Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työkkäristä tuli kaksi työtarjousta palkkatuettuun työhön?

Vierailija
29.08.2012 |

Mitä nämä hommat oikein on, onko ne ihan työsuhteita joista kertyy lomapäivät yms. vai mistä on kyse? Onko täydet tunnit, pitäskö kuulua liittoon jne? Vai onko kyse jostain ilmaisesta työvoimasta? Siis että saan korvaukset mutta en yhtään enempää kuukaudessa rahaa. Jos näin olisi niin miten ihmeessä sitten pärjäisin kun lapsi pitäisi viedä hoitoon, maksaa joku pieni summa hoidosta, meneehän mulla rahaa matkoihin jne. Nyt pärjään siinä ja siinä kun mietin tosi tarkkaan että mitä ostan ja mitä en. Yhtään vähemmällä en kyllä tule toimeen tai sitten pitää mennä sossuun :(

Mites on, löytyykö täältä kokemuksia taikka tietoa näistä jutuista? Mitäs jos en saa lapselle hoitopaikkaa mistään läheltä, mulla ei ole autoa ja julkiset kulkee aika kehnosti. Tuleekohan sitten karenssi? Noihin on kuitenkin ilmeisesti pakko hakea ja mahdollisesti voisin päästäkin? Niin ja ne paikat on: koulussa (koulunkäynninohjaaja) ja toinen päiväkodissa (päivähoitotyöntekijä).

Alan etsimään itsekin tietoa työkkärin sivuilta mutta täältä saa varmaankin enemmän sitten niitä kokemuksia...ja muuta tietoa... Kiitos jos vastaat!!!

Kommentit (56)

Vierailija
21/56 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.08.2012 klo 14:10"]

joku puhuu RIISTOSTA, kun käyttää kuitenkin koko ajan meidän muiden verotuloja omaan elämiseensä.

[/quote]Ette ole ehkä sitten se terävin kynä penaalissa, tai kirkkain lamppu katossa. Hissi ei ehkä mene ylimpään kerrokseen asti. Riistoa se sekin on, että määrätään töihin joista saatavalla korvauksella ei pysty kattamaan kulujaan.

Vierailija
22/56 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän välivuotta pitävä tyttö on palkkatuetussa työssä. ENSIN on 2 kk ns. tyokokeilu, josta ei saa kuin kelan peruspäivärahan, mutta silti teet työtä normaalisti.  oulun kaupunki yritti jatkaa tuota työkokeilua säästääkseen rahaan, mutta kun otin tarpeeksi ylös yhteyttä niin homma loppui siihen ( Oulun kaupunki sai viime vuonna sakkoja nimenomaan tuosta kikkailusta)

2 kk jälkeen alkoi palkkatuettu työ: 6 tuntia päivässä ja palkka 1400 e

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/56 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä säälittävät markan yhdistykset käyttää palkkatukirahoja hyväkseen.Kunhan on r.y.-muotoinen kirpputori tai joku puuhastelupaja, niin tuet myönnetään heti. ite yhdistyksellä ei ole latin latia laittaa palkkoihih, joten otetaan työkkäristä pitkäaikaistyötön maksimi palkkatuella ja vuodeksi kun tukea sen aikaa maksetaan. työ ei ikinä jatku sen vuoden jälkeen, vaikka miten hyvin tekisit.

yhdistykset maksaa juuri ja juuri sen verran kuin palkkatukisummasta palkaksi saa. sitten tehdään jotain osa-aikaisia sopimuksia kun kokopäivä palkkoihin ei rahat riitä. lomapalkkoja ja lomien määräytymisiä kierretään ja rikotaan liki joka kohteessa. ihmiset ei edes tiedä eivätkä viitti ottaa selvää, että mikä se oikea tes:n mukainen palkka edes olisi. ollaan vaan tyytyväisiä riistosopimuksiin.

kaveri meni kaupungin huippupaikkaan töihin, palkkatukirahat haettiin hyväksi firmaan ja sitten neuvoteltiin vielä lisää rahaa palkaksi., eka 12kk tulee työkkäristä toista tonnia ja sitten toiset 12kk työkkäri maksaa palkkatukea jotain 500 euroa. Pelkällä tukirahalla ei tietysti suostunut töihin, vaan työnantaja laittoi monta tonnia vielä omaa rahaa lisäksi. Kaveri jatkaa siellä edelleen, vaikka tukirahat on jo loppuneet aikoja sitten.

muista nyt ap neuvotella kunnon palkka itsellesi äläkä suostu mihinkään 1000 bruttoon ja 800 netto. siitä ei tule kukaan mikskään. itse työstä et voi ilman karenssia kieltäytyä, jos lupaavat tes:n vähimmäispalkan maksaa.

palkkatukirahaa myönnetään kaikille työttömille harkinnan mukaan. jos ollut yli 500 päivää työttömänä on oikeus korkeimpaan summaan. pienemmän tuen 500 euroa voidaan myöntää jo vähän aikaa työttömänä olleelle.

Vierailija
24/56 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain palkkatukisetelin työkkäristä kevättalvella 2006 ja kun kyselin että mihin tämän voisi käyttää niin työkkärinsetä sanoi että meneppäs vaikka tuohon SPR:n konttiin. No minä menin heti sinne ja pääsin alle tunnissa sen palkkatukisetelin saamisen jälkeen töihin. Olin ihan onnesta mykkänä siinä vaiheessa. Mutta kuinkas sitten kävikään...

Olin siellä kontissa sitten palkkatukitöissä, pitivät juuri niin kauan kun saivat korotettua palkkatukea. Työt tein hyvin ja kehuja tuli jatkuvasti. Mutta kun tuo 90%:lla korotettu palkkatuki loppui ja olisi ollut sitä normaalia palkkatukea jäljellä vielä vuosi niin ei jatkaneet työsopimusta. Sen sijaan toivottivat tervetulleeksi työelämävalmennukseen, työharjoitteluun, vapaehtoistyöhön yms. palkattomiin töihin milloin vain. Siellä olikin porukkaa jotka olivat olleet ensin vuoden palkkatukitöissä ja sitten olivat toista vuotta "orjatöissä" tehden täsmälleen samaa työtä mistä aikaisemmin oli saaneet palkkaa. Tuollainen homma haiskahtaa jo vaikka miltä!!

SPR:llä on ns. talokohtainen työehtosopimus. Alussa oli työaika 24 h/viikko joka muuttui työnantajan yksipuolisella suullisella ilmoituksella 21 h/viikko palkan pysyessä ennallaan, 727 euroa/kk, brutto. Siinä vaiheessa aloin haistaa palaneen käryä ja hommasin kyseisen työehtosopimuksen josta kävi ilmi että palkka oli ollut reilusti alle palkkataulukon alimman palkan, siis työaikaan suhteutettuna. Siis SPR rikkoi omaa tekemäänsä työehtosopimusta.

Työsuhde loppui marraskuussa ja vuosilomaa oli kertynyt 16 päivää jotka työnantaja yritti määrätä pidettäväksi lomana vastoin vuosilomalakia marraskuussa. Vuosilomalain mukaan ei työnantaja voi määrätä pidettäväksi kulumassa olevan lomanmääräytymisvuoden lomaa työsuhteen kestäessä eikä loma ajan (2.5.-30.9) ulkopuolella. Taaskaan asiasta ei sen kummemmin puhuttu vaan loma oli merkitty työvuorolistaan. Vuosilomalain mukaan vuosiloman ajankohta on ilmoitettava kuukautta ennen loman alkamista. Siis kolminkertainen vuosilomalainrikkomus!!

Liiton avulla sain kuitenkin lomat rahana ja palkkarästitkin maksoivat. Kukahan montaa on tuolla tavalla kohdeltu? Tapauksessani ns. kusetusprosentti oli 18 koko työsuhteen palkkasummasta. Siis noinkin pienestä palkasta vielä ilkesivät huijata noin paljon!!

Vierailija
25/56 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työskentelen eräässä yleishyödyllisessä järjestössä, jossa on jatkuvasti töissä viidestä kymmeneen tukityöllistettyä. Täysin aukoton käytäntö on jo vuosia ollut, että kertyneet ja pitämättömät vuosilomat pidetään ennen työsuhteen päättymistä, vaikka se sitten tarkoittaisikin loman pitämistä varsinaisen lomakauden ulkoupuolella. Rahana niitä ei missään nimessä makseta. Tukityöllistetyille ei myöskään makseta nk. lomarahaa (sitä n. puolitoistakertaista korvausta lomapäivistä) ollenkaan, eikä heillä ole työterveyshuoltoa.

Työaika on 6 h 50 minuuttia päivässä (sisältää 30 min. pakollisen ruokatauon) ja palkka n. 1250 e / kk. Eli heille ei makseta penniäkään enempää kuin mitä TE-toimistolta saadaan sitä "ilmaista" tukea. Välillä sylettää heidän puolestaan ihan tosissaan: osaavia ja ahkeria tyyppejä, joita ei ole tarkoituskaan vakinaistaa tukikauden (yleensä vuosi) jälkeen :-(

Vierailija
26/56 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen työskennellyt unelma työpaikassa palkkatuella. Riemusta kiljuen työhön lähdin. Viikko työaika 34h ilmeisesti sille tuntimäärälle sai täydet tuet? Joka tapauksessa tessin palkkaa sain...

Mutta kun jakso alkoi lähenemään loppua niin tuntui turhauttavalta opettaa uusi palkkatuki-tyyppi tekemään työtä, kun itse olisi halunnut jatkaa. Ennen kaikkea se, että tiesi ettei työpaikkaan pääsisi mitenkään töihin. Sillä työpisteessa työskenteli vain muutama vakituinen ihminen joka piti työpaikastaan kiinni kynsin hampain...

Noh, sainhan mä sit muutamat sairasloma sijaisuudet tehdä ja arvokasta työkokemusta...

Vierailija
27/56 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

kannattaa lukea tarkkaan kaikki viestit. hyvää tietoa työttömille.

Vierailija
28/56 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkkatukityöt pelkällä palkkatuella on juurikin sitä tempputyöllistämistä joka ei johda yhtään mihinkään. Tämän tietää kaikki muut paitsi ne aviovammaiset, jotka kokoomusta äänestää tai ko. puolueeseen kuuluu.

Työkkärissä tämä tiedetään tietysti myös. Kun sitä kissa-ja-hiiri kisaa pitkäaikaistyöttömän, ei työtä haluavan, kaikkia mahdollisia tekosyitä käyttävän työstä kieltäytyjän kanssa pelataan, on palkkatukityö siihen oiva työkalu. Jonnekin kierrätyskeskukseen ja kirpputorille palkataan jokainen joka sinne työtarjouslapun kanssa haalautuu. Kieltäytymisestä milloin milläkin syyllä saadaan korvaukset poikki ja henkilö kunnan riesaksi sossun luukulle. 

Sossut soittaa työkkäriin, että mitä te tätä asiakasta nyt tänne laitoitte ja että ei me tätä haluta ja että kyllä sille pitää töitä tarjota. Tarjottu on mutta ei kelvannut. Sossun luukulle siis.

Vierailija
29/56 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.08.2012 klo 14:19"]

joku puhuu RIISTOSTA, kun käyttää kuitenkin koko ajan meidän muiden verotuloja omaan elämiseensä.

Jos ei olisi tuollaisia pilipalitöitä, harjoitteluja sun muita, saisivat työttömätkin oikeita töitä ja maksaisivat veroja.

Ps. sinäkin käytät muiden verorahoja päivittäin, joten älä mussuta.

Työtön maksaa usein enemmän veroa saamastaan työttömyysturvasta kuin työstä saadusta palkasta (jos olisi työtä).

Vierailija
30/56 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä miksi tästä valitetaan. Moni on saanut työpaikan erilaisten tuettujen jaksojen jälkeen. Toinen kummastuksen aihe on se, että valitetaan, ettei saa enempää kuin kotona. Minun mielestäni kukaan ei saisi olla vastikkeetta kotona kovin pitkää aikaa. 

Kannatan lämpimästi erilaisia ehtoja työmarkkinatuen saamiseksi. Vaikka sitten jotain lyhyempää työaikaa. Vaikka haravointia

Ei ole kenellekään hyväksi olla kotona tekemättä mitään. Ja sitten ihmetellään mihin laitan lapseni iltapäivällä. Täytyisikö meidän kaikkien olla kotona kunnes lapset menee armeijaan?

Vierailija
31/56 |
29.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnantaja saa hyvät rahat valtiolta ja sinä joko et mitään tekemistä tai sitten teet niska limassa kaiken ja vielä enemmän.

Jakson päätyttyä sinut korvaa toinen työllistetty.

Vierailija
32/56 |
29.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

työnantaja saa tukea sun palkkaamiseksi. Palkan neuvottelette.

Jos paikan saat, sun täytyy mennä tai saat karenssia. Matka on valitettavasti sun ongelma, mikä sun pitää ratkaista. Noihin paikkoihin on usein useampi hakija.

Vierailija
33/56 |
29.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen hakemassa palkkatuettua työtä, koska minulla on pieni työrajoite. Minulle kuitenkin on tulossa ensin 2 kk työkokeilu ennen sitä palkkatuettua työtä. Mulla se on niin, että tuon 2 kk saan vain peruspäivärahaa ja 9 euroa per päivä ruokarahaa lisäksi.

Mulla ei todellakaan kannata. Ei ole varaa tuohon 2 kk aikaan. Jos menen työhön, tulee paljon enemmän lisäkustannuksia siitä kuin tuo 9 euroa per päivä. (Nimittäin nyt voin vapaa-ajan käyttää lasten hyväksi, sitten siitä olisi maksettava. Eräs lapsistani esimerkiksi käy kuntoutuksessa kerran viikossa, johon vien. Sitten olisi maksettava taksi viemään. Entäs pieni koululainen: iltapäiväkerho maksaa aika paljon.)

Eli mulla siis olisi tuo 2 kk peruspäivärahalla ja sitten saisin jopa palkaa työstäni.

RIISTOA tuo palkaton osa mulla.

Sun tilanteesta en tiedä, mutta mulla noin.

Vierailija
34/56 |
29.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko siis mahdollista että saisi enemmän rahaa kuin korvaukset? Pienempiin tulohin en vain voi suostua tai sitten joudun hakemaan rahaa muualta... Mulla on mm. selän kanssa ongelmia, ravaan kuntoutuksessa ja rahaa palaa lääkkeisiin jne. Siksikään en voisi ihan kohtuuttomia matkoja kuljettaa lasta jalkaisin hoitoon, jos siis hoitopaikkaa ei löytyisi kilometrin säteeltä. No, pitää soittaa noihin paikkoihin ja katsoa miten käy. Mutta ei kyllä hyvältä kuulosta jos "ilmaseksi" joutuu töitä tekemään!

ap

Vierailija
35/56 |
29.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkkatuki työ on työtä. Siitä maksetaan vähintään tes:n mukaista palkkaa. Palkkatukea saa sun työnantaja sun palkkakustannuksien avuksi.

Verokirjan hommaat tietysti sen palkkatulon mukaan, mikä vuoden tuloksi arvioidaan.

Normaali työsuhde,josta kertyy normaalit lomat.

Mene haastatteluun, ´johon sun on työkkärin puolesta pakkokin mennä.

Haastattelussa et saa itse esittää mitään rajoituksia tai ehtoja työlle.Eli että tulen töihin,jos saan hoitopaikan,tai tulen töihin, jos terveys kestää tms.

Mikäli esität mitään ehtoja työlle, tulee paluupostissa työkkäristä sulle sanktio.

Koska olet ilmeisesti ollut jo pitkään työttömänä, kun olet saanut jo oikeuden palkkatukeenkin, ei sulle määrätä karenssia vaan suoraan 5kk rangaistustyössäoleohto. Eli korvaukset katkeaa epämääräiseksi ajaksi.

Selän kestämisestä tai kestämättömyydstä sulla pitää olla sun hoitavan lääkäin lausunto, mikäli se rajoittaa sun työnhakua ja työn tekemistä. Muuten selkävaivoihin vetoamisesta tulee sanktio siitäkin. Lääkärinlausunnolla voi sen välttää.

Palkkatukeen olet oikeutettu vuoden, eli ainakin vuodeksi töitä tiedossa.

Vierailija
36/56 |
29.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

en ole ap.

Vierailija
37/56 |
29.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkkatuki työ on työtä. Siitä maksetaan vähintään tes:n mukaista palkkaa. Palkkatukea saa sun työnantaja sun palkkakustannuksien avuksi. Verokirjan hommaat tietysti sen palkkatulon mukaan, mikä vuoden tuloksi arvioidaan. Normaali työsuhde,josta kertyy normaalit lomat. Mene haastatteluun, ´johon sun on työkkärin puolesta pakkokin mennä. Haastattelussa et saa itse esittää mitään rajoituksia tai ehtoja työlle.Eli että tulen töihin,jos saan hoitopaikan,tai tulen töihin, jos terveys kestää tms. Mikäli esität mitään ehtoja työlle, tulee paluupostissa työkkäristä sulle sanktio. Koska olet ilmeisesti ollut jo pitkään työttömänä, kun olet saanut jo oikeuden palkkatukeenkin, ei sulle määrätä karenssia vaan suoraan 5kk rangaistustyössäoleohto. Eli korvaukset katkeaa epämääräiseksi ajaksi. Selän kestämisestä tai kestämättömyydstä sulla pitää olla sun hoitavan lääkäin lausunto, mikäli se rajoittaa sun työnhakua ja työn tekemistä. Muuten selkävaivoihin vetoamisesta tulee sanktio siitäkin. Lääkärinlausunnolla voi sen välttää. Palkkatukeen olet oikeutettu vuoden, eli ainakin vuodeksi töitä tiedossa.

Vierailija
38/56 |
29.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, olen siis käynyt lääkäreissä jokusen kerran ja on ihan kunnolliset lausunnot terveydestäni. Siksi pääsin kuntoutukseenkin jos se vähän auttaisi kipuja yms. Työkkärissä on kaikki paperit. Miten nyt sitten on. Jos multa kysytään terveydestäni jotain niin sanonko mitä mulla on "pielessä" vai pitääkö mun valehdella että kaikki on ihan ok? Entä jos saan paikan ja tulee vaikeita päiviä (niitä tulee) jolloin en pysty täysin tekemään töitä niin miten pitäisi toimia, hakea sairaslomaa vaiko olla töissä hampaat irvessä ja vetää nappeja? En kai nyt karenssia voi saada vaivojeni takia? Se että saisi vähänkin enemmän rahaa kuulostaa kyllä hyvältä ja kyllähän minä haluaisin jo jotain muutakin tehdä kuin vain "olla".

ap

Vierailija
39/56 |
29.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

varmasti jo tietävät etukäteen, ettet ole se tervein hakija...

Vierailija
40/56 |
29.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

lääkärintodistukset työkkäriin ja ne sitten laittoivat rajoitukseni sinne ylös. Siis mulle ei voi tarjota työtä, jossa on semmoisia tehtäviä, joista en selviä.

Siksi on se työkokeilukin mulle, jos vaan semmoisen työn saan. (Olen aiemmin jo kirjoittanut.)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän kaksi