Kuuluuko vaihdevuosioireisiin myös palelu?
Etenkin iltsisin nukkumaan mennessä on niin kylmä että hampaat kalisee.
Kommentit (16)
Kyllä. Etenkin hikoilun jälkeen.
Itselläni on ollut tänään vähän viileää. Lisäksi ihoa nipistelee.
N50.
Olen palellut parikymmpisestä asti. Nyt keski-ikäisenä vähän vähemmän, kun en enää kiiku alipainon rajoilla.
Mulla on ainakin termostaatti rikki. Ensin on kylmä, niin keho päättää lämmittää - nupit täysillä kaakkoon ja hiki puskee päähän samantien. Ohohups, meni liikaa, lämmitys pois kokonaan - ja sit ollaan kananlihalla ja hampaat kalisee.
Ainoo mikä on tasalämpöinen on varpaat - ne on jäässä läpi vuoden yötäpäivää, vain saunassa hetken on lämpimät varpaat. Niiden lämmityspiiri on varmaan rikki kokonaan.
Ei todellakaan kuulu. Laiskan ihmisen ongelma on palelu.
Kuuluu. Mulla huono ääreisverenkierto muutenkin.
Vierailija wrote:
Ei todellakaan kuulu. Laiskan ihmisen ongelma on palelu.
No tässä ei nyt varmaan puhuta ihan paikallaan olon vuoksi peruspalelusta, vaan sellaisesta ”luissa ja ytimissä” tuntuvaa horkkaa, ja samalla ikään kuin koko kropan verenkierto laahaisi jossain minimilukemissa. Kone ei vaan käy.
Kylmän kuuman vuorottelu, öisin nimenomaan, kuuluu tietenkin vaihdevuosioireisiin. Ei mitään tekemistä laiskuuden, aktiivisuuden yms kanssa. Ihan eri asia.
Ihan karseeta muuten, koko yön kun heräilee, vetää peittoa päälle ja pois, kyllä on aamulla kaikkea muuta kuin levännyt olo.
Vaihdevuosiin kuuluu mitä erilaisimpia oireita. Kaikki on normaalia siinä vaiheessa.
juu ja lihominen vaikka ahmit vain iltaisin.
Kuuluu. Useimmiten hiki mutta välillä paleltaa.
Entä pidentyneet kuukautiset ? Itselläni on aina ollut pitkät menkat, noin 8 päivää, en ole koskaan mitään hormonaalista ehkäisyä käyttänyt.
Nyt niin aina säännölliset menkat tulee vähän epäsäännöllisesti ja kestää jopa 14 päivää :(
Vierailija wrote:
Entä pidentyneet kuukautiset ? Itselläni on aina ollut pitkät menkat, noin 8 päivää, en ole koskaan mitään hormonaalista ehkäisyä käyttänyt.
Nyt niin aina säännölliset menkat tulee vähän epäsäännöllisesti ja kestää jopa 14 päivää :(
Tiputteluvuoto on tavallista.
Kuuluu myös kilpirauhasen vajaatoimintaan, jonka puhkeaminen taas on tavallista vaihdevuosi-iässä.
Kuuluu. Syytä ei tiedetä. Ensin kuuma, sitten kylmä