Sattuuko hampaan JUURIHOITO ?
Kommentit (117)
Mulle tehtiin kolme kertaa juurihoito saamaan hampaaseen. Ikinä en ole hammaslääkäri pelännyt, mutta kyllä juurihoitoa nyt pelkään. Mulla ei puutunu kunnolla suu, koska kipu oli niin lähellä hermoA. Et jokaisella on kyllä yksilöllistä se että sattuuko vai ei. Kipu kesti useita päiviä hoidon jälkeen. 800 ml Burana vei pahimman piikin kivusta.
[quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 15:11"]Kävin juuri äsken ensimmäistä kertaa hoidossa. Ilmoitin pelostani hammaslääkärille joka sanoi, että turha pelätä kun ei puudutuksen jälkeen satu. Totta turisi, en tuntenun puolen tunnin session aikana mitään, vaikka joutuivat neullalla mittaamaan juuren pituuden. Turha sitä on pelätä, lääkäri kertoi että n. yhdellä sadasta akuutin hammastulehduksen takia puudutus ei toimi.
[/quote] mä on sitten se yksi sadasta
Mulla juurihoidettiin yks hammas vasemmalta ylhäältä tänään. Oikeestaan ainut vaihe, joka todella sattui, oli puudutus. Myös tietysti poraaminen tuntuu aina inhottavalta, niinkuin nytkin, mut muuten oli kivuton.
Oikea tapa tulehtuneessa hampaassa on ensin antaa antibioottikuuri ja vasta sen jälkeen hoito. Silloin toimii puudutuksetkin.
Mulle on tehty kerran eikä tuntunut miltään (hammasta tosin ei särkenytkään ennen käyntiä). Tokalla kerralla tuntui pari ikävää vihlaisua kun niille juurille tehtiin jotain mutta ne oli ihan sekunnin kymmenesosia. En kyllä tajua mikä siellä enää saattoi vihlaista, kun hammas oli jo kuollut..
Mutta rohkeasti hoitoon vaan. Jos et mene niin hammas mätänee ehkä helvetillisillä kivuilla ja lopuksi olet ilman hammasta -> kallis implantti.
Ei sattunut. Joillakin voi kuulema kerran vihlaista siinä vaiheessa, kun mennään juurikanavaa ronkkimaan. Itse olen aivan järkyttävän kipuherkkä. Suosittelen Hgissä Temppeliaukion kirkon vieressä Fredent-nimistä hammaslääkäriasemaa ja siellä yksi Hgin parhaita hammaslääkäreitä S.P.
Mulla aloitettiin eilen juurihoito. Ei puudutettu, eikä sattunut yhtään. Tänään on jonkun verran särkenyt, mutta buranalla on olo ihan siedettävä.
Tänään kävin juurihoidossa ja operoitava hammas oli yläleuan poskihammas. Ei sattunut yhtään! En siis tuntenut missään vaiheessa pientäkään vihlaisua. 2 puudutuspiikkiä laitettiin ja ne tehosivat. Pelkäsin toimenpidettä paljon, mutta hammaslääkäri oli erittäin ammattitaitoinen ja juurihoito sujui hyvin. Ei kannata panikoida! :)
Juurihoitoa odotellessa! Nyt sain kaameet antibiootit paiseen hoitamista varten ja sitten jatkossa juurihoito, hammas on lohjennutkin=// Kiva lukea kokemuksia, ehkä taas kerään pikkasen enemmän rohkeutta astua hammaslääkärin ovesta sisään. t. pelkääjä
Ei tarvi pelätä :) Parisataa vuotta sitten juurihoito oli kivuliasta.. Mutta onneksi nykyään on siihenkin keksitty puudutus.. Puudutus sattuu hetken mutta sitte se lievittää..... Ota iisisti ;>
Mulla ois juurihoito tulossa edessä päi... itseasiassa sitä on jo aloitettu sen verran, että hampaaseen porattu jonkunlainen reikä ja laitettu juureen lääkettä. se sattui hieman... nyt vaan pelottaa ihan hemmetisti tuleva.. (hammaslääkäri pelkokin vielä kaikenlisäksi...)
Tämä on nyt varmaan niitä "subjektiivisia" kauhutarinoita joita ei hammaslääkärien mukaan kannata kuunnella:D Eihän se voi olla mahdollista että kun puudutus ei toimikaan sattuu niin että aikuinenkin voi itkeä ihan kirjaimellisesti. Hammaslääkärin tuolissa on tullut itku aikamiehiltäkin.
Tämä on nyt varmaan niitä "subjektiivisia" kauhutarinoita joita ei hammaslääkärien mukaan kannata kuunnella:D Eihän se voi olla mahdollista että kun puudutus ei toimikaan sattuu niin että aikuinenkin voi itkeä ihan kirjaimellisesti. Hammaslääkärin tuolissa on tullut itku aikamiehiltäkin.
Synnyttäminenkin oli pienempi juttu ku juurihoito !
Jos sattuu niin lääkärisi on paska.
Ei oikeasti kyllä satu. Mulla on juurihoidettu useampi hammas, eikä ole sattunut. Enemmän sattuu, jos jättää hoitamatta. Ensimmäiseen juurihoitoon menemistä 16-vuotiaana lykkäsin just sen takia, kun jotkut ääliöt pelotteli, että on tuskaisaa. No sittenpä vasta tuskaisaa olikin, kun hammas oli mätää täynnä ja kivusta halvaantui koko toinen puoli päästä.
Mene siis ajoissa, sano lääkärille, että pelottaa kovasti ja haluat sellaiset puudutukset, ettei varmasti tunnu mikään.
En ymmärrä, miksi pitää turhaan pelotella toista etukäteen. Sama kuin nämä synnyttäjäsankarit, joilla on koko reppu revennyt ja mitkään lääkkeet ei oo auttanut jne. Ketään ei OIKEASTI auta se, että tietää etukäteen pelätä kipua, jota ei tosissaan välttämättä tulekaan.
[quote author="Vierailija" time="04.09.2013 klo 20:15"]
Tänään tehtiin juurihoito kulmahampaaseen. puudutettiin hyvin ( sekään ei sattunut) ja ei ollu mitään tuntemuksia. Todella positiivinen koemus. Hammaslääkärinä Omahammaslääkäri Esa Bergqvist Hakaniemessä Helsingissä.
Mä käyn Esan vaimolla Hannaleenalla ja siinä on kyllä maailman ihanin hammaslääkäri. Mukava kuulla, että mieskin on hyvä, voi sitten mennä hänelle, jos ei Hannaleenalle pääse :-)
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="25.02.2013 klo 17:37"]Aivan hirveesti sattuu. Ja ne myrkyt joita laitetaan hampaan juuren ovat todella hirveät. 2 viikkoa tulet olemaan pyörryksissä niistä [/quote]
Niin, kalsiumhydroksiditahnaa. Sen ainoa vaikutus on pH 12 -arvo joka on haitallinen kaikille mikrobeille. Lääke on siis emäksistä kalsiumtahnaa, tätä käytetään juurihoidoissa aina. MItään myrkkyjä juurikanaviin ei laiteta, niitä huuhdellaan tekijästä riippuen hieman eri desinfiointiaineilla, mutta ei millään mihin ei ihminen törmäisi muutenkin elämässään :)
Juurihoito tehdään yleensä kuolleen hermon poistamiseksi hampaasta, ja silloinhan hammas ei vaadi puudutusta, koska siellä ei ole enää hermoa joka tuntisi mitään. Suurin osa juurihoidoista on näitä. Sitten on nuo pulpiittiset hampaat, eli joissa hermossa on vielä eloa jonkin verran, mutta se on jo tulehtunut ja siten kuolemassa ja pitää akuutin kivun vuoksi hoitaa samantien. Ne on toki ikäviä ja osa niistä paranisi vielä toisilla hoidoilla taitavan hammaslääkärin käsissä, osa toki ei. Esimerkiksi purennan aiheuttamien pulpiittien johdonmukainen hoito juurihoidolla on turha asia. Jos hampaassa on pulpaan asti ulottuva karies, on tilanne toki toinen. Tuosta jälkimmäisestä ei voi kyllä syyttää kuin potilasta itseään.
Potilas ei itse voi tietää onko hammas pulpiittinen, vai kuollut, kipua on kummassakin. Jos hermo on jo kuollut, kipu tulee hammasta ympäröivien rakenteiden tulehduksesta, ei hampaasta ja hampaan hermosta itsestään. Pulpiitissa puudutuksesta on hyötyä, hermon kuoliossa, eli gangreenassa ei, koska hampaan käsittely ei silloin liiemmin satu muutenkaan. Joskus kuolleen hermon sisältävä hammas voi toki olla niin koputusarka, että puudutuksesta saadaan jotain iloa, vaikkei juurihoidossa sitä "kipeää" kohtaa ronkitakaan, hampaan pieni liike sitä näpertäessä voi aiheuttaa kipuilua hammasta ympäröivissä kudoksissa.
Ihmisillä on erikoislaatuisia käsityksiä juurihoidosta ja siihen johtaneista syistä, tämä on toki hammaslääkärien vika, asioiden selittämienn on huonoa. Juurihoidossa siis poistetaan hampaan sisällä olevasta pulpaontelosta ja juurikanavista tulehtunut elävä, tai kuollut ja mätänevä aines, joka on hermoja ja verisuonia. Juuria ei poisteta, juurikanavat vain rassataan tyhjiksi, puhtaiksi ja määrämittaisiksi, juurentäyttöaineita varten. Tämän jälkeen hammasta voi aina esim. porata ilman puudutusta, koska siinä on hermojen tilalla luonnonkumia :)
Juurikanaviin, tai hampaaseen ei laiteta antibioottilääkitystä, mutta jos tulehdus on levinnyt hammasta ympäröiviin pehmytkudoksiin ja aiheuttaa akuutteja oirieta, voidaan määrätä juurihoidon tueksi antibioottikuuri. Pelkkä antibioottikuuri ei poista juurihoidon tarvetta, koska hampaan sisällä olevissa kanavissa on kuollutta tai kuolevaa ainesta, joka täytyy saada sieltä mekaanisesti pois. Valkosolut ovat niin isoja, etteivät pääse hampaan juurenkärjistä sinne sisään hoitamaaan tuota asiaa, kuten pääsääntöisesti muualla ihmisen kudoksissa.
[quote author="Vierailija" time="25.11.2014 klo 00:05"]
Ei jos se tehdään kunnolla. Itselleni kaksi viimeisintä ovat olleet täysin kivuttomia. Se juurten rassaus täytyy tehdä vasta kun juuret on jo myrkyllä tapettu.
[/quote]
Paraformia on käytetty viimeksi parikymmentä vuotta sitten. Hermojen tappamiseen ei ole nykyaikana mitään valmisteita saatavissa. Paraformin vika oli siinä, että itse juurihoito (ja paraformin) poisto piti tehdä parin päivän swisällä, muuten aine tuhosi ympäröiviäkin kudoksia, koska oli todella myrkyllistä kaikelle elävälle. Asiasta aiheutuu ongelmia kun sitä on sellaisen ihmisen suussa joka on välinpitämätön, tai niin hammashoitopelkoinen, että skippaa varatun jatkoajan. Käyttö lopetettiin liian isojen riskien vuoksi, aineesta aiheutui vakavia haittoja joillekin potilaille.
Ei todellakaan juurihoito satu jos puudutetaan!se puudutuspiikki tekee kipeää.mulle tehtiin 6 kertaa juurihoitoa hampaaseen peräkkäin,mutta eipä parantunut.maksoi 250e tänään sit poistettiin koko hammas kun ei ollut muuta vaihtoehtoa enään.oli reilu hammaslääkäri ei laskuttanut poistosta mitään.sain vielä hampaan mukaan:)jos myisi sen:)
No kyllä sattuu ja jokaisella hoitokerralla vaikka aina puudutettu. ;/