Sattuuko hampaan JUURIHOITO ?
Kommentit (117)
Eipä juurikaan sattunut, minulla on hoidettu kahden poskihampaan juuret.
Mutta toki se on yksilöllistä, minkä kokee kipeänä. Ja kiinni tietysti myös hammaslääkäristä, minun lääkärini laittoi riittävästi puudutetta ja lisäsi sitä aina heti, jos vähänkään alkoi vihloa.
Verrattuna tulehtuneen juuren vihlontaan juurihoito oli jumalanlahja...
Juurihoito pahempaa mitä keisarinleikkaus.
Ensimmäisen hampaan juurihoito ei sattunut. Toinen sattui ihan sikana koko ajan. Ja sama hammaslääkäri. Ei siten voi sanoa, ettei satu jos on hyvä hammaslääkäri, kuten joku täällä väitti!! Se on kyllä täysin riippuvainen puudutuksen onnistumisesta.
Toisella kerralla lisättiin puudutetta, muttei sekään auttanut. Mä sain jatkuvasti sellaisia ihme kohtauksia, kun kävi hermoon. Instrumentit siinä levisi pitkin lattiaa, kun kädet ja jalat kramppas.
Toisen juurihoidon aikana sanoin hammaslääkärille, että mua pyörryttää, katto pyörii. Hän ei tähän kommentoinut mitään, komensi vaan pysymään paikallaan ja jatkoi hommiansa
Sitten hoidon jälkeen nousin hitaasti ylös ja istuskelin siinä hoitotuolilla, kun en uskaltanut nousta seisomaan. Olisin pökrännyt siihen lattialle. Lääkäri sanoi, että nyt menet vähäksi aikaa istumaan odotushuoneeseen ennenkuin lähdet mihinkään.
Mulla on tosi korkea kipukynnys.
Siis sattuu tai ei satu, lienee monen asian summa.
Minulle tehtiin tänään 30.7.2013 elämäni ensimmäinen juurihoito ja olen kuullut myös paljon näitä kauhutarinoita ja pelkäsin aivan älyttömästi mennä kyseiseen toimenpiteeseen. Pelkäsin varsinkin, sillä hampaani oli ja on erittäin tulehtunut ja tulehdus levinnyt poskionteloon (tulehtunut hammas ei aina puudu!!).. antibiootteja ehdin syödä vain alle vuorokauden ennen toimenpidettä. Huomatkaa, että kysesäässä oli poskihammas. mutta EI se EI sattunut ollenkaan!! vähemmän kuin hampaan paikkaus ym. :) ainoa mikä oli ikävää oli puudutus kitalakeen muuten itse toimenpide oli täysin kivuton! välineet tosin olivat hurjia ja aikaa meni.
Nämä asiat ovat henkilökohtaisia ja riippuvat paljon onko tulehduksia, onnistuuko/auttaako puudutus, mikä hammas on kyseessä ja millainen hammaslääkäri on. Tsemppiä kaikille, jotka juurihoitoon joutuvat mennä.. ei siihen kuole :)
Mulla ei sattunu ensimmäinen osuus kun juuri poistettiin ja tietenkin puudutettiin. Mutta toisella osuudella ei puudutettu ja vähän vihloi, mutta pahin oli seuraava ilta ja yö, ei saanu nukuttua kun särki niin kovasti. Onkohan normaalia?
Minulla ei sattunut ensimmäinen juurihoitokerta juuri ollenkaan, mutta toinen oli elämäni kamalin kokemus.
Puoli tuntia kun niitä neuloja sinne hermoon hampaan läpi tökittiin, meinas taju lähteä myös kivusta. Tämä oli siis huolimatta 3 puudutuspiikistä.
Melko harvoin itken, mutta tuon koko ajan pillitin kuin niagaranputous konsanaan.
Kaikilla on silti erilaiset kipukynnykset ja riippuu juurikin siitä, kuinka pahasti hammas on tulehtunut. Toivottavasti sinun ei yhtä pahasti kuin minun!
Tänään tehtiin juurihoito kulmahampaaseen. puudutettiin hyvin ( sekään ei sattunut) ja ei ollu mitään tuntemuksia. Todella positiivinen koemus. Hammaslääkärinä Omahammaslääkäri Esa Bergqvist Hakaniemessä Helsingissä.
en ottanut puudutusta. ei se ihan kivuton homma ollut, mutta ei paha silti.
jotkut ottaa tatuontejakin..
No ei sattunut!
Hyvin puudutettiin ja osittain kivuttomuus voi johtua siitä että saan hammaslääkärissä aina esilääkkeen. Koska pelkään hammaslääkäriä niin paljon. Kerroin peloistani siellä ja ne antoi sen lääkkeen. Se vie kyllä ihan tajun kankaalle, mutta oli tosi hyvä, koska ei pelottanut yhtään. Muisti kyllä meni ja olo oli kuin kännissä. Olin hoidon jälkeen ollut kaupassa ystäväni kanssa, lääkehuuruissa ja räkää poskella :D :D En ollut huomannut.
Tosiaan suosittelen sitä lääkettä kaikille jotka OIKEASTI pelkää hammaslääkäriä niin paljon etteivät halua mennä sinne.
Ei jos se tehdään kunnolla. Itselleni kaksi viimeisintä ovat olleet täysin kivuttomia. Se juurten rassaus täytyy tehdä vasta kun juuret on jo myrkyllä tapettu.
[quote author="Vierailija" time="02.09.2012 klo 21:31"]
mutta oikeestaan ikävintä on kun kairataan sitä juurta pois sellasella rapsuttimella. Se tuntuu ilkeältä.
Ikävämpää on kyl mun mielestä se kun laitetaan iso paikka hampaaseen ja sen ympärille kiristetään matriisi joka painuu ikeneen. Se on todellinen inkvisiittorin keksintö.
[/quote]
joo, oli tuossa alkuvuonna muutama paikkaus pitkästä aikaa. se poraaminen ei hirveästi koskenut ja sekin vähä oli äkkiä ohi mutta ne hiton kiilat ja ienten ruuvikidutusvehkeet joita ne veivasi hampaiden väliin melkein joka paikkauksessa oli sitten sitäkin pahempi homma :)
Multa ei ole juurihoidettu, mutta koiraltani on, ja se ainakin nukutettiin toimenpiteen ajaksi :)
[quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 11:51"]
Minulla muut juurihoidot olleet helppoja, mutta viimeisin 5viikkoa sitten sai mint pelkäämään hammaslääkäriä. Kaikki muu meni ok, mutta ennen hampaan sulkemista (lääkkeitä & väliaikaista paikkaa) hampaan juurikanavat huuhdellaan hydrokloridilla.. hammaslääkäri pistikin sen kudokseeni vahinogossa, jonka vuoksi itkin ja huusin kivusta. Hammaslääkäri vain käski rahoittumaan ja sanoi ettei tehnyt muuta kuin huuhteli. Lähdin kamalan kivun ja säryn kanssa pois, kotona 15min kuluttua kasvoni olivat jo osittain turvonneet. Lopulta turvotus eteni sellaista vauhtia, että söin kyypakkauksen ja buranaa 800mg ja soitin ambulanssin. Minut vietiin samalle hammaslääkärille, joka sanoi "no problem" muttei osannut kertoa mikä reaktion aiheuttaa. Kasvoni turposivat toiselta puolen hurjaksi ja toisen kerran viikon kuluttua.
Nyt olen 5viikkoa, 2 antibioottikuuria, monta lääkärissäkäyntiä ja joka päivä tulehduskipulääkkeitä syöneenä palautunut melkein omilleni, paitsi poskessani on arpikudosta ja luussa saattaa olla reikiä (hydrokloridi on syövyttävää), leukani menee suun avatessa sivuun, joka aiheuttaa pää ja kasvokipuja.
Kaikki tämä siis lohjenneen hampaan vuoksi, joka piti juurihoitaa koska lohkeama on vaakatasossa. Nyt odottelen aikaa suu- ja leukapolille.
[/quote]
Sinulle käytettiin huuhteluaineena natriumhypokloriittia, eli laimeaa klooriliuosta, samaa missä uit uimahallissa, mutta toki vahvempaa. Leukaluussasi ei ole reikiä! Joskus juurikanava voidaan avata liian pitkälle, mikä toki on hoitovirhe, tai sitten siinä voi olla poikkeuksellinen juurenkärki (liian avoin), josta seuraa huuhteluaineen pieni pääsy hampaasta ulos juurenkärjen kautta. Siitä aiheutuu kyllä voimakastakin kipua ja tulehdusoireita turvotuksineen, jotka menevät aikanaan ohitse. Hammaslääkärisi olisi pitänyt kyllä arvioida tuo juurenkärjen tilanne huuhtelunestietä valitessaan. Natriumhypokloriittiliuosta (n. 2%, tai 0,5%) käytetään lähes kaikissa juurihoidoissa, koska sen vaikutus on suotuisa, mutta sitä ei voida käyttää jos juurenpää ei ole normaali. Siinä tapauksessa tulee tyytyä lähinnä keittosuolaliuokseen ja normaaliin juurikanavalääkkeeseen joka on niin tahnamaista ettei pääse kanavasta läpi, kuten nesteet.
Ambulanssi ei kuljeta potilasta omalle hammaslääkärille, vaan yleisterveyden päivystykseen :)
Enpä tiedä mistä sait päähäsi tuon hydrokloridin, se on jauhemainen muoto, emäksen ja hapon muodostamaa neutraalihkoa suolaa, sitä käytetään joidenkin tablettimuotoisten lääkkeiden imeytyvyyden parantamiseen. Ei ole syövyttävää, eikä jauhemaisia tuotteita käytetä juurihoidon huuhtelunesteinä :)
Hyvä kun olet menossa su ja leukapolille, saatpahan selvyyden asiaasi. Mitään pysyviä vaurioita, tai arpikudoskia sinulle ei ole tapahtuneesta seurannut.
[quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 13:21"]
Multa ei ole juurihoidettu, mutta koiraltani on, ja se ainakin nukutettiin toimenpiteen ajaksi :)
[/quote]
Voisikohan se johtua siitä, että koirasi ei pysy paikallaan ja suu auki koko toimenpiteen (min. 30 minuuttia) ajan? :)
[quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 13:30"]
[quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 13:21"]
[/quote]
Voisikohan se johtua siitä, että koirasi ei pysy paikallaan ja suu auki koko toimenpiteen (min. 30 minuuttia) ajan? :)
[/quote]
Voihan se olla :D Kassien leikkaamisen jälkeen sitten tikinpoistossa oli kyllä hereillä ja jaksoi olla paikallaan haarat levällään toimenpiteen ajan ihan nätisti :D
Kävin juuri äsken ensimmäistä kertaa hoidossa. Ilmoitin pelostani hammaslääkärille joka sanoi, että turha pelätä kun ei puudutuksen jälkeen satu. Totta turisi, en tuntenun puolen tunnin session aikana mitään, vaikka joutuivat neullalla mittaamaan juuren pituuden. Turha sitä on pelätä, lääkäri kertoi että n. yhdellä sadasta akuutin hammastulehduksen takia puudutus ei toimi.
Lisään tähän vielä, että yksityisellä puolella hoidatin. Turussa niin kova ryysy kunnalliselle, että ostavat palveluita yksityisiltä, jolloin potilas saa yksityiseltä hoitoa kunnallisen hinnalla:)
hampaan kipu oli sen verran paha että itse juurihoito oli vain helpotus kun sillä pääsi yli kivusta. Eli juurihoito ei ollut niin kivulias loppujen lopuksi.
Mulle oli yhteen vaivaseen hampaaseen kertynyt mätää ja helvetilliset kivut, paineita päästettiin ulos ja mätä puhdistettiin. Sain penisilliini kuurin jolla olisi pitänyt tulehdus saada aisoihin mutta ei ne lääkkeet pysyny sisällä, parin päivän päästä ne onneksi avasi hampaan uudestaan ja laitto kunnon tappomyrkyt sisälle.
Sitten saatiinkin aloitettua juurihoito ja olihan se unelmaa kun viikon kärvistelyn ja erittäin vahvojen särkylääkkeiden popsimisen jälkeen pystyi syömään, nukkumaan ilman lääkkeitä!
Että eipä se itse juurihoito juurikaan satu, silloin vähän tuntuu kun se kaivaa niitä juuria siellä..
Mulla sattui aivan helvetisti. Puudutus ei tahtonut millään tehota, ensin iskettiin neljä piikkiä ikeneen ja sitten alettiin piikittää kitalakea. Joo, siltikään ei mennyt koko tunto. Oli eka kerta, kun hammaslääkärissä operaatio sattui, vaikka puudutettiin. Tästä on aikaa 20 vuotta, enkä sen jälkeen ole hammaslääkärissä tykännyt käydä, vaikka pyrinkin käymään tarkastuksessa parin vuoden välein. Joudun psyykkaamaan itseäni tosi paljon, että pystyn menemään. Vaadin nykyisin triplapuudutuksen tavalliseenkin paikkaukseen, ja jos sittenkin jotain tuntuu, suljen suuni ja lähden kotiin.