Sattuuko hampaan JUURIHOITO ?
Kommentit (117)
Ei juurihoito ole sen kamalampaa kuin hampaan paikkaaminen- tai oikeastaan paikkaus on pahempaa, koska silloin joudutaan laittamaan se pirullinen puudutus. Juurihoidossa puudutus laitetaan vain ekalla kerralla. Seuraavilla kerroilla hammas on tunnton, koska hammas on kuoletettu.
Juurihoito ei satu, ja se helpottaa oloa heti. Hammas porataan ensin auki, ja sitten lääkärisetä tai -tätitökkii hammasta pikkuruisilla neuloilla. Neuloilla puhdistetaan hammasjuuret. Aluksi tai lopuksi saatetaan otta vielä röntgen.
Onhan suu toki aika täynnä tavaraa, mutta ainakin minun lääkäri on aina onnistunut tekemään juurihoidon niin, ettei minkäänlaisia traumoja ole syntynyt. Ja minä en tosiaan olekovin helppo asiakas, sillä kammoan suun tutkimista ja pelkään yökkääväni.
Tsemppiä. Kerro, miten meni!
etuhampaan juurihoito sattui aivan saatanasti ja etuhampaan puudutus varsinkin. Se on jotain aivan niin kamalaa, että en ole edes synnytyksessä kokenut mitään yhtä hirveää.
Mulla ainakin tuntui koko ajan se koukulla kaivelu, vedet vaan valui silmistä ja hampaan kohtaa särki monta päivää. Kaikilla kun ei se puudutus onnistu.
muuten 0 reikää, koomista vai mitä
ei kyllä sattunut tippaakaan ! Ei edes puudutuspiikit, joita tuikattiin 2 kpl. Rassaaminen ei tuntunut missään, mutta nyt jälkikäteen on ollut tuikkivaa jomotusta. Sekin ihan siedettävää.
Ei tod. kannata pelätä !
voin kertoa että minulla itse hoito ei sattunut puudutuksen vuoksi. En myöskään muista että puudutus olisi ollut mitenkään infernaalisen kamalaa. Se mikä sattui oli särky ensimmäisen hoitokerran jälkeisenä yönä. Muista siis ottaa kipulääkkeitä säännöllisesti mikäli sellaisia määrätään.
paljonkaan, mutta noin viikko meni hoidon jälkeen kipujen kourissa yöt ja päivät. Olisi pitänyt mennä hakemaan lääkkeet, kärvistelin vain. Töissä ja kotona. Sitten noin viikon kuluttua loppui vaivat sen hampaan osalta. Ja kyllä, kyseessä oli reiätön hammas!
niin ei satu. Eli kahdella käynnillä, aluksi antibioottipaikka tai jopa antibioottikuuri tulehdusta vastaan ja vähän ajan päästä kun tulehdus on pois, niin varsinainen juurihoito. Tuo ensikäynti sattuu, mutta ei sen enempää kuin mitä tulehtuneeseen hampaaseen koskee muutenkin.
Ensimmäinen hoitokerta sattui aivat tajuttomasti, puudutusta lisättiin muistaakseni viisi kertaa ja makasin siellä ainakin puolitoista tuntia, kun aina odotettiin, että puudutus vaikuttaisi, mutta ei se vaikuttanut sinne hoidettavaan kohtaan mitenkään. Koko kasvot kyllä oli puuduksissa puoli päivää. Toisella ja kolmannella hoitokerralla oli pelkkää pientä vihlontaa, kun osui kipeään kohtaan. Huh, seuraavalla kerralla saa siihen hampaaseen vihdoin kunnon paikan.
Miehelleni on myös tehty nyt samoihin aikoihin ensimmäinen juurihoito ja hänellä ihan samanlainen kokemus. Sanoi, että hän ei tahtonut pysyä siinä penkillä, jalat kuulemma lähti itestään liikkeelle :) kun sattui niin paljon, eikä puudutus auttanut mitään.
"Tälläisten kommentoijien takia juurihoitoa pelätään turhaan"
Öhömhöm, kuten kommenteista on käynyt ilmi niin kokemuksia on monia, tosia sattuu ja pelottaa, toisia ei. Mieluummin odotan pahinta (että sattuu), ja sitten onkin helppoa kun ei satukkaan (ainakaan niin paljoa), kuin että oletan että ei satu ollenkaan ja sitten sattuukin kahta kauheammin.
Tänään koin elämäni ensimmäisen juurihoidon ja voin sanoa, että ei ollut mukavaa.
Puudutettiin kyllä, se ei tuntunut missään se puudutuspiikki mutta hammasjuurista toinen oli mennyt kuolioon ja toinen oli vielä jotenkin tohkeissaan ja se poraaminen/ronkkiminen/tökkiminen niin kyllä sattui (ainakin kun osui tähän elävään juureen) niin paljon, että kyyneleet tuli silmistä.
Ja mulla tämä operaation jälkeinen kipu on ollut jotain sanoinkuvaamattoman hirveää (kaksi särkylääkettä olen ottanut) ja nyt reilun kuuden tunnin jälkeen alkaa tuo kipu hieman helpottamaan, en vielä kuitenkaan voi yhtään syödä/pureskella kyseisellä hampaalla.
No, parin viikon päästä uudestaan laittamaan lopullinen paikka tuon väliaikaisen päälle. Toivotaan että kaikki juuret on nyt saatu pois ja ens kerralla ei satu.
Mutta olen samaa mieltä, että lekurille kannattaa ehdottomasti sanoa, jos pelottaa.
Eikä missään nimessä kannata pelon takia jättää menemättä! Se voi pahentaa asiaa, jos tulehdus leviää ja sitten ei ainakaan ole kivaa mennä sitä korjauttamaan.
Itsellä on neljä hammasta juurihoidettu, eikä yksikään ole koskenut, kovinkaan pahasti. Yksi jo mainitsi, että se kun niitä juuria "kairataan" semmosella raaputtimella, niin se raaputusääni tuntuu inhottavana kylmänä väreenä selkäpiissä, muttei varsinaisesti koske. Lisää puudutusta vaan jos tuntuu.
Minulle on tehty neljä juurihoitoa jotka eivät tuntuneet muuta kun lievästi epämiellyttävältä hyvän puudutuksen takia. Mutta se viides sitten olikin ihan eri juttu ja sattui aivan hirveän paljon... Kyseisessä hampaassa paikan alla oleva reikä oli edennyt pulpaan (eli hampaan ytimeen) asti ja särky oli ihan hirveä ja puoli leukaa kosketusarkana ja turvoksissa. Puudutus ei siinä tietenkään tehonnut ennenkuin hammaslääkäri sai vanhan paikan purettua ja laitettua puudutusainetta suoraan pulpaan ja sitten helpotti mutta siis siinä sitä vanhaa paikkaa purettaessa se kipu oli suorastaan helvetillistä! Eli kivun määrä riippuu siis tosi paljon siitä että kuinka pahasti reikiintynyttä/tulehtunutta hammasta lähdetään juurihoitamaan
[quote author="Vierailija" time="02.09.2012 klo 21:28"]
[/quote]
Ei satu, kun on hyvä hammaslääkäri.
Aivan hirveesti sattuu. Ja ne myrkyt joita laitetaan hampaan juuren ovat todella hirveät. 2 viikkoa tulet olemaan pyörryksissä niistä
No mulla ei sattunut. Oli muuten tukala kokemus kyllä siksi kun pelkään tukehtumista hammaslääkärissä hysteerisesti, ja juurihoidossa suu on aika täynnä hoitoon liittyvää tavaraa. Oli pakko välillä keskeyttää hommat kun sain paniikkikohtauksen. Mutta ei siis ongelmana ollut kipu vaan mun omat neuroottiset kammot...
Tänään ensimmäisessä juurihoidossa ja ainoot mitä sattu oli puudutuspiikit ja se kamala kloorihuuhtelu millä lääkäri huuhteli juurihoidettavan hampaan juurikanavia aina välissä kun laajenteli+rassaili niitä.
Eiks kellään muulla oo se huuhteluaine haitannut? Se vuoti jotenkin sen suojan, millä hammas eristetään, välistä ja nyt on kurkun toinen puoli oikeesti verillä, kun poltti niin pahasti.
Minulla itselläni on juurhoito ensi viikolla, ja jännitys on katossa.
Lääkäri sanoi että ei pitäisi sattua koska ennen puudutusta pistetään "puudutusgeeliä", joka vie kivun itse neula-puudutuksesta. sattuukohan silti?
En lue muiden vastauksia, koska olen hammaslääkäripelkoinen. EI SATU. Valitsin lääkärin, joka oli perehtynyt pelkopotilaisiin. Kerroin pelostani, pyysin tujut puudutteet. Poraus ja lääkepaikka tehtiin puudutuksessa. Itse juurikanavien mittaaminen ja täyttäminen tehtiin ilman puudutetta suostumuksellani. Ei sattunut. Tuntui oudolta kun neula koski leukaluuta, mikä oli tarkoituskin että lääkäri tiesi milloin neula on perillä. Valitse lääkäri hyvin, hän sitten rauhoittelee jos pelottaa. Minua ei sattunut yhtään.
Ei se oikeastaan tunnu miltään, verrattuna siihen kun jäin auton alle ja naamaani ruuvattiin titaanilätkiä ja leuka kasattiin uudestaan tosin kaikki nuo nukutuksessa, mutta ne jälki kivut.. Juo kuppi kuumaa kahvia heti operaation jälkeen niin se vie nopeammin puuduksen pois ;)
Juu,sattuu aivan kauheesti, viel monta päivää jälkeenpäin kauhea tuska eikä särkylääkkeet ees auta. vapise jo !
Ihan helvetisti, enemmän kuin abortti. Mulle on tehty abortti kaksi kertaa ja juurihoito kaksi kertaa, ja juurihoidot sattui sen verta helvetisti että päätin etten enää koskaan syö karkkia ja limsoja, pidän huolta hampaistani!