Silmälasien käyttäjät: kysymys
En tiedä näistä asioista mitään, mutta lapseni sai lasit, koska ei näe hyvin kauas.
Näyttääkö tavarat ja tekstit pienemmiltä kun katsoo lasien läpi?
Kommentit (46)
verrattuna siihen sumeaan kohteeseen, joka ilman laseja on näkyvissä. Näin varmaan lapsesi tulkitsee asian.
Missä ihmeessä kaikki nämä vastaajat olivat optiikan tunnilla? Varsinkin rillipäisten itsensä tietämättömyys ihmetyttää!
epätodellinen. Optiikasta en tosiaan tiedä mitään. Tärkeintä että jotain näen lasieni läpi eikä maailma mitenkään pieneltä näytä niiden takaa.
Minun maailmani kyllä näyttää täsmälleen samankokoiselta laseilla ja ilman. Asiat kauempana ovat samankokoisia mutta sumeita ja kun laitan lasit päähän niin ääriviivat tarkentuvat ja näen yksityiskohdat. Miinuslasit siis kyseessä. Mutta muistan kyllä lapsena kokeilleeni äitini laseja, joissa oli ihan liikaa miinusta minulle ja silloin maailma näytti pienemmältä.
Sen huomaa, kun hankkii piilarit, silloin näkee maailman isona ja tarkkana.
yhtään suuremmalta kuin laseillakaan? Sama optiikka kai niissä on kuin laseissasi..?
Saan jotkut +1(myös vähän miinusta)lasit jos nyt aion hankkii, nii näyttääks mun silmät kauheen isolta jos joku muu kattoo ulkoota päin, ja miten ne "normaalinäköiset" näkee nistää
Myös toiseeen suuntaan eli miinuslasit pienentävät silmiä, pluslasit suurentavat. Mutta tätä ei vielä huomaa noin -+2 asti, vasta noin kolmosessa alkaa ero selvästi näkyä.
Ikävintä tosiaan on tuo silmien pieneneminen, koska isoja silmiä arvostetaan naisella. :(
t. rillipiru
Mutta pienillä voimakkuuksilla ei sitä vielä niin huomaa, tuntuu vaan että tarkentuu.
Itselläni -8,25 ja todellakin huomaan eron! Käytän harvoin piilareita, mutta kun sitten käytän, tunnen itseni ja kaikki muut ihan jättiläisiksi :D samoin tietysti kaikki tavarat ym. näyttää kauhean isoilta. Kyllä siihen silti nopsaan tottuu.
Kuten näihin laseihinkin, näitä kun joka päivä käytän, niin en enää mitenkään kiinnitä erikseen huomiota siihen, "miten pientä kaikki on".
Mutta pienillä voimakkuuksilla ei sitä vielä niin huomaa, tuntuu vaan että tarkentuu.
Itselläni -8,25 ja todellakin huomaan eron! Käytän harvoin piilareita, mutta kun sitten käytän, tunnen itseni ja kaikki muut ihan jättiläisiksi :D samoin tietysti kaikki tavarat ym. näyttää kauhean isoilta. Kyllä siihen silti nopsaan tottuu.
Kuten näihin laseihinkin, näitä kun joka päivä käytän, niin en enää mitenkään kiinnitä erikseen huomiota siihen, "miten pientä kaikki on".
eikä musta mikäään tunnu pieneltä/suurelta, oli mulla sitten rillit tai piilari tai ilman mitään, jolloin en kyllä paljon näekään mitään..
että epätarkasti näkyvät esineet "levähtävät" eli näkyvät epämääräisenä suttuna. Lasien kanssa esine ehkä näyttää siksi pienemmältä koska se on tarkkarajainen eikä epämääräinen suttu.
Varsinaisestihin lasit eivät pienennä kuvaa vaan ne korjaavat taittumisen normaaliksi, eli tarkka kuva syntyy verkkokalvolle eikä sen eteen tai taake.
väittäisin että ei näytä. kävin laserleikkauksessa vuodenvaihteessa ja vaikka näen nyt ilman laseja asiat eivät näytä isommilta...
yhtään suuremmalta kuin laseillakaan? Sama optiikka kai niissä on kuin laseissasi..?
-7.5:n diopterin laseja, huomaat kyllä itse asian käyttäessäsi välillä piilareita.
Jos on paljon miinusta niin kyllä ne hieman pienemmiltä näyttävät. Jos miinusta on vähemmän niin ero on tietysti pienempi, esim. -1 eroa ei juuri näe.
Miinusrilliset huomaavat eron, kun siirtyvät piilareihin: kaikki näyttääkin yhtäkkiä paljon isommalta, mikä on siis se reaalimaailma, miten muut ihmiset näkevät.
eikä musta mikäään tunnu pieneltä/suurelta, oli mulla sitten rillit tai piilari tai ilman mitään, jolloin en kyllä paljon näekään mitään..
Jos käyttää koko ajan piilareita ja laseja ja siis vaihtelee, eroon ehkä tottuu helpommin.. Mutta itse olin käyttänyt silmälaseja yli vuoden ja kun yhtäkkiä siirryin piilareihin, niin maailmankuvani järkkyi: yhtäkkiä kaikki näkyikin jotain 40 % isompana :D Nyt olen käyttänyt molempia vuorotellen enkä tosiaan huomaa eroa, mutta kokeileppa olla pidempi aika pelkillä laseilla ja sitten siirtyä piilareihin niin sinäkin huomaat eron
-5,0, mutta en kyllä huomaa minkään todellakaan näyttävän pienemmältä ja piilareitakin käytettäessä maailma vain laajenee tarkaksi leveyssuuntaan. Toki silmät näyttävät pienemmiltä tai suuremmilta riippuen vahvuuksista kun toinen katsoo, mutta silmät ovat niin lähellä laseja että ei kyllä ole normaalia jos esineet näyttävät pienemmiltä tai suuremmilta. Jos katsoo laseja kauempaa niin silloin voi huomata pienennysefektin. Eivätkä lasit ole samanlaiset molemmilta puolilta katsottaessa.
kun lukemien lomassa vaikka katson matolla loikoilevaa kissaani, se näyttää pullukalta ja kun otan lasit pois, niin kissa palautuu normaaliin kokoonsa.
Lasit päässä en osaa hahmottaa etäisyyksiä niin hyvin mitä ilman. Kaikki näyttää olevan lähempänä naamaa kuin ilman laseja. Vuosien jälkeenkään en ole tottunut käyttämään laseja muuta kuin tv: n katseluun (ainut missä koen niitä oikeasti tarvitsevani).
itselläni jotain -6,5 molemmissa silmissä (lasit olleet 10-vuotiaasta lähtien) ja todellakin lasit pienentävät kaiken.
Siihen tosin tottuu, eikä sitä huomaa. Kunnes laittaa piilarit päähän.. Muistan kun vuosia sitten käytin silloin tällöin piilareita ja kyllä hirvitti miten isoilta kaikki näyttää; omat kädet, sormet, jalat, omat lapset olivat isopäisiä.. Ja olisin voinut vaikka vannoa, että karkkipussit kaupassa olivat suurentuneet... Ja oma naama näytti peilissä niiin suurelta.
Kaikki näytti lasien läpi aluksi hirveän isolta. Nyt kun näihin on tottunut, ei enää tunnu siltä.