Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko KELA toimia näin? Elatustukiasiaa.

Vierailija
30.08.2012 |

Olen siis yksinhuoltaja ja lähivanhempi. Olemme lasten isän kanssa säännöllisesti tehneet lastenvalvojalla elatussopimuksia, jotka järjestään on vahvistettu 0-määräisiksi, koska lasten isä on hyvin pienituloinen.

Viimeisin sopimus loppui viime joulukuussa, ja olinkin jo syksyn 2011 aikana hyvissä ajoin liikkeellä varaamassa uutta aikaa lastenvalvojalle, jotta saisimme vahvistuksen uudelle sopimukselle mahdollisimman pian, jotta voin hakea KELA:sta elatustukea taas tammikuusta alkaen. Lastenvalvoja ei enää kuitenkaan suostunut vahvistamaan tätä 0-sopimusta, joten jouduin viemään asian käräjäoikeuteen.

Koska elatustukea voi hakea vain 3 kuukautta takautuvasti, laitoin KELA:lle elatustuki hakemuksen ennen maaliskuun loppua, ja ilmoitin että täydennän hakemustani vielä vahvistetulla sopimuksella, kunhan saan sen käräjäoikeudesta. KELA:sta kerrottiin, että tämä on ok. Myöskin lastenvalvoja kertoi, että tämä on ihan yleinen käytäntö laittaa hakemus vähän etukäteen sisään. Hän tietää tämän työnsä puolesta ja sen vuoksi myös neuvoi minua niin tekemään.

Nyt on syyskuun aikana kuulemma tulossa käräjäoikeudesta vihdoin se 0-määräinen sopimus. KELA:sta sitä vastoin tuli loppukesästä ilmoitus, että hakemukseni on hylätty, koska en ole toimittanut elatussopimusta! (No milläs toimitat, kun se on oikeuden käsiteltävänä?). Kysyin KELA:sta ja siellä virkailija sanoi, että ei hakemustani olisi pitänyt hylätä, että hän laittaa sen uudelleen käsittelyyn.

No nyt huomasin eilen kun katsoin pankkitunnuksillani KELA:N asiointipalvelusta omia tietojani, että hakemukseni on jälleen hylätty. Eikä minulle ole edes ilmoitettu mitään. Miten voi yksi virkailija luvata että hakemus saa odotella rauhassa elatussopimusta ja sitten toinen menee ja hylkää?

Onko kellään kokemusta vastaavasta? Mielipiteitä, onko oikein?

Turhauttaa ja raivostuttaa, kun olen joutunut koko vuoden 2012 sinnittelemään ilman elatustukea.

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
30.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta miksi ihmeessä elatussopimusta ei ole heti tehty siihen saakka kunnes lapsi on täysi-ikäinen?

Ja miksei lastenvalvoja voinut sopimusta vahvistaa??

Me teimme heti alkuunsa lapsen täysi-ikäisyyteen saakka sopimuksen. 0-sopimus myös meillä ja kela maksaa tuet.

Tosin isä maksaa nyt kelalle kuukausittain elatustuet takaisin, koska on töissä.

Vierailija
2/8 |
30.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lastenvalvoja ei ole suostunut tekemään 0-sopimusta kuin vuodeksi kerrallaan, siltä varalta että lasten isän taloudellinen tilanne muuttuu.

Lastenvalvoja ei myöskään suostunut vahvistamaan sopimusta, koska hän ei uskonut isän toimittamista selvityksistä huolimatta, että hänen tuloillaan ei ole elatuskykyä. Sen vuoksi jouduin viemään asian käräjäoikeuteen, josta nyt on siis tulossa se 0-sopimus kuitenkin.

Musta tämä tilanne tuntuu tosi epäreilulta :-(

AP

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
30.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mekin haimme miehen kanssa tänä vuonna asumistuen tarkistusta, koska minä lopetin opinnot. Tällöin tuki tarkistetaan. No, sehän tarkistettiin ja jopa melko nopeasti, mutta mitäs myönnettiin? Pelkästään miehen osuus tuesta, eli puolet vähemmän kuin mihin olisimme olleet oikeutettuja. Ei kun soittoa Kelaan ja johan asia selvisi, mutta todella ärsyttävää!

Samoin jouduimme taas hakemaan samaisen asumistuen tarkistusta jokunen kuukausi sitten, koska muutimme uuteen asuntoon. Juuri tänään tuli vihdoin parin kuukauden odottelun jälkeen päätös, jonka mukaan meille myönnetään paljon vähemmän tukea kuin mitä meidän kuuluisi saada. En tajua, kuka näitä oikein laskee. Minulla on tällä hetkellä nollatulot (siis oikeasti nolla, olen elänyt säästöillä) ja mies on viralliselta statukseltaan työtön. Alan saada lokakuussa vanhempainrahaa - kelan mielestä tämä joskus hamassa tulevaisudessa saatava raha on ollut minulle tulonlähde jo kesän alusta asti.

Lisäksi miehelläni on jotain vanhoja juttuja kelassa takaisinperittävänä, ja Kela oli mennyt muuttamaan takaisinperittävää summaa kysymättä mieheltäni.

Siellä taidetaan tehdä ihan vasemmalla kädellä kaikki päätökset.

Vierailija
4/8 |
30.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mekin haimme miehen kanssa tänä vuonna asumistuen tarkistusta, koska minä lopetin opinnot. Tällöin tuki tarkistetaan. No, sehän tarkistettiin ja jopa melko nopeasti, mutta mitäs myönnettiin? Pelkästään miehen osuus tuesta, eli puolet vähemmän kuin mihin olisimme olleet oikeutettuja. Ei kun soittoa Kelaan ja johan asia selvisi, mutta todella ärsyttävää!

Samoin jouduimme taas hakemaan samaisen asumistuen tarkistusta jokunen kuukausi sitten, koska muutimme uuteen asuntoon. Juuri tänään tuli vihdoin parin kuukauden odottelun jälkeen päätös, jonka mukaan meille myönnetään paljon vähemmän tukea kuin mitä meidän kuuluisi saada. En tajua, kuka näitä oikein laskee. Minulla on tällä hetkellä nollatulot (siis oikeasti nolla, olen elänyt säästöillä) ja mies on viralliselta statukseltaan työtön. Alan saada lokakuussa vanhempainrahaa - kelan mielestä tämä joskus hamassa tulevaisudessa saatava raha on ollut minulle tulonlähde jo kesän alusta asti.

Lisäksi miehelläni on jotain vanhoja juttuja kelassa takaisinperittävänä, ja Kela oli mennyt muuttamaan takaisinperittävää summaa kysymättä mieheltäni.

Siellä taidetaan tehdä ihan vasemmalla kädellä kaikki päätökset.

Ethän sinä ole tuloton,olet saanut äitiysrahaa ja lapsilisää jotka katsotaan tuloiksi.

Vierailija
5/8 |
30.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kellään mitään kommenttia?

Vierailija
6/8 |
30.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee ihmeessä valitus - en ole varma, minne se pitää tehdä, mutta sinun pitäisi saada kirjallinen päätös, jossa on valitusohjeet. Pyydä tarvittaessa apua kunnalliselta oikeusavustajalta tai vaikka seurakuntasi diakonilta.

Sinulla on varmasti hyvät mahdollisuudet saada tuki takaisin, jos vain osaat perustella valituksesi tarpeeksi hyvin.

Vierailija
7/8 |
30.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun saat paperin käteesi voit hakea ja varmasti saatkin takautuvana koko ajalta.

Minä just sain elokuun alussa takautuvana tammikuusta lähtien.Normisti kela maksaa sen 3kk mut oikeuden päätöksellä pidemmältä.

Nyt on ruuhkatkin ohi joten et joudu 4 viikkoa pidempään oottamaan.

Vierailija
8/8 |
03.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun saat paperin käteesi voit hakea ja varmasti saatkin takautuvana koko ajalta.

Minä just sain elokuun alussa takautuvana tammikuusta lähtien.Normisti kela maksaa sen 3kk mut oikeuden päätöksellä pidemmältä.

Nyt on ruuhkatkin ohi joten et joudu 4 viikkoa pidempään oottamaan.

No tämä helpotti kyllä oloa! jos siis asia tosiaan on noin, että oikeuden päätöksellä voi saada takautuvasti enemmänkin kuin sen 3kk ajalta.

AP

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan kahdeksan