Onko meidän 12kk vähän hidas?:(
Esikoinen 12kk, tänään oli neuvola. Ei jäänyt kiva mieli. Huomautettavaa tuli mm. siitä ettei syö vielä itse (sotkee kyllä lusikan kanssa, mutta ei osaa ottaa itse ruokaa lautaselta lusikalla), juo iltamaidon vielä tuttipullosta, ei osoittele esineitä sormella, ei tajua hönkäsenpöläystä edes helpoimmista nuppipalapeleistä (ei edes yritä laittaa paloja takasin siihen), palikkatorneista ei tietoakaan ja vaikka mitä muuta..
Ainoa "onnistuminen" tuntui olevan se että kävelee yhdestä kädestä taluttamalla..
Meidän oikea neuvolatäti ei ollut paikalla, tämä oli joku sijainen.
ihanko tosi nuo kaikki pitäisi jo osata?:(
Kommentit (35)
Pääasia on, että lapsesi kehittyy tasaisesti eikä kehitys pysähdy tai lapsi taannu.
Ehkä voisitte ruveta kotona harjoittelemaan noita kädentaitoja. Mistä lapsi on kiinnostunut?
jotkut ehkä osaa, monet ei, kurjaa jos sinulle tuli sellainen olo, että pitäisi ostata
Meidän 1½v ei syö ite, just jätti pullon, ei tee palapelejä, ei sano sanaakaan jne. Pukee kyllä itse paljon.
kaikkia asioita katsotaan 1,5v neuvolassa joten ehkä näytti teille mitä taitoja olisi hyvä harjoitella seuraavan puolen vuoden aikana. Lapsihan oppii paljon siinä ajassa ja puolen vuoden päästä odotetaan että nuo taidot osataan tai ainakin aktiivisesti harjoitellaan. Viellä ei varmasti kukaan ole sanonut mitään siitä että lapsesi olisi liian hidas.
esikoinen oppi nuppipalapelit n. 1½ v ja samoin syömään niihin aikoihin siististi, syömistä harjoteltiin vasta 1 v. Tuttipullosta luovuttiin kokonaan 1 v 1 kk. Kaverin lapsi täyttää kuukauden päästä 2 v. ja juo pelkästään tuttipullosta. Kuopus osasi jo 1 v. nuppipalapelit ja söi itse. Nyt 1½ pukee itse. Hän tekee kaiken isosiskon perässä (ikäeroa 1 v 4 kk) ja on oppinut siskoa katsoen. Kaikki kehittyy omaa tahtiaan!
Meidän 1-v ei sanonut kuin ehkä äiti, ei osannut syödä itse ollenkaan ( tai no, ehkä just ja just lusikalla söhelsi jotain ), käveli tukea vasten, nuppipalapeleistä ei tajunnut tuon taivaallista. Osoitteli kaikkea sormella kyllä ja sanoi "ööh". 2-vuotiaana vasta laitettiin kokoamaan nuppipalapeli, silloin söi itsenäisesti ja tuli n. 50 sanaa... oli riittävä kehitys.
Don't worry!
Ap:n lapsi kuulostaa ihan just keskivertolapselta. Ei tainnut terkkarilla olla omia lapsia? Sillä, mitä lapsi osaa vuoden iässä, ei ole juuri mitään merkitystä, eikä siitä voi päätellä, miten lapsi jatkossa kehittyy.
Mua jaksaa aina ihmetyttää, että miten toi tuttipullosta juominen on niin paha juttu, mutta imetys ei. Sama imemisen tarvehan sillä yksivuotiaalla vielä on, riippumatta siitä mistä sitä maitoa tulaa, varsinkin väsyneenä. Ja tuttipullon ja tutkinkin käytöllä ei ole mitään merkitystä esimerkiksi purentavirheisiin, jos ei niitä pidetä yötä päivää suussa.
Ei meidän esikoinen vaan yksinkertaisesti ollut edes kiinnostunut palikoista vaikka sellaiset meillä kotona oli. Kaikki muu kiinnosti, mut ei palikat. Rakenna niistä sit jotain tornia...
Muutenkin esikoinen oppi konttaamaan vasta 10kk ja kävelemään lähti vasta 1v7kk ikäisenä. Söi tosin itse jo tuolloin. Nykyisin on ihan ikätasollaan oleva 2,5v. Joten älä ap huolehdi. Eri tahtiin ne kaikki kehittyy! ;)
Mun 1v4kk ei osaa:
- syödä lusikalla kunnolla (sohii)
- ei sano sanaakaan
- 2 vkoa sitten lopetti pullot
- heittää palapelin palat lattialle
- oppi just kävelemään
- palikkatornit on rikkomista varten
- ei pue, pipon saa revittyä päästä halutessaan
- potalla lähinnä huutaa
Sit mä luin täältä foorumilta miten porukalla av-mammat kehuivat mitä heidän 1v4kk osaavat (puhuu 160 sanaa, kävelee 3 km puistoon, syö, pukee, kysyy itse vessaan) ja päättelin että onneksi mulla on ihan normaali pieni ihminen eikä mikään wunderkind. sinunkin lapsesi on normaali. Meidän 1v neuvolassa ei edes kysytty noita asioita.
Meidän 1-v ei sanonut kuin ehkä äiti, ei osannut syödä itse ollenkaan ( tai no, ehkä just ja just lusikalla söhelsi jotain ), käveli tukea vasten, nuppipalapeleistä ei tajunnut tuon taivaallista. Osoitteli kaikkea sormella kyllä ja sanoi "ööh". 2-vuotiaana vasta laitettiin kokoamaan nuppipalapeli, silloin söi itsenäisesti ja tuli n. 50 sanaa... oli riittävä kehitys.
Don't worry!
että meillä syötiin tuttipullosta 1v10 kk asti ja tuttia tyttö söi öisin 2,5 vuotiaaksi. Nyt on 2v 8 kk ja on alkanut tehdä kakat pottaan, pissoista ei vielä tietoakaan. Että ei pitänyt lapsi mitään kiirettä, eikä kyllä äitikään ( vaikka tutista ja tuttipullosta olis pitänyt varmaan luopua jo vuosi aikaisemmin ) Ensimmäinen lapsi mullakin ja jaksoin stressata/verrata muihin lapsiin ekan vuoden ja nyt en enää :) ( vaikka esim. pottatouhut on ihan vaiheessa vielä ) Tyttöni toisaalta puhuu 5-6 sanan lauseita ja on muuten varsin fiksu ja hoksaava ( ainakin äidin mielestä :)) Niin eri tahtiin ne lapset kehittyy.....
lapsi on kiinnostunut. No kirjoista ainakin, niiden seurassa jaksaa äheltää vaikka kuinka pitkään ja tutkia niitä itsekseen. Varsinkin lorukirjoja tykkää kuunnella, istuu haltioituneena kuuntelemassa samoja loruja uudestaan ja uudestaan ja taputtaa itsekseen mukana:D
Mutta juuri palikoista ei ole kiinnostunut yhtään, palapeleistä heittelee palat lattialle ja jatkaa matkaansa. ota ja anna leikkiä jaksaa myös leikkiä. Mutta ehdoton ykköskiinnostuksen kohde on nuo kirjat. Ja varsinkin kaikki missä on ankkoja. Ei tarvitse kuin kuva nähdä niin alkaa kuulua "KAAK KAAK KAAK!" :D
Mutta "kiva" kuulla että muilla on samanlaisia kokemuksia. Neuvolantäti tosiaan sanoi että pitäisi alkaa kovasti harjoittelemaan noita, suurimmalla osalla lapsista nuo taidot ovat kuulemma jo karttuneet tähän ikään mennessä.
-ap
Kaikki eivät ole "minä itse ihmisiä" joten täytyy hieman äidin laittaa käsiä selän taakse. Toki pitää auttaa, mutta täytyy antaa yrittää.
Tuntuu hurjalta, että ap:n (terkan) luettelemat asiat pitäisi osata.
Mun "vauva" on 1 v. 3 kk!
Hän ei osaa syödä lusikalla, sörkkii sillä vain ruokia eikä ne tartu kiinni.
Syö kyllä sormillaan.
Juo tissimaitoa.
Ei tajua nuppipalapelejä.
Ei osaa tehdä torneja puupalikoilla eikä legoilla. Tykkää kyllä hajottaa niitä huitomalla jos joku rakentaa hänelle :)
Kävelee hoiperrellen talutettaessa kädestä.
Osaa sanoa vain äiti ja isä. Ei mitään muuta.
Älä välitä kyllä meidän vauvat oppii vielä!!! Nehän on ihan pieniä!
niin ei tietenkään osaa. Siis ihan normaalia. Lapsi oppii aktiviteettien kautta. Tosin on niitäkin äitejä, jotka luulevat olevansa superäitejä, kun opettavat 2 vuotiaiata jo kirjoittamaan ja lukemaan....näitäkin on.
No mitä virkaa on opettaa yksivuotiaalle nuppipalapelin tekemistä? Jos hauskempaa on heittää palat lattialle ja kiinnostusta ei riitä edes seuraamaan miten äiti paloja ottaa ja laittaa niin kyllä on ihan turhaa sitä lähteä väkisin opettamaan. Mieluummin odottaa sen pari-kolme kuukautta kun lapsi kehittyy ja palapeli alkaa kiinnostamaan muutenkin kuin vaan puruleluna. En ymmärrä mikä into on joillakin äideillä väkisin opettaa lapselle asioita mahdollisimman aikaisin, mä kyllä leikin lapsen kanssa niitä leikkejä mitä häntä sillä hetkellä kiinnostaa. Jos kiinnostus on nolla tai osaamattomuus aiheuttaa turhautumista niin ne lelut ja leikit laitan pois ja otan esille muutaman kuukauden kuluttua.
Ainoastaan lapsen motorisia taitoja olisi hyvä hieman tarkkailla, mutta millään muulla ei oikeasti ole väliä. Kävelemäänkin kun lähtee 1,5v ikään mennessä, niin sitä ennen on tarpeetonta huolestua.
No on kyllä täysin normaali, vaikka ei noita asioita vielä osannut! Ei kuulukaan osata, vaikka joku varmaan osaakin. Olipa ammattitaidoton täti!
Sormella osoittelu kai noista ois semmoinen mikä 'pitäis' osata, mutta eipähän tuokaan yksittäisenä puutteena haittaa..
Lapsesi on varmaan täysin kunnossa! Nauttikaa vauva-ajasta ilman paineita!