Elämäni NOLOIN lääkärikokemus on koettu tänään
Minulla meni selkä paskaksi viikonloppuna. Todella paha iskiaskipu iski. Menin kuitenkin töihin, ja varasin lääkäriajan työterveyshuoltoon yleislääkärille.
Menin lääkäriin samana päivänä parin tunnin kuluttua. Eikös siellä ollut vastassa joku virkaintoinen, aika hyvännäköinen nuori poika.
Kerroin, että minulla on ennenkin ollut selkäkipua, että tulehduskipulääkettä vaan ja fine. Mutta tämä poika ilmoitti, että nyt haastatellaan ja sitten tutkitaan selkä.
ENSIMMÄINEN AJATUS OLI, ETTÄ VITTU MÄ EN OLE SHEIVANNUT MUN KAINALOITA PARIIN VIIKKOON. KIVA.
Meni ihan kivasti haastattelu. Kesken selkätutkimuksen se poika nosteli yhtäkkiä mun pikkareita. What?
Teki kaikki tutkimukset, mitkä vaan keksi. Kesken tutkimuksen kysyi, onko tunnottomuutta alapäässä tai välilihassa, huusin melkei, että ei. Se tajus, että sentään mun välilihaa ei nyt tänään tutkita.
Tämän jälkeen tämä poju kertoi, kuinka hänen anoppinsa on samassa työpaikassa kuin minä. Jes!
Tuli vähän kopeloitu olo. Koska mulla on selkävaivataustaa, ja kaikkea ei olisi tarvinnut uudestaan kopeloida, varsinkaan kun ei tullut sheivattua.
Kiva kokemus.
Kommentit (48)
Ap, olet säälittävä drama queen. Aluksi vaahtoat nolouttasi karvoista, hiestä ja menkoista. Sen jälkeen alat uhota seksuaalista hyväksikäyttöä. Höpöhöpö. Säälittävää.
Luuletko tosiaan, että tätä kertomasi mukaan nuorta komeaa lääkäriä kiinnostavat sinun nelikymppiset tissit, karvaiset ja hikiset kainalot, kuukautissuojat...
Jokainen lääkäri tekee oman diagnoosinsa. Olisi melkoinen virhe uskoa muiden diagnooseja. Mitä sitten ruikuttaisit, kun lääkäri vain uusisi reseptisi ja jättäisi huomiota jonkin muun sairauden ahdollisuuden?
Ap vastaa: mulla oli lisäksi kuukautiset. Mikä on pahempaa kuin se, että menet törkeän hyvännäköisen lääkärin vastaanotolle ja sulla on kuukautiset ja kainolot sheivaamatta ja haiset hielle, kun olet juossut lääkäriajalle. Ap teki sen.
voi juosta vastaanotolle sitä vauhtia, että hiki tulee...
Pårvoosta huomenta!
Selkä
Selkärangan eteen- ja taaksetaivutus
Selkärangan sivulletaivutukset ja kierrot
Kaularangan eteen-taaksetaivutus ja kiertoliikkeet
Kaularangan sivulletaivutus
Schoberin testi
Selkärangan palpaatio
Skoliometrin käyttö
Kaularangan aksiaalinen kompressiotesti
Spurlingin testi
Lanneselän palpaatio päinmakuulla
Reisihermon venytystesti
Babinskin koe
Lonkan liikealan ja kiertoarkuuden tutkiminen
Lasèguen testi
Kernigin testi
Alaraajavoimien tutkiminen (1/2)
Alaraajavoimien tutkiminen (2/2)
Jalkaterävoimien tutkiminen
Lasèguen testi istuen
Alaraajojen jänneheijasteet
Videoita tutkimuksista
http://www.duodecim.fi/kotisivut/sivut.koti?p_sivusto=640&p_navi=41433&…
Itse käyn naprapaatilla selkävaivoihin ja tottumattomasta se tuntuu kuin painisin ja halisin naprapaattia 45 minuuttia. Onneksi naprapaattini on ihan söpö!
Epäilen vian olevan nyt ihan omassa päässä!
Olet itsekin selkäsairauksista jo vuosia kärsinyt ja niin on monet kerrat lääkärit tehneet samat tutkimukset aina uudestaan ja uudestaan.
Ei se ole mikään leikin asia, vaan selkävammat pitää ottaa vakavasti. Kai ymmärrät sen, että mikäli esim hermo on pitkään pinteessä (jolloin siis tulee niitä tunnottomuuksia) niin aina on olemassa pysyvän halvauksen riski.
Mä olin lekurilla selän takia viimeksi kuukausi sitten. Lääkäri kysyi onko tunnottomuutta tai voimattomuutta, johon vastasin että ei ole. Mutta lääkäri halusi silti testata.
Ja onneksi hän testasi, sillä kyllä vaan oli. Oikea jalkani ei todellakaan toiminut normaalisti (olikin hyvin voimaton) mutten ollut itse sitä huomannut ennen näitä testejä.
Harva lääkäri ihan huvikseen niitä testejä tekee, kyllä ne ihan potilaan eduksi on. Ja vaikken kamalasti siitä sormein tunkemisesta persuksiin pidä, niin kyllä sekin testi tehdään ihan omaksi parhaakseni, eikä siksi että mut halutaan nolata.
ja kuumeessa lääkäri tutki myös peräaukon kautta. Lääkäri oli minua reilusti nuorempi, oikein soma nuori mies. Naureskelinkin hänelle, että kaikkea sinun pitääkin työksesi tehdä, niin vastaukseksi sain, että on tässä kaikenlaista tullut vastaan.
Toisella reissulla minulta piti ottaa ekg. Hoitajana oli vaihteeksi nuori mies, joka joutui nostelemaan isoja riippurintojani saadakseen ne lätkät paikalleen.
Se hyvä puoli on olla pulska keski-ikäinen nainen, ettei enää tarvitse pelätä, että lääkärireissulla lääkärille tulisi mieleen muuta kuin potilaan tutkiminen.
Itse kyllä tykkkään nuorista, erikoistuvista lääkäreistä just siksi, että ne tutkii huolellisesti. Siitä hyödyn sekä minä että he itse.
jopa ratsupaikan oireryhmää, silloin on todella kiire päästä hoitoon, ja leikkauspöydälle!
Siis syytä tutkia potilas kunnolla!
Hänellä oli syöpä. Joten pienestä hermostut, lääkärihän vain tutki kuten pitääkin. Itsekin kärsin vatsavaivoista ja jouduin suolistoröntgeniin. Sitä voisi sanoa ahdistavaksi kokemukseksi ja moloksikin.. Ihminen tuntee olevansa aika matonen, kun sut kiinnitetään "teilipöydälle", jota pystyy liikutteleemaan eri suuntiin. Makaat siinä pää alaspäin polvillasi ja takapuoleen teipataan putki, jota pitkin varjoainetta valutetaan suoleen (osa otettiin suunkautta). Sitten putki irtoaa kesken kaiken, nesteet päällä ja sitten teipataan taas takapuoleen ( siellä kasvaa myös karvoj...)
Siis hän kai oli kävellyt mukanasi nokka ja muna tisseissä? Ja sinä vähän katoit sitä? Sorry, tuosta sai kyllä aika outoja mielikuvia. Oikoluku olisi kannattanut. :-)
Mutta vielä nolompaakin tulee tapahtumaan elämäsi aikana ja sitten voit nauraa tälle ja myös tuolle tekstille. :)