Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kyllä ihmetyttää koiraihmisten reagtio.

Vierailija
03.09.2012 |

Olen koiranpentuni kanssa ulkona. Hän on 5 kuinen, jo isokokoinen koira, joka on kiltti, mutta energinen. Muut koiran kanssa lenkillä olevat saattaa oikeasti juosta hädissään karkuun, kun näkee pentumme, eikä edes vahingossakaan anna koiransa/koiranpentunsa tulla tutustumaan ja leikkimään.

Tuntuu, että pelkäävät koiraamme, kysymättä edes, minkälainen on kyseessä. Kyse ei edes sellaisesta rotukoirasta, joka on agressiivinen ja vaikeasti hallittavissa.

Kerran sitten huusin perään, että koiramme on vasta pentu, niin sitten vasta pysähtyi toinen koiranomistaja.

Ja nyt kyseessä ei ole se, että me tunkisimme tutustumaan, vaan monen omistajan koira haluaisi tehdä tuttavuutta koiramme kanssa, mutta omistajien reagtio on ihan ihmeellistä.

Voisitko sinä valaista moisten reagtion syytä?

Kommentit (59)

Vierailija
41/59 |
03.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

pitää vapaana koirien koulutuskentällä. Opeta siellä tavoille ja sitten kun ihan oikeasti tottelee, niin pidä harkiten vapaana taajamassa.

Vierailija
42/59 |
03.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on vähän outoa, koska pentua on hankalaa opettaa mihinkään jos ei saa olla vapaana ollenkaan. ja nimenomaan taajamassa... Tietysti on jo autot ja muu, mutta täytyyhän sen pennunkin olla omistajan hallinassa. Eli jos haluat kouluttaa hyvän koiran, kanattaa hiukan katsoa lakia sormien välistä....?

että kaupunkien järjestyssäännöt yleensä vaativat pitämään koirat kytkettynä muualla paitsi aidatuissa omissa pihoissa ja koirapuistoissa, ja tämä koskee myös alle 5 kk vanhoja pentuja.

Itse en ole tuota koskaan noudattanut, koska kyllä minusta koiran on saatava olla irtikin. Valitsenpa vaan paikat josisa ei ole muita ihmisiä ja koiria jotka häiriintyisivät vapaanaulkoiluttamisestamme. Ikinä yli 20 vuoden koiranomistamisaikana minun koirani ei ole hallitsemattomasti pomppinut toisen koiran tai ihmisen iholle häiriköimään, vaikka pidänkin laittomasti irti päivittäin. En päästä irti jos näkyy liian lähellä toisia koiria tai ihmisiä ja aina kun tulee ihmisiä vastaan, otan ohituksen ajaksi kiinni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/59 |
03.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

pitää vapaana koirien koulutuskentällä. Opeta siellä tavoille ja sitten kun ihan oikeasti tottelee, niin pidä harkiten vapaana taajamassa.

Mun mielestä tää on aika epäselvää tämä juttu...

Vierailija
44/59 |
03.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on isokokoinen koira, kohta 2v. Se on kuitenkin rodunomaisesti riehakas ja joidenkin mielestä karskin näköinen.

Itse en pysähdy lenkillä tutustumaan muihin koiriin, ellei toinen koira omistajansa kanssa halua itse tutustua. Oma koirani ei tee pahaa tarkoituksella, vaan ison koonsa ja innokkuutensa vuoksi saattaa satuttaa toista koiraa vahingossa esim. piiskahännällään.

Vaikka itse tunnen koirani (todella nössö isokokoiseksi urokseksi) ja tiedän että se on alistuva ja pelkäsi joku kertakin haukkuvaa perhoskoiraa, niin vastaantulijat sitä eivät tiedä ja haluan siis ajatella myös heitä menemällä vain tyynesti ohi.

Vierailija
45/59 |
03.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2003/20030612

Luku neljä kannattaa lukea ja opetella. "ei koske koirien harjoituspaikkaa"

Vierailija
46/59 |
03.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on vähän outoa, koska pentua on hankalaa opettaa mihinkään jos ei saa olla vapaana ollenkaan. ja nimenomaan taajamassa... Tietysti on jo autot ja muu, mutta täytyyhän sen pennunkin olla omistajan hallinassa. Eli jos haluat kouluttaa hyvän koiran, kanattaa hiukan katsoa lakia sormien välistä....?

että kaupunkien järjestyssäännöt yleensä vaativat pitämään koirat kytkettynä muualla paitsi aidatuissa omissa pihoissa ja koirapuistoissa, ja tämä koskee myös alle 5 kk vanhoja pentuja.

Itse en ole tuota koskaan noudattanut, koska kyllä minusta koiran on saatava olla irtikin. Valitsenpa vaan paikat josisa ei ole muita ihmisiä ja koiria jotka häiriintyisivät vapaanaulkoiluttamisestamme. Ikinä yli 20 vuoden koiranomistamisaikana minun koirani ei ole hallitsemattomasti pomppinut toisen koiran tai ihmisen iholle häiriköimään, vaikka pidänkin laittomasti irti päivittäin. En päästä irti jos näkyy liian lähellä toisia koiria tai ihmisiä ja aina kun tulee ihmisiä vastaan, otan ohituksen ajaksi kiinni.

sitä on vähän hämmentynyt ja yllättynyt koiran ihanteellisen koulutukset ja järjestyssääntöjen tiukkuuden ristiriidasta. Taitaa olla tämä yhteiskunta tässäkin kohtaa hiukan hämärän rajamailla. Pitäisi kasvattaa koirat kuitenkin niin ettei mitään saisi tehdä. Oman 4kk ikäisen koirani olen opettanut jo tulemaan luokse- kun olen pitänyt sitä vapaana. Eihän se mitään opi jos ei saa olla. iten voi koira oppia valitsemaan oikein, jos se joka tapauksessa pakotetaan (remmissä jatkuvasti) tekemään tietyllä tapaa. (eli ei opi, vaan sen on pakko)Mutta ei tässä yhteiskunnassa ymmärretä lapsia, ei vanhuksia miksi sitten koiria...

Vierailija
47/59 |
03.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koiralle opetetaan paikalla pysyminen ensin nimenomaan (pitkässä) hihnassa. Vasta kun nämä perustoiminnot (hihnassa kävely, seuraaminen paikalla pysyminen, käskystä istuminen jne) ovat hallussa, voit harkita esim. paikalla pysymisen ja seuraamisen opettelua ilman hihnaa.

Vierailija
48/59 |
03.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

<a href="http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2003/20030612" alt="http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2003/20030612">http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2003/20030612</a&gt;

Luku neljä kannattaa lukea ja opetella. "ei koske koirien harjoituspaikkaa"

rokotussuoja ei ole vielä kunnossa, ja sitä pitäisi kuintekin opettaa ja sosiaalistaa. KOirapuisto lienee tähän pahin mahdollinen paikka, koska siellä on valtavasti muiden koirien pöpöjä... Jos taas odottaa että koira vahvistuu rokotusten osalta, moni sosiaalistamisen asia on jo myöhäss, koska pennulla on herkkyyskautensa

Vierailija
49/59 |
03.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitä on vähän hämmentynyt ja yllättynyt koiran ihanteellisen koulutukset ja järjestyssääntöjen tiukkuuden ristiriidasta. Taitaa olla tämä yhteiskunta tässäkin kohtaa hiukan hämärän rajamailla. Pitäisi kasvattaa koirat kuitenkin niin ettei mitään saisi tehdä. Oman 4kk ikäisen koirani olen opettanut jo tulemaan luokse- kun olen pitänyt sitä vapaana. Eihän se mitään opi jos ei saa olla. iten voi koira oppia valitsemaan oikein, jos se joka tapauksessa pakotetaan (remmissä jatkuvasti) tekemään tietyllä tapaa. (eli ei opi, vaan sen on pakko)Mutta ei tässä yhteiskunnassa ymmärretä lapsia, ei vanhuksia miksi sitten koiria...

Eli luoksetulo hihnassa opetetaan mielestäsi niin, että koira kiskotaan siitä hihnasta luokse?

Juu ei.

Vierailija
50/59 |
03.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koiralle opetetaan paikalla pysyminen ensin nimenomaan (pitkässä) hihnassa. Vasta kun nämä perustoiminnot (hihnassa kävely, seuraaminen paikalla pysyminen, käskystä istuminen jne) ovat hallussa, voit harkita esim. paikalla pysymisen ja seuraamisen opettelua ilman hihnaa.

siis itsehän kuitenkin ehdotat ilman hihnaa olemista? Mä opetin pennun ensin ilman hihnaa ja nyt kun on vanhempi niin voi edelleen olla ilman hihnaa. Mutta kun se ei näköjään ole ollenkaan sallittu.

Vierailija
51/59 |
03.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä sama ongelma. kaikki vaihtavat tien toiselle puolelle kun ollaan pennun kanssa kävelyllä. en jaksa päätäni vaivata tuollaisella, vaan ollaan sitten käyty koirapuistoissa ja hakeuduttu paikkoihin joissa pyörii koiraihmisiä jotka haluavat tutustella.kaikkien koirien kanssa tulee tämä meidän kakara toimeen, ihmisistä osa tuottaa vaikeuksia.. tiä sitten...

kyse voi olla nimenomaan siitä, että jos koirasi on kookas, niin sen vuoksi porukka sitä varoo, ja jos se on pentumaisesti innokas ja haluaa tutustella. opeta pentusi olemaan vouhkaamatta kun koiria tulee vastaan ja kysy aina toiselta osapuolelta että sopiiko antaa haistella kun tämä on pentu. iso pentu voi aiheuttaa vaaratilanteita vouhkatessaan ja sinä olet vastuussa siitä koko ajan.ja muista että edustat kyseistä rotua ja jos koirasi käyttäytyy huonosti, niin se leimaa koko rodun...tässä vaan tämmöinen ajatelma....

Vierailija
52/59 |
03.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

en yleensä anna haistella/leikkiä. Koska koululaisemmekin ulkoiluttavat koiraa (20 kg), en halua, että heillä on ulkoiulutettavana koira, joka on tottunut tempoilemaan ja riehumaan hihnassa toisen koiran nähdessään.

ap, mene koirapuistoon tai tapaa tuttuja koiria. Niin koirat saa kivasti leikkiä, sekin on tärkeää, olet oikeassa.

Vierailija
53/59 |
03.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli luoksetulo hihnassa opetetaan mielestäsi niin, että koira kiskotaan siitä hihnasta luokse?

Juu ei.

tai kirjoitin epäselvästi... kirjoitin että IHMETTELEN miten se luoksetulo hihnassa opetellaan. Itse olen opettanut niin että pentu on vapaana ja oppikin nopeasti. ja nyt opetellaan hihnassa kulkemistakin:D Taisit kiihtyä niin ettet tajunnut lukemaasi. Me olemme erittäin motivoituneita ja perehtyneitä pentumme koulutukseen. Ja monenlaista neuvoa-iha päinvastaisiakin jaksavat kumminkaimat ja ohikulkijat jaella..Onneksi itse tiedetään mitä tehdään.

Vierailija
54/59 |
03.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

"totuttaminen" = "riehumiseen luvan antaminen".

En näe missä kohtaa väitteissämme on ristiriita, et tainut itse ajatuksella lukea kirjoitustani. Nimenomaan korostin, että omistajan täytyy pyrkiä hallitsemaan koira jo pennusta asti, eikä päästää sitä riehaantumaan hihnalenkeillä. Kyllä, koirissa on luonne-eroja, ja nimenomaan sen aran koiran kohdalla on tärkeää miten itse käyttäytyy. OIKEASTI arka koira menee vaan sitä enemmin lukkoon, mitä enemmin ohjaaja kannustaa sitä väkisin tutustumaan uusiin asioihin. Aroille koirille ei korosteta asioita joita ne pelkäävät, vaan omalla käytöksellä tehdään selväksi, että aihetta reagoimiseen ei ole.

No täytynee uskoa, että av:llä kuulee totuuden. Minulla ei siis ole mitään käsitystä koirien koulutuksesta, vaikka olen jo 20 vuotta kouluttanut palveluskoiria tuloksellisesti. Kyllä av-mammat tietää paremmin...

Vierailija
55/59 |
03.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis itsehän kuitenkin ehdotat ilman hihnaa olemista? Mä opetin pennun ensin ilman hihnaa ja nyt kun on vanhempi niin voi edelleen olla ilman hihnaa. Mutta kun se ei näköjään ole ollenkaan sallittu.

Vähän rautalankaa:

on ihan eri asia pitää irti koiraa, joka osaa käskyt, kuin pentukoiraa, jota ei ole vielä koulutettu. Hihnassa koirankin on helpompi keskittyä siihen koulutushetkeen.

Se on tietysti eri asia, miten omalla aidatulla pihallasi koiraasi opetat.

Ja minä puhuin peruskoulutetun koiran irti pitämisestä koulutuskentällä, koulutus- tai testitilanteessa. Se on sallittua.

Eikös tämä kaikki nyt ole ihan loogista...?

Vierailija
56/59 |
03.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mistä tuota tietää mikä kenelläkin on syynä. Itse en isokokoisia koiria pelkää joten omalta kohdaltani siitä ei ole kyse.

Minä en halua opettaa koiralle että jokaista vastaan tulevaa koiraa käydään haistelemassa ja tervehtimässä, minusta on tärkeä opettaa koiralle että nyt mennään vain ohi.

Tosin kyllä me joskus haistelemaankin jäädään, mutta ei ainakaan koskaan sellaisen koiran kohdalle joka remmi kireänä vetää päin.

Vierailija
57/59 |
03.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emme koskaan tervehdi vieraita koiria. Eli vaihdamme kadun puolta tai käännymme puistossa toiseen suuntaan.

Meillä on erikseen koirakaverit, joiden kanssa lenkkeilemme ja leikimme. Meillä ei myöskään koira päätä sitä, kehen tutustumme tai emme. Tämä siis viittauksena siihen, että jonkun koira haluaisi tutustua, mutta omistaja ei anna.

Me emme myöskään syö roskiksesta jätteitä, aja kaneja ja muita eläimiä takaa tai tee muita koiruuksia, joita koirat joskus "haluaisivat" tehdä.

Itse en ymmärrä, mikä tarve koirilla olisi leikkiä /tutustua toisiinsa hihnassa. Lisäksi voin sanoa, ettei yhden koiran (edes pienen) tutustuttamienn kolmeen koiraan suju välttämättä nätisti. Koiramme kun eivät lähtökohtaisesti ole juurikaan kiinnostuneita tuntemattomista koirista.

Joten, jos näämme ison pennun jossain, emme todellakaan tule moikkaamaan!

Vierailija
58/59 |
03.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin olenkin, mutta ainakin koirani ovat hyvin koulutettuja, vieraiden ihmisten ei tarvitse pelätä/väistää niitä ja niiden kanssa on ihanaa ja vaivatonta elää. Leikkivät päivittäin meidän ihmisten kanssa ja keskenään (viikottain myös muiden koirien kanssa), mutta kesken remmilenkin tai treenin ei leikitä muiden kanssa. Muutenkin meillä ihmiset päättävät koska koirat voivat tutustua/leikkiä muiden kanssa, koska ihmiset leikkivät niiden kanssa, koska ne saavat syödä, koska ne saavat kulkea oviaukoista, yms. Koirat eivät meillä pomota ja päätä mitä tehdään, milloin tehdään, mihin mennään ja keneen tutustutaan.

t. 19

Vierailija
59/59 |
03.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emme koskaan tervehdi vieraita koiria. Eli vaihdamme kadun puolta tai käännymme puistossa toiseen suuntaan.

Meillä on erikseen koirakaverit, joiden kanssa lenkkeilemme ja leikimme. Meillä ei myöskään koira päätä sitä, kehen tutustumme tai emme. Tämä siis viittauksena siihen, että jonkun koira haluaisi tutustua, mutta omistaja ei anna.

Me emme myöskään syö roskiksesta jätteitä, aja kaneja ja muita eläimiä takaa tai tee muita koiruuksia, joita koirat joskus "haluaisivat" tehdä.

Itse en ymmärrä, mikä tarve koirilla olisi leikkiä /tutustua toisiinsa hihnassa. Lisäksi voin sanoa, ettei yhden koiran (edes pienen) tutustuttamienn kolmeen koiraan suju välttämättä nätisti. Koiramme kun eivät lähtökohtaisesti ole juurikaan kiinnostuneita tuntemattomista koirista.

Joten, jos näämme ison pennun jossain, emme todellakaan tule moikkaamaan!

...meidän lähistöllä liikkuu kolme pientä koiraa emäntineen, ja emäntä tekee tosiaan tuota suunnanvaihtoa ja ojaan väistämistä ihan siksi, että omat koirat vetää hulluna kohti toisia koiria ja räksyttää. Toivottavasti hävettää edes vähän, kun toinen kävelee kahden ison koiran kanssa ohi, eikä ne isot edes vilkaise räkyttäjiin.