Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten auttaa lasta, joka ei haluaisi olla illalla myöhään yksin kotona?

Vierailija
27.08.2012 |

Pakon sanelemana joudutaan jättämään 10 v yksin kotiin keskiviikkona, kun miehen kanssa on iltameno ja palataan vasta keskiyöllä.

Lapsi on kauhuissaan, ei halua olla yksin, mutta ei nyt muutakaan olla keksitty.

Olisiko kivoja vinkkejä, miten saisi lapsen pärjäämään?

Kommentit (103)

Vierailija
81/103 |
17.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta lapsen voit jättää yksin, vaikka olette tunnin ajomatkan päässä. Haloo, onks valoo??

Vierailija
82/103 |
17.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet niin hiton nynny (kuten ilmeisesti olet, jos ette kuuteen vuoteen ole ole VOINUT käydä missään), ettet "kehtaa" kysyä lapsen luokkakavereiden vanhemmilta, voisiko lapsi tulla tässä erityistapauksessa yökylään, niin turha sun on sinne konserttinkaan mennä. Niin avuton ihminen ei varmaan isolla konserttipaikalla osaa tai uskalla toimia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/103 |
17.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

hommia iltaisin. Herttinen sentään mitä kohtasin! Yksin kotiin jätettyjä lapsia, jotka pelkäsivät kauheasti. Jopa kerrostaloissa asuvat lapset pelkäsivät vaikka mammat tuli töistä klo 22.00 jälkeen.

Mun työajasta meni joskus pitempikin aika puhuessani heille ja kertoessani ettei kerrostaloon kukaan tule ja ettei avaa ovea kellekään jne...valot päälle ja radio soimaan tai lastenlauluja.

En jättäisi lasta missään tapauksessa enkä ikinä jättänyt omiani!!

Vierailija
84/103 |
28.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta vastaavasti 10v lapsen pitäisi uskaltaa jäädä yksin, vaikka kauhuissaan onkin.

Tämän on pakko olla provo, ei kukaan äiti voi olla sydämetön.

Vierailija
85/103 |
28.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miljoonakaupungistanne löytyy varmasti pilvin pimein katulapsia kaveriksi pojallenne. Voivat yhdessä haistella liimaa hämärillä sivukujilla tai tienata vähän taskurahaa viihdyttämällä humalaisia suomalaisturisteja. Kerrot tämän vaihtoehtona ja jo vain alkaa kotona olo yksin tuntumaan mukavalta vaihtoehdolta. Oikein antoisaa ja rentouttavaa konsertti-iltaa!

Älkää tehkö lisää lapsia.

Vierailija
86/103 |
28.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ollut missään. Mielestäni antaa vaan kuvan, ettei tosiaan joka viikonloppu ole ollut viihteellä, vaan nimenomaan lapsen kanssa.

Miten te saitte kuvan, että ruikuttaa epätoivossaan tuosta 6v:sta? Asioita voi lukea niin monella tapaa. Onko teillä itsellä tunne, ettette pääse tarpeeksi viihteelle, se sitten tulee omiin ajatuksiin toisen mielipiteenä?

Vierailija
87/103 |
29.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ollut missään. Mielestäni antaa vaan kuvan, ettei tosiaan joka viikonloppu ole ollut viihteellä, vaan nimenomaan lapsen kanssa.

Miten te saitte kuvan, että ruikuttaa epätoivossaan tuosta 6v:sta? Asioita voi lukea niin monella tapaa. Onko teillä itsellä tunne, ettette pääse tarpeeksi viihteelle, se sitten tulee omiin ajatuksiin toisen mielipiteenä?

Hän nimenomaan puolustaa tällä 6 vuodella sitä, että on jättämässä pelokkaan pienen lapsen yksin, jotta pääsisi viihteelle. Ei lasta jätetä kauhuissaan oman onnensa nojaan yksin kotiin, vaikkei olisi KOSKAAN päässyt viihteelle miehen kanssa. Järjestelykysymyksiä. Paska juttu, että lapsenlikka perui, eikä toista hoitajaa saa mistään. Yhtälailla paska juttu: sitten vain täytyy perua myös oma meno ja jäädä kotiin!

Vierailija
88/103 |
29.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai sitte jätätte menemättä!

Provo selvästi

Vierailija
89/103 |
29.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tilaisuus omiin menoihin on silloin kun lapsella on hoitaja. Ei hoitajaa, ei tilaisuutta. Eikä sillä ole mitään merkitystä kauan viime kerrasta on.

Vierailija
90/103 |
29.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kai sä nyt oikeasti voi näin tyhmiä täällä kysellä??? Lasta ei jätetä yksin iltamyöhään etenkään, jos itse ei ole siihen halukas eikä kykenevä. Jos ette saa hoitajaa illaksi tai lasta johonkin hoitoon, toinen teistä peruu tai siirtää sen iltamenon tai otatte lapsen mukaan. Ei ole muuta vaihtoehtoa. Lapsen jättäminen yksin kotiin ei ole vaihtoehto.

Vierailija
91/103 |
29.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap on joko provo tai muuten kusettaa. Ei tasan tarkkaan asu ulkomailla eikä miljoonakaupungin lähellä. Ulkomailla etenkään lapsia ei jätetä yksin, jos vanhemmat lähtevät konserttiin iltamyöhään. Lastenvahtipalvelut on paljon parempia ja suositumpia kuin Suomessa. Suomessa taas ilman muuta viedään kavereille tai sukulaisille yöksi, jos kukaan ei pääse kotiin hoitamaan. Ei näin tyhmiä olekaan, paitsi tietysti trollit.

Vierailija
92/103 |
29.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

otatte lapsen mukaan mikäli lippuja vaan suinkin saa, tai sitten lähdette konsertista ekan tunnin jälkeen pois ja olette kotona ennen yhdeksää. Jos sinne siis on ihan pakko päästä molempien vanhempien. Ehdottomasti fiksuinta olisi että sä menisit jonkun kaverin kanssa. Elämä on ja joskus lasten takia joutuu muuttamaan suunnitemia.

Vierailija
93/103 |
29.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaveri teille yökylään? Viette sit muksut aamulla itse kouluun?

Tuo MLL hoitaja on hyvä idea! Tai sit joku naapurintyttö/poika pitämään seuraa.

Itse pelkään pimeää, ja hiukan myös yksin olemista illalla ja yöllä. Mieheni on etenkin syksyllä ja talvella paljon poissa öitä ja täytyy sanoa, että nukun huonommin silloin yms.

Kaikki sympatiat teidän 10v lapselle siis...

Vierailija
94/103 |
29.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän olis melkein kuin joku olisi paikalla.

Vierailija
95/103 |
29.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ollut yksin 10 vuotiaana.

Minä olin yksin monesti lauantaisin klo 21-00.30 kun vanhempani ja isommat sisarukset oli tansseissa. Taisin olla 8 v kun eka kerran olin pari tuntia ja sitten 9v saivat olla puoleen yöhön. Karkkia oli laitettu keittiön komuutin laatikkoon ja oli aku ankkoja luettavana. Oli kiva kömpiä isin ja äidin sänkyyn lukemaan ja mussutaamaan harvinaisia herkkuja.

Mutta minun ikäluokka nyt on muutenkin saanut opetella taitoa eri tavalla. Ei ole jäänyt traumoja.

Ei pelottanut.

Vanhempien tuttu kävi päivällä tarkistamassa että kaikki on ok.

Ruoat oli valmiina kaapissa, saatiin katsoa elokuvia ja nukkua vanhempien sängyssä.

Ei mulla oo koskaan ollut sellainen olo että oltais oltu heitteillä. Meille se oli luottamuksen osoitus ja jatkossa saimme myös jäädä silloin tällöin kotiin jos ei huvittanut lähteä mukaan.

Luojan kiitos äiti ei kasvattunut meistä helmassa roikkujia arkajalkoja vaan antoi kokeilla yksinoloa sopivina annoksina. Kymmenvuotiaana sitä oli jo aika pärjäävä ja itsenäinen.

Vierailija
96/103 |
29.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun kotipaikakunnalla ei ole esimerkiksi lukioa. Minä esimerkkinä tällaisesta :)

Sosiaalitoimen mukaan alle 12-vuotiasta ei tulisi jättää eded päivällä kauaksi aikaa yksin. Vasta 15 vuotta täyttänyt on tarpeeksi vanha olemaan yön yli yksin kotona. Riippuen tietenkin lapsen kehitystasosta, mutta nämä raamit olen itse saanut kysymällä sos.toimesta.

Entä jos jotain tapahtuu, kun lapdi on yksin kotona illalla/yöllä? Jos hän satuttaa itsensä? Syttyy tulipalo? Tulee vesivahinko tms? Ei 10v osaa toimia hätätilanteissa samoin kuin aikuiset. Eikä pidäkään, sitä varten hänellä on vanhemmat tai vanhempien järjestämä hoitaja.

Se, ettei ole kuuteen vuoteen päässyt miehen kanssa kahdedtaan minnekään, ei oikeuta jättämään pelokasta lasta oman onnensa nojaan. Onko ap miehesi ollut vankilassa tai jossain muussa laitoksessa, kun ei vuosiin ole pystytty yhteistä aikaa järjestämään?

Vanhemman ensisijainen tehtävä on huolehtia ja suojella lastaan. Omat huvit tulevat vasta sen jälkeen.

Etkä ikinä antaisi itsellesi anteeksi, jos laosellesi jotain tapahtuisi, kun itse olet rilluttelemassa. Parisuhdetta voi ja pitää hoitaa, muttei lapsen kustannuksella.

Vierailija
97/103 |
29.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kauhuissaan olevaa lasta keskiyöhön asti yksin.

Ei voi olla tuollaista pakkoa.

Vierailija
98/103 |
29.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ollenkaan tai vaan toinen menee tai hoidatte lapelle hoitajan. Mikään muu ei ole pakko kuin kuolema. Ja työn vielä ymmärrän, mutta vähän käsitin että ei tuossa kyse siitä ole, että molempien iltatyövuoro olisi sattunut tuohon päällekkäin.

Vierailija
99/103 |
29.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä minä olin yksin jo 8-vuotiaana, jos se yksin olo kerran teille sopi! Tässä on kyse lapsesta, joka pelkää kovasti eikä halua jäädä yksin, eikä tuo pelko yhtäkkiä häviä niin että hänet voisi hyvillä mielin jättää koko illaksi yksin kotiin. Tämä keikka on nyt järkättävä jotenkin muuten ja sitten alatte vähitelle harjoitella sitä yksin oloa myös iltaisin.

Konsertti, joss ei voi vastata puhelimeen eikä luulatavsti kuule tekstviestin tuloa, on tosi huono eka meno jonka ajaksi lapsen yksin jättää. Ja vielä tunnin matkan päässä! Mitäs jo myytte konserttiliput ja menette niillä rahoilla lähiravintolaan syömään klo 18-20?

Vierailija
100/103 |
29.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

olemaan yksin kotona yömyöhällä, pimeän laskeuduttua. Onneksi lapsi itse ymmärtää asian ja uskaltaa tuoda pelkonsa esiin. Hän on viisas!

Nyt vain vanhemmat miettimäään kaikki mahdolliset keinot, joko kotiin joku seuraksi tai lapsi jonnekin muualle hoitoon illan ajaksi tai sitten vanhemmat yksinkertaisesti peruvat menonsa. Prioriteetit kohdalleen! Kyllä ne lapset kasvaa, niin että myöhemmin on taas aikaa iltamenoille.