Miten suhtautua esimieheen, joka puhuu pahaa alaisistaan selän takana?
Olen aika uusi työntekijä työpaikallani. Porukka on ihan jees, mutta seikka, joka ihmetyttää kovin, on esimiehen kova tarve juoruilla muutamasta entisestä alaisestaan.
Jutut menee niin, että hän alkaa kertomaan jotain ns. hauskaa juttua työpaikalla ennen vaikuttaneesta toimistosihteeristä, joka oli hänen mielestään täysi tunari. Sitten hän juoruilee ja kertoo ikäviä juttuja näistä entisistä alaisistaan.
Tätä tapahtuu aika usein. Uudella työntekijällä on tosi vaivautunut olo kun joutuu kuuntelemaan tuollaista. Ensinnäkin se on noloa, koska hän on ollut heidän esimiehensä. Toiseksi pahan puhuminen selän takana kenestä tahansa tuntuu ikävältä kuunnella.
En oikein tiedä, miten toimia näissä tilanteissa. Usein koko kahvitunti saattaa kulua tähän. Olen yrittänyt vaihtaa puheenaihetta yms. mutta yleensä se päätyy siihen, että joudun istumaan vaivautuneena ja kuuntelemaan.
Miten voisin toimia fiksusti tässä tilanteessa?
Minulla on ollut yksi kehityskeskustelu ja siinä esitin toiveeksi, että esimies olisi esimerkkinä hyvän ilmapiirin luomisesta ja että kaikkien työstä puhuttaisiin kunnioittavasti. Se ei kuitenkaan ole vaikuttanut käytännössä mihinkään vaan näitä tilanteita tulee useita kertoja viikossa.
Kommentit (7)
Yrität vaan olla neutraali ja vaihtaa puheenaihetta heti kun voit. Tyyppi vaikuttaa siltä, että olet kohta itse hänen juoruilunsa kohteena, jos annat hänelle aihetta tyytymättömyyteen sinua kohtaan.
eli on työpaikkakiusaamista.
En tiedä kyllä miten sitten, kun ovat jo entisiä alaisia.
Sulla taitaa olla narsisti esimiehenä?
Etkö voisi vaan mainita asiasta hänen omalle esimiehelleen?
kahvipöydästä ja lähtisin jatkamaan töitäni. Muutaman kerran kun tämän toistaa, eiköhän viesti ole mennyt perille...
Kehityskeskustelussa haukkui joitakin työkavereita mulle. Sitten kertoo esim miksi kukakin jäi sairaslomalle, siis sairauden. En aina tiedä saisko noita ees kertoa.
että hän käyttää tiimiänne hyväksi purkaakseen henkilökohtaisia patoutumiaan. Hän yrittää varmasti helpottaa omaa oloaan puhumalla pahaa henkilöistä, joita kohtaan hänellä on antipatioita. Eihän se tietenkään toimi.
Miten suhtautua? En osaa sanoa... itsellenikin tulee aina tosi vaivautunut olo, jos joudun kuuntelemaan pahan puhumista toisista.