Saako kukkamullat laittaa biojätteeseen?
Kommentit (14)
Sanokaapa rehellisesti,kuka teistä vie itse omalla autollaan mullat,sepelit,kivet,jne. jäteasemille?Johan tulee matkakuluja vai pitääkö fillarilla viedä????
[quote author="Vierailija" time="18.05.2014 klo 17:58"]
Sanokaapa rehellisesti,kuka teistä vie itse omalla autollaan mullat,sepelit,kivet,jne. jäteasemille?Johan tulee matkakuluja vai pitääkö fillarilla viedä????
[/quote]
En vie. Kaikki mullat, kivet yms laitetaan jonnekin omalle pihalle.
[quote author="Vierailija" time="18.05.2014 klo 17:58"]
[/quote]
No kyllä me viedään joka kevät törkykuorma tai kaksi autolla ja peräkärryllä jäteasemalle. Siinä on kaikenlaista sekalaista sälää ja sitten puutarhajätettä. Kompostori ja lehtikomposti on tontin nurkassa, mutta ei nekään vedä kaikkea sisuksiinsa.
[quote author="Vierailija" time="18.05.2014 klo 17:55"]Minkä ihmeen takia kaikki pitää lajitella,jos asuu kerrostaloissa eikä omakotitaloissa.Olen niin monelta taholta kuullut,että roskienhakijoille siitä on vain hyötyä,mutta koskaan en ole kuullut,että jätekuskit veisivät biojätteet eri paikkoihin kuin tavalliset roskat.Miten se voisi ollakkaan mahdollista?Missäpäin esim.Helsingissä on useampia jätepisteitä.?Koska uskon kuitenkin,että kaikki kaadetaan samaan paikkaan.Kauheata hössötystä.Miten voimme luontoa suojella muuten siihen pitäisi puuttua.Jätehuolto on erikseen.Ympäristörikoksia en ymmärrä,että kannetaan jääkaapit ja kodintavaroita esim sohvia,akkuja yms.metsiin!
[/quote]
Juuri näin! Kaikki päätyvät samaan paikkaan. Ainakin Helsingissä. Siksi en lajittele.
Tuntuu järjettömältä viedä niitä roskikseen eikä kaupungissa ole paikkoja joihin ne voisi huomaamattomasti jättää. Biojätteeseen ravinneköyhän mullan vieminen ei varmaan ole järkevää?
jos kyseessä on kerättävä biojäte. Se täytyy laittaa sekajätteeseen. Omaan pihakompostiin voi toki pienen määrän heittää, mutta ei sitä sinnekään suuria määriä voi upottaa. Pussimullassa on lisättyjä kemikaaleja, joten se ei ole ihan samaa kamaa kuin kompostimulta. Jos multa on ollut monta vuotta jossain kukkaruukussa, se on niin köyhää, että ei siitä kompostissa paljon iloa edes ole. Jäteasemilla on erikseen maajätekeräys, johon voi viedä mullat, kivet, sepelit, sementtikikkareet jne.
Siitä biojätteestä tulee just multaa.
Ympäristörikos! Ne pitää toimittaa suoja-asuun pukeutuneena ongelmajätelaitokselle poliisisaattueessa ja tähän kuljetukseen pitää anoa ministeriöstä lupa!
Voi jeesus mikä vatipääkysymys...
miksi laittaisit. Viet ne vaan ulos jonkun puun tai pensaan juurelle.
miksi laittaisit. Viet ne vaan ulos jonkun puun tai pensaan juurelle.
viedä kaupungissa kukkamultia puun tai pensaan juurelle. Kyllä niitä ainakin Suomen kaupungeista löytyy. Puistoja on joka kulmalla.
Meilläpäin kerättävä biojäte menee biopolttoaineen raaka-aineeksi, sitä ei siis kompostoida mullaksi. Multa ei pala, joten sitä ei saa laittaa biojätteeseen. Biojätteet saa laittaa biojäteastiaan MUOVIpussissa, mutta ei bio-hajoavassa pussissa. Tämä siis on täysin aluekohtaista.
Minkä ihmeen takia kaikki pitää lajitella,jos asuu kerrostaloissa eikä omakotitaloissa.Olen niin monelta taholta kuullut,että roskienhakijoille siitä on vain hyötyä,mutta koskaan en ole kuullut,että jätekuskit veisivät biojätteet eri paikkoihin kuin tavalliset roskat.Miten se voisi ollakkaan mahdollista?Missäpäin esim.Helsingissä on useampia jätepisteitä.?Koska uskon kuitenkin,että kaikki kaadetaan samaan paikkaan.Kauheata hössötystä.Miten voimme luontoa suojella muuten siihen pitäisi puuttua.Jätehuolto on erikseen.Ympäristörikoksia en ymmärrä,että kannetaan jääkaapit ja kodintavaroita esim sohvia,akkuja yms.metsiin!