Mikä on miehesi äo? Veikkaa jos et tiedä.
Kommentit (51)
Ja kyllä, on testattu. Itsellä oli 134. Miehen älykkyys ilmenee mm. nopeutena, kyvyllä hahmottaa pitkiä ajatusketjuja ja ymmärtää kokonaisuuksia.
Meillä on tästä erimielisyyttä. Mies itse ei usko olevansa erityisen älykäs. Itselläni on testatusti 160 ja uskoisin että osun arviossani oikeampaan, miehen oivalluksen nopeudessa ei ole moittimista ja on matemaattisesti lahjakas. Paljon nokkelampi kaveri kuin kuvittelee huonolla itsetunnollaan.
...millä asteikolla äo? Kun olin nuori, Mensan 2 % raja sijoitettiin silloisella asteikolla 148:aan. Onko se nykyään 130? (erilainen pisteytys)
Ilmenee niin että mies on lähes "autistisen" kiinnostunut joistain teknisistä asioista tai kapeista aihepiireistä. Lukee kirjoja jostain ydinfysiikasta tai lentokonetekniikasta tms. Ihan huvikseen.
Tunnepuolella aika tumpelo, on mennyt vuosia aikaa kouluttaa miehestä edes semi-parisuhdekelpoinen...
Ei vieläkään osaa puhua tunteistaan ja jos pitäisi puhua vakavasti, menee lukkoon.
Täysin proffatyyppiä, mutta amis on...
on tehty viralliset mensan testit. Eksällä tulos 117 ja nykyisellä 155. Eksä oli sellanen tavallinen, ihan fiksu ihminen, tiesi paljon kaikesta, ei todellakaan mikään tyhmä. Nykyinen on teknisesti äärimmäisen nokkela ja nopea. Normaaliarjessa on ihan tavallinen tyyppi, mutta "omalla alueellaan" käsittämättömän kykenevä.
Matikkanero. Tosin elämänhallinta ihan hakusessa - meillä asuu hajamielinen professori :)
(itselläni n. 132, mittasin joskus parikymppisenä)
Miehen Äo on 100-115 väliltä jotain. On kouluttautunut jonkin verran, mutta on aika tavis, eikä ole omalla alalla töissä. Pystyy juttelemaan asioista ja on aika hyvä sosiaalisissa suhteissa, mutta näkee asiat hyvin eritavalla kuin minä. Itse olen tumpelo joissain asioissa ja huippulahjakas toisissa, ja älykkyys testien perusteella pitäisi sinne mensaankin päästä. Itselleni tästä on ollut apua lähinnä opiskeluissa.
[quote author="Vierailija" time="29.08.2012 klo 09:27"]
Ilmenee niin että mies on lähes "autistisen" kiinnostunut joistain teknisistä asioista tai kapeista aihepiireistä. Lukee kirjoja jostain ydinfysiikasta tai lentokonetekniikasta tms. Ihan huvikseen.
Tunnepuolella aika tumpelo, on mennyt vuosia aikaa kouluttaa miehestä edes semi-parisuhdekelpoinen...
Ei vieläkään osaa puhua tunteistaan ja jos pitäisi puhua vakavasti, menee lukkoon.
Täysin proffatyyppiä, mutta amis on...
[/quote]
Kapea kinnostus on joku juna-aikataulu. Ydinfysiikka on laaja-alaista. En ymärrä,miten jotain Einsteineja voidaan kutsua autistisen kiinnostuneiksi kapeista asioista, kun pohtivat koko maailmankaikkeuden olemassaoloa ja muori taas mietiskelee, että mitä pesuainemerkkiä ostetaan.
Ei ole koskaan sanonut tarkalleen, mutta tiedän, että on hyvin älykäs älykkyystestien mittaamalla tavalla.
Tämä tulee aina esiin kaikissa testitilanteissa ja on kaikkien mielestä outoa, sillä mieheni on hyvin hiljainen, ei juurikaan tuo varsinkaan seurassa itseään esiin.
Testit ovat olleet standardoituja testejä, WAIS etc, ja mies on ollut useasti myös aivosähkökäyrämittauksissa. Kai niitä kiinnostaa miten tuollainen pää toimii.
Mies itse on sanonut, että asia tuli ensimmäisen kerran esille armeijan testeissä, siihen saakka oli pitänyt itseään muita tyhmempänä, koska ei ollut jutuissa mukana.
Tämä näkyy meidän parisuhteessamme niin, että minua ärsyttää riiteleminen, koska jään usein alakynteen ja loogisiin pihteihin. Mies viihtyy vähässä seurassa ja yksin, itse olen ulospäinsuuntautuneempi. Mies haluaa myös analysoida kaiken ja on hiukkasen neuroottinen ja ärtyisyyteen taipuvainen informaatiotulvansa keskellä, ei oikein jaksaisi odotella muita, ja sitten usein sooloilee.