Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ei hemmetti! Antoivat lapselle karkkia päiväkodissa!

Vierailija
03.09.2012 |

1-vuotias aloitti kuukausi sitten päiväkodissa, pienten ryhmässä. Tänään oli jonkun lapsen synttärit, ja oli tajonnut muulle ryhmälle karkkia lounaan jälkeen! Minulta ei etukäteen kysytty saako antaa, eikä lapsi ole aiemmin karkkia saanut, joten ei olisi tosiaan tarvinnut antaa.

Onko tämä ihan tavallista päiväkodeissa? Ei tullut mieleenikään, että pienten ryhmässä olisi vielä tuollaisia herkkuja.

Voin kuulostaa tiukkapipoiselta, mutta tämä on mielestäni periaatekysymys. En itsekään tarjoa vieraille lapsille mitään, jollen tiedä heidän vanhempiensa kantaa asiaan.

Ja ennen kuin joku viisastelee, että miksi noin pieni pitää ylipäänsä viedä päiväkotiin, niin pitipähän vain. En olisi halunnut.

Kommentit (43)

Vierailija
21/43 |
03.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

...olisin enempi huolissani tarhan tarjoomista ruuista kuin pari karkkia x lapsimäärä per vuosi. Ja voithan viedä itse viinirypäleitä kun sun lapsen synttärit on, sama määrä sokeria siinäkin.

Enempi mua harmittaa ne välipalat: kiisseliä, suklaavanukkaita, jogurtteja, marjapuuroja sokerikuorrutuksella.

Tai aamupalat: puuroa sokerihillon kanssa ja leipä sipaisulla margariinia, mahdollisesti 1 siivu tomaattia ja/tai 1 kurkkuviipale.

Missä proteiini ja kasvikset??

Lounas taitaa olla ainoa mikä on ravinto-opillisesti edes oikeaan suuntaan, vaikka niissäkin proteiinissa säästellään.

Vierailija
22/43 |
03.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiesithän, että päiväkodissa on aina silloin tällöin jäätelöä välipalaksi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/43 |
03.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ap missään väittänyt, että tämä olisi hänen elämänsä suurin murhe tai koko lapsen elämä olisi nyt pilalla. Ainakaan minä en sellaista huomannut. Mielestäni sen sijaan on ihan pätevää kysyä, että miksi niille vuoden vanhoille lapsille pitäisi sitä karkkia syöttää, varsinkaan päiväkodissa...?

Vierailija
24/43 |
03.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

just oli tänään iltapäivälehdissä uutinen, että karkit pois päiväkodista.

Huomaa kuinka monet provot täällä saavat alkunsa nimenomaan näistä iltapäivälehtien uutisista.

Vierailija
25/43 |
03.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin just samanlainen. Kauhea härdelli aina karkeista ja sokerista ylipäätään, anopinkin kanssa napit vastakkain aiheesta vähän väliä. Nyt jo hieman nolottaakin ne muistot, mutta olipa asenteellani se hyvä puoli, että lapsistamme tuli hoikkia ja terveitä ja nyt jo aikuisina ei ole paikan paikkaa hampaissa. Jatka vaan samalla linjalla. Olet vastuullinen äiti ja hyvät hampaat = hyvä terveys hyvin pitkälti.

Vierailija
26/43 |
03.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä lapseni syö, koska hoidan heidät kotona. Ei olisi tullut mieleenkään viedä yksivuotiasta hoitoon JA sitten alkaa napista jostain karkinsyömisestä... Olet kyllä aika tekopyhä. Ja tämä vaikka itse en olekaan koskaan tuonikäisille karkkia antanut. Pienemmät ovat saaneet karkkia aiemmin kuin esikoinen, mutta eivät hekään noin pienenä.

Mutta oikeasti, jos päätät viedä yksivuotiaan hoitoon, niin päätösvalta pienissä yksittäisissä asioissa ei ole enää sinulla/perheelläsi. Et voi arvata/ennakoida/hallita kaikkia muitakaan pikkuseikkoja, joita päiväkodin arjessa tulee eteen.

Vierailija
27/43 |
03.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

a) välipala tuodaan itse, eli voin tehdä juuriniin terveellisen, kuin haluan

b) siellä saa tuoda syntymäpäivillä ihan mitä tahansa herkkua ja ovat joskus saaneet karkkia muutenkin

Ja c) siellä ei kukaan nipota mistään turhasta

Olen samaa mieltä muiden kanssa, että ei voi laittaa 1-vuotiasta tarhaan ja sitten vetää tällaisesta asiasta herneen nenään. Relaa vähän. Minustakin olisi paljon fiksumpaa kiinnittää huomiota älipaloihin, kuin yksittäisiin synttäriherkkuihin. Mitä pahaa niissä on?

Vierailija
28/43 |
03.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta jos joku laittaisi tosissaan tällaisen aloituksen, niin syy = huono omatunto hoitoonlaittamisesta -> täytyy valittaa kauheasta karkista, vaikka oikea syy se ettei haluaisi lasta ollenkaan hoitoon ja tältä pitää silmät ummistaa.

T. Kyökkipssykologi

Vierailija
29/43 |
03.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikuttaa kyllä yksivuotiaaseen huomattavasti enemmän kuin joku karkki pari kertaa vuodessa. Oikeesti nyt ap. Ja ei, en ole antanut kummallekaan lapsistani karkkia tuonikäisenä, sitä en puolustele enkä pidä hyvänä. Mutta et tosiaan voi vaikuttaa kaikkeen, jos päätät viedä pienen hoitoon. Eikä tuo tarkoita sitä, että sun nyt pitäisi alkaa antamaan sille vauvallesi karkkia. Se on vaan nyt ekan kerran saanut sellaista, sillä hyvä. Se tekee monta muutakin juttua eka kertaa päiväkodissa, ja kuulet siitä jälkeenpäin.

Vierailija
30/43 |
03.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitsisi noin pienille mitään herkkuja vielä antaa. Miksi eivät voi vain laulaa onnittelulauluja?

Vierailija
31/43 |
03.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän miksi olet loukkaantunut, mutta oikeasti sinä et voi valvoa mitä lapsesi suuhunsa laittaa vaikka kuinka haluaisit. Älä järjestä showta, se ei ole sen arvoista. Lapsesi söi karkin, ja lapsesi tulee syömään vielä monta karkkia tulevaisuudessakin. :-)

Vierailija
32/43 |
03.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni vain minulla on oikeus päättää mitä lapseni syö. Ja tosiaan, minä kyllä kyylään ruokalistan läpi, mitä lapsille tarjotaan. JOs jotakuta muuta vanhempaa se ei kiinnosta, niin se on heidän ongelmansa.

auttaa? Vaikka kyyläät sen läpi, eihän se tarkoita sitä, että olet päättänyt, mitä sillä listalla on.

Vierailija
33/43 |
03.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta palautetta tästä lähtee päiväkotiin kyllä. Komppaan kyllä noita, joiden mielestä on tekopyhää valittaa karkeista, kun muutenkin välipalat ovat usein yhtä höttöä. Lapsi on myös oppinut nyrpistelemään marjoille ilman sokeria (aiemmin söi puolukatkin sokeritta), kun joka toinen päivä välipalana on makea kiisseli. No, laitanpa samalla valituksen siitäkin.

Huono omatunto on, vaikka en ole itse valinnut kuopuksen päiväkotiin laittamista tässä iässä. Tähän on sellainen syy, että joka ainoa teistä olisi tehnyt samoin. Kyseessä on lopulta lapsen (=kaikkien lasteni) etu. En tunne tarvetta selittää teille tilannetta tarkemmin. Olo parani jo tänne valittamisesta.

Ap.

Vierailija
34/43 |
03.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiva että näin kävi. Ja palautettahan voi aina laittaa. Ei se karkki kyllä mikään maailmanloppu ole, kohta olet jo unohtanut koko asian.

Ihmettelen vaan, että jos jostain erittäin painavasta syystä olet "joutunut" laittamaan yksivuotiaan hoitoon, niin miten yksi karkki saa sinut pois tolaltasi? Siinä on jotain epäloogista, siis minusta.

Varmaan tosiaan huonoa omaatuntoa osittain tuollainen kohkaaminen. Ajattelet että olisit tämänkin voinut estää, jos lapsi olisi kotona. Ja minua kyllä ällöttäisi ihan kaikki päiväkodin ruoka, ei vain karkit ja välipalat. Ruokakin varmaan maustetaan jollain arominvahventeilla ja syödään puolivalmisteita.

Vierailija
35/43 |
03.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että maailma tähän kaatuisi, mutta kun isompien lasten ryhmiin ei koskaan päiväkodissa ole saanut karkkia viedä, en tullut mieleenikään että pientenryhmään saisi.

Sokeria on lapsi saanut leivonnaisissa, ei tässä siitä ole kyse. Keksi olisi ollut ok. Mielestäni vain minulla on oikeus päättää mitä lapseni syö. Ja tosiaan, minä kyllä kyylään ruokalistan läpi, mitä lapsille tarjotaan. JOs jotakuta muuta vanhempaa se ei kiinnosta, niin se on heidän ongelmansa.

Minusta minulla on oikeus päättää, koska lapseni saa karkkia ensimmäisen kerran. Tämä karkki ei lukenut ruokalistassa.

Ap.

hakea sieltä hoidosta pois jos se ruoka ei jonain päivänä miellytä? =DD

Itse kyllä tarkastan ruokalistat, mutta vain siksi että en tekisi samoja ruokia samalla viikolla.

Vierailija
36/43 |
03.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voitko tarkentaa jo siitäkin syystä et en taida uskoa et yksivuotias söi karkkia.

Mun yli 2-vuotias ei ole tähän mennessä suostunut syömään mitään tarjottua karkkia,keksiä,suklaata ja vaniljajäätelöäkin on maistanut yhden lusikallisen mut toista ei huolinut.

Oletko varma et lapsi söi?Tuskin=D

olet siis täysin varma, että jokaisen lapsen makutottumukset kehittyvät aivan samalla tavalla, joten haintosi yhdestä lapsesta pätevät kaikki lapsiin? Totta on, etteivät kaikki lapset pidä makeasta, mutta yleimpää nimenomaan on, että makea maistuu lapsille.

Oscar.

Vierailija
37/43 |
03.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kamalaa. Olisivat edes teipanneet tuoliin tai antaneet selkään, mutta karkkia!!! Miten kehtaavat??

Ihan kamalaa, ilmoitusta kaupungille heti että saavat syytteet nuo kiduttajahoitajat.

Vierailija
38/43 |
03.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

olisitko oikeesti kieltänyt lapseltasi sen yhden karkin? Olis ollu hirveen kiva katsoa siinä vieressä kun kaikki muut saa. Lapsi kun ei vielä ymmärrä, miksei itse saa, vaikka muut saa.

Vierailija
39/43 |
03.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sepä se olisikin lapsen kiva olla ilman, kun kaikki muut ympärillä saavat.

Vierailija
40/43 |
03.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkään, että tukehtuu. Annoin kerran nallekarkin ja hän nielaisi sen kokonaisena. Vauvana meinasi tukehtua maitopukluun ja vieläkin välillä köhii tavallisesta ruuastakin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan kahdeksan