Työkkäristä tuli kaksi työtarjousta palkkatuettuun työhön?
Mitä nämä hommat oikein on, onko ne ihan työsuhteita joista kertyy lomapäivät yms. vai mistä on kyse? Onko täydet tunnit, pitäskö kuulua liittoon jne? Vai onko kyse jostain ilmaisesta työvoimasta? Siis että saan korvaukset mutta en yhtään enempää kuukaudessa rahaa. Jos näin olisi niin miten ihmeessä sitten pärjäisin kun lapsi pitäisi viedä hoitoon, maksaa joku pieni summa hoidosta, meneehän mulla rahaa matkoihin jne. Nyt pärjään siinä ja siinä kun mietin tosi tarkkaan että mitä ostan ja mitä en. Yhtään vähemmällä en kyllä tule toimeen tai sitten pitää mennä sossuun :(
Mites on, löytyykö täältä kokemuksia taikka tietoa näistä jutuista? Mitäs jos en saa lapselle hoitopaikkaa mistään läheltä, mulla ei ole autoa ja julkiset kulkee aika kehnosti. Tuleekohan sitten karenssi? Noihin on kuitenkin ilmeisesti pakko hakea ja mahdollisesti voisin päästäkin? Niin ja ne paikat on: koulussa (koulunkäynninohjaaja) ja toinen päiväkodissa (päivähoitotyöntekijä).
Alan etsimään itsekin tietoa työkkärin sivuilta mutta täältä saa varmaankin enemmän sitten niitä kokemuksia...ja muuta tietoa... Kiitos jos vastaat!!!
Kommentit (56)
Palkkatuki työ on työtä. Siitä maksetaan vähintään tes:n mukaista palkkaa. Palkkatukea saa sun työnantaja sun palkkakustannuksien avuksi.
Verokirjan hommaat tietysti sen palkkatulon mukaan, mikä vuoden tuloksi arvioidaan.
Normaali työsuhde,josta kertyy normaalit lomat.Mene haastatteluun, ´johon sun on työkkärin puolesta pakkokin mennä.
Haastattelussa et saa itse esittää mitään rajoituksia tai ehtoja työlle.Eli että tulen töihin,jos saan hoitopaikan,tai tulen töihin, jos terveys kestää tms.
Mikäli esität mitään ehtoja työlle, tulee paluupostissa työkkäristä sulle sanktio.Koska olet ilmeisesti ollut jo pitkään työttömänä, kun olet saanut jo oikeuden palkkatukeenkin, ei sulle määrätä karenssia vaan suoraan 5kk rangaistustyössäoleohto. Eli korvaukset katkeaa epämääräiseksi ajaksi.
Selän kestämisestä tai kestämättömyydstä sulla pitää olla sun hoitavan lääkäin lausunto, mikäli se rajoittaa sun työnhakua ja työn tekemistä. Muuten selkävaivoihin vetoamisesta tulee sanktio siitäkin. Lääkärinlausunnolla voi sen välttää.
Palkkatukeen olet oikeutettu vuoden, eli ainakin vuodeksi töitä tiedossa.
ohis kyselee
Minusta on todella käsitämätöntä, että joku puhuu RIISTOSTA, kun käyttää kuitenkin koko ajan meidän muiden verotuloja omaan elämiseensä.
Empatiakyvyn avulla kykenee asettumaan erilaisten ihmisten asemaan ja näkemään erilaisten elämäntilanteiden problematiikan.
joku puhuu RIISTOSTA, kun käyttää kuitenkin koko ajan meidän muiden verotuloja omaan elämiseensä.
Jos ei olisi tuollaisia pilipalitöitä, harjoitteluja sun muita, saisivat työttömätkin oikeita töitä ja maksaisivat veroja.
Ps. sinäkin käytät muiden verorahoja päivittäin, joten älä mussuta.
ja sittenkin kuluu ne samat veronmaksajien rahat kun tälläiseen hommaan lähtee ilmaiseksi työmieheksi mukaan.
Joten se on se ja sama, onko se työtön kotona vai työllistämistuella tekemässä hanttihommia sama veronmaksajien raha se vaan kuluu.
ja sittenkin kuluu ne samat veronmaksajien rahat kun tälläiseen hommaan lähtee ilmaiseksi työmieheksi mukaan. Joten se on se ja sama, onko se työtön kotona vai työllistämistuella tekemässä hanttihommia sama veronmaksajien raha se vaan kuluu.
se on hyvä asia, eli pääsee töihin!
Minusta on todella käsitämätöntä, että joku puhuu RIISTOSTA, kun käyttää kuitenkin koko ajan meidän muiden verotuloja omaan elämiseensä.
Ehkä sustakin saataisiin inhimillinen.
ainakin ap:n tapauksessa nuo tarjotut, varmasti saat tehdä työtä, saat työkokemusta ja työtehtäviä vastaavan palkan. Kunnalla ei ole mahdollisuutta noissa mitään vilunkia pelata, vaan ihan taulukoitten mukaan on palkka. Lapset toki joudut viemään hoitoon (kuten muutkin työssäkäyvät), mutta hoitomaksu on pieni tai sitä ei peritä, jos tulot ovat pienet.
ja sittenkin kuluu ne samat veronmaksajien rahat kun tälläiseen hommaan lähtee ilmaiseksi työmieheksi mukaan. Joten se on se ja sama, onko se työtön kotona vai työllistämistuella tekemässä hanttihommia sama veronmaksajien raha se vaan kuluu.
se on hyvä asia, eli pääsee töihin!
niinkuin joillekkin näille veroista jauhaville on, niin tein selvennöksen.
Tottakai se on aina hyväksi tehdä muuta kuin mädäntyä neljänseinän sisällä, mutta tämä palkkatukimalli ei palvele muita kuin työnantajia.
Mutta usein työaika määritellään lyhyeksi, jottei palkkaa tarvitse maksaa juurikaan enempää kuin työnantaja saa tukea pitkäaikaistyöttömän palkkaamiseen. Lomat kertyvät normaalisti. ainoa ero on, että työssäoloehto (jolla pääsee takaisin ansiosidonnaiselle tai peruspäivärahalle jos jää uudelleen työttömäksi) kertyy puolet hitaammin kuin normaalityössä.
Ja nykyisin (laki muuttui 1.7.2012) pitkäaikaistyötönkin saa karenssin ensimmäisestä kieltäytymisestä. Työssäoloehto on nyt 3kk ja sen saa jos kieltäytyy kahdesti puolen vuoden sisään.
en ole ap.
Mikä on 5 kk rangaistustyössäoloehto?
Se tarkoittaa, ettet saa työttömyyskorvauksia, ennen kuin olet ollut viisi kuukautta töissä tai ilmaisharjoittelussa (niiden ajalta saa ehdosta huolimatta) lausunnon antamisen jälkeen.
Nykyisin määrättävät ovat 3 kk eikä niitä määrätä ensimmäisestä kieltäytymisestä pitkäaikaistyöttömällekään. Toistuvasta (6kk sisään) kyllä, ja vanhat 5kk rangaistukset ovat voimassa 2017 saakka.
No löytyihän tämä ketju..
Tietäisikö kukaan, kuinka pitkä karenssi on tiedossa, jos kieltäytyy tukityöpaikasta?
[quote author="Vierailija" time="05.12.2013 klo 10:48"]
19, minulla näin: Olin pitkään työtön asuinalueestani riippuen ja huonoista kulkuyhteyksistä.
Työkkäristä (Työ -ja elinkeinoksekuksesta nyk.) tuli kirje. Työtä tarjolla ns. yhdistelmätuella koulussa koulunkäyntiohjaajana. 2½ vuotta kestävä aika.
Lisäksi luki että minulle maksetaan palkkaa. Jes!
Käsitin kuulopuheista että kuntani saa minusta jotain aloittaessani yhdistelmätuella ja kaiken kaikkiaan saisin normaalia palkkaa vastaavan summan kuukaudessa.
Aloitin työt. Liityin YTK-kassaan, jossa vuosimaksu on halvempi kuin liiiton kuukausittaiset maksut...
Tässä maalaiskoulussa ei oltu koskaan palkattu ketään koulunkäyntiavustajaksi tai henk. koht. avustajaksi. Oli aina käytetty työtön joka vaihtui sitten uuteen työttömään. Jotkut oppilaaat olisivat tarvinneet ammatin osaavaa, eikä vain ns. seinäkoristetta.
Tuntui että osa oppilaista oli "heitteillä" ilman asianmukaista ohjausta ja tukea. Opettajat eivät ehtineet paneutua heihin.
Ensimmäinen "palkka" tuli! Se oli vain saman verran kuin työllistetty saa!
Rehtori oli puolellani (minulla kuitenkin yliopiston kasvatustieteen opinnot jne.) ja soitti kuntaan sanoilla - Missä on ne Mirjalle kuuluvat rahat? Eli missä se "väliraha" jolla saadaan palkka normaalia vastaavaksi.
Vastaus oli vain ettei muuta makseta.
Kysin itse työkkäristä miksen saakaan yhdistelmätuen nimikkeen mukaista summaa. Saan pelkästään työllistetylle maksettavan, vaikka kirjeessä mainittiin "teille maksetaan palkkaa"
Sain virkailijalta vastauksen, että kuntani saa minusta maksun, mutta eivät voi pakottaa maksamaan minulle!
Kiva tuntea itsensä "huijatuksi" ja tehdä samalla tärkeää työtä. Opetin esim. viidesluokkalaisen lukemaan, koska hän ei vielä työt aloittaessani osanut. Olin opettajien sijaisena useinkin...halvalla.
Kesällä koulu oli kiinni. Ilmoittauduin työkkäriin viimeisenä koulupäivänä.
Sain päivärahaa YTK:sta.
Omassa suunnitelmassa oli alkaa taas kesän jälkeen "työllistettynä" samassa koulussa. Virkailija ei yhdistelmätuestani puhunut mitään...
Elokuussa aloitin työt. Ilmoitin työkkäriin tilanteeni...
Taas keväällä viimeisenä koulupäivänä ilmoittauduin työkkäriin saadakseni kesän ajalta päivärahaa.
Elokuussa oli tarkoitus taas jatkaa samassa koulussa. Koska 2½ vuotta ei ollut vielä työntekoa täynnä, olimme rehtorin kanssa luulossa että suunnilleen alkutalveen asti voin olla.
Soitin työkkäriin kuitenkin työn alkua edellisenä päivänä. Halusin varmistaa että kaikki on kunnossa, olin ilmoittanut muistaakseni jo aiemmin paluusta työhöni.
Virkailija sanoikin - Et saa mennä enää sinne koska olet saanut kesän ajalta päivärahaa. Olin ihmeissäni. Rehtorikin ihmetteli. Hänellä ei ollut mitään tietoa tällaisesta.
Niin jäin työttömäksi. Päiväraha jatkui YTK:sta. Koulu menetti kuulema hyvän työntekijän.
Mitä jos en olisi soittanut työkkäriin ja kysynyt kaiken olevan OK? Missä vaiheessa olisi huomattu etten saakaan olla työssä? Olisiko jo edellisen kesän jälkeen kuulunut lopettaa, koska sainhan silloinkin päivärahaa. Kukaan virkailija ei koskaan kertonut kesän ajasta jne.
Toivottavasti ap saa palkan mitä kuuluukin saada tehdessään työtä.
[/quote]
Olet varmaan maailman ainoa ihminen, joka ei lue sopimuksia! Sinulle on pakko maksaa TESsin mukainen palkka tai työnantaja ei saa euroakaan. Jos alalla ei ole TESsiä voimassa, katsotaan alalla normaalisti noudatettava palkka. Joka ikinen kuukausi työantajan on ilmoitettava (ihan kuitit on näytettävä) TE-toimistoon, paljonko olet ollut töissä ja paljonko olet saanut palkkaa. Jos summa on liian pieni => tukea ei tule!
Lisäksi tuo 2½ vuotta tarkoittaa sitä aikaa, jonka voit saada päivärahaa, ei suinkaan työllistämisaikaa. Olit saanut 500 päivää täyteen => päivärahaoikeus päättyi. Lain mukaan oikeus etuuteen päättyy kun maksupäiviä 500, sillä ei ole merkitystä, oletko ollut työtön vai työllistetty. Tämä myös lukee saamassasi päätöksessä!
Kannattaa kuunnella, mitä TE-toimistossa sanotaan ja kannattaa lukea kaikki sieltä saadut paperit. Sinun kanssasi on toimittu tismalleen lain puitteissa, joten et voi syyttää työkkärin väkeä muusta kuin siitä, että heiltä loppui kanssasi rautalanka.
[quote author="Vierailija" time="05.12.2013 klo 18:00"]
No löytyihän tämä ketju..
Tietäisikö kukaan, kuinka pitkä karenssi on tiedossa, jos kieltäytyy tukityöpaikasta?
[/quote]
60 vrk, se on työpaikka siinä kuin muutkin.
mee pelle töihin ja lopeta valittaminen
[quote author="Vierailija" time="05.12.2013 klo 18:12"]
[quote author="Vierailija" time="05.12.2013 klo 10:48"]
19, minulla näin: Olin pitkään työtön asuinalueestani riippuen ja huonoista kulkuyhteyksistä.
Työkkäristä (Työ -ja elinkeinoksekuksesta nyk.) tuli kirje. Työtä tarjolla ns. yhdistelmätuella koulussa koulunkäyntiohjaajana. 2½ vuotta kestävä aika.
Lisäksi luki että minulle maksetaan palkkaa. Jes!
Käsitin kuulopuheista että kuntani saa minusta jotain aloittaessani yhdistelmätuella ja kaiken kaikkiaan saisin normaalia palkkaa vastaavan summan kuukaudessa.
Aloitin työt. Liityin YTK-kassaan, jossa vuosimaksu on halvempi kuin liiiton kuukausittaiset maksut...
Tässä maalaiskoulussa ei oltu koskaan palkattu ketään koulunkäyntiavustajaksi tai henk. koht. avustajaksi. Oli aina käytetty työtön joka vaihtui sitten uuteen työttömään. Jotkut oppilaaat olisivat tarvinneet ammatin osaavaa, eikä vain ns. seinäkoristetta.
Tuntui että osa oppilaista oli "heitteillä" ilman asianmukaista ohjausta ja tukea. Opettajat eivät ehtineet paneutua heihin.
Ensimmäinen "palkka" tuli! Se oli vain saman verran kuin työllistetty saa!
Rehtori oli puolellani (minulla kuitenkin yliopiston kasvatustieteen opinnot jne.) ja soitti kuntaan sanoilla - Missä on ne Mirjalle kuuluvat rahat? Eli missä se "väliraha" jolla saadaan palkka normaalia vastaavaksi.
Vastaus oli vain ettei muuta makseta.
Kysin itse työkkäristä miksen saakaan yhdistelmätuen nimikkeen mukaista summaa. Saan pelkästään työllistetylle maksettavan, vaikka kirjeessä mainittiin "teille maksetaan palkkaa"
Sain virkailijalta vastauksen, että kuntani saa minusta maksun, mutta eivät voi pakottaa maksamaan minulle!
Kiva tuntea itsensä "huijatuksi" ja tehdä samalla tärkeää työtä. Opetin esim. viidesluokkalaisen lukemaan, koska hän ei vielä työt aloittaessani osanut. Olin opettajien sijaisena useinkin...halvalla.
Kesällä koulu oli kiinni. Ilmoittauduin työkkäriin viimeisenä koulupäivänä.
Sain päivärahaa YTK:sta.
Omassa suunnitelmassa oli alkaa taas kesän jälkeen "työllistettynä" samassa koulussa. Virkailija ei yhdistelmätuestani puhunut mitään...
Elokuussa aloitin työt. Ilmoitin työkkäriin tilanteeni...
Taas keväällä viimeisenä koulupäivänä ilmoittauduin työkkäriin saadakseni kesän ajalta päivärahaa.
Elokuussa oli tarkoitus taas jatkaa samassa koulussa. Koska 2½ vuotta ei ollut vielä työntekoa täynnä, olimme rehtorin kanssa luulossa että suunnilleen alkutalveen asti voin olla.
Soitin työkkäriin kuitenkin työn alkua edellisenä päivänä. Halusin varmistaa että kaikki on kunnossa, olin ilmoittanut muistaakseni jo aiemmin paluusta työhöni.
Virkailija sanoikin - Et saa mennä enää sinne koska olet saanut kesän ajalta päivärahaa. Olin ihmeissäni. Rehtorikin ihmetteli. Hänellä ei ollut mitään tietoa tällaisesta.
Niin jäin työttömäksi. Päiväraha jatkui YTK:sta. Koulu menetti kuulema hyvän työntekijän.
Mitä jos en olisi soittanut työkkäriin ja kysynyt kaiken olevan OK? Missä vaiheessa olisi huomattu etten saakaan olla työssä? Olisiko jo edellisen kesän jälkeen kuulunut lopettaa, koska sainhan silloinkin päivärahaa. Kukaan virkailija ei koskaan kertonut kesän ajasta jne.
Toivottavasti ap saa palkan mitä kuuluukin saada tehdessään työtä.
[/quote]
Olet varmaan maailman ainoa ihminen, joka ei lue sopimuksia! Sinulle on pakko maksaa TESsin mukainen palkka tai työnantaja ei saa euroakaan. Jos alalla ei ole TESsiä voimassa, katsotaan alalla normaalisti noudatettava palkka. Joka ikinen kuukausi työantajan on ilmoitettava (ihan kuitit on näytettävä) TE-toimistoon, paljonko olet ollut töissä ja paljonko olet saanut palkkaa. Jos summa on liian pieni => tukea ei tule!
Lisäksi tuo 2½ vuotta tarkoittaa sitä aikaa, jonka voit saada päivärahaa, ei suinkaan työllistämisaikaa. Olit saanut 500 päivää täyteen => päivärahaoikeus päättyi. Lain mukaan oikeus etuuteen päättyy kun maksupäiviä 500, sillä ei ole merkitystä, oletko ollut työtön vai työllistetty. Tämä myös lukee saamassasi päätöksessä!
Kannattaa kuunnella, mitä TE-toimistossa sanotaan ja kannattaa lukea kaikki sieltä saadut paperit. Sinun kanssasi on toimittu tismalleen lain puitteissa, joten et voi syyttää työkkärin väkeä muusta kuin siitä, että heiltä loppui kanssasi rautalanka.
[/quote]
Siis mitä tarkoittaa, että 500 päivän jälkeen päiväraha loppuu? Itselläni lukee siinä Kelan lappusessa, että päiviä on yli 500, mutta osa tästä on noin 13 vuoden takaisia, nyt on yhtäjaksoisesti työttömyysaikaa noin 10 kk. Saan siis työmarkkinatukea, tai ainakin tähän asti olen saanut..
t. ei ap
joku puhuu RIISTOSTA, kun käyttää kuitenkin koko ajan meidän muiden verotuloja omaan elämiseensä.