lainaa 2570 euroa kuussa korkoineen.

Vierailija
36/38 |
05.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun äitini jää parin vuoden päästä eläkkeelle ja osti juuri asunnon jota varten otti reilusti lainaa.

Vierailija
37/38 |
05.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

80-vuotiaalla mummollakin on vielä asuntolainaa. Osti ensimmäisen oman asunnon vasta eläkkeellä, kun aiemmin ei pienipalkkaisella lapsiperheellä vain ollut varaa. Omien vanhempien velkojakin makseltiin.

Mutta mitä se laina haittaa? Sen saa sitten aikanaan kuitattua, kun asunto myydään. Tuossa mummo saa kuitenkin elää elämänsä loppuun asti ilman pelkoa vuokrasuhteen katkaisemisesta.

Monella ei ole omistusasuntoa ollenkaan, siksi mummoni on todella tyytyväinen tilanteeseensa.

Vierailija
38/38 |
05.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä niin pienet tulot että pelkästään jo asuntolainan maksuun menee 30 vuotta. Ja olen täysin varma että joudumme ottamaan kaiken maailman remonttilainoja ja autolainoja ohessa.

Olemme kuitenkin suht järkeviä raha-asioissa, tai ainakin sen puoleen että perehdytään hyvin mistä maksamme. Mutta minkäs teet, se on ollut meidän valinta että pienituloisina maksamme ennemmin pankille korkoa kuin vuokranantajalle vuokraa. Nyt sentään saamme maksettua ohessa vähän omaakin.

Kun asuimme vuokralla, ei rahaa jäänyt sen enempää säästöön.

Meillä on ollut tässä tarkoitus säästää ohessa uutta autoa varten vaikka ei ole juuri nyt ajankohtaisita. Ihan vain siksi että meillä ei ole vara ottaa sitä autolainaa ja automme alkaa olemaan niin vanha että vetelee viimeisiään. Olisi hyvä olla säästössä se auto raha. Köyhän tuurilla tämä on vain mennyt niin että asuntoomme tuli akuutti ja kallis remontti (5000€), auto hajosi ja sen korjaamiseen on nyt kulunut jo 800€ tietokone takkuaa ja pyykinpesukone jättää pyykit likaisiksi. Tätä tämä aina on.

Uskon että meillä on lainaa vielä eläkkeelläkin vaikka olisihan tuo melkoisen hienoa saada tuo velkataakka kevyemmäksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kuusi