Pika! Söisitkö kanaa jonka viimeinen käyttöpäivä oli eilen?
Maustamaton ja suojakaasuun pakattu, avaamaton. Tarkoitus oli friteerata pieninä paloina. Huomasin vasta nyt että kanassa meni viimeinen käyttöpäivä (ei parasta ennen) eilen. Olen kanan suhteen hiukan neuroottinen yhden ruokamyrkytyksen kokeneena, joten kysyn viisaammilta: söisitkö? Paistorasva on kuitenkin sen 180 C, että luulisi pahimpien pöpöjen kuolevan...
Kommentit (74)
Kypsentäisin ja syöttäisin koiralle. Niin teen kaikille ilta ale lihoille ja ruoka apu ruuille muutenkin. Esimerkiksi ne nötkötti purkit ovat koiralle tosi käteviä annospakkauksia.
Jos kana on säilötty oikein, kypsentäisin lihan erityisen huolella ja söisin.
Hittoako te näitä vanhoja nostelette.
Jos se kana on ollut eilen 23:59 ok, todennäköisesti se on vielä 16 tuntia myöhemminkin ok, ellei aistinvaraisesti huomaa jotain outoa.
Samma problem här, men jag uskalla inte äta det.
Vierailija kirjoitti:
Hih, kaikkien muiden tuotteiden kohdalla ajattelen itse ihan samoin, mutta raaka kana haisee mun mielestä aina jokseenkin kuvottavalta. Varsinkin suojakaasussa, mikä tosiaan muistuttaa lähinnä juuri pierua. Kanan suhteen vaan en osaa ihan satavarmasti luottaa omiin aisteihini.
Ei haissut mitenkään erityisen kammottavalta, normipahalta vain, joten kai tuon uskallan käyttää. Ja ei siis ole menossa uuniin, vaan rasvakeittimeen. Olin ehtinyt asennoitua siihen että tänään porsastellaan kiinalaisella sapuskalla, enkä millään viitsisi lähteä 15 km:n päähän kauppaan yhden kanapaketin vuoksi.
Jos siitä tuliskin pahaa, voitte käyttää sitä seksiin. Kairaatte perään reiän ja pehmeää fylliä. Jos se pierunhaju tulee kiihottavan kuuman chickenin kanssa, tilanne on kuumottava ja kiihottava. Eiku nussimaan. Tämä on sitä hyötykäyttöä.
Pierufetissi on aaahhhhh.
En ikinä söisi. Pystyn syömään vain hyvin tuoretta kanaa, mieluiten vähintään viikko jäljellä vkpv. Minulla on ylitarkka makuaisti ja jos vähänkään tulee sivumakua, en vain pysty syömään. Sama koskee kalaa. Juuri ostin kalliin kanasalaatin Superbowlista, roskiin meni, vaikka moni muu varmaankaan ei olisi huomannut maussa mitään outoa. Jopa hävettää tämä oma tarkkaakin tarkempi niuhotus näiden makujen kanssa, mutta tiedän myös miltä tuore kana tai kala maistuu ja siksi olen tosi tarkka näiden päiväysten kanssa. Ostan vain pitkillä päiväyksillä tai tuoreena tiskistä ja valmistan ruuaksi samana päivänä. Etuoikeutettuahan tällainen käytös on, sen tiedän, kun on tällaista mahdollisuus valita.
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 17:40"]
Lihassa on viimeinen käyttöpäivä, ei parasta ennen.
No, tule ap sitten raportoimaan miten kävi, saitteko kunnon vatsataudin. Toivottavasti teillä ei ole pieniä lapsia. Itse en käyttäisi. Ja niille jotka saivartelee että miten edellisenä päivänä klo 23.59 voi vielä käyttää ja sitten ei, niin kysyn että milloin olette viimeksi keskiyöllä lihaa kokanneet?
[/quote]
Ongelma ratkesi itsestään. Lähdettiin ystäväpariskunnan kanssa ulos syömään, jäi kana käyttämättä. Kotimatkalla kipaisin abc:ltä uuden rasian, syödään sitten huomenna. :) Kiitos kuitenkin kaikille.
Ja luonto kiittää? Laiskaa ihmistä.
Vierailija kirjoitti:
Hittoako te näitä vanhoja nostelette.
Ai kuka?
Nuo päivämäärät vedetään tyyliin ylitiukoiksi ihan varmuuden vuoksi. Oma haju- ja makuaisti kertoo syömiskelpoisuuden parhaiten.
Vierailija kirjoitti:
Söisin todellaki jos tuoksuu ihan normaalilta. Eli pierulta, niinku kaikki kaasuun pakattu
Voi kuule rakas pikku ystävä, eihän se KAASU miltään haise!
Mikä hajun sitten aiheuttaa?
Jos ajattelee broileria, joka saattaa haista vähän kuin rikiltä pakkauksen avaamisen aikana, niin todennäköisesti siinä hajun syy on aminohappojen muutoksissa. Aminohapot vapauttavat bakteerien aineenvaihdunnan kautta rikkivetyä.
https://www.is.fi/ruokala/ajankohtaista/art-2000008634663.html
En söisi vieläkään