Miten saada lapsi liikuntatunnille?
Ongelma: koulu haluaa pitää liikuntatunnit 3 kilometrin päässä sijaitsevalla urheilukentällä. Sinne pääsee vain polkupyörällä, julkista liikennettä ei ole. Lapsella pyöräilyyn liittyvä trauma - ei pysty pyöräilemään. Siis todellakaan, ei ole kyse taidoista tai pyörästä.
Koulu nyt sitten kysyy miten lapsi pääsee tunneille. Onko se meidän ongelma? Ihan oikeasti? Eikö se ole koulun ongelma, jos liikuntatunnit pidetään jossain muualla kuin koululla?
Vaihtoehtoja on tasan kaksi: lapsi kävelee sinne itse, jolloin liikuntatunti menee pelkästään siihen kävelyyn, ei ehdi mukaan toimintaan. Toinen vaihtoehto on se, että otan joka viikko palkatonta vapaata töistä ja lähden kesken päivän viemään autolla lasta kentälle ja takaisin.
Mitä mieltä olette?
Kommentit (25)
Lapsella ei ole fyysistä vammaa, eikä siksi ole oikeutettu mihinkään taksiin tai muuhun sellaiseen kyytiin.
Kyllä psykiatrisilla ongelmillakin voi saada esim. koulukyydin, joten ei se aina vaadi fyysistä vammaa.
Minä varmaan tekisin niin, että ostaisin omalla rahalla taksin kuljettamaan lapsen, ellen itse voisi helposti kuljettaa. Todennäköisesti se tulisi halvemmaksi kuin palkaton vapaa töistä.
Voisitko saada etäpäivän töistä ja pitää siinä vähän pidemmän lounastauon urheilukentän liepeillä? Itse olen välillä pitänyt etäpäiviä, kun on pitänyt kesken päivän kuskata lapsi päivähoidosta/koulusta johonkin hammaslääkäriin tai vastaavaan.
Tuskin se urheilukenttäjakso hirveän monta viikkoa kestää, joten ongelma ei liene pysyvä.
Ymmärrän kyllä itsekin sen, että ongelma on ihan tyystin koulun. Tosiasiassa lapsi on kuitenkin se, joka eniten kärsii, koska koulu ei ilmeisesti ole tässä asiassa kovin halukas tulemaan vastaan. Purisin hammasta ja auttaisin lastani.
Lapsella ei ole fyysistä vammaa, eikä siksi ole oikeutettu mihinkään taksiin tai muuhun sellaiseen kyytiin.
Vamman, joka oikeuttaa taksikyytiin EI tarvitse olla fyysinen. Kyllä se voi olla myös psyykkinen. Tietenkin koulukyydeistä päättävät yrittävät säästää rahaa ja omaa vaivaansa väittämällä muuta, mutta lain mukaan niin ei ole. Lain mukaan koulun j akunnan velvollisuus on järjestää kyyti.
Pane se teidän lääkäri tai terapeutti kirjotitamaan sellainen paperi, jossa yksiselitteisesti lukee, että lapsi ei pysty pyöräilemään ja että hän tarvitsee kuljetuksen koulualueen ulkopuolella sijaitsevalle liikuntapaikalle. Sitten menet sen paperin kanssa rehtorin ja koulukyytipalveluvastaavan juttusille ja kieltäydyt poistumasta toimistosta ennen kuin asia on järjestyksessä. Vaatii kyllä yhden palkattoman lomapäivän sekin ja varmuuden vuoksi kannattaa ottaa kaksi.
Tai sitten kuljetat itse. Mitä yllä on sanottu erioikeuksien erottelevuudesta pitää myös paikkansa ja moni erityisen äiti ja isä on joutunut luopumaan työstää kokonaan lapsensa takia. Minäkin kerran, mutta nyt olen jo taas töissä kun asiat ovat paremmin.
Lapsella ei ole fyysistä vammaa, eikä siksi ole oikeutettu mihinkään taksiin tai muuhun sellaiseen kyytiin.Vamman, joka oikeuttaa taksikyytiin EI tarvitse olla fyysinen. Kyllä se voi olla myös psyykkinen. Tietenkin koulukyydeistä päättävät yrittävät säästää rahaa ja omaa vaivaansa väittämällä muuta, mutta lain mukaan niin ei ole. Lain mukaan koulun j akunnan velvollisuus on järjestää kyyti.
Pane se teidän lääkäri tai terapeutti kirjotitamaan sellainen paperi, jossa yksiselitteisesti lukee, että lapsi ei pysty pyöräilemään ja että hän tarvitsee kuljetuksen koulualueen ulkopuolella sijaitsevalle liikuntapaikalle. Sitten menet sen paperin kanssa rehtorin ja koulukyytipalveluvastaavan juttusille ja kieltäydyt poistumasta toimistosta ennen kuin asia on järjestyksessä. Vaatii kyllä yhden palkattoman lomapäivän sekin ja varmuuden vuoksi kannattaa ottaa kaksi.
Tai sitten kuljetat itse. Mitä yllä on sanottu erioikeuksien erottelevuudesta pitää myös paikkansa ja moni erityisen äiti ja isä on joutunut luopumaan työstää kokonaan lapsensa takia. Minäkin kerran, mutta nyt olen jo taas töissä kun asiat ovat paremmin.
kaikkeni, jotta lapsi pysyisi muiden mukana koulussa. Etäpäivät eivät ole mahdollisia työn luonteen vuoksi. Olen jo vaihtanut alaakin sen takia, ettei tarvitsisi olla iltaisin töissä. Näin pystyn auttamaan läksyissä, jotka eivät tulisi itsenäisesti ja omatoimisesti hoidettua.
ap
Noin lyhyen matkan voi varmasti joku muukin kuskata kuin oma joka pyöräilee varmaan muiden kanssa?
Kyllähän sinne pääsee muullakin tavalla ja varmasti koulu tulee vastaan koska tietävät teidän taustat!
Pystyy nyt kahden vuoden jälkeen istumaan pyörän satulassa, muttei todellakaan ole valmis lähtemään polkemaan. Tuskin tänä syksynä päästään siihen pisteeseen.
Äh. Ei auta muu kuin ottaa rehtoriin yhteyttä ja neuvotella. En näe oikein vaihtoehtoja. Joko koulu järjestää jonkun kuljetuksen liikuntapaikalle tai lapsi ei osallistu koulun liikuntatunneille. Ei oikeasti voida olettaa, että jonkun oppilaan äiti tai isä järjestää joka ikinen viikko palkatonta vapaata sen takia, että liikuntatunnit pidetäänkin kauempana. Koululla on omakin kenttä.
ap